Grindtheater

Started by Grindtegel, September 15, 2005, 19:56:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Sjors

@FransVis, Whahah  ;D ;D ;D




Groet, Sjors

Jean Sibelius

Mijn complimenten!!! Ziet er erg mooi uit om deze manier ;D
(en óók hier kriebelt het)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Grindtegel

#228
Vandaag eindelijk gordijnen besteld. Zwart velours, met voering uiteraard. Kan ik eindelijk overdag ook een keer van een filmpje genieten  :D

Het ziet er trouwens ook naar uit dat mijn scherm toch van de muur moet worden gehaald. De zwaartekrachten beginnen hun invloed uit te oefenen op het doek; hier en daar begint het scherm te golven. Ik was hier al bang voor... helaas had ik geen geduld om te wachten met het plakken van het vilt (ik ga er van uit dat ik het er nooit meer zo strak op krijg als het er eenmaal is afgehaald). Waarschijnlijk ga ik toch maar plintjes kopen om dat het vilt op te plakken, zodat ik indien het scherm hierna weer gaat golven de randen kan hergebruiken.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

PaulB.

Hi,

@grindtegel:

Mijn complimenten, 't ziet er fantastisch uit :).

Gelijk wat inspiratie opgedaan bij je HT ivm kleurcombinaties die ook bij mij zouden kunnen in de dedicated ht waarmee binnenkort begonnen word.

Nu ik dit zie kan ik eigenlijk 't geduld niet opbrengen om te wachten daarmee maar 't moet maar......nu ff geen centjes meer :(.

MvrGr. Paul

You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Grindtegel

Grrr, de hele avond bezig geweest met mijn scherm. De golven in het doek werden steeds erger dus heb ik het scherm van de  muur gehaald met het idee eventjes het plakvilt eraf te halen en het doek opnieuw te spannen. Nou dat viel dus effe vies tegen zeg, ik heb de blaren op mijn vingers staan van het geklooi om het vilt los te krijgen. Dat ging haast niet de lijm zat so vats dat het vilt wel loskwam maar niet van het scherm maar van de lijm...

Uiteindelijk alles toch los weten te halen na veel schelden en vloeken, alle nietjes lospeuteren en opnieuw spannen en weer vastnieten. Wat een klere werk zeg  :P

Nu ziet het er weer strak uit, maar ik ben oh zo bang dat het scherm na een paar dagen toch weer gaat golven, de vorige keer zag het er ook zeer strak uit in eerste instantie.

Voor degene die op het punt staan om een doehetzelf scherm te maken: niet het vilt rechtsstreeks op het scherm plakken!! Ik ga nu het vilt op latjes plakken en die latjes met dubbelzijdige tape op het scherm bevestigen. Mocht het scherm weer gaan golven dan heb ik in ieder geval niet meer die ellende van het vilt.

Door schade en schande wordt men wijs, laat ik het daar maar op houden...

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Oracle

Wat misschien ook een idee is, is om het vilt op losse plinten te plakken, en op die plinten van die tafellaken klemmen te monteren. Met die klemmen maak je de randen dan weer vast aan je scherm. Op die manier kun je ze altijd weer makkelijk los halen. Zoiets heeft GTDesign ook al eens toegepast in een van zijn HT's... Ik zal eens zoeken naar een plaatje...

Groet,
Mark

bmateijsen

Een mooie variant op de omlijsting is makelijk te maken met een aluminium hoekprofiel en daarop het vilt te plakken. De hoekprofiel kan je dan weer simpel schroeven in het houten frame.

Groet bjorn

Oracle

Of zoiets:



Groet,
Mark

Grindtegel

Ik had niet verwacht dat het doek nog zo erg zou gaan golven, nadat ik het echt strak had gespannen op het scherm, zoals je op de foto's kunt zien.

Van de diverse mogelijkheden om een kader rondom het scherm te maken had ik echter de slechtste gekozen  :-\

Ik wilde eigenlijk geen latjes gebruiken maar plinten, maar in de 3 bouwmarkten waar ik ben geweest hadden ze alleen maar plintjes van 2.4m terwijl ik 2.5m nodig heb. Maar met die latjes gaat het ook wel lukken.

Toch vrees ik dat mijn scherm weer ga golven na verloop van tijd. Vreemd dat ik hierzo heel weinig lees over zelfbouwschermen die na verloop van tijd weer gaan golven. Ben ik dan zo'n waardeloos doehetzelver?

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Grindtegel

#235
@Oracle, ik begrijp geen snars van wat je schrijft mbt de foto die je plaats  ;D

Maar ik vind het kader van GT op deze manier niet mooi, het komt veel te ver naar voren tov het scherm. Ik hou er juist van als het kader zo dicht mogelijk bij het scherm zit (vandaar dat ik in 1e instantie het vilt ook direct op het scherm heb geplakt zonder latjes)

Edit: laat maar, de foto is volgens mij niet gelijk aan wat je eerder omschrijft  :P
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Oracle

Quote from: Grindtegel on January 18, 2006, 10:07:57
@Oracle, ik begrijp geen snars van wat je schrijft mbt de foto die je plaats  ;D

Hehehe! Ik kan alleen geen foto vinden van wat ik bedoel...

Even dan maar wat plaatjes van Google. Misschien dat dat wat duidelijker maakt wat ik bedoel:

Men neme:

Een plint:

die je dus beplakt met het plakvilt.

Dan monteer je een tafelkleed-klem (kosten €0.45 per stuk ;D ) op de plint:

of


Uiteindelijk heb je dus 4 beplakte plinten met van deze klemmen op de achterkant, en met die klemmen maak je de plint dus vast aan je scherm. Je scherm is immers ongeveer net zo dik als een tafel. ;)

Is het nu wat duidelijker wat ik bedoel?

Groet,
Mark

Oracle

Eindelijk het topic gevonden dat ik zocht:

Men neme dus een plint


Dan dus wat van die klemmen:


En aan je scherm hangen:


Ziet er dan zo uit:


Met dank aan jeroen_B!  8)

Zie : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=7641.msg73938#msg73938 en wat verder naar beneden!

Groet,
Mark

Grindtegel

Ja ik dacht al dat je zoiets bedoelde, maar de foto die je in 1e instantie plaatste was heel anders dan je beschreef, alleen had ik dat iets te laat in de gaten  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Grindtegel

Vrijdagavond is Bjorn van BB&G langsgeweest en heeft hij een Velodyne DD15 geinstalleerd. Ik mag deze een aantal dagen uitproberen, maar ga er maar van uit dat ie niet meer weggaat uit mijn HT  ;D

Bjorn had veel moeite om de sub goed af te stellen ,ik had nl in al mijn enthousiasme 1 speaker uit fase aangesloten  :P maar ook na het verhelpen van dit euvel viel het niet mee. De acoustiek van de ruimte is behoorlijk slecht, iets wat ik zelf al had ondervonden. Toch maar eens wat info inwinnen op de site van auralex  ;)

Ik zit echter nog op mijn gordijnen te wachten, dat zal ook nog wel wat uitmaken denk ik. Hopelijk komen ze deze week binnen, dan kan ik de ruimte echt op acoustiek beoordelen, al zal de conclusie waarschijnlijk worden dat het nogsteeds niet geweldig is.

Ik heb vorige week het scherm opnieuw gespannen vanwege de golven die zich begonnen te vertonen. Echter is het na een week weer huilen met de pet op. Er komen weer wat golven hier en daar  >:(

Zal een deze dagen nog wel wat foto's plaatsen  O0

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Grindtegel

Kleine update, ik heb eindelijk mijn gordijnen mogen ontvangen en direct opgehangen. staat wel mooi zo dat zwart velours, ik zal binnenkort nog wat nieuwe foto's plaatsen.

De akoustiek is er wel ietje beter op geworden, maar nogsteeds is er die irrirtante metaalachtige echo. Wordt tijd voor auralex om zijn werk te gaan doen  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Jean Sibelius

Quote from: Grindtegel on January 30, 2006, 12:16:26
Vrijdagavond is Bjorn van BB&G langsgeweest en heeft hij een Velodyne DD15 geinstalleerd. Ik mag deze een aantal dagen uitproberen, maar ga er maar van uit dat ie niet meer weggaat uit mijn HT  ;D

En weet je al of de Velodyne blijft staan? ;D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Grindtegel

Dat wist ik al op het moment dat de eerste geluiden eruit kwamen: JA!  ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Jean Sibelius

Quote from: Grindtegel on February 16, 2006, 08:46:57
Dat wist ik al op het moment dat de eerste geluiden eruit kwamen: JA!  ;D

haha, klinkt bekend ;D. Welkom bij de club!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

patrick_vdb

Hi Grindtegel,

Quote from: Grindtegel on January 30, 2006, 12:16:26
De acoustiek van de ruimte is behoorlijk slecht, iets wat ik zelf al had ondervonden. Toch maar eens wat info inwinnen op de site van auralex  ;)

Indien de akoestiek daadwerkelijk zo slecht is, dan lijkt het mij raadzamer om een op-maat behandeling te nemen zoals bv Thingman dat aanbiedt. Auralex is toch voornamelijk globaal inzetbaar maar werkt moeilijker op specifieke punten, en zo te horen heb je juist daar best wel last van.

Kun je geen andere methode vinden om het scherm te spannen (om welk scherm gaat het eigenlijk?) want keer op keer opnieuw nieten en opspannen lijkt mij ook niet bevordelijk voor het genot dat het eigenlijk zou moeten leveren.

mvrg

Patrick

Grindtegel

#245
Hoi Patrick,

Uiteraard zal Thingman met een veel betere oplossing komen dan Auralex kan bieden, maar ik zit op dit moment met een budget dat op begint te raken en met een starterspakket van auralex is het wellicht niet perfect maar zal het toch wel een stukje beter worden en dat alles op een portemonnee vriendelijke manier. Wellicht over een tijdje als ik weer wat bij elkaar gespaard heb, maar voorlopig moet ik het doen met de middelen die nu ter beschikking staan.

Het is gelukkig nou ook weer niet zo erg gesteld met de akoestiek dat er niet naar film/muziek te luisteren valt, het kan alleen een stuk beter.

Met het scherm is er iets vreemds aan de hand. Ik heb nl geen tijd (=zin) gehad om weer alles los te halen, maar op de een of andere manier zijn de golven zo goed als verdwenen. Als ik heel kritisch kijk (met een lamp er vanaf de kant op geschenen) dan zie ik op sommige plekjes nog wel wat, maar tijdens het kijken naar een film zie ik jhet met de beste wil van de wereld niet meer. Dus laat ik alles lekker hangen en blijf ik er met mijn poten vanaf  ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Grindtegel

Volgende week zal ik wat foto's plaatsen. opdit moment is het nog een zooitje in de ht omdat we de meubels van de woonkamer nog niet binnen hebben en de ruimte dus ook daarvoor wordt gebruikt...
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

reza

Niet op (mijn) speakers gaan zitten he!! :-\ ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

patrick_vdb

Hi Grindtegel,

Quote from: Grindtegel on February 16, 2006, 20:14:52
Het is gelukkig nou ook weer niet zo erg gesteld met de akoestiek dat er niet naar film/muziek te luisteren valt, het kan alleen een stuk beter

Indien de akoestiek zo slecht zou zijn dat je totaal niet meer naar muziek zou kunnen luisteren, dan had waarschijnlijk een overgroot deel van de forumleden hier last van. Het klinkt misschien gek maar men is snel geconditioneerd naar het luisteren van muziek in een slechte akoestische omgeving waardoor het misschien niet eens opvalt dat de akoestiek juist zo slecht is ;)

Ik weet niet hoe groot jouw budget is, of hoeveel je in totaal kwijt zult zijn aan een Auralex behandeling (al dan niet volledig) in jouw HT. Kan dus ook moeilijk een vergelijk maken in het kostenplaatje tussen Auralex en een Thingman-behandeling. Een keuze zou natuurlijk ook kunnen zijn om te wachten/sparen en dan voor een volledige behandeling te gaan?

QuoteMet het scherm is er iets vreemds aan de hand. Ik heb nl geen tijd (=zin) gehad om weer alles los te halen, maar op de een of andere manier zijn de golven zo goed als verdwenen. Als ik heel kritisch kijk (met een lamp er vanaf de kant op geschenen) dan zie ik op sommige plekjes nog wel wat, maar tijdens het kijken naar een film zie ik jhet met de beste wil van de wereld niet meer. Dus laat ik alles lekker hangen en blijf ik er met mijn poten vanaf  ;D

Pragmatische insteek maar als je er geen last van hebt, hoef je er ook niets aan te doen :D

mvrg

Patrick