Best klinkende set tot 10000,- euro.

Started by Alco, September 14, 2005, 19:59:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Hi guys,

Gisteravond ben ik sinds lange tijd weer eens bij een kennis op bezoek geweest, die een erg fraaie set heeft.

Ik ken 'm al de nodige jaren, maar had 'm al lange tijd niet meer gesproken.
Bij 't boodschappen doen eergisteren kwamen we elkaar tegen en raakten aan de praat.
Het gesprek kwam al gauw op HiFi uit, en een uitnodiging was dan ook snel gemaakt.

Sinds kort woont hij ook nog amper 5 minuten lopen bij mij vandaan.

Goed, to the point... ::)

Deze man (A te A 8)) heeft 2 sets ter beschikking. Een grote, deels HT-set in de woonkamer, bestaande uit een Myriad versterker, een 19jaar(!!!) oude Yamaha CD-speler die nog geweldig klinkt, een grote Sony breedbeeld TV en een set grote Canton zuilspeakers.
Deze set klonk waanzinnig goed, maar...  dit is niet de set waar ik dusdanig lyrisch over ben dat ik dit stukje schrijf.

De 2e set (setje eigenlijk) staat op een vrij kleine slaapkamer. (wellicht uit veiligheids overwegingen)

Helaas had ik gisteren m'n digi-camera niet meegenomen! (batterijen op)
Een foto zegt soms meer dan -tig woorden, maarja... jammer de bammer

Het ging om deze versterker van AudioNote

(eindversterker, met 1 ingang, en volumeregeling, waardoor deze ook te gebruiken is als geintegreerde versterker, met maar 1 bron)

Verder deze DAC1 DA-Converter, tevens van AudioNote:

(aangesloten op een simpele Philips DVD-speler, als CD-loopwerk!)

De luidsprekers waren de (lelijke) AudioNote AN-J speakers, op 40cm hoge marmeren stands:


Bekabeling was ook AudioNote.

Verder was er een aparte stroomgroep aangelegd voor beide sets.

De set zelf stond op 2 marmerplaten op de grond, en 't CD-loopwerk, op een laag metalen rackje.
Achter de set, tegen de muur, was nog een gordijn geplaatst.

Het geheel stond in een slaapkamertje van wellicht zo'n 2.30 bij amper 3.00 meter.

De set beneden had beduidend meer diepte, breedte, druk/drive en liet een gewoon een groter podium horen, maar wat deze kleine AudioNote buizenset presteerde overtrof echt m'n verwachtingen. (ook gezien de kleine kamer)

Dit was ALLES wat ik ooit van een top-set zou wensen, ongeacht de prijs, of 't medium dat als bron zou dienen! :)
Toen we nog beneden zaten vertelde hij me al dat de set boven heel anders klinkt, en ik ging er vanuit 'minder goed', maar....no way!

De klank was zo open, gedetailleerd, de muziek leefde, ademde,swingde, en er was geen enkel aspect dat stoorde.
Bij de omschrijving "buizenachtig' denk/dacht ik vaak dat 't zijdezacht, enigszins terughoudend en smoooth klonk, maar deze set klonk heel direct, eerlijk maar zonder een spoortje scherpte in 't hoog.

Na enkele CD's te hebben beluisterd (o.a. Suzanne Vega, Alison Krauss, Nils Lofgren, Lyle Lovett) dacht ik:
"Wat is 't toch enorm zonde dat AudioNote, in 't Auditorium in Den Haag, maar zo kort een succes was"
Hoe kan 't toch dat zo'n topmerk nauwelijks voet aan de grond heeft gekregen in Nederland...

Zo, genoeg geluld Alco... ;D :P
(sorry,'t heeft weinig informatieve waarde, maar wilde m'n enthousiaste ervaring toch even delen)

Hebben jullie toevallig ook een "betaalbare" set gehoord, bij iemand thuis, in een winkel of op 'n show, die je altijd is bijgebleven, en als een soort van referentie dient ?

Mvg,
Alco 8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

reMC

#1
Quote from: Alco on September 14, 2005, 19:59:05
De set beneden had beduidend meer diepte, breedte, druk/drive en liet een gewoon een groter podium horen, maar wat deze kleine AudioNote buizenset presteerde overtrof echt m'n verwachtingen. (ook gezien de kleine kamer)

Bedoel je dat de Audio-Note set enorm goed was ONDANKS dat het niet bovengenoemde eigenschappen had?

Ik heb dat ook wel meegemaakt ja, de meesten zullen wel weten met welke set maar voor de duidelijkheid:

- 47labs Shigaraki loopwerk
- 47labs Shigaraki dac
- 47labs Gaincard
- Von Schweikert Vr-2

Dat kost ook zo'n €10.000. Precies die set heb ik over ongeveer een jaar hopelijk hier ook staan, ik ben op de helft 8)

Nog veel erger heb ik dat gevoel gehad met een set die bestaat uit een (allen zwaar gemodificeerd door Cees Pel) Sun-Audio buizenversterker, 47labs Shigaraki loopwerk + dac en de Sonatine speaker (open baffle). Maar die set kost eerder €20.000...

Beide sets zijn nog steeds een referentie voor mij. De laatste als bijna ultieme waarheid met wat er mogelijk is op muzikaal gebied (ongeacht de prijs) en de eerste als wat er voor relatief weinig geld al mogelijk is en naar mijn smaak op bijna eenzame hoogte staat (ook ongeacht de prijs...)

Alco

#2
QuoteBedoel je dat de Audio-Note set enorm goed was ONDANKS dat het niet bovengenoemde eigenschappen had?
Yep, dat bedoel ik reMC :)

Die bovengenoemde eigenschappen zijn uiteraard zeer welkom, maar voor mij niet een must/voorwaarde.
(bij live-concerten merk ik vaak ook maar weinig van een 3D soundstage, dus....

De AudioNote speakers stonden dichter op elkaar (max. zo'n 150cm uit elkaar), maar de klank boeide veel meer.
Het is ook een smaak kwestie, en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de set in de woonkamer beter vonden klinken. 
De set beneden klonk op 't eerste gehoor zeker indrukwekkender (meer laagfundament, wat groter, ruimtelijker 3D soundstage,etc) maar toch...

De klank van de set boven was gewoon meer (lees: helemaal 8)) mijn smaak. 
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

reMC

Quote from: Alco on September 14, 2005, 20:54:10
Yep, dat bedoel ik reMC :)

Die bovengenoemde eigenschappen zijn uiteraard zeer welkom, maar voor mij niet een must/voorwaarde.
(bij live-concerten merk ik vaak ook maar weinig van een 3D soundstage, dus....

De AudioNote speakers stonden dichter op elkaar (max. zo'n 150cm uit elkaar), maar de klank boeide veel meer.
Het is ook een smaak kwestie, en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de set in de woonkamer beter vonden klinken. 
De set beneden klonk op 't eerste gehoor zeker indrukwekkender (meer laagfundament, wat groter, ruimtelijker 3D soundstage,etc) maar toch...

De klank van de set boven was gewoon meer (lees: helemaal 8)) mijn smaak. 

Haha, we lijken behoorlijk op een lijn te zitten. Lees mijn sign ook maar eens (weliswaar niet van mij, maar wel het idee dat ik onder meer nastreef) :D

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijn referentie-set van 10.000 Euro van een goede vriend

Jadis Orchestra Buizenversterker (geintegreerd)

Sonus Faber Electa Amator

Lua Cantilena cd speler

Ik heb voor dat geld nog nergens een beter geluid gehoord  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on September 15, 2005, 22:09:27
Mijn referentie-set van 10.000 Euro van een goede vriend

Jadis Orchestra Buizenversterker (geintegreerd)

Sonus Faber Electa Amator

Lua Cantilena cd speler

Ik heb voor dat geld nog nergens een beter geluid gehoord  8)

Ik heb twee van die drie merken nog nooit gehoord! ;D Wel doen, begrijp ik? Ben op dit moment vooral heel erg benieuwd naar bronweergevers...

Hirogen

Quote from: reMC on September 14, 2005, 21:54:38
Haha, we lijken behoorlijk op een lijn te zitten. Lees mijn sign ook maar eens (weliswaar niet van mij, maar wel het idee dat ik onder meer nastreef) :D

Ik heb die sig van je gelezen en ben het daar helemaal mee eens maar ik zou wel even de foutjes eruit halen. :)

doesn't always sound ... en ... more important qualities?"

Hirogen

#7
Quote from: reMC on September 15, 2005, 22:22:40
Ik heb twee van die drie merken nog nooit gehoord! ;D Wel doen, begrijp ik? Ben op dit moment vooral heel erg benieuwd naar bronweergevers...

Ik heb de Lua Appassionato (stap hoger dan de Cantilena) buizen CDP weleens beluisterd op een al ouder model Accuphase versterker en dat klonk zeer fraai.

Als je nog veel beter wil moet je eens naar de Reimyo CDP-777 cd speler gaan luisteren (als ik de verhalen mag geloven). Totaal andere prijsklasse weliswaar  :-\ maar een 2e hands Reimyo DAP-777 DAC is wel een stuk betaalbaarder.

Kerstmanno

Quote from: Hirogen on September 16, 2005, 00:39:13
Ik heb die sig van je gelezen en ben het daar helemaal mee eens maar ik zou wel even de foutjes eruit halen. :)

doesn't always sound ... en ... more important qualities?"

Wat is daar dan fout aan?  ???

garmtz

Quote from: Menno-ert on September 16, 2005, 22:04:27
Wat is daar dan fout aan?  ???

Ja, heb het ook ongeveer 10x gelezen, maar kon ook de fout niet ontdekken... ???

Hirogen

Hehehe, reMC heeft het al verbeterd namelijk. Er stond eerst:

doesn't always sounds ... en ... more important quality's?" ;)

Kerstmanno


NeonKnight

Quote from: Hirogen on September 16, 2005, 23:37:05
Hehehe, reMC heeft het al verbeterd namelijk. Er stond eerst:

doesn't always sounds ... en ... more important quality's?" ;)

Als hij dan nog even transparant in transparent verandert, dan klopt het helemaal  ;D
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

FrankB

Quote from: NeonKnight on September 17, 2005, 10:24:15
Als hij dan nog even transparant in transparent verandert, dan klopt het helemaal  ;D

En van sound staging twee woorden maakt ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Quote from: FrenkB on September 17, 2005, 12:45:48
En van sound staging twee woorden maakt ;)

Hohoho ;D Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch? Dit is het geen van beide, daar lijkt het op ;D

citac

Even een oude topic uit de sloot halen ;D.

Zo`n 10 jaar geleden bij Hifi WIlbert de Audio Physic Step op een Arcam 7 set gehoord.
Mijn mond stond open van verbazing, wat een 3d plaatje! en de bas uit die kleine Steps, ongelovelijk!
Bijelkaar was die set nog geen 4K denk ik.
Maar deze set is me altijd bijgebleven.
Cd was trouwens The Hunter van Jennifer Warnes.
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

Alco

Zo zeg,... een topic van >4 jaar oud, krijg toch nog effe een vervolg.  8)

QuoteCd was trouwens The Hunter van Jennifer Warnes.
Aah,... nice... vast en zeker 't nummer 'Somewhere, Somebody'. (mooi nummer, perfecte opname)
Heb die CD begin dit jaar ook gekocht. (toegegeven, om dat ene nummer, maar kon 'm voor 9,- niet laten liggen)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)