I am a (kabel) believer!! (nieuwe foto's 10-09-2005)

Gestart door hifiman, augustus 22, 2005, 13:57:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Nou jongens het onmogelijke is dan toch gebeurd: I am a believer!  ;D

Ik geloof nu dus in kabels zeg maar  8)

Als elektrotechnicus was ik altijd zeer sceptisch over het kunnen horen van verschillen tussen kabels. Ik was altijd van mening dat als de weerstand laag genoeg was , de capaciteit verwaarloosbaar en de inductie niet te hoog dat het dan wel ok was.
Blijkbaar is er meer onder de zon in audio kabelland dan deze 3 factoren.

Een tijdje terug had ik al ervaren dat een luidspreker kabel anders kan klinken toen ik mijn 50 cent de meter speakerkabel had vervangen door QED SA. Ik was toen al lichtelijk geschokt dat dat  uberhaupt mogelijk was, maar toen ik dankzij Garmt afgelopen vrijdag een Nordost kabel heb kunnen beluisteren en vergelijken in mijn eigen set viel ik om van verbazing. Ik ervaarde toen dat de luidspreker kabel je geluid kan maken of breken. Dat is iets wat ik dus nooit had geloofd als ik het niet zelf had kunnen ervaren. Bij deze wil ik Garmt bedanken dat hij mijn ongelovige ogen (ehh oren eigenlijk) heeft geopend  ;D

Dat betekent niet dat ik nu in kabelvoodoo geloof, ik ben nog steeds van mening dat dergelijke verschillen gewoon wetenschappelijk verklaarbaar zijn en inderdaad heb ik ondertussen ook wat theorien gevonden en gelezen die deze verschillen wetenschappelijk verklaren. Wel is het lastig dat een aantal van deze theorien elkaar tegenspreken en blijkbaar is deze tak van sport nog niet helemaal ontgonnen  :o

Afijn in elk geval vind ik het reuze interessante materie (kabels) en ga me er de komende tijd zeker nog wat meer in verdiepen.

Groetjes,

Ronald

myself

welkom in het land der eenogen  ;) ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

hifiman

Dank U.  ;D
Al was het leven een stuk simpeler geweest als ik nog steeds had gedacht dat een kabel een kabel is  ::)

Deleted member

Hahaha helaas is bij mij hetzelfde gebeurd en ook ik ben van oorsprong elektrotechnicus (HTS). Een weerstand, een spoel en een condensator dat is alles dat er is als je zou rekenen aan een kabel dacht ik altijd maar helaas! Ik zeg helaas omdat het gezien het gigantische aanbod je nooit zeker weet of je de beste kabel hebt voor jouw set, maar goed dat zien we dan maar als een onderdeel van de hobby en hobby's kosten veel geld!  ;D

myself

#4
Citaat van: tingtong5 op augustus 22, 2005, 14:18:43
Dank U.  ;D
Al was het leven een stuk simpeler geweest als ik nog steeds had gedacht dat een kabel een kabel is  ::)
ach, er zit nog steeds een begin en eind aan  ;) ;D maar wat daar tussenin gebeurt is niet altijd te verklaren  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member

Nog een vraagje voor jou of een ieder die het weet, je had de QED's, deze zijn toch vergelijkbaar met de Chord Carnival Silver Plus kabels? Waren de Nordosts echt zo veel beter? Jullie hadden toch getest met een relatief gezien "budget kabel" uit 't Nordost assortiment? Moet ik straks weer upgraden??  ;D

hifiman

In mijn geval was de Nordost veel beter ja, de QED SA klonken in mijn set veel te "scherp" waardoor het hoog letterlijk irritant werd. Jij hebt dat blijkbaar niet, dus is het denk ik niet persee zo dat de Nordost ook in jouw geval beter zou zijn. Overigens klonk de QED SAbij mij wel heel erg "open" an dat had wel wat.

garmtz

Ik heb de SA ook wel goed gehoord hoor, op een set van een vriend o.a. (Creek versterker, Diapason Micro III luidsprekers). Die is echter vreselijk warm en wollig met bijna iedere andere kabel...

Overigens hebben de Nordost kabels ongeveer de laagste inductie en capaciteit van de industrie en extruderen ze teflon om hun geleiders (in plaats van lamineren). Het koper wordt bovendien ultrasoon gereinigd voordat de teflon eromheen wordt geëxtrudeerd (is al een uniek proces). En ik geloof ook in solid core kabels: minder 'inter strand conduction' (is een niet-lineaire vorm vorm van geleiding) en teflon wordt gezien (na natuurlijke materialen als katoen en kapton en lucht) als het beste diëlectricum. Natuurlijke materialen zijn beter, maar schermen het materiaal niet af van zuurstof en vocht, dus corroderen de kabels langzaam.

Dus er zit wel degelijk solide engineering achter... :)

DA BoSS

Hey hey, Gefeli tingtong5!
Voor je het weet ga je ook nog met stroomkabels testen.... ;D

@Antoine: Ik vind persoonlijk het klankbeeld van de QED en de Chord niet gelijk (vergelijkbaar).
but it never hurts to try NordOst
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Arno P

zelfde technische achtergrond...maar ik geloof er niets van  >:D

Spacebass

Citaat van: Arno P op augustus 22, 2005, 20:21:18
zelfde technische achtergrond...maar ik geloof er niets van  >:D
Houden zo...kost je alleen maar geld  ;)

Deleted member

@TingTong5, ik "denk" dat mijn hoog niet te scherp is maar wat ik jou een keer heb zien schrijven geld eigenlijk ook voor mij: ik heb te weinig luisterervaring om mijn geluid goed te kunnen beoordelen. Ik ben in elk geval na de overstap van Intertechnik's Spirit of high silver naar de Chord Carnival Silver Plus kabels ook erg verrast door het grote verschil. Ik hoop wellicht de zelfde verbazing te krijgen met een overstap naar de Nordosts, dus proberen wil ik het zeker.

@DaBoss, je schrijft dat de Chord Carnival Silver Plus en de QED SE niet gelijk vergelijkbaar zijn. Kan je het verschil tussen beide beschrijven? Ik baseerde m'n uitspraak helaas niet op basis van luistertests (geen winkels gevonden die beide merken verkochten) maar puur op basis van reviews van gebruikers maar ook door What Hifi waar de Chord's de QED's na een aantal keren een best buy te hebben ontvangen van de troon hadden gestoten.

@Garmt, je hebt een PB!  ;)

HansenKnight

#12
Citaat van: Garmt op augustus 22, 2005, 19:47:38
Ik heb de SA ook wel goed gehoord hoor, op een set van een vriend o.a. (Creek versterker, Diapason Micro III luidsprekers). Die is echter vreselijk warm en wollig met bijna iedere andere kabel...

Overigens hebben de Nordost kabels ongeveer de laagste inductie en capaciteit van de industrie en extruderen ze teflon om hun geleiders (in plaats van lamineren). Het koper wordt bovendien ultrasoon gereinigd voordat de teflon eromheen wordt geëxtrudeerd (is al een uniek proces). En ik geloof ook in solid core kabels: minder 'inter strand conduction' (is een niet-lineaire vorm vorm van geleiding) en teflon wordt gezien (na natuurlijke materialen als katoen en kapton en lucht) als het beste diëlectricum. Natuurlijke materialen zijn beter, maar schermen het materiaal niet af van zuurstof en vocht, dus corroderen de kabels langzaam.

Dus er zit wel degelijk solide engineering achter... :)

@Garmt,

Vergeet PFA (perfluoroalkoxy) niet! Dit materiaal wordt ook steeds vaker toegepast in de kabel industrie.

1. PFA is similar to PTFE, less stiff and it has even better dielectrical properties. However, it is much more costly.

2. Air-Foam-PFA® exceeds the advantages of PFA by far. It stores so less energy that it needs highly sensitive measurement equipment to make this 'visible'.

3. Air-Foam-PFA® is not only a new material - in combination with the use of rhodium over silver plated conductors - it defines a new level of performance for recording and reproducing recorded music.


Groetjes,

Countamati

PVC
PE
PTFE
PFA
Air-Foam-PFA



garmtz

In welke kabels wordt dit toegepast?

Overigens, Nordost gebruikt FEP, geen PTFE:

PTFE -- An abbreviation for polytetrafluoroethylene. One of the most chemically resistant carbon based insulations
FEP -- An abbreviation for Fluorinated Ethylene Propylene. This component is commonly referred to as "Teflon®".

Veel fabrikanten gebruiken PTFE, maar dit is inferieur aan FEP.

René4u

Ook ik ben een aantal jaren geleden een 'believer' geworden. (Dankzij Garmt)

Ik had een no-name koperen kabel tussen mijn Yamaha en Mission speakers liggen. In mijn quest voor een beter geluid ben ik in aanraking gekomen met de vandenHull kabel, in mijn geval de Teatrack (bi-wire versie van de CS-122).
Nadat ik deze kabel had aangesloten ging er een wereld voor mij open, en ook voor mijn vriendin.
Het leek wel of er een deken van mijn speakers werd getrokken. Wonderbaarlijk hoeveel verschil, in mijn set, kabels kunnen maken.  :)
De cursus rietdekken is afgelast...Riet is ziek.

GerritZ

Je kunt het ook anders doen, alles gewoon geloven totdat het tegendeel door zelf te testen anders is.

Maar goed ik vind het wel eerlijk van je dat je het post  ;)


Gerrit

HansenKnight

#16
Citaat van: Garmt op augustus 22, 2005, 21:22:34
In welke kabels wordt dit toegepast?

Overigens, Nordost gebruikt FEP, geen PTFE:

PTFE -- An abbreviation for polytetrafluoroethylene. One of the most chemically resistant carbon based insulations
FEP -- An abbreviation for Fluorinated Ethylene Propylene. This component is commonly referred to as "Teflon®".

Veel fabrikanten gebruiken PTFE, maar dit is inferieur aan FEP.

@Garmt,

Dit materiaal komt o.a. bij de firma: Dyneon en Dupont vandaan. Deze firma's hebben het maar goed voor elkaar met al die "broertjes en zusjes" van PTFE 8). Uiteraard zijn er meerdere firma's die dit verwerken tot een eindproduct.

Of PTFE inferieur is aan FEP betwijfel ik, en ook een aantal kabel fabrikanten. Aangezien FEP aanzienlijk goedkoper is, lijkt het ook onlogisch om Teflon te gaan gebruiken als FEP beter zou zijn. Zie onderstaand schrijven van de site van LAT International.

The conductors are also solid core insulated with Teflon; the best insulation available. There are, however, two types of Teflon: PTFE and FEP. FEP is less costly for the cable manufacturer; but is significantly inferior to PTFE. We use PTFE. Have you ever seen any other cable company specify that their Teflon is PTFE and not FEP? There is a message there. We have developed a shielding system that is completely independent of the signal carrying conductors. This ensures that no RF or EMI gets into the signal – dead quiet background.

Laten we "wat beter of minder is" even in het midden houden, dat is toch een andere discussie, die eventueel voortgezet kan worden op een daarvoor geschikt topic :-X

FEP wordt door een behoorlijk aantal fabrikanten gebruikt, dus daar is Nordost niet uniek in. De manier van aanbrengen waarschijnlijk wel. Ook zijn er fabrikanten die de geleider in een Teflon "tube" schuiven, om op die manier minder contact te krijgen met de geleider, maar wel de voordelen behouden van de isolatie, enz.

PFA wordt in ieder geval toegepast door de firma: HGA audiocables >:D

Onderstaand wat info over PFA:

PFA Dyneon TM* PFA (perfluoroalkoxy)

A fully-fluorinated, melt-processable resin that withstands corrosion and heat. Uses include valve and pump linings; tubing, piping, housings, tanks and containers for high-purity environments; lab equipment; films; electrical parts; and wire and cable insulation. Processed by extrusion, injection-, transfer-, blow-, roto-molding and coating. *(Dyneon is a trademark of Dyneon LLC.) (Dyneon LLC)

Voor meer info:
http://products3.3m.com/catalog/us/en001/Dyneon/fluoropolymer_resins/node_DL82XKNC05be/root_GST1T4S9TCgv/vroot_BZDKLB8VSBge/gvel_5PV32KVVFTgl/theme_us_dyneonfluoropolymerresins_3_0/command_AbcPageHandler/output_html

P.S: Ik kon het materiaal reeds uit de "petrochemische industrie".

Met vriendelijke groet,

Countamati



garmtz

Citaat van: countguarneri op augustus 23, 2005, 19:22:21
The conductors are also solid core insulated with Teflon; the best insulation available. There are, however, two types of Teflon: PTFE and FEP. FEP is less costly for the cable manufacturer; but is significantly inferior to PTFE. We use PTFE. Have you ever seen any other cable company specify that their Teflon is PTFE and not FEP? There is a message there. We have developed a shielding system that is completely independent of the signal carrying conductors. This ensures that no RF or EMI gets into the signal – dead quiet background.

En die quote is van welke fabrikant precies?

CitaatLaten we wat "beter of minder" is even in het midden houden, dat is toch een andere discussie, die eventueel voortgezet kan worden op een daarvoor geschikt topic :-X

Ik quote de fabrikant...

Waarom pas je je inlognaam niet even aan naar Countamati? :)

HansenKnight


CitaatEn die quote is van welke fabrikant precies?

Voor jou informatie LAT International :)

CitaatIk quote de fabrikant...

Ik ook..... ;D

CitaatWaarom pas je je inlognaam niet even aan naar Countamati

Is even aangepast, vond het wel grappig eigenlijk ;D Ik verwachte wel vragen omtrendt ondertekening en inlognaam, maar die bleven uit ;)

Groetjes,

Countamati

bmateijsen

Citaat van: countamati op augustus 23, 2005, 20:36:47
Voor jou informatie LAT International :)

Ik ook..... ;D

Is even aangepast, vond het wel grappig eigenlijk ;D Ik verwachte wel vragen omtrendt ondertekening en inlognaam, maar die bleven uit ;)

Groetjes,

Countamati


Ik dacht al..... er is iets veranderd.. Wow Amati hommage!! Waar zijn je Guarneri's gebleven??

patrick_vdb

Hi,

Waarom zou PTFE inferieur zijn aan FEP? Aan de dielectrische constante zal het niet kunnen liggen want deze schijnt met een klein percentage in het voordeel van PTFE te liggen (2 vs 2.1 als ik me niet vergis), dus moeten er nog meer criteria zijn die bepalender zijn voor de goede eigenschappen van FEP boven PTFE.

@Ronald,

Ik betwijfel of alle verschillen in waarneming tussen de verschillende kabels al wetenschappelijk verklaard kunnen worden, te meer omdat men nog altijd niet voor de volle 100% weet hoe ons gehoorstelsel (en dan met name de cochlea) functioneerd. Uiteraard is dit nog geen vrijbrief voor kabelvoodoo en mag/moet er zeker kritisch gekeken kunnen worden naar bepaalde eigenschappen en claims.

mvrg

Patrick

HansenKnight


CitaatIk dacht al..... er is iets veranderd.. Wow Amati hommage!! Waar zijn je Guarneri's gebleven??

Goh, wat opmerkzaam ;) maar om antwoord op je vraag te geven, de Guarneri Homage's zijn naar een nieuwe eigenaar gegaan. :'(

Groetjes

Countamati

R

Count, zijn die ex jeroenskie? Wel erg gaaf hoor. feli dan nog maar O0

HansenKnight


CitaatCount, zijn die ex jeroenskie? Wel erg gaaf hoor. feli dan nog maar

Yep, zijn inderdaad "ex" speakers van Jeroenskie ;)

Bedankt voor de felicitatie Ruben, ik ben er ook erg tevreden mee!

Groetjes,

Countamati

hifiman

#24
Citaat van: patrick_vdb op augustus 23, 2005, 22:19:48
Ik betwijfel of alle verschillen in waarneming tussen de verschillende kabels al wetenschappelijk verklaard kunnen worden, te meer omdat men nog altijd niet voor de volle 100% weet hoe ons gehoorstelsel (en dan met name de cochlea) functioneerd. Uiteraard is dit nog geen vrijbrief voor kabelvoodoo en mag/moet er zeker kritisch gekeken kunnen worden naar bepaalde eigenschappen en claims.

Feit is dat de luidsprekers een elektisch stroompje omzetten in beweging van lucht. Een kabel levert deze elektrische energie aan de luidspreker. Als een kabel een hoorbaar verschil geeft dan moet dat mijns inziens dus te wijten zijn aan de eigenschappen van de kabel om een elektrisch signaal te transporteren. Dat staat dan denk ik los van het feit of men begrijpt hoe het menselijk gehoor werkt. Alhoewel de werking van kabels een stuk complexere materie is dan ik altijd had gedacht moet dit toch wetenschappelijk te verklaren zijn middels theorien over mechanische, chemische, elektrische, magnetische eigenschappen van een kabel. 

In andere woorden, het kunnen verklaren hoe het menselijk gehoor werkt en het kunnen verklaren hoe een kabel een electrisch signaal transporteert zijn volgens mij twee verschillende zaken.

Mijn mening..  :P


Ondertussen heb ik een aantal goede wetenschappelijke verklaringen gevonden waarom bijvoorbeeld de nordost kabel beter klinkt dan mijn oehlbach kabel.