Velodyne DD10 vraagjes

Started by Bolle, August 16, 2005, 12:57:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Hi,

ik ben al een tijdje op zoek naar een sub om van mijn 5.0 setup naar 5.1 te gaan. Mijn gebruik is 75% stereo (muziek) en 25% film. Met de sub wil ik mn mijn surround kwaliteit verbeteren (ik mis nu echt de LFE effecten), meer wil tegelijk graag een sub die goed integreert voor muziek.

Een Velodyne DD lijkt me perfect, maar helaas buiten mijn budget. Daarom zit ik heel erg naar SVS en Rocket subs te kijken.

Nu kan ik echter een DD10 krijgen voor een leuk prijsje (ca 1200 EUR) van iets meer dan een jaar oud. Dit is wel een US model, een goede verhuistrafo (met 2 kVA trafo) wordt bijgeleverd. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar in licht van de prijs kan ik er wel mee leven.

Mijn grootste vraag is echter of de DD10 groot genoeg is voor mijn ruimte. Deze is schat ik 110 - 120 kubieke meter incl alle aangrenzende gang en keuken. Ik kijk niet op absurd hoge volumes film, maar het moet natuurlijk wel effect geven.

Benieuwd naar de meningen van de experts, graag voor middernacht  :), dan loopt mijn optie af.

Menno
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

bmateijsen

Ik zou niet 1,2,3 met een verhuistrafo werken... de DD-10 heeft een piek van 2000 watt..

120 kub, dus 8  x 5,5 x 2,4 zijn de afmetingen van de ruimte? Dan is de DD-10 eigenlijk te klein.. en zal je eerder naar een DD-15 moeten kijken voor de ideale match..

Bolle

Dank voor je advies Bjorn.

Een 230V DD15 zou inderdaad de ideale sub zijn, alleen zegt mijn portemonne wat anders.
Gezien de prijs van deze DD10 ben ik bereid wat compromissen te sluiten, maar als deze teveel ten koste van de (geluids)kwaliteit gaan trek ik ook ergens een grens. Dan heeft het geen zin, ongeacht het feit dat het misschien een mooie prijs is.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

blue-eyes

En eerst deze DD10 kopen en dan op termijn een tweede DD10? Wellicht duurder dan een DD15, maar wel "gespreid" betalen. Daarnaast lijkt me een linkse en een rechtse sub nog beter dan een enkele sub, als is die beter!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Quote from: Bolle on August 16, 2005, 13:32:06
Dank voor je advies Bjorn.

Een 230V DD15 zou inderdaad de ideale sub zijn, alleen zegt mijn portemonne wat anders.
Gezien de prijs van deze DD10 ben ik bereid wat compromissen te sluiten, maar als deze teveel ten koste van de (geluids)kwaliteit gaan trek ik ook ergens een grens. Dan heeft het geen zin, ongeacht het feit dat het misschien een mooie prijs is.

Ik ben er geen fan van om achter stroomtrekkende versterkers een verhuistrafo te zetten..  En een Velodyne heeft enorme kracht nodig om de servo-control goed te laten werken.  

Bolle

Quote from: bmateijsen on August 16, 2005, 13:02:26
120 kub, dus 8  x 5,5 x 2,4 zijn de afmetingen van de ruimte? Dan is de DD-10 eigenlijk te klein.. en zal je eerder naar een DD-15 moeten kijken voor de ideale match..

Nog even de kamer, is 8*4 met een 'L' hoekje van 2*2, en een halletje van 2*1, en een keuken van 3*2, alles 2,5 hoog en open aaneengesloten. Kom ik uit op 110 kuub.

Mbt de verhuistrafo, zeg je nu dat dit niet 'optimaal' werkt, of dat dit gewoon niet gaat werken (doorgebrande verhuistrafo, schade aan de sub, etc)?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

bmateijsen

Quote from: Bolle on August 16, 2005, 14:05:38
Mbt de verhuistrafo, zeg je nu dat dit niet 'optimaal' werkt, of dat dit gewoon niet gaat werken (doorgebrande verhuistrafo, schade aan de sub, etc)?

Ik zeg dat het niet optimaal werkt... Het zal best werken.. alleen is de stroomtoevoer gewoon beperkend. Je kan ook voor een Krell een verhuistrafo zetten, dat werkt ook ;)

Arno P

Ik zou alleen een trafo gebruiken voor lichtere apparaten, zeker niet voor een sub of een eindversterker.

Kjelt

Het is natuurlijk wel een klasse-D versterker dat scheelt weer maar ik zou eerder dan de voeding vervangen door een europese versie, misschien is het slechts een kwestie van twee draadbruggen maar dat zou je moeten uitzoeken. Ik zou nooit binnen 1 dag zo'n beslissing nemen, laat die optie dan maar lopen. Beter goed uitgezocht en weten waar je vantevoren aan begint dan een kat in de zak. Als je over 1 jaar wel een DD-15 wil moet je deze US versie ook weer kwijt zien te raken.

bmateijsen

Quote from: Kjelt on August 16, 2005, 15:40:17
Het is natuurlijk wel een klasse-D versterker dat scheelt weer maar ik zou eerder dan de voeding vervangen door een europese versie, misschien is het slechts een kwestie van twee draadbruggen maar dat zou je moeten uitzoeken.

Dat is het helaas niet.... de backpanel van een Europese versie is een stuk anders dan de US versie!

garmtz

Quote from: Kjelt on August 16, 2005, 15:40:17
Het is natuurlijk wel een klasse-D versterker dat scheelt weer

Scheelt wat? Een klasse-D versterker is dan wel efficiënter, maar als de versterker 1200 W de woofer in pompt, moet dat toch echt uit het lichtnet komen... Alleen zal een klasse-D versterker idle minder stroom vragen dan een klasse A/AB design.

Kjelt

Quote from: Garmt on August 16, 2005, 15:47:32
Scheelt wat? Een klasse-D versterker is dan wel efficiënter, maar als de versterker 1200 W de woofer in pompt, moet dat toch echt uit het lichtnet komen... Alleen zal een klasse-D versterker idle minder stroom vragen dan een klasse A/AB design.

Ja dat is logisch, dit bedoelde ik ook niet.
Ik doelde meer op het werkingsprincipe en met name de transformatoren. Een klasse-D versterker werkt met een schakelende voeding en deze is tolerant voor het 50Hz/60Hz fenomeen omdat er eerst gelijkspanning van gemaakt wordt.

Bij een traditionele versterker heb je vooral bij vol vermogen grote kans dat je trafo stuk gaat door oververhitting (thermische veiligheidszekering smelt door of worst case kortsluiting in de windingen) omdat in principe de trafo 20% groter moet zijn bij 50Hz dan bij 60Hz. Het hangt dan helemaal van de fabrikant af, of deze een extra veiligheidsmarge heeft ingebouwd en ten tweede of je de versterker op (bijna) vol vermogen  gebruikt of niet.

Bolle

Hoewel ik nog 50/50 was in deze aankoop (verkoper had natuurlijk zijn visie op het verhaal), is het dilemma opgelost, doordat de sub al verkocht was aan een ander. Door naar de SVS powerbuy.... :)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

garmtz

Makkelijk, als zaken zichzelf oplossen... :)

Ik hoop dat je tevreden gaat zijn met een SVS en 75% muziek...

Automaat

@Garmt: bespeur ik hier een kritische noot? ;D
Reading the HTForum is learning every day!!

garmtz


Kjelt

Quote from: Bolle on August 16, 2005, 12:57:56
Mijn gebruik is 75% stereo (muziek) en 25% film. Met de sub wil ik
{EDIT}
1) mn mijn surround kwaliteit verbeteren (ik mis nu echt de LFE effecten),
2) een sub die goed integreert voor muziek.
{/EDIT}

Dat eerste doel zul je met een SVS echt wel bereiken dat tweede betwijfel ik. Ik zou in jouw geval eerst eens bij iemand met een SVS kritisch gaan luisteren of dat echt is wat je wilt.  Een Velodyne DD compenseert meteen de hoofspeakers in zijn calibratie, ik vind dat persoonlijk voor stereo heel erg geslaagd. Wellicht toch wat langer doorsparen of wachten op een volgende 2e hands?


Jimmy Conway

Er is toch ook een voordeligere serie dan de DD-lijn van Velodye met param.eq. ?

garmtz

Quote from: Jimmy Conway on August 17, 2005, 11:01:24
Er is toch ook een voordeligere serie dan de DD-lijn van Velodye met param.eq. ?

Ja, de SPL-R serie, maar die heeft auto-eq en dat is niet zo flexibel als de eq van de DD.

riwi

Ik snap niet goed hoe je van een DD-10 kan overspringen op een SVS. Twee totaal verschillende producten met verschillende kwaliteiten.

Kjelt

Riwi wat een mooie post 2222  :)

blue-eyes

#21
Quote from: riwi on August 17, 2005, 11:15:12
Ik snap niet goed hoe je van een DD-10 kan overspringen op een SVS. Twee totaal verschillende producten met verschillende kwaliteiten.

Prioriteit op budget, niet op klank en middel ;)

Hij kon een DD10 voor een goede prijs krijgen. Wellicht normaliter voor de SVS gegaan, maar wegens de leuke aanbieding getracht de DD10 te krijgen en nu weer terug naar het oorspronkelijke doel.

Niets mis mee, doen de meesten onder ons wel eens.

Vergeet niet dat wellicht de Velodyne muziekaler is, maar voor iedereen lang niet te betalen is!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: Blue-Eyes on August 17, 2005, 11:18:10
Vergeet niet dat wellicht de Velodyne muziekaler is, maar voor iedereen lang niet te betalen is!

Er zijn ook goedkopere Velodynes... ;)

riwi

Quote from: Blue-Eyes on August 17, 2005, 11:18:10
Prioriteit op budget, niet op klank en middel ;)

Hij kon een DD10 voor een goede prijs krijgen. Wellicht normaliter voor de SVS gegaan, maar wegens de leuke aanbieding getracht de DD10 te krijgen en nu weer terug naar het oorspronkelijke doel.

Niets mis mee, doen de meesten onder ons wel eens.

Vergeet niet dat wellicht de Velodyne muziekaler is, maar voor iedereen lang niet te betalen is!

Dan nog. Als je eigenlijk een DD10 wilt ben je op zoek naar een subtiele muziekale sub, geen doos die enorme klappen en broekspijp wapperende geluidsdruk kan leveren.
Kwa sub heb ik de DD15 overwogen en (voor mij) te duur bevonden, dan stap ik nog niet over naar een SVS cilinder ??? Ik heb overigens bij Kjelt de DD15 gehoord en was er wel van onder de indruk...

Maar mijn jaarbudget voor HT is er (na vanochtend ;) ) nu _ECHT_ door, dus voorlopig geen nieuwe sub voor mij.

blue-eyes

Quote from: Garmt on August 17, 2005, 11:30:07
Er zijn ook goedkopere Velodynes... ;)

Ja, nu wel. Aan jullie de taak om hem dat duidelijk te maken ;D

@Riwi: Dat ben ik niet met je eens. Ik doelde expliciet dat je budget hebt waar je bijv. de SVS voor kan kopen. Echter komt er een buitenkansje voor een DD10 die normaal gesproken niet in je gedachte is geweest omdat het buiten budget valt. Dan is het toch logisch dat je probeert de DD te krijgen, als dat niet lukt blijf je gewoon bij je plan om de SVS te kopen.

Jij gaat er vanuit dat iemand een DD wil, maar blijkt te duur te zijn, dus dan maar een catergorie lichter.

Maar goed, ik begrijp dat hij nu een lichtere versie van de DD gaat kopen ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey