Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: hillie op augustus  9, 2005, 15:56:11
De front speakers staan wel 20 cm van de muur (wat ik weinig vind), maar de speaker is omringt door hoeken van de kast en muur. Wat gebeurd er als je de front speakers net met de achterkant gelijk stelt aan de voorkant van de kast. Dan komen de speakers wat overdreven de kamer in, maar wat is het effect? Heb je geen schuimpjes bij de speakers gekregen om de achterste basspoort te dempen?

Toen ik dit las ben ik gelijk aan de slag gegaan. Ik had namelijk al eerder zelf bedacht dat die achterste poorten in mijn opstelling waarschijnlijk meer kwaad dan goed deden. Daarom had ik een tijd terug al 2 van die geluidsdempende schuimrubber matten gekocht. Die had ik toen achter de speakers tegen de muur aangezet. Dat gaf geen hoorbare verbetering.

Ik heb een half uurtje geleden dus twee repen daarvan afgenknipt en opgerold tot twee cylinders en die in de achterste basreflexpoorten gestopt. Dat ik daar niet zelf opgekomen was  :P

En inderdaad, dat scheelt een stuk  :D Hartstikke bedankt voor de tip!  ;D

Ik durf na dat half uurtje luisteren nog niet te zeggen of dat het bas probleem volledig opgelost heeft, maar feit is dat het probleem in elk geval een stuk minder geworden is  :D

hifiman

Neem desnoods wat goedkopere koperkabels van een euro per meter. Hieraan kun je al ontdekken of het zilver bijt en koper het probleem oplost. Je kunt altijd later een duurdere  koperkabel aanschaffen als je met zekerheid kunt zeggen dat zilver niet zo'n goed idee is.

Tsja inderdaad, waarom niet. Ik haal binnenkort wel effe wat goedkope zooi kabel bij de gamma. Dan kan ik middels een AB vergelijk even kijken of er uberhaupt een groot verschil is tussen de kabels en het effekt op het hoog.

Overigens heb ik 2x 13 meter kabel nodig en mede daarom kan ik het me niet veroorloven om effe een stukkie (dure kabel) te halen om te proberen  ;D Maar die goedkope koper kabel ga ik dus binnenkort even proberen! (zal wel weekend worden, dan is de vrouw aan het werk en kan ik rustig aan de slag).

hifiman

Die spikes zorgen ervoor dat je kast niet mee gaat trillen met de speaker via de vloer. Het kleinste oppervlakte van de spikes is van belang, niet de oppervlakte van de munten. De munten houden het krassen tegen op de vloer.
Tsja wat loop ik eigenlijk moeilijk te doen, ik ga die spikes er zo alsnog onder zetten, baad het niet dan schaadt het niet  :P

garmtz

Op zich helpt het wel om de baspoort dicht te stoppen, maar het blijft zo dat als de speakers vrijwel tegen de muur staan en de luisteraar ook, dat er in ieder geval in de luisterrichting door de speakers veel staande golven worden aangesproken en door de luisteraar diezelfde golven ook worden ervaren. Het is niet voor niets beter als je een meter naar voren gaat, daar is de verdeling van pieken en dalen van staande golven immers compleet anders! Eigenlijk moeten dus de speakers EN de luisteraar eerst naar een betere plek worden verschoven. Waarschijnlijk ben je dan al een STUK verder en is de rest details afwerken... Om dit tot een goed einde te brengen is enig inzicht in de staande golven in de kamer wel handig. Dit is te doen met een simulatie.

hifiman

Zo de spikes zitten eronder hoor. In eerste instantie hoor ik niet echt verschil, maar onder het mom van baad het niet dan schaadt het niet laat ik ze er lekker onder zitten.

hifiman

Dan ook maar een foto van de dichtgestopte achterste basreflex poort.

hifiman

Citaat van: Garmt op augustus  9, 2005, 17:15:32
Op zich helpt het wel om de baspoort dicht te stoppen, maar het blijft zo dat als de speakers vrijwel tegen de muur staan en de luisteraar ook, dat er in ieder geval in de luisterrichting door de speakers veel staande golven worden aangesproken en door de luisteraar diezelfde golven ook worden ervaren. Het is niet voor niets beter als je een meter naar voren gaat, daar is de verdeling van pieken en dalen van staande golven immers compleet anders! Eigenlijk moeten dus de speakers EN de luisteraar eerst naar een betere plek worden verschoven. Waarschijnlijk ben je dan al een STUK verder en is de rest details afwerken... Om dit tot een goed einde te brengen is enig inzicht in de staande golven in de kamer wel handig. Dit is te doen met een simulatie.

Hoi Garmt,

Volledig mee eens. Echter in de praktijk heb ik weinig mogelijkheden om tot een andere opstelling te komen. Maar wie weet valt er wat te schuiven zonder de hele kamer om te gooien. Heb jij geschikte software voor een dergelijke simulatie of kan je wat aanbevelen?

Basprobleem heb ik in elk geval even een (al dan niet tijdelijke) workaround voor  :D

Het andere probleem, wat waarschijnlijk toch het best te omschrijven valt als een wat te agressief hoog moet ik dan wellicht eerst proberen op te lossen door te experimenteren met een andere speakerkabel. En als we het toch over kabels hebben dan zou een andere interlink misschien ook helpen? Afijn lastig dus dat soort zaken uit te zoeken als je geen vergelijk/ervaring daarmee hebt  :P

Mocht jouw aanbod nog gelden dan heel graag Garmt, want met wat tips van een ervaren hifi man kom ik vast een heel eind verder  ;D

Groetjes,

Ronald

NielsLu

Hallo Tingtong5,

Mijn ouders hebben een gelijkvormige kamer, alleen met de opstelling 180 graden gedraaid. Zij hebben er helemaal geen last van. Ik denk dat je hiermee een HEEL groot deel van het probleem aan zou pakken. Dus niet de speakers aan de lange zijde, maar aan de korte zijde er tegenover.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

hifiman

Citaat van: NielsLu op augustus  9, 2005, 18:07:01
Hallo Tingtong5,

Mijn ouders hebben een gelijkvormige kamer, alleen met de opstelling 180 graden gedraaid. Zij hebben er helemaal geen last van. Ik denk dat je hiermee een HEEL groot deel van het probleem aan zou pakken. Dus niet de speakers aan de lange zijde, maar aan de korte zijde er tegenover.

Groet,
Niels
Hoi Niels,

Alhoewel je volledig gelijk hebt dat dat beter zou zijn is dat dan helaas weer geen optie ivm de plaatsing van het projectiescherm. De fronts maken ook deel uit van een 5.1 HT.  :-\

NielsLu

Citaat van: tingtong5 op augustus  9, 2005, 18:13:21
Hoi Niels,

Alhoewel je volledig gelijk hebt dat dat beter zou zijn is dat dan helaas weer geen optie ivm de plaatsing van het projectiescherm. De fronts maken ook deel uit van een 5.1 HT.  :-\

Kan het scherm niet verplaatst worden?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

garmtz

Citaat van: NielsLu op augustus  9, 2005, 18:07:01

Is zeker iets om te overwegen, maar niet iedere situatie is hetzelfde, het hangt nogal af van de preciese afmetingen van de kamer.

Je krijg zowieso wel een symmetrischer geluidsbeeld als je ze aan de korte kant zet.

hifiman

Citaat van: NielsLu op augustus  9, 2005, 18:25:11
Kan het scherm niet verplaatst worden?

Alles kan, koffiekan, theekan  ;D Ik zal het serieus overwegen, maar denk dat het een probleem wordt ivm plaatsing andere spullenm desalniettemin bedankt voor de tip natuurlijk!

hillie

Wat doen de speakers als je ze met de achterkant gelijk zet met het begin van de voorzijde van de kast die tussen de speakers staat? Zo staan de speakers wat meer in de kamer. Misschien niet ideaal, maar ik zou wel willen weten of je hiermee de speakers uit de hoek haalt en daardoor anders gaat klinken. Immers die kast in het midden zal de ruimelijkeheid van het klankbeeld niet ten goede komen. Probeer het eens.

Ik heb bijvoorbeeld een grote TV tussen mijn speakers staan en die breekt het geluidsbeeld. Met de speakers dicht aan de muur wordt de bass erg plaatsbepalend. Als je het geluid harder zet dan overheerst de bass. Met de speakers iets voor de TV uit te lijnen en dus verder van de muur is het bij mij al een hele verbetering.

hillie

Normaal schuift mijn vriendin (of ik als ze het vraagt) dicht naar de muur zodat er ruimte ontstaat. Op het moment als er we luisteren naar muziek dan schuif ik ze van de muur een meter de kamer in. De speakers staan op spikes op een zwartstenen tegel. Deze tegel kan ik handig schuiven op de vloerbedekking. Ik heb dus geluk dat ik met de speakers kan schuiven. Die verplaatsing van de speakers is belangrijk!

kippekop

De paradigm studio 20's die ik laatst heb gehoord vond ik zelf totaal niet schel, eerder dat amerikaanse volle geluid (redelijk veel bas en tegen het boemerige aan). Wat ik wel heb gemerkt bij mijn eigen vloerstaanders (die niet eens een basreflexpoort aan de achterkant hadden) dat het laag toch nog steeds echt te boemerig was. Vrij in de kamer zetten was de enige oplossing.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

garmtz

Citaat van: hillie op augustus  9, 2005, 21:30:12
Normaal schuift mijn vriendin (of ik als ze het vraagt) dicht naar de muur zodat er ruimte ontstaat. Op het moment als er we luisteren naar muziek dan schuif ik ze van de muur een meter de kamer in. De speakers staan op spikes op een zwartstenen tegel. Deze tegel kan ik handig schuiven op de vloerbedekking. Ik heb dus geluk dat ik met de speakers kan schuiven. Die verplaatsing van de speakers is belangrijk!

Ik zou er gek van worden, iedere millimeter verschuiving hoor ik...  ::)  Gelukkig 'mogen' mijn speakers 1,2 m de kamer in staan, want wij vinden allebei dat dat beter klinkt, dus blijven ze daar staan. In mijn woonkamer is op die plek ook geen loopdoorgang, dus daar heb ik/we geluk mee. Ik krijg ook veel meer diepte in mijn geluid als ik ze van de muur af zet. Verder is de staande golven verdeling redelijk berekend op die afstand van de muur, alsmede de afstand van de luisteraar naar de achterwand (40 cm).

Spacebass

Wat dacht je van die Leen bakker kast aan de binnenkant "bracen" en dempen  ;D  ;D

ohhh en als je hem goed "tuned" heb je meteen een basstrap  ;D

hifiman

Citaat van: kippekop op augustus  9, 2005, 21:49:10
De paradigm studio 20's die ik laatst heb gehoord vond ik zelf totaal niet schel, eerder dat amerikaanse volle geluid (redelijk veel bas en tegen het boemerige aan). Wat ik wel heb gemerkt bij mijn eigen vloerstaanders (die niet eens een basreflexpoort aan de achterkant hadden) dat het laag toch nog steeds echt te boemerig was. Vrij in de kamer zetten was de enige oplossing.

In de winkel klonken ze ook absoluut niet schel (ik heb er anderhalf uur naar geluisterd in totaal voor ik ze kocht!).
Hmmm ik kan natuurlijk die winkel eens bellen om te vragen wat voor LS kabel hun ertussen hebben hangen.

Overigens heb ik ze toen op een Arcam A65 gehoord hetgeen qua klank als het goed is erg lijkt op mijn P85 dus.

hifiman

Citaat van: hillie op augustus  9, 2005, 21:21:21
Wat doen de speakers als je ze met de achterkant gelijk zet met het begin van de voorzijde van de kast die tussen de speakers staat? Zo staan de speakers wat meer in de kamer. Misschien niet ideaal, maar ik zou wel willen weten of je hiermee de speakers uit de hoek haalt en daardoor anders gaat klinken. Immers die kast in het midden zal de ruimelijkeheid van het klankbeeld niet ten goede komen. Probeer het eens.

Ik heb bijvoorbeeld een grote TV tussen mijn speakers staan en die breekt het geluidsbeeld. Met de speakers dicht aan de muur wordt de bass erg plaatsbepalend. Als je het geluid harder zet dan overheerst de bass. Met de speakers iets voor de TV uit te lijnen en dus verder van de muur is het bij mij al een hele verbetering.

Ik heb het geprobeerd en gek genoeg klinkt het totale geluidsbeeld slechter als ik ze naar voren haal. Wel wordt inderdaad het bas probleem minder, maar helaas is het dus ook niet de ideale oplossing.

Wat is overigens het voordeel van een tegel? (behalve het kunnen schuiven dan).

hifiman

Ik had nog 2 andere interlinks liggen (een verzilverde oehlbach en een no name el cheapo). Deze heb ik beiden geprobeerd tussen zowel cd-speler en pre-amp als tussen pre-amp en eindversterker. Na vele malen wisselen met steeds hetzelfde muziekstuk hoorde ik in alle gevallen geen enkel verschil met de Qunex 2 die er normaliter tussen zit. Daarmee heb ik min of meer uitgesloten dat de interlinks het "schelle" hoog veroorzaken.

Nu nog de speakers kabels wisselen maar dat zal pas van het weekend worden denk ik.

hifiman

Wat ik ook nog geprobeerd heb is gordijnen open en dicht. En alhoewel ik wel wat verschil in het hoog meen te horen is het verschil in elk geval niet schokkend.

Enne (am I getting crazy??) het lijkt wel of het hoog probleem vandaag opeens een stuk minder erg is  :-X
Of kan dat dan toch te maken hebben met het feit dat de speakers nu op spikes staan??

hifiman

Waar ik zo benieuwd naar ben is wat iemand anders (een ervaren hifi'er, niet de buurvrouw) van het geluid vind. Misschien zegt een ander wel dat het juist prima klinkt zo of misschien valt die het nog meer op. (niet allemaal tegelijk langskomen graag  ;)

hillie

Dus inderdaad de bass wordt anders als je de speakers naar voren schuift. Je weet nu welk effect het heeft op de bass. Ehm, als je de speakers naar voren schuift kun je de basspoort (misschien) weer vrij houden.

Nu lijkt me dat het klankbeeld minder wordt omdat je dichter op de speakers zit en de speakers relatief ver uit elkaar staan. De tafel is dan een breekijzer.

Is 90 graden draaien een optie?

hifiman

Hoi,

Ik ga zeker nog even verder experimenteren met de plaatsing van de speakers. 90 graden draaien is helaas geen optie.
Dat bas probleem is eigenlijk het minst boeiend, om reden dat ik ten eerste weet wat de oorzaak is (plaatsing/akoustiek) en ten tweede omdat het met 1 poort dicht al aardig opgelost is.

Het te schelle hoog vind ik eigenlijk op dit moment even boeiender met name omdat ik niet weet hoe het komt. Alhoewel na het vervangen van de interlinks (geen verschil) ik eigenlijk nog maar 3 dingen over hou als oorzaak:
1. de bron, de cd speler dus
2. de akoustiek
3. de zilveren LS kabel

ad 1.
Garmt vertelde dat hij niet denkt dat de cd speler zoiets veroorzaakt, het wisselen van cd speler zal subtiele verschillen geven, geen probleem oplossen (is even mijn interpretatie van wat hij zei). Ik denk dat hij gelijk heeft.

ad 2.
De akoustiek.
Ik denk dat het probleem niet op dit vlak ligt. Garmt gaf al aan (nav mijn foto's) dat ik in elk geval niet een extreem harde kamer heb. Ten tweede lijkt het verplaatsen van de speakers en mijzelf weinig tot geen invloed te hebben op het hoog.

Blijft dus 3 over.
Ik heb net gebeld naar RAF waar ik de Paradigm's gekocht heb. De verkoper aldaar vertelde me dat zilveren kabel geen goede combo is met deze speaker en dat ik beter een goede koperen kabel kan nemen in mijn geval. Hij adviseerde daarbij (na de opmerking van mij dat het niet duurder mag zijn dan mijn huidige kabel) een koperen Oehlback 2x4mm (in de aanbieding voor 5 euro per meter). Nu weet ik wel dat het advies van 1 verkoper niet de juiste hoeft te zijn maar zo alles bij elkaar genomen wil k dit toch gaan proberen.

Zijn er nog mensen die denken dat de genoemde kabel geen goed plan is?

Binnenkort dus waarschijnlijk 2x 13m QED silver anniversary in de aanbieding op dit forum  ;D

Rody

Citaat van: tingtong5 op augustus 10, 2005, 12:19:17
Hoi,

Ik ga zeker nog even verder experimenteren met de plaatsing van de speakers. 90 graden draaien is helaas geen optie.
Dat bas probleem is eigenlijk het minst boeiend, om reden dat ik ten eerste weet wat de oorzaak is (plaatsing/akoustiek) en ten tweede omdat het met 1 poort dicht al aardig opgelost is.

Het te schelle hoog vind ik eigenlijk op dit moment even boeiender met name omdat ik niet weet hoe het komt. Alhoewel na het vervangen van de interlinks (geen verschil) ik eigenlijk nog maar 3 dingen over hou als oorzaak:
1. de bron, de cd speler dus
2. de akoustiek
3. de zilveren LS kabel

ad 1.
Garmt vertelde dat hij niet denkt dat de cd speler zoiets veroorzaakt, het wisselen van cd speler zal subtiele verschillen geven, geen probleem oplossen (is even mijn interpretatie van wat hij zei). Ik denk dat hij gelijk heeft.

ad 2.
De akoustiek.
Ik denk dat het probleem niet op dit vlak ligt. Garmt gaf al aan (nav mijn foto's) dat ik in elk geval niet een extreem harde kamer heb. Ten tweede lijkt het verplaatsen van de speakers en mijzelf weinig tot geen invloed te hebben op het hoog.

Blijft dus 3 over.
Ik heb net gebeld naar RAF waar ik de Paradigm's gekocht heb. De verkoper aldaar vertelde me dat zilveren kabel geen goede combo is met deze speaker en dat ik beter een goede koperen kabel kan nemen in mijn geval. Hij adviseerde daarbij (na de opmerking van mij dat het niet duurder mag zijn dan mijn huidige kabel) een koperen Oehlback 2x4mm (in de aanbieding voor 5 euro per meter). Nu weet ik wel dat het advies van 1 verkoper niet de juiste hoeft te zijn maar zo alles bij elkaar genomen wil k dit toch gaan proberen.

Zijn er nog mensen die denken dat de genoemde kabel geen goed plan is?

Binnenkort dus waarschijnlijk 2x 13m QED silver anniversary in de aanbieding op dit forumĀ  ;D

Waarschijnlijk dus de kabel zoals ik al zei. Bij was het ook geen goede combinatie.
Volgens mij heb ik dezelfde Oehlbach kabel waar die gozer het over heeft. Ik heb nog niet veel verschillende kabels geprobeerd, dus ik kan niet echt een oordeel geven over de Oehlbach. Wat iig zo is, is dat de Oehlbach beter gaat matchen met je speakers ;)