Vinyl vs SACD/DVD-a

Started by Draiz, August 3, 2005, 18:31:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Quote from: riwi on August  6, 2005, 10:29:13
Het verwerpen van SACD door jou zoals je het hierboven beargumenteerd slaat helemaal nergens op.

Misschien begrijp ik het niet goed hoor, maar volgens mij verwerpt Ruben SACD niet maar MCH. Er staat ook nergens dat SACD niets zou kunnen zijn, alleen de MCH weergave kan hem niet bekoren.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Raphie

Ik vind SACD als medium erg goed, DSD is gewoon een betere kwaliteit dan PCM. Punt! geen discussie over mogelijk!

Alleen de vraag die je jezelf daarnaast moet stellen is: Of Multichannel je beter bevalt dan stereo. Voor mij is dat wel zo, maar voor Ruben en anderen bijv. niet. Ik vind dat een ieder lekker moet genieten van de formats die hij/zij het lekkerst vindt klinken. Er is in het format verhaal geen beter of slechter, het is alleen maar een kwestie van smaak.
JBL PRX Power!

R

raphie en frenkb. helemaal eens en tnx.

Raphie

Quote from: Ruben on August  6, 2005, 14:52:17
raphie en frenkb. helemaal eens en tnx.
Staan je speakers al aangesloten?
JBL PRX Power!

R

Hij komt over enkele min. even geduld dus nog. Zag wel net dat ik vandaag geen camera in huis heb :-X

riwi

#30
Quote from: Ruben on August  6, 2005, 14:26:57
Vwb de SACD's in stereo kijk ik weer anders tegenaan. Dat kan ik best mooi vinden, maar in mch niet.

Waarom vind je het nergens op slaan? Het verwerpen van mijn smaakoordeel lijkt me enigzins vreemd ???

Ik verwierp niet je smaakoordeel, maar je beargumentatie. Je koppelt MC en SACD direct met elkaar. In je postings las ik "ik vind multichannel niet mooi, Dus ik vind het medium SACD niks". Dergelijke drogredenen irriteren mij en ik _moest_ reageren  :D
Dat jij multichannel muziek niks vind vind ik prima : ieder zijn smaak.

Even een paar quote'jes :
Quote from: Ruben on August  3, 2005, 19:28:18
Dat zou kunnen, niet helemaal mijn ding. Ik blijf het raar vinden. Zal ook wel een smaakkwestie zijn denk ik. Dan vind ik een concertregistratie altijd wel oke, maar DVD-a en sacd, nee.

Quote from: patrick_vdb on August  3, 2005, 20:22:24
Ik heb het al eens in een andere topic gezegd maar geef het medium niet de schuld van wat de band/mixer/producent fabriceerd ;)

Ik vind net als Patrick dat het de mixer is die mc productie bepaald. En er zijn er veel die niet overeenkomen met mijn smaak van hoe een goede 5.1 mix gemaakt zou moeten worden.

Ik vind dat 5.1 muziek veel potentie heeft. In de demo's van Polyhymnia op de VAD kan je ervaren dat MC muziek veel meer kan brengen dan een drummer achter de luisteraar. Maar de thread ging over vinyl-SACD/DVDA en niet zo zeer over stereo vs. MC.

Richard  ;)

<edit : typo>

R

Quote from: riwi on August  6, 2005, 14:59:48
Ik verwierp niet je smaakoordeel, maar je beargumentatie. Je koppelt MC en SACD direct met elkaar. In je postings las ik "ik vind multichannel niet mooi, Dus ik vind het medium SACD niks". Dergelijke drogredenen irriteren mij en ik _moest_ reageren  :D
Dat jij multichannel muziek niks vind vind ik prima : ieder zijn smaak.
Ok, beetje kort door de bocht. Misschien zo wat correcter, maar nog korter. Ik kan van beiden niet echt warm worden...
Quote
Ik vind net als Patrick dat het de mixer is die mc productie bepaald. En er zijn er veel die niet overeenkomen met mijn smaak van hoe een goede 5.1 mix gemaakt zou moeten worden.
Dat geloof ik meteen. Dat geldt ook voor zat stereo opnamen.
Quote
Ik vind dat 5.1 muziek veel potentie heeft. In de demo's van Polyhymia op de VAD kan je ervaren dat MC muziek veel meer kan brengen dan een drummer achter de luisteraar. Maar de thread ging over vinyl-SACD/DVDA en niet zo zeer over stereo vs. MC.
Richard  ;)

Nee, weet ik wel, maar ik werd gevraagd om wat uitleg en dat deed me verleiden tot wat voorbeelden en wat technischer te gaan richting mch ipv sacd/dvd-a.

Whippet

Hallo, ik ben een paar dagen geleden voor het eerst komen kijken. Leuk forum! Als jullie het goed vinden reageer ik ook even op dit interessante topic.

Na enkele (beperkte) ervaringen met SACD en DVD-A (stereo) ben ik toch wel onder de indruk geraakt. Zelfs met mijn budget Pioneer allesspeler. Een goede vergelijking met LP vind ik erg moeilijk omdat:
- er bijna geen opnames zijn die zowel op LP als SACD of DVD-A zijn uitgebracht
- als die er al zijn, zijn de technische bewerkingen anders
- je per definitie een andere speler gebruikt, een andere kabel, en een phono-trap

Maar: het mooiste geluid dat ik thuis kan produceren is (nog steeds) met een LP.

Het lelijkste trouwens ook.

De multichannel SACD's en DVD-A's, dat is weer iets heel anders, die zou je moeten vergelijken met een DVD-video met multichannel geluid. Stereo en multichannel zijn bijna niet te vergelijken, zo verschillend zijn ze. Persoonlijk zou ik met een gegeven budget een mooiere set voor stereo geluid kunnen samenstellen dan voor multichannel. Ik kies zelf voor stereo maar ik kan op een beurs of demonstratie erg genieten van een mooie multichannel set ter waarde van 6 keer mijn jaarsalaris. Goedkope 5.1 setjes uit één doos vind ik werkelijk vreselijk klinken (maar daar hebben we het waarschijnlijk niet over).

Een heel groot probleem met multichannel muziek is het feit dat niet veel mensen een goede 5.1 mix kunnen (of willen) maken. In HiFi+ (issue 36, 2004) stond een interview met Mike Large van Real World Studios, die werkt met Peter Gabriel en over 5.1 muziek heel interessante dingen te zeggen had.
Als je toch door rood loopt, druk dan niet op het knopje.

Raphie

Quote from: Whippet on August  6, 2005, 21:19:30

Een heel groot probleem met multichannel muziek is het feit dat niet veel mensen een goede 5.1 mix kunnen (of willen) maken. In HiFi+ (issue 36, 2004) stond een interview met Mike Large van Real World Studios, die werkt met Peter Gabriel en over 5.1 muziek heel interessante dingen te zeggen had.

Wat zei die zoal?
JBL PRX Power!

FrankB

Volgens mij is vinyl gewoon anders. Beide media klinken op hoog niveau "analoog" en wordt het meer een smaak kwestie. Wellicht begin ik ooit nog wel aan de grote zwarte schijven, want leuk is het wel maar op dit moment geef ik m'n geld liever uit aan het op topniveau brengen van cd-weergave en het uitbreiden van m'n cd collectie :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Whippet

#35
Quote from: Raphie on August  6, 2005, 23:30:04
Wat zei die zoal?

"The master-tape that leaves the studio is probably the most accurate reference yes - but is it the best rendition of the work... well there's a word for that belief that starts with a B and has a few Ls in the middle."

"Having five speakers to distribute all that information around is a great opportunity, allowing you to highlight things in the mix that you couldn't in stereo."

"When surround is done well it can produce a truly immersive experience. All too often, the temptation is to use the rear channels to simply provide a bit of ambience or interesting effects rather than for substantial, structural elements within the music."

"I think the worst thing you can do is simply fake 5.1 out of stereo with various processors that you can buy."

"We tried folding the 5.1 mixes down into stereo and that was a waste of time. It just underlined that if you're going to mix in stereo then mix in stereo; if you're going to mix in 5.1 then mix in 5.1."
Interviewer: "That has huge implications for DVD-A, where the machine itself folds down a stereo output of the 5.1 mix for those without surround sound."
ML: "Don't do it. Not worth it. Go and buy a CD player. I think that's a sacrilege. Why not put a graphic equaliser in? That's the point at which you cease to care."
Als je toch door rood loopt, druk dan niet op het knopje.

JKL29

Er zal een tweescheiding komen tussen audiofielen die alles digitaal willen horen op de nieuwste apparatuur en mensen die de 'echte' analoge sound aanhangen, die laatste groep zal weer teruggrijpen naar een goeie platenspeler en old fashion hornspeakers voor een 'echt' geluid.  O0

Quality never goes out of style.
Lexicon MC-8 - Sony PS3 - Harman Kardon PA2400 Signature / PA2200 - Earthquake 618 (hornsubwoofer) - Monster Power HTS 1000 - Panasonic PT-AE2000E - Rega Planar 3 - Klipsch La Scala (front/center) - Klipsch Heresy (surround)

kippekop

En de echte digitale verbinding via i-link is natuurlijk ook steeds meer in opmars...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome