Frank's stereo set

Gestart door FrankB, augustus 1, 2005, 11:18:46

Vorige topic - Volgende topic

R

Citaat van: FrenkB op maart 27, 2006, 14:38:04
Voor mij uiteindelijk eerst een cd-speler, maar met die cords eraan kriebelt het toch ook zeer!

Lijkt me idd een betere volgorde. Even wachten op de belastingcenten, dan maar eens kijken wat die RD mag vervangen. frey of heimdall.

FrankB

Citaat van: Ruben op maart 27, 2006, 14:47:35
Lijkt me idd een betere volgorde. Even wachten op de belastingcenten, dan maar eens kijken wat die RD mag vervangen. frey of heimdall.

Heheh van de fiscus krijg ik niks terug helaas. Ik moet eerst gaan sparen voor een bron, en sparen duurt laaaaaaaaaaaang  :'(
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

Citaat van: FrenkB op maart 27, 2006, 14:48:36
Heheh van de fiscus krijg ik niks terug helaas. Ik moet eerst gaan sparen voor een bron, en sparen duurt laaaaaaaaaaaang  :'(

;D ;D ;D

(had jij geen cursus of zo :o)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

FrankB

eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

FrankB

FrankB

Gisteren een erg gezellige en interessante avond gehad. De recensie komt later, daar heb ik vandaag geen tijd voor. Wel wil ik Pjotr27 nogmaals hartelijk bedanken dat hij met z'n Plinius af wilde reizen naar Dordrecht! Super!

Pjotr27

Gisterenavond op weg gegaan naar Dodrecht, we hadden het snel gevonden en de Plinius maar aangesloten met de Nordost Bekabeling van Frank, ik verklap niet wat de Plinius deed, dat mag Frank zelf hier vertellen. Wel wil ik wat kwijt over de prachtige set van Frank.
Heel anders van klank dan ik (en hifivriend Cor) die mee is geweest gewend zijn. De Jean Marie Reynaud speaker is een full range speaker met een ver doorlopende bas, dit in tegenstelling tot de Sonus Faber`s. Ik moet zeggen  het stoorde ons niet, de set heeft zoveel luisterplezier dat dit niet stoort. De detaillering, de diepte, de losheid van de instrumenten, tonaal en als allerbelangrijkste het ontbreken van stress, hoelang je ook luistert , je wordt er nooit moe van. Gezien de muzieksmaak van Frank en vriendin fantastisch! ;D ;D
Opvallend vond ik ook dat de Nordost Powercord het erg goed deed op de Plinius.
Die zal ik zeker meenemen in mijn plannen voor de aanschaf van 2 nieuwe Powercords (naast Siltech).
Het was een gezellige avond en wie weet heeft het Frank op weg geholpen naar een idee waaraan de toekomstige cd speler moet voldoen.

Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

advr

Begreep van Frank dat het een leuk avondje was ;D

De Jean Marie Reynaud speakers kom je niet zo vaak tegen, hoe ben je daar op terecht gekomen. Ik heb ze in een grijs verleden wel eens gehoord, samen in een demo met Cabasse. Kan me wel het heerlijke laag herinneren. Ze draaiden toen volgens mij nog  met Nakamichi apparatuur :o :o

Frank heeft zeker een super set. Kan leuk worden waar hij met de cd speler op uit komt ??? ???

FrankB

Deel 1

Precies om acht uur arriveerden Peter en Cor, vergezeld door een grote doos. De doos die uiteraard de Plinius cd-speler bevatte, flink ingepakt. Zoals al wel bekend in prachtig zwart uitgevoerd, en ook de afstandsbediening trekt de aandacht. Een grote zwarte langwerpige doos met het gewicht van een kilo. Werkt dus ook uitstekend tegen inbrekers.

Na de Plinius te hebben aangesloten, een cdtje opgezet te hebben om de boel op te warmen en de heren van een espresso te hebben voorzien kon het gepraat over de hobby beginnen. Uiteraard al met een half oor zitten luisteren, en wat mij opviel was de ruimtelijkheid. Nu heb ik daar normaal al niet over te klagen, maar er was nu nog meer ruimte. De instrumenten stonden mooi los in de ruimte, maar vooral ook de opnameruimte was heel erg goed hoorbaar. Je werd er bijna naartoe getransporteerd, de illusie werd gewekt bij de artiesten aanwezig te zijn.

FrankB

Deel 2

Nadat de speler ruim een uur had staan opwarmen werd het tijd een en ander te verschuiven en de eerste cd van mij erin te doen. Prachtig pianospel van Grimaud. De noten hingen schitterend in de lucht, alle individuele aanslagen waren erg goed afzonderlijk te volgen. Hierna door met een strijkkwartet van Puccini, erg intiem opgenomen in een kerk in Noorwegen. Wederom prachtig om te horen hoe je naar de opnameruimte toegaat. Ogen dicht en genieten van het spel dat zich voor je afspeelt. Hiermee wordt ook duidelijk dat het weglaten van de display geen gemis is, gewoon je ogen dicht en genieten. Tijd wordt een relatief begrip.

Van klassiek naar jazz. Harmen Fraanje op, wat klinkt die piano weer subliem. Zo mooi rond en zuiver. De bassist staat nu duidelijk voor je, z'n ademhaling is extreem realistisch en z'n spel wordt erg goed overgebracht. Nu Barber erin, en eigenlijk hetzelfde verhaal. Realistische, bijna tastbare weergave zoals een plaat dat alleen kan. Maar de cd blijkbaar ook bijna, het komt er erg dichtbij. En dan de dynamiek, ook later met andere cd's nog heel goed waarneembeer, die extreem is. Van zeer stil naar zeer luid zonder een centje pijn. M'n Arcam lijkt wel stroperig traag vergeleken bij de Plinius. Wat een dynamisch spektakel, en dat overigens zonder dat er ook maar enige luistermoeheid optreedt. Ook op hogere volumes.

FrankB

Deel 3

Dit alles is een behoorlijk halleluja verhaal. Is dit dan de speler die ik zoek? Geen enkel minpuntje te vinden? Nou, op de eerste vraag weet ik het antwoord nog niet. Dit is de eerste speler in deze prijsklasse die ik in mijn set beluister. Ik heb nog geen concreet beeld van de concurrentie, maar ik vermoed dat de lat enorm hoog is gelegd door de Plinius. Ik zie er nu al tegenop om vanavond weer een cd te beluisteren met de Arcam.

En een minpunt? Tja, dat ie aan het eind van de avond weer mee is gegaan met Peter is een minpunt natuurlijk. Maar over de weergave heb ik nog een ding dat ik niet begrijp, ik wil het dus nog geen minpunt noemen maar het is wel belangrijk om op te merken. Eigenlijk is het de weergave die ik zoek. Realistisch, snel, heel licht warm, tastbaar, dynamisch. MAAR: ik had gek genoeg minder kippenvel dan ik heb met m'n Arcam. Hoe dat kan, ik weet het echt niet. Alle ingrediënten voor emotie zijn er, maar toch blijft het kippenvel voor een deel weg. Is de Plinius toch nog niet helemaal warm wellicht? Of  ben ik niet ontspannen genoeg? Ik heb geen idee. Wel weet ik dat de Plinius dik bovenaan staat op mijn shortlist en dat de concurrentie het zwaar krijgt, zeer zwaar. En dat ik over een tijdje als de Plinius nog altijd zo hoog op de lijst staat contact op zal nemen met de importeur om de speler eens een week thuis te krijgen.

De eerste indruk was al met al extreem goed. Ik behoorlijk onder de indruk van de weergave van de Plinius, het tastbare. De weergave komt erg dicht bij die van de draaitafel, een mooier compliment kun je een cd-speler niet maken. Het kriebelt nu enorm om te upgraden, maar ik wil een weloverwogen keuze maken en daar hoort bij het beluisteren van zoveel mogelijk opties. Maar het spits is eraf, en hoe!

beunky

Het ontbreken van kippenvel als zijnde een gebrek aan emotie zal met meerdere zaken te maken hebben. Maar voornamelijk lijkt het mij dat je vooral (bewust danwel onbewust) technisch en analyserend aan het luisteren bent, je zoekt verschillen en probeert ze te benoemen, je bent continu aan het benchmarken met je referentie (de Arcam). En of dat nu bewust is of onbewust, je doet het toch :)
Mijns inziens is dat dus het 'probleem' voor zover het een probleem is.
Ergo, je zou die cd-speler gewoon een week (of twee) in je set moeten horen :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Citaat van: beunky op maart 28, 2006, 11:55:32

Citaat van: FrenkB op maart 28, 2006, 11:46:41
En dat ik over een tijdje als de Plinius nog altijd zo hoog op de lijst staat contact op zal nemen met de importeur om de speler eens een week thuis te krijgen.

Hence my conclusion ;)

R

Interessant verslag. Nog wat foto's gemaakt?

Ik denk dat je nu niet te veel conclusies moet proberen te trekken. Neem in je op wat je ervaart tijdens de sessies. Je hebt het forum als klankbord, dus je kunt altijd terug lezen. Ga eens wat verschillende dingen proberen en dan pas conclusies trekken. Wel moet je dan zorgen dat alle variabelen gelijk blijven, maar dat zal wel zo blijven denk ik.

FrankB

Citaat van: Ruben op maart 28, 2006, 12:12:00
Interessant verslag. Nog wat foto's gemaakt?

Nope, helaas niet aan toegekomen.

Citaat van: Ruben op maart 28, 2006, 12:12:00
Ik denk dat je nu niet te veel conclusies moet proberen te trekken. Neem in je op wat je ervaart tijdens de sessies. Je hebt het forum als klankbord, dus je kunt altijd terug lezen. Ga eens wat verschillende dingen proberen en dan pas conclusies trekken. Wel moet je dan zorgen dat alle variabelen gelijk blijven, maar dat zal wel zo blijven denk ik.

Ik kan ook geen conclusies trekken. Maar ik heb een zeer goed idee wat de speler doet. Deze ervaring neem ik mee en ga rustig nog vele spelers luisteren. De enige variabelen die veranderen zijn de netkabels. De rest zal sowieso gelijk blijven.

R

Citaat van: FrenkB op maart 27, 2006, 14:38:04
Voor mij uiteindelijk eerst een cd-speler, maar met die cords eraan kriebelt het toch ook zeer!

Dan toch een andere volgorde?

FrankB

Citaat van: Ruben op maart 28, 2006, 12:18:59
Dan toch een andere volgorde?

Hahaha ach. Wie weet, de powercords zijn wel financieel dichterbij dan de cd-speler. Maar de winst van de cd-speler is aanzienlijk groter.

Pjotr27

De Jean Marie Reynaud speakers kom je niet zo vaak tegen, hoe ben je daar op terecht gekomen. Ik heb ze in een grijs verleden wel eens gehoord, samen in een demo met Cabasse. Kan me wel het heerlijke laag herinneren. Ze draaiden toen volgens mij nog  met Nakamichi apparatuur.

Ik heb de JMR Concorde speaker gekocht na ze gehoord te hebben op een Multifoon hifishow enige jaren geleden.
Het is een grote speaker 130x30x30 cm met 20cm woofer, 13 cm midden, en een op de kast geplaatste tweeter.
Het is een transmission line en de speakers (woofer en midden) zijn gemaakt van AEROGEL. Dezelfde componenten worden ook gebruikt door  von Sweikert. De prijs van de JMR`s is ongeveer €6000.  Ik heb ze gekocht nadat ik mijn Martin Logan Aerius heb verkocht.

Wat betreft de Plinius: de mooiste opmerking van Frank was wel waarom hij begrijpt dat er geen display op zit. Je hebt nooit de behoefte te kijken of de cd al afgelopen is, het blijft je van a tot z boeien zonder te irriteren, het is net als een lp zet maar aan en als hij afgelopen is wissel je hem om voor een andere. Wat betreft het ontbreken van kippenvel, dat hebben wij ook met de Plinius, het is geen WOW speler die in het begin ontzettend imponeerd en dan later door de mand valt , net als sommige cd`s die impressive lijken tot je er goed naar luistert. Feit is wel dat ik als ik ergens anders naar cd luister ik onmiddelijk hoor waarom bij ons thuis de Plinius speelt. De vanzelfsprekend heid en het absoluut ontbreken van stress veroorzaken aardige luisterverslaving hier thuis. :P :P
Bij kennissen  met andere CD spelers hoor ik onmiddelijk dat er een cd speelt, met alle bij behorende onrust.
Kortom hij is niet te koop en blijft hier tot hij is overleden  >:(
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

FrankB

Citaat van: Pjotr27 op maart 28, 2006, 12:45:17
De vanzelfsprekend heid en het absoluut ontbreken van stress veroorzaken aardige luisterverslaving hier thuis. :P :P

Wellicht is dat het wel. In de toekomst maar eens proberen de speler langer in mijn set te proberen door middel van een demo.

Audiofiel

Leuk verslag. De Plinius presteert eigenlijk wel zoals ik verwacht had. Ik ken de versterkers al. ;D

Dat je geen kippenvel kreeg, kan aan allerlei zaken liggen, maar ik vind deze verklaring heel aannemelijk:
Citaat van: beunky op maart 28, 2006, 11:55:32
Het ontbreken van kippenvel als zijnde een gebrek aan emotie zal met meerdere zaken te maken hebben. Maar voornamelijk lijkt het mij dat je vooral (bewust danwel onbewust) technisch en analyserend aan het luisteren bent, je zoekt verschillen en probeert ze te benoemen, je bent continu aan het benchmarken met je referentie (de Arcam). En of dat nu bewust is of onbewust, je doet het toch :)
Mijns inziens is dat dus het 'probleem' voor zover het een probleem is.

En ik ben zelf ook van mening dat het ontbreken van kippenvel niet slecht hoeft te zijn. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joep

Leuk verslagje, Frank!

Ik wilde de Plinius CD-101 zelf ook wel eens zien, dus hierbij een foto (tevens ter opwaardering van deze thread)  ;) ;D

Ik hoop dat het de goede is, afgezien van de kleur..

Audiofiel

Dan zal ik er ook 2 bij zetten...

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Even drie "gejatte" foto's uit Pjotr z'n eigen topic, deze speler is dus gisteravond op bezoek geweest: