Review(s) van de xXx speakers (Front der Fronts topic)

Gestart door garmtz, juli 29, 2005, 16:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

..............'tis dat ik mild ben...... :P

Jullie mogen  "evenveel"   in de sweetspot  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

markvl

Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

bryan vd B

Hi eric,

super dat twee jaar hard werken en investeren zowel van jouw als je vrouw :D zijn vruchten in zo'n positieve zin afwerpt.
Na het lezen van de twee bovenstaande reviews kan ik alleen maar nog blijer voor je zijn en hoop dat ik ooit in de toekomst ze in real life mag aanschouwen 8) ;).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

MickeyMan

Citaat van: Erik van Voorst op juli 29, 2005, 19:18:36
Ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen...die emotionele ontlading  :'( is gewoon van 2 jaar psygische en fysieke belasting...echt bijna onmenselijk...dus dat is meteen het antwoord aan Harry... ;)

Dat vind ik nou zo mooi he... je weet het zelf al lang  hoe goed het is maar toch is de mening van anderen zo belangrijk...

Ik ga mijn studie psychologie maar weer eens oppakken  ;)

Mooie reviews inderdaad...
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Hoef je geen studie voor te volgen om te begrijpen dat complimentjes leuk zijn. ;)

Als je 2 jaar aan iets gewerkt hebt of al 2 jaar op iets wacht  (een auto/een huis/een speaker of een schoonmoeder)...en je mag dan eindelijk het lintje doorknippen
dan is het eerder vreemd als je geen traantje wegpinkt....ook daar hoef je geen boek over te lezen.....volg je gevoel.... ;D

Vergeet niet dan het voor mij bijna ondoenlijk is om objectief te blijven...dan is het toch wel uitermate gaaf....dat andere mensen mijn eigen evaluaties bevestigen.... 8)

Enfin, morgen Martin en Miranda LEUK EN GEZELLIG ik heb de woofers weer iets meer in laten spelen...ook al zitten de xXx-en nog steeds niet aan de 300 uur...ze gaan steeds  "makkelijker"  en meer "open" klinken....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  3, 2005, 20:41:23
Vergeet niet dan het voor mij bijna ondoenlijk is om objectief te blijven...dan is het toch wel uitermate gaaf....dat andere mensen mijn eigen evaluaties bevestigen.... 8)
Da's bijna vragen om meer luisteraars  :)

CiteerEnfin, morgen Martin en Miranda LEUK EN GEZELLIG ik heb de woofers weer iets meer in laten spelen...ook al zitten de xXx-en nog steeds niet aan de 300 uur...ze gaan steeds  "makkelijker"  en meer "open" klinken....
Da's heel mooi! Miranda & Martin zullen met hun muziek zeker wat meer vragen dan de gemiddelde tranentrekker  ;D

Geef je aan wanneer die 300 uur voor bij zijn?

Zo een 200 uur is toch wel voorbij.... ;)

Ik blijf even rustig nu met uitnodigen want het gaat behoorlijk hard...Space als je wilt dan...... ;)

Spacebass

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  3, 2005, 20:51:22
Zo een 200 uur is toch wel voorbij.... ;)

Ik blijf even rustig nu met uitnodigen want het gaat behoorlijk hard...Space als je wilt dan...... ;)

Graag! O0 Aangezien HarryHT en ik tegenwoordig een luisterteam vormen ljkt het mij heel leuk als wij samen eens een keertje langs mochten komen. Geef maar aan wanneer je tijd kan vinden om ons in je toch al volle schema te proppen!

....okay is goed maar heb even geduld ik kom er op terug....(aug/sept is al vol)  ;)

Spacebass

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  3, 2005, 21:34:06
....okay is goed maar heb even geduld ik kom er op terug....(aug/sept is al vol)  ;)
Geen probleem, na Miranda en Martin zijn ze zeker ingespeeld  ;D  ;D

Johnny_Bravo

Schitterende review van een nog veel mooiere speaker....

Ik kan me de emotionele lading heel goed voorstellen na 2 jaar werk.
Heb je nog een plaatsje over......ik hou me aanbevolen  ;)

Ik vind mijn Tannoy's na de modificatie door Art-Speak al een streling voor het oor, maar als ik het zo eens hoor....kan het nog veel beter.

Perfect werk Maestro  8)

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Richi

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  3, 2005, 20:51:22

Ik hoop dat je een keer met je speakers op een beurs komt staan, want ik weet zeker dat heel veel mensen reuze nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Misschien een keer op de VAD of Lente Hifi Show?  8)

Citaat van: Johnny_Bravo op augustus  3, 2005, 21:50:09
Ik vind mijn Tannoy's na de modificatie door Art-Speak al een streling voor het oor, maar als ik het zo eens hoor....kan het nog veel beter.

Leuk om te horen!  ;D
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

bmateijsen

Citaat van: Richi op augustus  4, 2005, 07:22:58
Ik hoop dat je een keer met je speakers op een beurs komt staan, want ik weet zeker dat heel veel mensen reuze nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Misschien een keer op de VAD of Lente Hifi Show?  8)

Dan heeft hij wel 5 man nodig om ze te tillen ;)

garmtz

Bovendien zijn de xXx speakers een heel persoonlijk bezit, niet bedoeld voor shows... ;)

Richi

Citaat van: Garmt op augustus  4, 2005, 08:00:52
Bovendien zijn de xXx speakers een heel persoonlijk bezit, niet bedoeld voor shows... ;)
Dat is natuurlijk wel zo, maar op zo'n show lopen honderden enthousiastelingen waarvoor een zelfbouw speaker als dit wel de topattractie van de show zou kunnen zijn. Vandaar mijn opmerking.

Maar als het mijn speakers zouden zijn, dan bedacht ik me ook wel een paar keer voordat ik er mee aan de wandel ging. En zeker op een show, waar ook genoeg mensen rond lopen die de handjes niet thuis kunnen houden en aan jouw 'kindjes' zitten. Brrr, moet er niet aan denken.  ;)
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

....................ik ook niet.................. ;)

Richi

MickeyMan

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  3, 2005, 20:41:23
Hoef je geen studie voor te volgen om te begrijpen dat complimentjes leuk zijn. ;)

Als je 2 jaar aan iets gewerkt hebt of al 2 jaar op iets wacht  (een auto/een huis/een speaker of een schoonmoeder)...en je mag dan eindelijk het lintje doorknippen
dan is het eerder vreemd als je geen traantje wegpinkt....ook daar hoef je geen boek over te lezen.....volg je gevoel.... ;D

Enfin, morgen Martin en Miranda LEUK EN GEZELLIG ik heb de woofers weer iets meer in laten spelen...ook al zitten de xXx-en nog steeds niet aan de 300 uur...ze gaan steeds  "makkelijker"  en meer "open" klinken....

Je hebt helemaal gelijk... maar ik bedoelde meer 'waarom' is de mening van anderen nou zo belangrijk (ik begrijp DAT het heel belangrijk is, dat zou ik ook vinden). Maar inderdaad, het is ondoenlijk om objectief te blijven als je er zo diep in zit. Jammer, want ik wilde die studie echt gaan oppakken  ;)

Maar ik ben bijna 'opgelucht' dat jij traantjes wegpinkt. Zoals je aan het werk was, zo geconcentreerd, zo gedreven, obsessief bijna, dan is het toch wel heel mooi dat je zo beloond wordt.

Overigens, als je 2 jaar werkt of wacht op je schoonmoeder.... dan kun je best wat psychologische hulp gebruiken  ;D

En M&M vanuit hier veel plezier toegewenst. En Erik oordoppen toegewenst.  ::)
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Martin_M

Gistermiddag hebben Miranda en Ik ons uitstekend vermaakt bij Erik en Aafje. Het was erg rustig op de weg (vakantie) dus een half uurtje te vroeg stonden we voor de deur met onze doos vol met 'herrie'.

De twee xXx'en staan prominent in de kamer. Niet als een struikelblok maar fier als fraaie meubelstukken. Hoewel niet iedere huisvrouw het hier met me eens zal zijn ;). De afwerking is werkelijk verbluffend. Niets wijst erop dat het hier om een 'homeknutselaar' gaat. Als ze zouden vertellen dat ze gekocht zijn van een bedrijf die extra aandacht aan de afwerking heeft besteed zou ik dat zo geloven. Verder kon ik me er helaas niet zo aan vergapen omdat ik nog van de stempel ben die vind dat een speaker gewoon zwart hoort te zijn. Ik houd gewoon niet van hout (en aanverwanten) in de huiskamer. Maar da's dus gewoon heel persoonlijk.
Erik heeft nog de werkplek laten zien en wat verschillende stukken fineer. Ik snap nu heel erg goed waarom hij voor de grote vlakken de versie met papier(achtige) rug heeft gekozen. Dat andere is zo breekbaar!!!

En hoe klinkt het??
Even voor de duidelijkheid dat dit puur mijn mening is en niet gezien kan worden als een oordeel over absolute kwaliteit (misschien heb ík het wel heel erg mis ;)).
Over het algemeen doe ik niet (meer) aan reviews. Smaak, aandachtspunten en referentiekader van de luisteraar/reviewer bepalen de uitspraken en dat kan gemakkelijk heel gekleurd overkomen op de lezer. Voor de één is veel diepte, nogal plat voor de andere. Strak laag vind de ene, terwijl iemand anders vind dat de boel nogal dicht loopt. En ga zo maar door. Ik heb al wat besprekingen van sets gelezen waar ik een totaal andere mening over had bij een eigen luisterbeurt.
Voor Erik maak ik graag een uitzondering......voor wat het waard is ;D

De xXx'en zijn een groot speakersysteem. Deze hebben vaak de eigenschap dat als ze eenmaal goed geplaatst in een grote ruimte staan en aangestuurd worden door apparatuur die het aankan, een fantastisch groots geluidsbeeld kunnen neerzetten met een gemak en vanzelfsprekendheid.
Zo niet anders bij Erik. Als eerste valt op hoe de instrumenten in de ruimte worden geplaatst; ruimtelijk en in volledige grootte. Qua detail zit het wel goed. Ik vind het een rijk geluid zonder overdrevenheid. Instrumenten worden mooi in z'n geheel ten gehore gebracht zonder extra aandacht te vragen.
Klasse eigenschappen die staan voor een goed systeem.

Het 'nadeel' van zo'n systeem zou kunnen zijn dat een luisteraar in eerste instantie zou kunnen denken of dit alles is. De schrik komt dan thuis als de eigen set weer wordt beluisterd. Zo'n groot speakersysteem degradeert een set met middelgrote speakers werkelijk waar tot een midiset!! Na een uurtje naar de eigen set geluisterd te hebben komt de gewenning gelukkig weer terug en kan daar ook weer gewoon genoten worden. Maar er is hier duidelijk een klasseverschil. Erik heeft het geluk om over een ruimbemeten kamer te beschikken waar dit alles goed tot uiting kan komen. En daar ben ik best wat (gezond) jaloers op.

De luistersessie bij Erik gebeurde in twee delen. In het eerste gedeelte hebben we onze eigen CD's beluisterd (waarvan 90% in de herrie-categorie) en na de broodmaaltijd in de mooie tuin en een heerlijk zonnetje heeft Erik nog wat eigen CD's laten horen.
Daar was ik achteraf wel blij om want met de CD's van Erik kwam zijn set beter uit de verf en kon ik toch een goed beeld krijgen van de kwaliteit. Dit waren over het algemeen wat kleinere opnames (paar instrumenten en zang) en dat werd gewoon prachtig geplaatst met een vrij natuurlijk klankbeeld. Een genot om naar te luisteren.

Kortom; niets dan lof? Niet helemaal. Er zijn twee punten wat ik beter heb gehoord.
Ten eerste vind ik de stage wat te uitgerekt in de breedte. Ik krijg de neiging om de speakers wat dichter bij elkaar te zetten of te gaan experimenteren met toe-in om een wat betere pinpoint te krijgen. Ook de afbakening tussen de instrumenten onderling mag voor mij wat scherper omrand. Ik vind de instrumenten en stemmen net wat te breed (uitgesmeerd) om voor mij de artiest echt voor me te zien. Dit kon aardig opgelost worden door de luisterafstand een meter te vergroten maar dat ging weer ten koste van betrokkenheid.
Als er een brede stage in de opname zit worden instrumenten die aan de zijkant staan snel in de speaker getrokken. Ik ben gewend dat deze wat meer naar binnen en wat dieper worden geplaatst. Ditzelfde effect heb je als je niet geheel in het midden zit. De sweetspot is erg klein wat niet erg is als je eigen stoel daar keurig staat (bij Erik dus normaal het geval) maar het geeft aan dat de set hier nogal gevoelig voor is. Ik heb sets gehoord waar het bijna niet uitmaakte waar je stond, de band bleef in proporties en plaatsbaar z'n werk doen.
Bovenstaande valt mij ook op omdat ik nu eenmaal een stage-addict ben en dit het meest belangrijke vind bij muziekweergave.

Het tweede punt is puur persoonlijk en heeft ook alles te maken met de muzieksmaak. Ik vind Erik z'n set net wat te rond en lief. Van mij mag het wat puntiger. Ik hoor graag dat een muzikant fanatiek en met veel plezier z'n instrument aan het bespelen is (als dit tenminste het geval is). Dit miste ik wat. Voor mij is het net te relaxed. Normaal helpt dit punt voor mij mee om de artiest werkelijk voor me te kunnen voorstellen.
Hierdoor verwacht ik ook dat  Metal niet helemaal uit de verf kwam. Hier gebeurt erg veel aan de onderkant van het frequentiespectrum. Dubbele bass, basgitaar, laag gestemde gitaren met flink wat distortion waartussen krijsende of  grunthende zangers en soms nog zangeressen en  keyboards zich nog een weg moeten banen. Het werd absoluut geen brei (zoals ik ook wel gehoord heb) maar op één of andere manier werden vooral de gitaren wat afgerond en weggedrukt. Het kwam er gewoon niet lekker spontaan uit zoals ik dat live (en bij een paar andere sets) ben gewend.

Maar daarom ben ik ook zo blij dat we in het tweede gedeelte de set op z'n best hebben gehoord. En op een erg hoog niveau, laat dat duidelijk zijn. Op die twee bovenstaande puntjes na behoort dit zeker tot de betere sets die ik heb gehoord.
En natuurlijk is het helemaal geweldig dat je zulke speaker met eigen handen kan maken. Het zijn prachtige speakers die relatief weinig gekost hebben vergeleken met vergelijkbare commerciële speakers in de markt (arbeidsloon even niet meegerekend natuurlijk).

Aan iedereen die nog gaat luisteren; veel plezier!!

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

kippekop

Alleen al bij de beschrijving waar je wel van houdt, lopen de rillingen weer bij over de rug, daar kan ik dus echt geen seconde naar luisteren! (een live metal concert in mijn kamer). Eigen smaak blijft heerlijk persoonlijk! Wel "gedurfd" om niet nog een halleluja verhaal te plaatsen maar een zeer objectieve review te geven... ben benieuwd naar de volgende schare luisteraars  :D
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Allereerst weer leuk en bedankt voor de review.

Het blijft voor mij toch (ondanks een toch wel behoorlijk brede muzieksmaak)
een ommezwaai van bijvoorbeeld......

J.S. Bach...naar....Cradle Of Filth...

Zeg maar van ....Chamber Music naar Torture Chamber music...
of van...Stabat Mater naar Stabbing Mate....

Of het nou een  "Trio Sonate van Telemann"  is  of een
" Necrofiel Triootje van Coroner".........een groot full-range systeem moet gewoon ALLES kunnen weergeven of je het allebei wilt horen is een andere discussie.

Het is dan minder belangrijk of de speaker ergens wel of niet in uitbllinkt...tenzij je natuurlijk een uitgesproken muziekkeuze hebt......maar dat is een open deur.

Ik vind Dave Wilson uberhaupt tot de 3 beste speakerbouwers ter wereld behoren ...maar wel met een eigen visie en concept...
Deze visie past uitermate goed bij jouw muziekkeuze.

Ondanks dat IK dit van te voren wist vond ik het toch bere-gezellig om jullie uit te nodigen....en ondanks dat JIJ dat ook van te voren wist.......vond ik het reuze leuk dat jullie toch langs kwamen....

Mijn woofers en waffers leven nog....elke keer weer die enorm harde muur van geluid
met machinegeweer drumsalvo's en afgrond-diep gebrul/gezang.....en toch steeds maar weer een ultieme doortekening en plaatsing verlangen.

Dus een vergelijk van een "perfect metronoom getal "  gekozen voor een Barokstuk en een
"hammer-beats per second"  bij  Opeth ....genoeg om beiden kippevel te bezorgen.
(Ja ik kon Opeth soms zelfs even waarderen)

Ondanks die vaak kleinere obscure platenmaatschappijen met hun sommige niet al te beste opnames
werd ik toch behoorlijk bang van sommige tracks......dus de muzikale boodschap kwam bij mij wel over.... >:D.

weer een ervaring rijker...... ;)

Martin_M

Erik, kwaliteit blijft kwaliteit.

Het is niet voor niets dat ik nog wat langer naar jouw CD's bleef luisteren waardoor we later dan gepland naar huis gingen ;D

Het feit dat je Wilson aanwijst voor wat beter passend bij onze muziekkeuze kan ik me wel in vinden. Het is over het algemeen wat korter, strakker en droger. Maar daar moet je zeker ook van houden.

Neemt niet weg dat ik altijd open wil blijven staan voor alles wat er te koop is (of zelf gemaakt wordt ;D). De dag dat je dit niet meer doet is de dag dat je stil staat.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Mocht ik weer eens wat bouwen, behoor je weer tot een van de eerste luisteraars..... ;)

PS
Zit nu aan een koppie thee met Vivaldi (om bij te komen)  met jouw gebakje...mmmmm  8)

Grindtegel

Hahahaha een necrofiel triootje van Coroner, hoe verzin je het!

Hilarisch  ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon