Review nieuwe Arcam AVP700 (vergelijk met AVR300)

Gestart door myself, juli 19, 2005, 22:25:37

Vorige topic - Volgende topic

R

Citaat van: FrenkB op juli 29, 2005, 12:58:12
Nee, de cd23. Dit moet nog altijd de beste zijn, ondanks dat de speler wat ouder is.
nog leverbaar dan?

FrankB

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 13:08:39
nog leverbaar dan?

Nee, en die zal ook niet de opvolger zijn van m'n Quad cd-speler. Maar wel leuk om te horen en eventueel wel 2e hands verkrijgbaar.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Spacebass

Zoals ik Arcam heb leren kennen, zal het mij niets verbazen als zij een hoop kennis en onderdelen van de AV8 en de P7 gestopt hebben in deze nieuwe lijn. Ik verwacht dan ook dat de verschillen zich niet zomaar zullen openbaren en dat deze dus marginaal zullen zijn op een gemiddelde set. Dit komt Arcam zelf en de klant ten goede.

Ik blijf het een bijzonder bedrijf vinden, juist omdat zij niet moedwillig een dure ladder in stand houden, maar elke keer weer de nieuwe technologie en kennis ook stoppen in nieuwere maar goedkopere producten :)

Audiofiel

Ik vond het een interessante insteek om de AVR300 met de AVP700 te vergelijken. Het enige moeilijke is dat er niet simpelweg 1 component anders is, zoals bij een vergelijk tussen de 300 en de 700 en een gelijkblijvende (meerkanaals) eindversterker. Je ervaringen zullen dus niet voor iedereen 1 op 1 vertaald kunnen worden. Maar het levert wel altijd interessante informatie op.

Citaat van: Spacebass op juli 29, 2005, 15:03:35
Ik blijf het een bijzonder bedrijf vinden, juist omdat zij niet moedwillig een dure ladder in stand houden, maar elke keer weer de nieuwe technologie en kennis ook stoppen in nieuwere maar goedkopere producten :)

Een principe wat je ook ziet bij high-end merken als Levinson, Classé, Lexicon, noem maar op (Aragon ;) ). Nieuwe techniek over de hele serie toepassen, van 'goedkoop' naar 'duur'. Klinkt eigenlijk heel logisch.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Citaat van: Audiofiel op juli 29, 2005, 15:25:39
Ik vond het een interessante insteek om de AVR300 met de AVP700 te vergelijken. Het enige moeilijke is dat er niet simpelweg 1 component anders is, zoals bij een vergelijk tussen de 300 en de 700 en een gelijkblijvende (meerkanaals) eindversterker. Je ervaringen zullen dus niet voor iedereen 1 op 1 vertaald kunnen worden. Maar het levert wel altijd interessante informatie op.
in zo verre, de 2ch eindversterking is iedere keer de P35 geweest, dus het enige verschil was de pre-.
Citeer
Een principe wat je ook ziet bij high-end merken als Levinson, Classé, Lexicon, noem maar op (Aragon ;) ). Nieuwe techniek over de hele serie toepassen, van 'goedkoop' naar 'duur'. Klinkt eigenlijk heel logisch.
das een goed teken ! Om spacebass nog wat aan te vullen: Arcam wacht dus niet om de nieuwste techniek eerst in het topmodel in te bouwen en dan pas de 'mindere' modellen daarmee te upgraden, maar gewoon indien iets nieuws/goeds beschikbaar is wordt het in het eerst volgende model ingebouwd ongeacht of dit nu het top- of instapmodel is.

Verder heeft Arcam een geweldige support ! Het arcam forum wordt goed bijgehouden door de hoofd engineering en voormalig directeur. Mijn ervaring is dat ze ook heel snel met softwareupdates zijn. Als je op dat forum dus een bug post gaan ze er bijna altijd direct mee aan de slag. Dit rechtstreekse contact met de eindgebruikers werkt erg lekker. Beide kanten uit  8)

en, hoewel ik redelijk pro-arcam ben, probeer ik toch zo objectief mogelijk te luisteren
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 16:00:45
in zo verre, de 2ch eindversterking is iedere keer de P35 geweest, dus het enige verschil was de pre-

Alleen in stereo neem ik aan dan (of had je er 3 staan?). In het typische gebruik zul je er meerdere kanalen eindversterking bij nodig hebben om een volledig vergelijk met een AVR300 te kunnen maken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Citaat van: Audiofiel op juli 29, 2005, 18:28:40
Alleen in stereo neem ik aan dan (of had je er 3 staan?). In het typische gebruik zul je er meerdere kanalen eindversterking bij nodig hebben om een volledig vergelijk met een AVR300 te kunnen maken.
klopt. Ik vond HT ook ondergeschikt aan de stereo test dus vandaar dat ik met 1 P35 genoegen nam  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

ben trouwens benieuwd wanneer de eerste vakbladen de AVP700 gaan testen.  Kan ik mooi vergelijken wat die gehoord hebben  ;)

searcher

@ myself,...

Ik ben net terug van vakantie en ik lees deze thread als Arcam bezitter met interesse.
Ik wil je een compliment geven m.b.t het schrijven van het review.

Het leest makkelijk,waarbij je een heldere uitleg geeft zonder onder te gaan in alleen maar positieve kanten.

Arcam geeft veel value voor money.

mvg Searcher

Stef

Zeer mooie review  :), maar

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 16:00:45

Verder heeft Arcam een geweldige support ! Het arcam forum wordt goed bijgehouden door de hoofd engineering en voormalig directeur. Mijn ervaring is dat ze ook heel snel met softwareupdates zijn. Als je op dat forum dus een bug post gaan ze er bijna altijd direct mee aan de slag. Dit rechtstreekse contact met de eindgebruikers werkt erg lekker. Beide kanten uit  8)

en, hoewel ik redelijk pro-arcam ben, probeer ik toch zo objectief mogelijk te luisteren

IK (en ik niet alleen) wacht nog steeds op nieuws mbt een eventuele soft/hardware upgrade van de AV8...

Grtj,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Spacebass

Citaat van: Stef op augustus  1, 2005, 21:49:44
IK (en ik niet alleen) wacht nog steeds op nieuws mbt een eventuele soft/hardware upgrade van de AV8...
Wat wil je eraan ge-upgrade hebben dan?

Stef

Citaat van: Spacebass op augustus  1, 2005, 23:23:48
Wat wil je eraan ge-upgrade hebben dan?

HMDI audio/video switching zou wel leuk zijn.. dplX interesseert me minder
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Spacebass

Ahh ok, ik snap het. Ik zit daar zelf niet op te wachten, maar ik kan mij voorstellen dat je met digitale display's/projectie er dankbaar gebruik van zou maken  ;)

patrick_vdb

Hi Arjen,

Citaat van: Audiofiel op juli 29, 2005, 15:25:39

Klopt, maar Arcam doet dit vaak net wat minder logisch dan andere merken. Veelal zie je een nieuwe technologie toch als eerste in het topproduct van een fabrikant verschijnen en later wordt het verwerkt in de nieuwe, goedkopere modellen. Arcam wacht niet met het uitbrengen van een nieuwe technologie totdat het topproduct weer een revisieverhoging of modelverandering moet krijgen maar past het toe in het eerst volgende, uit te brengen product. En dit is volgens mij toch een beetje wat Arcam vrij uniek maakt in hun werkwijze...of niet?

mvrg

Patrick

myself

Citaat van: searcher op augustus  1, 2005, 21:28:00
@ myself,...

Ik ben net terug van vakantie en ik lees deze thread als Arcam bezitter met interesse.
Ik wil je een compliment geven m.b.t het schrijven van het review.

Het leest makkelijk,waarbij je een heldere uitleg geeft zonder onder te gaan in alleen maar positieve kanten.

Arcam geeft veel value voor money.

mvg Searcher
tnx, vanuit een (nu) regenachtig oostenrijk  ;)

myself

Citaat van: Stef op augustus  1, 2005, 21:49:44
Zeer mooie review  :), maar

Grtj,
Stef
volgens mij is de laatste versie 3.0 en van de hardware upgrade is nog niet veel bekend. Hou ook het arcam forum in de gaten you ik zeggen.. (QQW%&$"&§$ duits keyboard)

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op augustus  2, 2005, 06:29:15
Klopt, maar Arcam doet dit vaak net wat minder logisch dan andere merken. Veelal zie je een nieuwe technologie toch als eerste in het topproduct van een fabrikant verschijnen en later wordt het verwerkt in de nieuwe, goedkopere modellen. Arcam wacht niet met het uitbrengen van een nieuwe technologie totdat het topproduct weer een revisieverhoging of modelverandering moet krijgen maar past het toe in het eerst volgende, uit te brengen product. En dit is volgens mij toch een beetje wat Arcam vrij uniek maakt in hun werkwijze...of niet?

Zo vreemd is het niet, hoor. Proceed was de goedkopere lijn van Levinson, maar daar werd eerst de AVP ontwikkeld en later pas de No.40. In die 40 zitten technieken uit de AVP verwerkt. Op zijn beurt kwam in de latere AVP2 weer een groot deel van de technologie van de No.40 tot uitdrukking (maar tegen een veel lagere prijs).

Op gebied van (eind)versterking doet Classé het niet anders. In het eersvolgende nieuwe model (groot of klein) wordt de nieuwe techniek toegepast. Ook Krell in de persoon van Dan d'Agostino gebruikte de goedkopere (Mondial) dochter-lijnen Aragon en Acurus voor de ontwikkeling. In de Acurus ACT3 pre/pro zit gewoon hetzelfde 'digitale hart' als in de Aragon Soundstage, met dezelfde firmware-fouten er in. Alleen de uitvoering van de componenten is beter (duurder).

...dune...

Een beetje off-topic, mea culpa  :-*, maar als ik deze review lees (complimenten !) ben ik er als beginnend HT'er nòg meer van overtuigd geraakt dat ik met m'n AVR300 een erg goede aanschaf heb gedaan die voorlopig nog geen upgrades behoeft !

myself

Citaat van: ...dune... op augustus  5, 2005, 18:34:46
Een beetje off-topic, mea culpa  :-*, maar als ik deze review lees (complimenten !) ben ik er als beginnend HT'er nòg meer van overtuigd geraakt dat ik met m'n AVR300 een erg goede aanschaf heb gedaan die voorlopig nog geen upgrades behoeft !
sorry voor de erg late reactie maar ben net terug van vakantie en heb nog 3000 forumpostings te gaan  ::) ;)
de 300 is inderdaad een mooike en ja, de 700 is nog mooier, maar om iets goeds nog beter te maken moet je er inderdaad nog meer geld in steken en het blijft altijd de vraag waar je je grens legt.

Het is trouwens balen dat de foto's die ik van de binnenkant van de AVP700 gemaakt heb, allemaal (3) mislukt zijn. Combinatie van laatste dag voor de vakantie, snel nog foto's nemen en daardoor de knop van de kamera te snel indrukken (direct na aanzetten) en hopsa, de bug van die kamera weer te pakken  :'(

El Nino

Dus hij is alleen in zwart leverbaar? Heb verder nog niet helemaal helder wat nu de prijzen zijn van de P1000 en de AVP700, misschien niet goed opgelet?

Verder zeer informatieve review!!

Groeten,

Jeroen
Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

myself

Citaat van: JvdMeer op september  8, 2005, 12:34:38
Dus hij is alleen in zwart leverbaar? Heb verder nog niet helemaal helder wat nu de prijzen zijn van de P1000 en de AVP700, misschien niet goed opgelet?

Verder zeer informatieve review!!

Groeten,

Jeroen
tnx.  :D
zoals je op de foto's kunt zien, is hij in zilver en zwart leverbaar. De exacte prijzen wist ik toen nog niet en ben daar niet meer achteraan gegaan. De AVP700 kost ong 2100 en P1000 2400 geloof ik

molle

Hmmm, net je review gelezen en chapeau 8) Knap verhaal.

Ga binnenkort ::) als men HT af is de Arcam toch ook eens testen op men RMB-1095.
Valt nog in een mooie prijsklasse vind ik.
Ik wil dan ook voor een pure HT processor gaan waarbij het muziekale ''gedeelte'' voor mijn part overbodigis.
Voor het muziekale  ''gedeelte'' zal ik er boven in de living wel voor gaan >:D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

myself

Citaat van: molle op september 14, 2005, 00:46:49
Hmmm, net je review gelezen en chapeau 8) Knap verhaal.
gho, nu pas.  ;) jij leest toch alles op het forum  ;D
Citeer
Ga binnenkort ::) als men HT af is de Arcam toch ook eens testen op men RMB-1095.
Valt nog in een mooie prijsklasse vind ik.
Ik wil dan ook voor een pure HT processor gaan waarbij het muziekale ''gedeelte'' voor mijn part overbodigis.
Voor het muziekale  ''gedeelte'' zal ik er boven in de living wel voor gaan >:D
lijkt me een mooie keuze. Doordat hij muzikaal is, zal het HT gedeelte er ook van opknappen en het allemaal nog lekkerder in je ruimte gezet worden  8)

molle

Citaat van: myself op september 14, 2005, 11:11:12
gho, nu pas.  ;) jij leest toch alles op het forum  ;Dlijkt me een mooie keuze. Doordat hij muzikaal is, zal het HT gedeelte er ook van opknappen en het allemaal nog lekkerder in je ruimte gezet worden  8)

Hehe, zoveel tijd heb ik nu ook weer niet om alles te lezen op het forum hoor :-\
Gisteren gewoon opgebotst ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

myself

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 22:15:17
ben trouwens benieuwd wanneer de eerste vakbladen de AVP700 gaan testen.  Kan ik mooi vergelijken wat die gehoord hebben  ;)
de 1e avp700 test staat in de hifi news van deze maand. Heeft iemand die toevallig in huis en kan daar een foto/scan van maken? ben benieuwd. anders kan ik pas as donderdagavond (koopavond) weer gaan kijken of ze hem bij mijn boekhandel ook hebben.