Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

Former member 78

HTip

Dat is inderdaad een hele ommezwaai, maar zo te zien denk je er goed over na. Het moet natuurlijk wel allemaal matchen met de Notes...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maximus_Aurelius

Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op september 14, 2011, 05:47:31
Dat is inderdaad een hele ommezwaai, maar zo te zien denk je er goed over na. Het moet natuurlijk wel allemaal matchen met de Notes...

Het belangrijkste is dat het inderdaad matched met de Notes.
Een omzwaai is het niet helemaal, mits je naar buizenversterker gaat, dan wel  ;D.
Ik heb vandaag een Leben CS300 gehoord en een Accuphase E350 op de Notes.
Waarom een Accuphase:
Deze staat ook al langer op de lijst omdat Accuphase iets aanbiedt wat niet iedereen heeft. Een DAC module. Dat staat me wel aan, lekker één apparaat met een hoogwaardige DAC erin en klaar is kees. Hun DAC staat heel hoog aangeschreven.
In Buizenversterker is er ook een merk(Synthesis) die dit heeft maar ik weet niet hoe de klank is.

Een review volgt van de Leben CS300 en de Accuphase.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

S@m

Maximus_Aurelius

Luistersessie Leben:
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om misschien over te stappen naar een geïntrigeerde versterker en zeker buizenversterkers mee te nemen in mijn beslissing. Nadat ik al een hybride versterker  gehoord had wilde ik toch eens een echte buizenversterker beluisteren.
Het geluk lag aan mijn zijde nadat ik hier op het forum al adviezen ingewonnen had betreft buizenversterkers dat ik op korte termijn eentje kon luisteren. Het was een Leben CS 300 versterker. Dat is hun kleinste model in de geïntegreerde toestand, maar los van de kleinste of prijs heb ik deze eens flink aan de tand gevoeld. Het ging mij erom om eens de klankkleur van een buizenversterker te horen en misschien  vooroordelen weg te nemen die ik  heb,  met name de dynamiek.
Ik heb tevens nadat ik de Leben gehoord had ook een Accuphase geluisterd maar deze komt nu niet in aanbod maar in een aparte review, want we moeten niemand jaloers maken dat hij of zij van de ander het wegkaapt ;) :D.

Test setup:
De setup bestond uit:
CS300, ALR/Jordan Note 3 op B&W stands(805d), AVM cd3 evo NG cd speler en bekabeling fast audio en ALR /Jordan LS kabel.
In deze setup gingen we de CS 300 eens beoordelen met toch een verassende wending ;).

Luistersessie:
We zijn gestart met een eigen gemaakte demo cd met de nummers die ik veelal luister, dit alles netjes in FLAC geript of ze stonden al op de PC en op een MFSL gold cd gebrand.
Nils Lofgren met het nummer Some must dreams (Acoustic live) verzorgde de aftrap en gelijk viel me op dat Leben een open klank karakter heeft met enorme fijne detaillering in het mid. Na dit nummer het volgende nummer gedraaid, Polly come Home van Robert Plant & Allison kraus, dit nummer heeft een enorme dynamiek waar controle zeer belangrijk is. Ik had een klein beetje een vooroordeel dat zo'n kleine buizenversterkers(egaal welk merk) niet helemaal mee kan komen in de dynamiek en vooral niet wanneer het problematisch wordt. Dit vooroordeel is met dit nummer al 70% weggenomen want de Leben zette een zeer mooi  laagweergave neer, controle was er.
Maar nu die andere 30% vooroordeel weg nemen, dacht ik, dan zal het echt mooi zijn. We hebben mijzelf laten sappelen en eerst andere nummers gedraaid om te kijken wat hij verder doet, anders zit je te hard te focussen op de dynamiek en dat moet niet en wil ik ook niet ;).
Lekker verder gegaan met nummers zoals Keith Jarret Köln concert Part1, stage tussen de 5min. En 10min. Carmen meets Kharma van STS digital. Kari Bremnes album Reise ook beluistert. Met Keith Jarret viel op hoe fijn de detaillering was in het mid maar tevens het hoog kwam heel mooi los, dat resulteerde in mooie onderscheidingen van mid/hoog. Dit zelfde had ik ook met het album Carmen meets Kharma, al hoewel het wel erg duidelijk werd dat de microfoons bij de opname te dicht bij de zangeres stonden. Wanneer de band solo ging dan hoorde je goed dat het nu wel mooi en goed evenwichtig klonk en dat de microfoons beter geplaatst waren .Frau Bremnes haar zang werd mooi weergegeven ook al versta ik er helemaal niets van en tevens de band achter haar werd subliem neergezet met een lekker mooi laagweergave erbij. De onderscheidingen werden zeer goed weergegeven en de plaatsing was goed. Met dit album heb ik wel eens gehoord dat de zang een beetje naar de achtergrond geduwd wordt en ook de solo's van de band(Drum, gitaar) dat het verzuipt ;).

Nadat ik eventjes de kleine boodschappen moest doen( we houden het op het  HT forum netjes ;) ) gingen we verder met wat meer akoestisch werk van Blue Coast ESE. Briljante opname. Nadat ik dit gehoord had was ik eigenlijk wel tevreden over hoe de Leben CS 300 zich gedragen heeft :D. Ik kon het niet laten om toch nog een klassieke opname er tegen aan te gooien. Verdi Chorussen op XRCD. Helaas hoort men dat dit een oude opname is maar wel de beste Verdi chorussen cd die er is. De march werd mooi weergeven en de plaatsing tussen  links en recht liep mooi vloeiend door.
Toch moest hij nog een keer flink aan de bak want er bleef 30% vooroordeel over :D :clapping:.
Nu het stevigere werk gedraaid zoals een mooie drumsolo van Art Blakey (Blue Note cd), stevig zullen jullie denken, oke daarna nog stevigere kost voor de CS 300 ;)
In de passage kwamen voorbij Dream Theater album Six degrees inner turbulence, Tool Sallival Pushit Live, Jerry Cantrell. Laatst genoemde is echt stevig werk met snoeiharde gitaarwerk inclusief bass guitar. Ik stond er werkelijk versteld van dat deze versterker zo'n grote jongen is en moeiteloos dit soort muziek op mijn Note 3 weergeeft. Is er dan geen kritiek waargenomen, jawel hoor want bij het hele stevige werk zoals Jerry Cantrell is de open klank karakter waarbij de focus ligt op mid verzuipt de Leben CS 300 iets in zijn eigen detaillering. Er komt een passage voorbij dat je goed de gitaar hoort janken en dit werd niet op de Leben CS 300 weergegeven. We zijn eenvoudig en ik heb altijd een opvatting,  perfectie geeft het niet en in onze hobby is het zo, je moet naar de muziek luisteren en genieten en niet naar Hifi of iets dergelijks.

Afsluiting:
All things must come to an end. Dit geld dus ook met deze luistersessie. Alleen ik kon één ding niet laten om nog twee nummers te draaien die op één werkelijke briljante opgenomen cd staan. ALR/Jordan gold cd Guitar. Hank Shizzoe and Loose Gravel - Life of thief en Alison Krauss feat. Union Station - It doesn't matter. Deze cd neem ik meestal mee en wordt ook geroemd bij importeurs en shows. Na deze nummers gehoord te hebben volledig afgesloten en afscheid genomen van de Leben CS 300. Er is één ding waar ik wel van baalde, de cd speler speelde een bepaalde cd niet en wat ik ook deed, hij zei nee. Ik probeerde ook de hifi whisperer uit te hangen maar hij bleef het laatste woord houden en zei nee en spuugde de cd uit. Daar hebben we het maar mee te doen ;). Het was een cd met vrouwen zangeressen o.a. Sarah Mclachlan – Angel, Allison krauss – Jacobs Dream, Adele – Someone like you (akoestisch) en Natalie Merchant Ophelia.

Conclusie:
De Leben CS 300 is in staat om je muzikaal te pakken en te raken. Het is muziek wat speelt.
Een mooi open klankbeeld die zich in het mid goed vertaalt. Hoog en mid komt mooi los van elkaar. Laagweergave is aanwezig en mijn vooroordeel is volledig verdwenen. Wanneer je niet weet dat het een buizenversterker is dan zul je dit niet horen dat er een buizenversterker speelt.

Wat bevalt – Muzikaliteit staat voorop bij Leben CS 300 (verwacht ook bij de CS 600)
Wat bevalt niet –Dat ik vooroordelen had betreft buizenversterker en hun laagweergave.
Wat was de verassing – Hoe all-round de Leben CS 300 is en dit met speels gemak weergeven kan.
Wat moet /kan men doen – Absoluut gaan sparen ;) voor de Leben wanneer hij je bevalt. Daarna niet meer gaan zaniken om een andere versterker :D

+ Muzikaal
+ Op hogere volumes blijft hij rustig.
+ Aangenaam laagweergave.
+ Elke muziekgenre vindt hij lekker en speelt het ook met plezier.
+ Speelt vele malen op hoger niveau dan dat de prijs doet vermoeden.
+ Afwerking is subliem, vooral in de prijsklasse  waar de CS 300 zich in bevind.

- Soms wil hij teveel hooi op de vork nemen dan verzuipt hij in zijn eigen openheid/detaillering. Alleen geconstateerd met stevig (hard) rock werk. Hoeft geen nadeel te zijn maar klein min puntje is het.
-Geen pre out, HT troughpout ook niet aanwezig. De CS 600 heeft wel een bepaalde functie, dan wordt de CS 600 een EV.

S@m

Mooi verslag, met één minpuntje...

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 16, 2011, 17:18:34

Wanneer je niet weet dat het een buizenversterker is dan zul je dit niet horen dat er een buizenversterker speelt.

;)

Maximus_Aurelius

Citaat van: S@m op september 16, 2011, 17:29:25
Mooi verslag, met één minpuntje...

;)

Het is algemeen bedoeld. Wanneer je een groep mensen in het donker zet en je switch op de achtergrond van versterker naar deze Leben en je gaat weer beginnen dan zullen er vele zijn die het niet doorhebben of horen dat er nu een buizenversterker speelt.
Ik zie het als pluspunt omdat Leben geen buizen klank heeft.

S@m

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 16, 2011, 17:51:24
Het is algemeen bedoeld. Wanneer je een groep mensen in het donker zet en je switch op de achtergrond van versterker naar deze Leben en je gaat weer beginnen dan zullen er vele zijn die het niet doorhebben of horen dat er nu een buizenversterker speelt.
Ik zie het als pluspunt omdat Leben geen buizen klank heeft.

Is ook min of meer als grapje bedoelt, al vind ik persoonlijk een goede buizenversterker over het algemeen lekkerder klinken dan een goede solid state.

Wat is voor jou een 'buizenklank'..?

HTip

Leuk geschreven! Ik dacht ook dat een buizenversterker mooier zou klinken dan een transistor. Waar komt je vooroordeel vandaan?

Ga je nog de Accuphase luisteren of heb je je keuze al gemaakt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Wijx wondere wereld

Leben is meestal een goede keus als de speakers niet te moeilijk zijn.

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Maximus_Aurelius

Citaat van: S@m op september 16, 2011, 17:53:39
Is ook min of meer als grapje bedoelt, al vind ik persoonlijk een goede buizenversterker over het algemeen lekkerder klinken dan een goede solid state.

Wat is voor jou een 'buizenklank'..?

Laat ik het zo zeggen dat ik buizen voorheen meestal associeer met een (te) warm klank karakter. Ik weet ook niet waarom ik dat dacht, laten we het zo zeggen dat het ook een vooroordeel was ;).

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op september 16, 2011, 18:31:49
Leuk geschreven! Ik dacht ook dat een buizenversterker mooier zou klinken dan een transistor. Waar komt je vooroordeel vandaan?

Ga je nog de Accuphase luisteren of heb je je keuze al gemaakt?

Accuphase heb ik al gehoord en de review van deze komt A.S.A.P. hier te staan.
Keuzes heb ik nog niet gemaakt. Is ook niet 1,2,3, gebeurd zo'n keuze want de Lindemann die ik nou heb heeft gewoon compleet ander karakter dat ook zeer zeker bevalt. We nemen de tijd en sowieso wil ik nog zeker een andere buizenversterker horen. Dan kun je toch iets meer vergelijk trekken met de Leben.

Ik zeg wel dat de Leben versterker flink is blijven hangen en nog steeds  :).

Wijx wondere wereld

Citaat van: Maximus_Aurelius op augustus  3, 2011, 17:45:03
Huh, nieuwe voorversterker. Hell no  ;D Ik ga niet mijn Lindemann 832 veranderen, dat is vloeken in de kerk  :D.

Maar ik heb een vermoeden waarom jij dit zegt  :D :D :D :D

fijn dat je toch het advies gaat opvolgen  :pompom:

garmtz

Vreemd dat je wel de voorversterker houdt... Ik zou deze met een CS300 zeker elimineren. Idem met bijv. een IT-85. Waarom redundantie in je set creëren en de synergie verminderen?

citac

Mooi review van de Leben , heb deze versterker in de kast staan , maar nog niet mee gespeeld.
Wat betreft de bouwkwaliteit, een juweeltje  :wub:.
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

Maximus_Aurelius

Citaat van: garmtz op september 24, 2011, 10:27:15
Vreemd dat je wel de voorversterker houdt... Ik zou deze met een CS300 zeker elimineren. Idem met bijv. een IT-85. Waarom redundantie in je set creëren en de synergie verminderen?

Ik heb niets geschreven dat ik de voorversterker zal houden wanneer ik besluit om naar een Vollverstarker ;) te gaan.
Ik schreef dat ik dan mijn vv en ev wegdoe, ook omdat ik eventueel plaats wil besparen.

Getypt via samsung galaxy s

Maximus_Aurelius

Er is wat nieuws in mijn set komen wandelen  ;D:inlove: Iets vroeger dan dat ik verwacht had ;).
Ik verwachte hem op zijn vroegst aankomende week maar hij was zaterdag gearriveerd. Maar goed dat er toch iemand aanwezig  :pompom: was voor het aan te nemen. Ik moest namelijk werken.

Foto's volgen. Dat zal dan verklappen wat het is  ;D

Peerless Monster

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 25, 2011, 14:52:16
Er is wat nieuws in mijn set komen wandelen  ;D:inlove: Iets vroeger dan dat ik verwacht had ;).
Ik verwachte hem op zijn vroegst aankomende week maar hij was zaterdag gearriveerd. Maar goed dat er toch iemand aanwezig  :pompom: was voor het aan te nemen. Ik moest namelijk werken.

Foto's volgen. Dat zal dan verklappen wat het is  ;D

Wat is het? ;D ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Maximus_Aurelius

Citaat van: Peerless Monster op september 25, 2011, 14:53:41
Wat is het? ;D ;D

Ik heb me nog niet gedraaid en er is al een reactie  :D.
Ik draaide me voor het fototoestel te pakken om foto's te maken. :)

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Wijx wondere wereld

en ken maar een paar dingen die kunnen wandelen. Lading zuid Afrikaans vechtmieren?

Maximus_Aurelius

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m