Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Nico,
als je van plan bent om nieuwe speakers te kopen zou ik pas naderhand naar de bekabeling kijken. Ik weet uit ervaring dat sommige kabels niet lekker matchen op bepaald merken speakers.
Mbt Nordost: dit is een fijn klinkende kabel, alleen hij geeft een beetje een nadruk op mid-hoog en de bastonen geeft hij op soms vreemde manier weer.
Afgezien dat hij nogal duur is, maar ja dat zijn meer kabels, ben ik zelf ook wel gecharmeerd van audioquest, erg neutraal je zou deze ook eens kunnen proberen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Maximus_Aurelius

Citaat van: frank2 op maart 28, 2008, 15:01:48
Nico,
als je van plan bent om nieuwe speakers te kopen zou ik pas naderhand naar de bekabeling kijken. Ik weet uit ervaring dat sommige kabels niet lekker matchen op bepaald merken speakers.
Mbt Nordost: dit is een fijn klinkende kabel, alleen hij geeft een beetje een nadruk op mid-hoog en de bastonen geeft hij op soms vreemde manier weer.
Afgezien dat hij nogal duur is, maar ja dat zijn meer kabels, ben ik zelf ook wel gecharmeerd van audioquest, erg neutraal je zou deze ook eens kunnen proberen.

Audioquest kabel heb ik al eens geprobeerd maar is niet mijn ding.

Ik ben aan het kijken of er in mijn huidige setup dus de LS nog valt op te waarderen , op advies van ALR heb ik kabel op demo gehaald.Dit komt ook wat ik al eerder aangaf dat ik ook nieuwe LS kabel zoek en liefst flexibel , nu moet ik ook een overweging maken hoe we dit gaan invullen:
- Of nieuwe LS
- Nieuwe LS en mindere LS kabel die wel flexibel is.(is bijna geen optie) zal beter moeten zijn dan mijn huidige LS kabel.
- Nieuwe LS kabel die flexibel is maar wel wat prijzig , is wel zo dat deze LS kabel zorgvuldig gekozen word en dat hij voorlopig meekomt in upgrades  ;).
- Ik moet afwegen doe ik het voor een mindere LS kabel als die ik nu heb maar flexibel. Dit klinkt luidt NEE  ;D ik ga niet een LS kabel aanschaffen die flexibel is maar onder mijn huidige LS kabel zit of als tussen oplossing functioneert.
- LS kopen en met mijn huidige LS kabel doen maar dat ik daardoor mijn LS niet juist kan plaatsen  :-\ :P ,eerlijk gezegd vind ik dit niet een optie dus valt dit ook eigenlijk af.Want wat heeft het voor zin om mooie LS te kopen en ik kan ze niet op de juiste manier plaatsen omdat meneer de LS kabel dwars zit  ;) :P

Al deze punten zit ik te overwegen , betreft LS daar zijn we ver mee gevorderd ;D , met kijken of mijn huidige LS op gewaardeerd kan worden door een LS kabel in een hoger segment die tevens flexibel ben ik nu mee bezig.
Ik ga ook orienteren betreft LS kabel (waardoor ik zorgvuldig) te werk mee ga dat als er een andere LS kabel komt ook makkelijk mee kan upgraden , wie zoekt die vind. Dus zul je oftewel een neutrale kabel moeten nemen waardoor je bijna niet in de problemen komt als je een andere LS koopt.Hierbij geld dan wel dat je dus wel weer zorgvuldig moet gaan zoeken of de LS en kabel matched maar met neutrale kabels is dit geen probleem.
Je kunt het ook anders zeggen je kan dan ook echt LS gaan zoeken op de LS kabel.

Het zit helaas bij mij nu wat gecompliceerder  :-X :-\ :P dus we moeten keuzes maken hoe we dit gaan oplossen ;D ik kan je zeggen keuze maken in apparatuur of LS is makkelijker dan wat ik nu ondervind ;D ;D , het kan ook gezegd worden men moet prioriteiten stellen  ;) maar waar................. ;D

Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

frank2

Is black & white niet die kabel waar ze in duitsland zo over te spreken zijn?
In ieder geval mijn huidige kabel moet je niet nemen. die is erg stug.
Maar generaliserend; hoe duurder meestal ook hoe beter, al dien je op een gegeven moment te bedenken is dit het me waard.
Ik kan je er geen advies in geven omdat ik naar ietwat neutrale/warme kabels kijk.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Maximus_Aurelius

Citaat van: frank2 op maart 28, 2008, 16:52:59
Is black & white niet die kabel waar ze in duitsland zo over te spreken zijn?
In ieder geval mijn huidige kabel moet je niet nemen. die is erg stug.
Maar generaliserend; hoe duurder meestal ook hoe beter, al dien je op een gegeven moment te bedenken is dit het me waard.
Ik kan je er geen advies in geven omdat ik naar ietwat neutrale/warme kabels kijk.

De black&White kabels zijn ze in Duitsland zeer over te spreken nu in de UK ook.Vooral worden ze geroemd om enorme prijskwaliteits verhouding. Hun parade paardje is de 1602 maar dit is enorm dikke kabel wel iets flexibelder dan de 1202.Dan hebben ze ook nog een actieve kabel.
De 1302 is iets afgeleid van de 1602 , is ook flexibelder dan mijn 1202 maar toch nog iets wat te stug.

Ik geef je gelijk dat er op een gegeven moment moet bedenken of dit me waard is. Zo kijk ik er ook na maar daar is alleen ook achter te komen als je uitprobeerd. :)
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 28, 2008, 12:55:52
Als de LS meegroeit dan zie ik het probleem niet want men moet even kijken naar de totale set.
Betreft LS kabel wat ALR zegt is even op de gehele Note serie.
Als het rendabel is zie ik het probleem niet , de test die ik nu met Heimdall doe is verbluffend te noemen  :o werkelijk een beetje geshockeerd hoe de LS mee groeit. Is een voorlopige conclusie.

Één punt ben ik wel achtergekomen mijn ALR/Jordan Note3 groeit qua klank doordat er een andere (goede) kabel eraan hangt. Daar hebben ze even een punt aangehaald waar ze gelijk in hebben.Het is niet zo dat deze LS in mijn set op de top zat en niet meer verder kon. Dit is een voorlopige conclusie die ik trek na 2 dagen testen met een NordOst Heimdall. :D
Dit is natuurlijk ook gekomen doordat ik een andere voorversterker heb gekregen.

Ik vergeet nog wel eens dat er naast de Note 3 en 5 nog andere in de serie voorkomen. Is ook meer als zelfbescherming ;) De Note 7 heb ik een keer gehoord, maar vond 'm op dat moment te duur. Je moet ergens de grens trekken :D Om maar te zwijgen over de Note 9 :o

Was altijd al erg tevreden met de Note 5, maar kom er nu eigenlijk pas achter hoe goed de speaker is. Door de upgrade van apparatuur, interlinks en LS kabels komen ze veel beter tot zijn recht. De opstelling is op dit moment verre van optimaal en toch klinken ze in mijn ogen (oren) al erg goed. De echte test komt straks in de kelder ::)

Had eerst als LS kabel Audioquest Indigo 2 Hyperlitz. Klonk best aardig, maar met de Marantz iets te rommelig. Er ligt nu LAT International SS-1000D. Resultaat: lage tonen klinken strakker, het midden is opener met meer diepte en de hoge tonen klinken helderder (maar niet té helder) met veel detail. In de kelder komt straks W&M audio Black Magic. Ben erg benieuwd naar de resultaten...

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 28, 2008, 12:55:52
En natuurlijk weet ik heel goed dat een dure LS kabel niet altijd voor verbetering zorgt daarom test ik zorgvuldig en let ik ook op of het rendabel is.

Dat had ik al in de gaten. Je bent erg zorgvuldig in je keuze :D (ben ik trouwens ook ;))

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 28, 2008, 21:40:05
...op een gegeven moment moet bedenken of dit me waard is. Zo kijk ik er ook na maar daar is alleen ook achter te komen als je uitprobeerd. :)

Helemaal mee eens. En de aanhouder wint :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op maart 29, 2008, 06:57:23
Ik vergeet nog wel eens dat er naast de Note 3 en 5 nog andere in de serie voorkomen. Is ook meer als zelfbescherming ;) De Note 7 heb ik een keer gehoord, maar vond 'm op dat moment te duur. Je moet ergens de grens trekken :D Om maar te zwijgen over de Note 9 :o

De Note 9 is een geweldige LS  :o ;D , heb ik vaker gehoord maar in die prijsklasse voor vloerstaander moeilijk te overtreffen.
Alleen de prijs is ook niet te overzien  ::) :o (circa 7500 euro per paar)

scrutinizer

Citaat van: scrutinizer op maart 26, 2008, 15:39:20
Ooit wel eens Ensemble Pawell PA-1 of Reference beluisterd?
En als budget, en het aantal voorhanden dit toelaat, de Artemis EOS 'Signature' (zonder Base module) op org. stands??

Anton.

Ik denk ik gooi hem nog eens een keer op.......misschien niet gelezen of misschien moeite het kaf van het koren te scheiden. ???
Was in ieder geval serieus bedoelde - en gezien jou relaas - toepasselijk informatie. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

Die Ensemble PA-1 is inderdaad een van de allermooiste aller tijden. Of een Spica TC-50 of Reference 3A misschien? ;)

scrutinizer

Citaat van: garmtz op maart 29, 2008, 15:20:34
Die Ensemble PA-1 is inderdaad een van de allermooiste aller tijden. Of een Spica TC-50 of Reference 3A misschien? ;)
Wij begrijpen elkaar, Garmt ;)..... de EOS legt deze lat nog een notch hoger, maar is gezien schaarste... 'for the happy few'.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

garmtz

Citaat van: scrutinizer op maart 29, 2008, 15:29:50
Wij begrijpen elkaar, Garmt ;)..... de EOS legt deze lat nog een notch hoger, maar is gezien schaarste... 'for the happy few'.

Voila... ;)

Maximus_Aurelius

Citaat van: scrutinizer op maart 29, 2008, 15:18:57
Ik denk ik gooi hem nog eens een keer op.......misschien niet gelezen of misschien moeite het kaf van het koren te scheiden. ???
Was in ieder geval serieus bedoelde - en gezien jou relaas - toepasselijk informatie. ;)

Ik had jouw reactie gelezen , ik zou niet durven dat ik hem niet gelezen had ;D ;D

We zijn info aan het lezen en doorspitten. :)

scrutinizer

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 29, 2008, 15:44:40
Ik had jouw reactie gelezen , ik zou niet durven dat ik hem niet gelezen had ;D ;D

We zijn info aan het lezen en doorspitten. :)

Mid '90 er jaren een demo gedraaid - in het 'Holiday Inn' tegenover De Doelen Rotterdam - met Wadia, Convergent Audio Technologies en Ensemble PA-1 Reference.........2e pianoconcert van Rachmaninoff/ Vladimir Askenazy........ a 'memorable' one....

Anton.

P.S. Zo ook Phil Jones (Boston Akoestics "The Lynnfield Project," en Acoustic Energy ) zijn Platinum Audio Solo's.

Maximus_Aurelius

Ensemble PA-1 is dit van deze fabrikant de URL :http://www.ensembleaudio.com/ als dit zo is ken ik het merk wel.

Hoe ik het eruit begrijp is dus Ensemble PA-1 niet meer nieuw te krijgen??

@ Garmtz
De Spica TC-50 of Reference 3A , is dit 1 merk.
En heet het merk Spica??

scrutinizer

Citaat van: Maximus_Aurelius op maart 29, 2008, 16:21:49
Ensemble PA-1 is dit van deze fabrikant de URL :http://www.ensembleaudio.com/ als dit zo is ken ik het merk wel.

Hoe ik het eruit begrijp is dus Ensemble PA-1 niet meer nieuw te krijgen??

@ Garmtz
De Spica TC-50 of Reference 3A , is dit 1 merk.
En heet het merk Spica??
Ik ben niet zeker van het Zwitserse 3A voor de rest alleen 2e hands verkrijgbaar.
Spica is een op zichzelf staand merk waarvan de TC 50 en Angelus erg fraaie eigenschappen bezaten. ;)

Anton.

scrutinizer

Misschien ook wel interessant om te vertellen - gezien de Ensemble's gebruik maakten van Podszus Görlich units -dat ik laatst wat ervaringen op heb kunnen doen met de Magico mini 2's en V3.
Magico maakt gebruik van dit soort units en heeft deze naar eigen inzichten aangepast........al met al was dit een 'zeer' prettige en 'verrijkende' ervaring.
Met andere woorden - het moois is ooit al gemaakt, maar wordt gaanderweg van diamant naar briljant facet geslepen........

Anton.

scrutinizer

Maximus

Misschien nog een niet te versmaden contender ;)

Marten Design 'Duke's'

Mitch--

Citaat van: scrutinizer op maart 30, 2008, 20:03:42
Maximus

Misschien nog een niet te versmaden contender ;)

Marten Design Duke's'

Bijna onbetaalbaar ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

scrutinizer

Citaat van: Mitch-- op maart 30, 2008, 20:22:07
Bijna onbetaalbaar ;)
6000 Euro...maar zag laatst een paartje
voor 3500 Euro ( incluis stands);)

Anton.

DA BoSS

waarom vind je die eigenlijk zo mooi / geslaagd?

(zijn ze ergens mee te vergelijken?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Mitch--

Citaat van: scrutinizer op maart 30, 2008, 20:28:20
6000 Euro...maar zag laatst een paartje
voor 3500 Euro ( incluis stands);)

Anton.

Hmm, tis bijna "weinig" in vergelijking met de rest wat ze maken ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

scrutinizer

Citaat van: DA BoSS op maart 30, 2008, 20:33:30
waarom vind je die eigenlijk zo mooi / geslaagd?

(zijn ze ergens mee te vergelijken?)
Een van de designs waarvan het 'keramiek' (Thiel) d.m.v. filtertechniek 'veel' van zijn 'positieve' eigenschappen laat horen......en dat in een keurig houten jasje ;)

Anton.

P.S. Eigenlijk niet direct vergelijkbaar.......een eigen voicing.
Wat mij wel opviel bij dit systeem ( voorzover hij opviel) was zijn 3D 'staging'.

Anton.

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Maximus_Aurelius

Even een update hoe het op dit moment ervoor staat:  :)

Ik heb in eerste instantie eens LS kabel getest en gaan beoordelen of dit op mijn huidige LS nog zinvol is. Natuurlijk is het zinvol om LS kabel te upgraden maar waar ik een beetje mee zit is dat het wel een flinke stap beter moet zijn dan mijn huidige LS kabel (Black&White 1202) en het moet een flexibele kabel zijn.
Dus wil ik gaan testen dan zal ik toch met flinke LS kabels moeten komen om deze te overtreffen.
Ik heb de NordOst Heimdall thuis gehad op proef en ik moet zeggen dit was een ervaring rijker  ;D en ik heb er ook absoluut geen spijt van gehad  ;) anders kun je nog niets beoordelen.
Ik heb geen negatief punt ondervonden aan deze kabel qua klank op mijn set.Wel het uiterlijk en met name de afwerking.De spades vind ik el cheapo overkomen  ;D en is ook best wel zwak.Maar goed als ze zitten dan zitten ze en afblijven ;D
Het belangrijkste wat voor mij nu speelde is is het nog rendabel om zo'n LS kabel aan mijn LS te hangen. Het antwoord is: Ja
Ik sta versteld op wat voor niveau mijn LS komen te spelen en wat er nog qua klank eruit komt  :o .
Ik heb nu ook een Red dawn rev2 kabel liggen die is stukken goedkoper dan de Heimdall , maar eerste prognose is wel zo dit is te horen , geen verkeerde kabel absoluut niet maar heeft minder detaillering in zich en iets minder dynamischer dus klinkt wat slanker.
Ik heb in de loop der jaren veel geleerd en gehoord dat niet altijd duurder beter is maar bij deze gaat dit wel op. Tweede punt is de red dawn rev2 vind ik niet een stap vooruit op mijn huidige LS kabel , wel qua flexibiliteit  ;) maar niet qua klank.
Het was mooi geweest als op dit moment de red dawn rev2 mij beviel. Maar heleaas op dit moment niet.

Ik krijg hopelijk in de loop van de week een Crystal cable LS kabel op demo.De Crystal Speak (Standard) eens kijken wat deze kabel doet , tweede wat erbij komt hij zou beter moeten klinken dan de NordOst heimdall.
Keuzes zijn er nog niet gemaakt betreft kabels maar er is een begin gemaakt en ik weet nou hoe ik ervoor sta en wat rendabel is met mijn LS.Zo wie zo kijk ik niet alleen rendabel is betreft LS maar ik kijk naar de complete set en dit is altijd rendabel genoeg.

Ik heb vorige week even mijn kandidaten voor als LS eens laten inkrimpen , ben een paar LS gaan beluisteren die nog op de lijst stonden.
Dat waren de volgende LS:
- Burmester B20 , 022
- Isophon Corvara

De Burmester B20 is nog steeds niet op de markt dus het is de B25 geworden met de Corvara.De Burmester 022 is niet meer nieuw leverbaar.
Kort samengevat:
Bij de Burmester B25 was ik later echt verbaasd over , ik had er meer van verwacht hij speelde net of als hij niet vooruit kwam in klank en na een paar nummers werd ik al luistermoe. :P :o , nee dit zijn niet de LS wat ik qua klank kende van Burmester zoals de 995MK3.
De Isophon Corvara aangehoord en hierbij moet ik wel zeggen het oude model.Wat is nu het verschil tussen de oude en nieuwe:
Oud model , gesloten LS ( niet kritisch met opstelling)
Nieuw model (basspoort onder (niet kritisch met opstelling) , 6 cm hoger dan het oud model.
Het belangrijkste is de prijs ;) er zit geen verschil in  ;D is hetzelfde gebleven  ;D
De Corvara die beviel me wel een heerlijk open qua klank , snel en het laag (ingesteld op neutraal) was goed aanwezig. Het laag is in 3 fases te regelen - 1.5Db , 0 , +1.5Db. Hij is nooit overheersend geworden.Hij is niet kritisch met opstelling , je kunt zowel het oudere model en nieuw model tegen de achterwand aan zetten , dit geld ook voor hun grotere serie zoals de Cassiano , Arraba en ook de nieuwe Vescova(gaat tussen de Corvara en Cassiano zitten voor de geintresseerden ;D )
Het leuke is dat Isophon je de keuze laat maken welke kleur je wilt , nou zullen mensen zeggen dat doet iedere LS fabrikant "klopt"  :) maar ook de keuze uit 250 verschillende RAL kleuren  ;) ;D

De Corvara oud of nieuw model is voor mij een concurrent geworden van de MBL311E.
Al met al nog circa 2 LS over.
Alles is afhankelijk wat ik ga doen betreft LS kabel etc etc.

Als bonus heb ik de Mordaunt Shorts performance6 gehoord. Mooie LS qua klank , maar mis toch iets de tonale balans en ik vind het laagweergave van deze LS overheersend en in sommige gevallen ga geen controle.

De LS is allemaal pas beoordeeld qua klank en dit is op een Lindemann set gebeurd. Als ik voor de LS zou kiezen komen ze bij mij thuis even te staan.

HTip

En? Ben je al wat wijzer geworden in München? Of is de verwarring alleen maar groter geworden ;D

Ben benieuwd naar je gesprek met ALR/Jordan. Ga je de Note 3 vervangen of ga je toch voor een LS-kabelupgrade?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op mei  1, 2008, 07:22:00
En? Ben je al wat wijzer geworden in München? Of is de verwarring alleen maar groter geworden ;D

Ben benieuwd naar je gesprek met ALR/Jordan. Ga je de Note 3 vervangen of ga je toch voor een LS-kabelupgrade?

Ik ben wat wijzer geworden naar de High-End. Het was gezellig ook de resterende dagen in München.Zeg altijd maar zo München is mijn 2e thuis ;D ;D

ALR/Jordan stond niet op de high-end wat wel jammer was.De verwarring is niet groter geworden gelukkig maar.;)
Ik had nog een paar vragen over een kabel maar helaas gaven ze me daar geen antwoord op en moest ik mailen naar hun toe. We gaan niet voor niets naar een beurs toe daar hoop je wel wat informatie te krijgen en je vragen beantwoord te krijgen.Maar helaas dit was bij desbetreffende merk niet zo  :-\ dus dan zeg ik op mijn beurt dan houd het op het kan ook net een doorslag geven of we nu dit merk nemen.(had het al geprobeerd het merk op mijn set).Bij andere merken zoals Furutech kreeg je heel goed info en uitleg.

Ik heb ook veel leuks en aardig klinkende LS gehoord de een natuurlijk wat duurder dan de ander  :P de mooiste vond ik toch Isophon en de nieuwste Lindemann LS , alleen de laatst genoemde LS is wel een mooi prijsje  :o ;D waar je echt van achterover valt  ;D(Sarcastische mode )
Ik denk dat we de LS gaan vervangen maar op dit moment is er even wat anders tussengekomen wat 1e prioriteit heeft en laat dit net zo zijn nadat ik terug kwam van München.Is wel een positieve 1e prioriteit  :)(heeft niets met hifi te maken) Dus mijn upgrade schuift eventjes een tijdje vooruit.Zo'n upgrade loopt gelukkig niet weg.