Receiver afschermen om vlekken op TV te voorkomen.

Gestart door chris, mei 24, 2005, 08:40:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chris

Dag,

In de opstelling hoe ik het nu heb opgebouwd heb ik last van het magnetisch veld van mijn Receiver. Ik krijg linksonderin mijn beeld op mijn TV vlekken wanneer de versterker is ingeschakeld. Bij een hoger volume wordt dit erger.

Het lijkt mij dat het komt door het magnetisch veld van de transformater in de versterker. Nu is de vraag: Kan ik hier iets aan doen? Ik kom verschillende verhalen tegen die elkaar tegenspreken. De een zegt: Je kunt magnetisme niet tegenhouden en de ander zegt dat het wel kan op het principe van de kooi van Faraday.

Nu zat ik te denken, is het niet zo dat je magnetische H en E velden hebt, waarbij H velden van "natuurlijke" magneten komen en E velden van elektrische magneten. Is het dan zo dat je H velden niet kunt tegenhouden en E velden wel?

Dan is natuurlijk de vraag heb ik last van H of E velden. Ik denk dan zelf E, omdat het probleem alleen optreedt wanneer de trafo in werking is.

Als het dan mogelijk is om een afscherming (materiaal tussen TV en versterker) te maken, met welk materiaal en op welke manier kan ik dat dan het beste doen?


Ik snap dat het verplaatsten van de apparatuur het makkelijkst zou zijn, maar dit is eigenlijk geen optie.


Ik ben erg benieuwd of er iemand op het forum is die mij hier een onderbouwd antwoord op kan geven.

Met vriendelijke groet,

Chris

Hoeksel

Een onderbouwend antwoord niet, maar wel wat praktijkervaring. Ik kreeg ook last van magnetische velden toen ik van stereo naar 5.1 ging. Ik heb proefsgewijs 2 oplossingen gebruikt:

1 - een metalen plaat tussen de receiver en de TV werkt (niet echt handig voor koeling van de receiver).

2 - de afstand tussen de receiver en de TV vergroten. Ik heb mijn DVD speler boven de receiver geplaatst en sindsdien geen last meer.