Meet & greet & listen bij markvl

Gestart door markvl, mei 23, 2005, 19:38:07

Vorige topic - Volgende topic

markvl

Ik merk wel dat ik vroeger moet opstaan om de professionals voor te blijven  ;D
Maar toch nog even mijn inleiding...

Sind een week of vier heb ik een set speakers in huis van de firma AV123.
Deze Strata Mini's hebben een paar aparte kenmerken:
- planar tweeter
- planar midrange
- actieve 8" woofer (niet echt een sub)
Verder is de behuizing anders dan de doorsnee rechte doos vorm.
Meer informatie hier: http://www.av123.nl/Onix%20Strata.html
en hier: http://www.av123.com/products_category_brand.php?section=speakers&brand=54

Deze speakers waren het excuus om weer eens wat mensen uit te nodigen.
Na een opmerkelijk makkelijke datumkeuze belden gisterenmiddag first but not least patrick_vdb aan, wat later gevolgd door Spacebass, Harry HT en Ettepet (die eerst nog even de lokale AH moesten reviewen).
Het was weer een zeer plezierige dag, waarbij over van alles en nog wat is gesproken.
Hoofdonderwerp was uiteraard de poes van Ettepet, met als goede tweede fotografie.
Het is zeer opmerkelijk wat een 17mm lens op een full-frame body aan beeldhoek heeft: het kostte zeer veel moeite om diverse armen en benen buiten de foto's te houden...

Tussendoor hebben we ook nog wat muziek geluisterd.  ;)

Mijn set bestaat op dit moment uit:
- Marantz CD63 KI cd-speler
- Squeezbox II
- Merdian G68AXV processor
- Meridian 505 eindversterkers
- Strata Mini luidsprekers

Als jokers zijn verder ingezet:
- Emotiva MPS-1 eindversterker
- Onix Reference 1 luidsprekers

Eerst maar eens de opmerkingen:
- Patrick gaf al aan dat de Mini's erg gevoelig zijn voor plaatsing.
Dat zijn ze zeker: een paar cm. verplaatsen verandert het beeld.
Ze zijn nu ongeveer ingespeeld (na zo'n 100+ uren) dus kan ik daar nu serieus mee aan de gang.
- Dit zijn ook speakers waarbij de front duidelijk het klankbeeld beinvloed. Zonder front leggen de reflecties op de baffle een grote nadruk op het hoog. Met front wordt het hoog iets gecontroleerder.
- De integratie van de actieve woofer in het geluid komt ook vrij nauw. Hij wordt met een plate-amp aangestuurd waarop low-pass frequentie, volume en fase in te regelen zijn. Volop speelruimte dus  :)
- Het zijn speakers die zijn bedoeld voor muziek en niet om op volle sterkte explosies weer te geven. Je loopt wat eerder dan bij anderen tegen grenzen aan.

Waarom dan toch deze Mini's?
Omdat ze bijzonder goed zijn in hun doel: muziek spelen!
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

advr

Citaat van: markvl op februari 25, 2007, 10:04:40
Ach, de een wisselt speakers, de ander versterkers ;)
En voor die film: het helpt als je gewoon een keer een afspraak maakt  ;D
Eind maart goed?

eind maart uitstekend.  ;D

ik ga het in de agenda zetten, even een avond prikken. :D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

advr

eind maart zijn ze wel helemaal ingespeeld ;D

eigenlijk heb je mijn huidige set-up ook niet meer gehoord  :o
die blijft er de komende tijd gewoon staan hoor, daar gaat niets meer in veranderen.  ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: advr op februari 25, 2007, 10:12:44
eind maart zijn ze wel helemaal ingespeeld ;D

De vraag of de Strata Mini's tegen die tijd volledig zijn ingespeeld is vele malen minder interessant dan de vraag of Mark tegen die tijd de optimale plaatsing van de luidspreker heeft gevonden ;D

Anders dan bij een 'conventionele' luidspreker biedt de Mini mogelijkheden, de integratie van het actieve laag met het mid/hoog van de luidspreker gecombineerd met de akoestische invloeden, die de speeltijd (het plaatsen, luisteren en op zijn merites beoordelen) aannemelijk kunnen verlengen!

mvrg

Patrick

advr

Tja, als ik dat lees kan ik net zo goed voor eind augustus afspreken maar ik ga ook voor de gezelligheid en gewoon voor de muziek. Als de plaatsing niet je dat is neem ik graag op de koop toe ;D  ;D

maar bedankt voor de "tip" 8)

markvl

En je kunt altijd nog helpen schuiven. Als ik dan vanaf de bank aanwijzingen geeft mag jij het handwerk doen. Met de bijgeleverde witte handschoentjes aan uteraard... ;)
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

advr

Citaat van: markvl op februari 25, 2007, 10:35:35
En je kunt altijd nog helpen schuiven. Als ik dan vanaf de bank aanwijzingen geeft mag jij het handwerk doen. Met de bijgeleverde witte handschoentjes aan uteraard... ;)

UItstekend, die witte handschoentjes heb ik nog wel vanwege het buizen wisselen ;D

markvl

En nog een kort vervolg:

Na de pizza-pauze was het tijd voor het inzetten van de wisselspelers.
Ettepet had 50kg aan versterker meegebracht en aangezien hij hem weer mee terug wilde nemen moesten we er gisteren meteen maar naar luisteren.
Het gaat om deze zwaargewicht: http://www.emotiva.com/mps1.html
Een klasse-H versterker bestaande uit een chassis en 7 losse modules.
Hij heeft een duidelijk ander karakter dan de Meridians: die zijn wat ingetogen terwijl de MPS-1 wat extraverter is.
Deze amp heeft me nog meer versterkt in mijn idee dat de volgende grote stap bij mij nieuwe eindversterking gaat worden.
Maar voorlopig moeten eerst de Mini's op hun plaats en ga ik gewoon van muziek genieten.

Als tweede wissel hebben de Ref-1's weer even hun oude plaats ingenomen.
Die zijn de speakers waarvoor ik mijn B&W 804N's de deur heb uitgedaan.
En nu ik ze na een maand weer terug hoor denk ik weer: wat een geluid!
Zeker als je beseft dat ze €1200,- per paar kosten...
Iedereen die rond de 1500 euro voor speakers wil uitgeven en niet per se een donker geluid zoekt zou deze eens moeten horen.
En nee, dit is geen aanzet voor een 'te koop' post: ze gaan bij mij niet weg! Ik zet ze gewoon op mijn werkkamer.

Als afsluiting van de avond hebben we nog een stukje Anime gekeken.
Mensen die al eerder bij mij waren weten dat dit 'the price you have to pay' is voor het op bezoek komen ;)
Aangezien de Hollanders onder ons nog een fikse rit voor de boeg hadden was het zo rond 23:00 uur gedaan met de sessie.
Na nog even de auto van Patrick te hebben bewonderd (NICE!) was het tijd voor "tail lights fade to black..."

En nu maar wachten tot Spacebass klaar is met Photoshoppen  ;D
Disclaimer:

Ettepet

Markvl, heel veel dank voor je gastvrijheid en de zeer gezellige dag bij jou!  De Mini's klonken indrukwekkend.  Ze hadden zo op de hifi-show boven restaurant "De Engel" kunnen staan, en zouden alleen door hun lage prijs daar wat uit de toon vallen.

Citaat van: markvl op februari 25, 2007, 10:39:41
En nu maar wachten tot Spacebass klaar is met Photoshoppen

Helemaal glanzend zwart, dat valt niet mee om goed op de foto te krijgen.  Hopelijk dat Spacebass er meer van bakt dan mijn bescheiden (vrijwel onbewerkte) fotootjes genomen met mijn mobiel.. ;D ;)

Ettepet

Citaat van: patrick_vdb op februari 25, 2007, 07:04:39
Kijk, dan vraag je toch af waarom Spacebass al die moeite neemt om een plaatje te schieten als je ziet dat het ook op een dergelijke makkelijke manier kan

Voor hem is het een hobby: de juiste lens, een veelzijdig handmatig in te stellen camera, statief, de exact juiste hoek, draaien met lampen, en met wat geluk kun je er thuis nog iets behoorlijks van maken. :)

Ik heb minder geduld.  Bij mij moet de foto gelijk goed zijn.  Is ook een geldkwestie natuurlijk.. ;)

markvl

Citaat van: Ettepet op februari 25, 2007, 11:35:28
Voor hem is het een hobby: de juiste lens, een veelzijdig handmatig in te stellen camera, statief, de exact juiste hoek, draaien met lampen, en met wat geluk kun je er thuis nog iets behoorlijks van maken. :)

Ik heb minder geduld.  Bij mij moet de foto gelijk goed zijn.  Is ook een geldkwestie natuurlijk.. ;)
Je bedoeld zoiets als het verschil tussen een portret fotograaf en papperazzi ;D

Disclaimer:

markvl

Citaat van: patrick_vdb op februari 25, 2007, 10:25:32
De vraag of de Strata Mini's tegen die tijd volledig zijn ingespeeld is vele malen minder interessant dan de vraag of Mark tegen die tijd de optimale plaatsing van de luidspreker heeft gevonden ;D

Hm, er schiet me iets te binnen...
Even de handschoenen uit de mouwen en wat proberen.
Disclaimer:

Ettepet

Citaat van: markvl op februari 25, 2007, 11:39:01
Je bedoeld zoiets als het verschil tussen een portret fotograaf en papperazzi

Zoiets ja. :)

..doet mij weer denken aan de discussies over poezen en open dozen waar een aantal van de aanwezigen de mond vol van had.  Buitenstaanders die alleen meegeluisterd zouden hebben hadden de 2 betrokken fotografen vermoedelijk precies andersom ingedeeld (papperazzi / portretfotograaf). ;D

Spacebass

Citaat van: markvl op februari 25, 2007, 10:39:41
En nu maar wachten tot Spacebass klaar is met Photoshoppen  ;D
LOL  8)  Dat zal helaas nog even op zich moeten wachten ben ik bang  :(  Heb vandaag een druk schema waar ik niet onderuit kan  :(

Hopelijk heb ik vanavond tijd om mijn verslagje en een enkele foto te posten. Sommige zijn immers niet voor publicatie bedoeld  ;D  ;)

Maar ff snel: Waanzinnig gezellig en absoluut de moeite waard geweest voor een bezoekje  O0  O0
Dit vraagt om meer, want er zit een hoop "unleashed" potentie in deze nieuwe speakers 8)

Laterz.....

Rody

Leuk om te lezen Mark, kan niet wachten tot over twee weken  ;D

Ettepet

Hier nog een paar foto's als opwarmertje...

Ettepet

(vervolg 1)

Ettepet

(vervolg 2)

Ettepet

(vervolg 3)

Ettepet

(vervolg 4)

Rody

Harry HT

Hoi,

Het was inderdaad super gezellig.

Maar wat een verschil in klank heeft deze speaker met of zonder frontje  :o

En de afwerking is  O0 helemaal goed.

Ik vind het een mooi klinkende speaker, maar voor HT wat minder. Dus voor stereo des te meer  O0

Misschien moet ADVR zijn Graaf versterker een keer meenemen, weegt waarschijnlijk wel wat minder dan het bakbeest van Ettepet. Ben benieuwd hoe de Mini's op de Graaf klinken.  8)

Mark nogmaals bedankt voor je gastvrijheid  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: Ettepet op februari 25, 2007, 11:35:28

LOL ;D

En Mark, de handschoenen nog ter handen genomen?

mvrg

Patrick

Ettepet

markvl

Citaat van: patrick_vdb op februari 26, 2007, 22:14:57
Hoi,

LOL ;D

En Mark, de handschoenen nog ter handen genomen?

mvrg

Patrick

Dat kun je wel zeggen :)

Het grootste probleem was volgens mij dat het klankbeeld met name bij stemmen niet op zijn plaats bleef.
Ik ben allereerst back to basics gegaan.
Dus terug naar een 'winkel' opstellling: de speakers meer naar voren, dichter bij elkaar en geen toe-in.
Verder in de processor links en rechts op dezelfde afstelling gezet (0 dB verschil) wat niet volgens de SPL meting was, maar wel beter klinkt.
En dat hielp al redelijk met het fixeren van de stemmen en het onder controle brengen van het laag.

Maar het is nog niet zoals het zijn moet. In bepaalde nummers trekken de stemmen nog naar links.
Als experiment heb ik daarom de linker en rechter interlinks van processor naar eindversterkers omgewisseld.
Met als resultaat dat de stemmen naar rechts trekken  :P

Dus denk ik dat ik de Meridian maar eens onder handen moet nemen.
Met een schone config beginnen, en van daaruit experimenteren.
Dat was wat me te binnen schoot: vorige week heb ik een firmware upgrade gedaan en ik heb al eens eerder gemerkt dat sommige instellingen dat niet helemaal goed doorstaan.
Wordt vervolgd...

P.s. Zijn jullie nu mijn lens aan het dissen?  >:(
;)
Disclaimer: