Goedkoopste HTPC om probleemloos HD op 1920*1080 weer te geven.

Gestart door BarcoCRT, mei 23, 2005, 19:17:56

Vorige topic - Volgende topic

Rielplayer

een 1080p mpeg2 ts stream speelde op mijn oude pc ook nog wel. H264 bestanden en hd-dvd en bluray echter voor geen meter. We hebben het uiteraard niet over rips in xvid, wmv en al die meuk ;D
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

grabje

Is het ook zo dat wanneer ik mijn decoder wil omzetten naar mijn HTPC met 2 DVB-C en CAM modules dat ik om tekijken en tegelijkertijd een andere zender op te nemen ik 2 smartcards moet hebben?

Mike Philippens

Citaat van: Fico op december  6, 2007, 12:24:04
De redenering klopt niet helemaal volgens mij. De moelijkheid bestaat er nou net in om een 1920x1080 beeld weer te geven aan 60 beelden per seconde. Dat vraagt blijkbaar enorm veel processing power van je GPU.
Tenzij je een GPU hebt die daar goed mee om gaat. Het is of het één of het ander: een snelle CPU die de conversie naar iets afspeelbaars goed aan kan, óf een geoptimaliseerde videokaart. Er zijn er waarmee je slecht 3% CPU gebruikt bij het afspelen van HD materiaal. Ook codecs kunnen een rol spelen in de performance. Een brakke codec kan zelfs een supercomputer op z'n knieën krijgen bij het afspelen van een YouTube clipje als het moet.

Kijk, je kunt op je kop gaan staan, maar je gaat mij niet wijsmaken dat een kastje van krap €200 een snellere CPU/GPU bevat dan een HTPC met Core Duo 2Ghz/2Gb/snelle videokaart die €2000 moet kosten...of ga je me vertellen dat ze een supercpu hebben gebakken? Nee, de grap van die dingen is een stel optimale codecs in hardware. Maar hardware is ook software, alleen dedicated. That's it. Want verder stelt de electronica die erin zit vrij weinig voor. Een handvol geheugen en een CPU waar je niet eens XP mee trekt. Maar wél een stel optimale codecs.

Del member

Mijn Pentium-M 2.0 Ghz trekt in principe kwa x264 en h264 alles wat 720p is en het meeste van de 1080p h264 en x264 streams (zowel in mkv als ts container). Enkel met hoge bitrate h264 of scenes met veel complexiteit clipped de CPU naar 100% en dan hapert de boel af en toe. Maar op een jaar tijd heb ik zo'n 5 films aan de kant moeten houden die ik niet kon kijken.

Omdat ik voorlopig geen zin heb om voor die enkele films (tel even HD-DVD en BD niet mee, voor dat laatste koop ik liever een PS3) een volledig nieuwe laptop te kopen en mijn huidige laptop super stabiel is ga ik een kans met een Penium-M 2,26 Ghz wagen. Deze is 10% sneller, wel ik vermoed dat ik daarmee de pieken kan overbruggen.

Anderzijds, de laatste Sony Vaio laptop met voldoende CPU om een BD te trekken kost nog slechts 1500 EUR (incl BD drive en spiderman 3) ... maar deze machine zal kwa games achterlopen op een PS3. Het enige voordeel van die laptop is dat die dan ook krachtig genoeg zal zijn om HD-DVD's te decoderen (heb ooit zo'n XBOX HD DVD drive gekocht en Syriana, nog nooit naar gekeken helaas de overlay kwam nooit goed met de laatste PowerDVD) ....

Je probeert dan eens legaal iets te kopen en het werkt voor geen meter ....

gijsnoorlander

Citaat van: Mike Philippens op december  2, 2007, 17:44:07
Nou...dat weet ik nog zo net niet. In principe heb je gelijk, een snellere CPU kan die dingen makkelijk aan. Maar denk ook aan energieconsumptie. Meer energie=meer warmte, dus meer koeling, dus meer geluid. En een PC in de huiskamer, moet niet betekenen dat je een F16 erbij krijgt.

Daarom: neem Samsung Spinpoint schijven. Heerlijk stil en koel. En zo zuinig mogelijke CPU's. Let ook op de voeding. Liever een te zware dan een te lichte. Ik twijfel bij een 400W voeding in een moderne PC. Die CPU's en GPU's hebben een behoorlijke honger naar W's. Een 600W voeding hoeft minder hard te werken en zal dus minder hitte produceren.
Ook moet je kijken naar ventilatoren. Liever 2 grote jongens (die dus langzamer kunnen draaien met dezelfde luchtverplaatsing) dan een paar van die piepkleine dingen. Die moeten harder werken en maken dus meer lawaai (of gaan dat na een paar maanden doen).

Ik zit nog te twijfelen of ik een HTPC in elkaar moet knutselen of dat ik toch voor zo'n Popcornhour NMT-100 ga. Die speelt ook van alles af en die maakt geen lawaai.
Het is een ietwat oude post waar ik op reageer, maar het topic loopt ook al een tijdje, dus voor een hoop mensen naslagwerk ;)

Over de voeding:
Het beste -vanuit een energie-verbruik oogpunt gezien- kun je een voeding niet overdimensioneren. Een voeding is namelijk efficienter als deze tussen de 75 en 85 % belast wordt en de inefficientie loopt behoorlijk op naarmate de relatieve belasting afneemt.
Kijk ook naar een Active PFC-voeding, want die zijn het meest efficient op dit moment en dat kan bij 24/7 gebruik al binnen een jaar de meerprijs opleveren aan energie-besparing. Daarnaast is het ook nog een voordeel dat een efficientere voeding minder warmte afgeeft en dus minder gekoeld hoeft te worden.

Verhouding GPU-power tegenover CPU-power. De GPU's van tegenwoordig zijn dusdanig goed in het afspelen van videomateriaal, dat je gewoon kunt kijken naar passief-gekoeld spul en voor die tijd even kijken of het typenummer ondersteund wordt in de PureVideo drivers van NVidia of Avivo voor Ati.
De goedkoopste Core2duo CPU's zijn ook prima in staat om zichzelf omlaag te klokken als er even geen rekenkracht nodig is. In mijn HTPC komt 'ie zelden meer boven de laagste klok-freq uit, maar goed ik werk zelf in de huiskamer dan ook alleen nog maar met SD-materiaal ;( Maar goed, het is gezien de meerprijs eigenlijk zonde om een te krappe CPU te kopen, dus doe dat gewoon. Uiteraard is een quad-core in een HTPC een beetje overkill, maar een dualcore is zeker wel nuttiger dan een single-core. (de ene core de IO en het OS enzo en de andere core het afspelen van de film)

Mike Philippens

Citaat van: Klinkt Beter op december 11, 2007, 00:58:40
Mijn Pentium-M 2.0 Ghz trekt in principe kwa x264 en h264 alles wat 720p is en het meeste van de 1080p h264 en x264 streams (zowel in mkv als ts container). Enkel met hoge bitrate h264 of scenes met veel complexiteit clipped de CPU naar 100% en dan hapert de boel af en toe. Maar op een jaar tijd heb ik zo'n 5 films aan de kant moeten houden die ik niet kon kijken.
Dus een Core2Duo op 2Ghz zou het moeten kunnen trekken... Er zijn energiezuinige jongens te koop op die snelheid. Combineer dat met een HD2600Pro videokaart, en de CPU hoeft alleen maar in te springen bij spul dat de GPU niet kan acceleraten.
Goed, voorlopig wacht ik de ervaringen met mijn Popcorn af. Ik denk dat ik dan ergens begin volgend jaar een state of the art HTPC in elkaar knutsel, die meteen mijn Dreambox mag gaan vervangen. Ik denk dat tegen die tijd het HTPC gebeuren beter ontwikkeld is. Als je de status van nu vergelijkt met die van een jaar geleden is er een hoop gebeurt. Dus met een maand of wat kunnen we mooie dingen in elkaar zetten die HD tv op kunnen nemen, full HD spul af kunnen spelen in een mooie kast. En met weinig lawaai, energiezuinig etc...
(nu kan dat ook al natuurlijk, maar dat kost je een klein fortuin, en dat heb ik er even niet voor over)

bart_nl

Gebruik mijn ht-pc alleen voor video en klein beetje foto's enn muziek. Dat werkt prima. Wanneer ik ook hdtv satelliet tv kijk begint de ellende. Zelfde gold eigenlijk ook al toen ik sd tv keek. Liep er een opname en keek ik tegelijkertijd bijvoorbeeld een DVD dan was dat een vergroot risico dat de opname mislukte.

Ik denk dat je de multifunctionaliteit van een ht-pc wel kunt vergeten als echt alternatief voor standalone apparaten. Alleen wanneer je veel concessies wilt doen aan gebruiksgemak werkt een ht-pc ook multifunctioneel.

donaldk

Het probleem is dat er nog steeds geen goeie DVB-S2, 8PSK, MPEG4 AVC H.264 pc kaart is. Ik weet tot nu toe alleen van demodulator kaarten en dan kom je in de problemen als je niet een flinke processor hebt om de data stromen te decomprimeren. Heren Technotrend, enz., gewoon een box, zonder box en met een pci-... randje graag. Zal echt een product met marge zijn, maar niemand komt er mee, al twee jaar niet.

bart_nl

Citaat van: donaldk op januari 18, 2008, 19:17:44
Het probleem is..
volgens mij zijn er veel meer problemen en daarom werkt een alles in één ht-pc voor standaard resolutie ook niet (voor mij dan)  :'(

Fico

Citaat van: donaldk op januari 18, 2008, 19:17:44
Het probleem is dat er nog steeds geen goeie DVB-S2, 8PSK, MPEG4 AVC H.264 pc kaart is. Ik weet tot nu toe alleen van demodulator kaarten en dan kom je in de problemen als je niet een flinke processor hebt om de data stromen te decomprimeren. Heren Technotrend, enz., gewoon een box, zonder box en met een pci-... randje graag. Zal echt een product met marge zijn, maar niemand komt er mee, al twee jaar niet.

Oh, jawel hoor, die oplossing is er al wel ;)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64499.0
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

donaldk

Zijn link leidt naar een 404, maar via de homepage kwam ik er alsnog en wat staat daar oh zo duidelijk: - Software decoding of MPEG2 and MPEG4 / H.264!!!

Fico

Citaat van: donaldk op januari 21, 2008, 16:58:32
Zijn link leidt naar een 404, maar via de homepage kwam ik er alsnog en wat staat daar oh zo duidelijk: - Software decoding of MPEG2 and MPEG4 / H.264!!!

Inderdaad, Digital Everywhere heeft de links op zijn website veranderd  >:(

Ik zal ze morgen aanpassen zodat de afbeeldingen terug kloppen.

De kaart doet in ieder geval MPEG4/AVC én ook DVB-S2  8)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Del member

Citaat van: Fico op januari 21, 2008, 15:07:48
Oh, jawel hoor, die oplossing is er al wel ;)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64499.0

Kan je niet gewoon een Radeon HD2600XT nemen ? De software moet natuurlijk wel AVIVO ondersteuning hebben.

donaldk

Citaat van: Fico op januari 21, 2008, 22:10:43
Inderdaad, Digital Everywhere heeft de links op zijn website veranderd  >:(

Ik zal ze morgen aanpassen zodat de afbeeldingen terug kloppen.

De kaart doet in ieder geval MPEG4/AVC én ook DVB-S2  8)

Oh ja, wat zit er dan op, broadcom, stm,..., de kaart doet geen avc, het is een demod, met demux. De rest moet de pc doen.

donaldk

Citaat van: Klinkt Beter op januari 21, 2008, 22:16:01
Kan je niet gewoon een Radeon HD2600XT nemen ? De software moet natuurlijk wel AVIVO ondersteuning hebben.

Dat is het probleem, de GPU leveranciers hebben alleen exclusieve(?) deals met de windvd, e.d. jongens. Maar gewoon een chip erop is beter en goedkoper. Kun je ook nieuwe producten mee maken, naast een usb-ontvanger krijg je dan een netwerk speler, enz. Als niche aanbieder moet je toch met nieuwe, bijzondere, dingen komen.

roland p

Citaat van: donaldk op januari 22, 2008, 18:37:55
Dat is het probleem, de GPU leveranciers hebben alleen exclusieve(?) deals met de windvd, e.d. jongens. Maar gewoon een chip erop is beter en goedkoper. Kun je ook nieuwe producten mee maken, naast een usb-ontvanger krijg je dan een netwerk speler, enz. Als niche aanbieder moet je toch met nieuwe, bijzondere, dingen komen.

Toch ben ik meer voor een losse encoder en losse ontvangers. Je kunt dan altijd uitbreiden en over de bus gaat gewoon low-traffic transport stream. Eigenlijk doet de Reelbox zoiets, die heeft een losse ontvanger module met ethernet aansluiting (!) en een losse h264 decoder. Erg veel modulairder kan eigenlijk niet ;D Alleen de prijs he...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Del member

Citaat van: donaldk op januari 22, 2008, 18:37:55

Het enige minpunt wat ik ontdekt heb is dat PowerDVD geen .mkv speelt. Het enige echte voordeel van .mkv zijn de embedded subtitle. .ts is goed genoeg voor mpeg2 en legale h264 streams.
Ik ben sinds begin 2000 die-hard Theatertek fanaat, ik ken die player door en door maar de verleiding kriebelt toch om PowerDVD als player software te gaan gebruiken. Sneller, stabieler en geen gedoe meer met graphedit om alles aan de praat te krijgen.

donaldk

Citaat van: roland p op januari 22, 2008, 19:23:11
Toch ben ik meer voor een losse encoder en losse ontvangers. Je kunt dan altijd uitbreiden en over de bus gaat gewoon low-traffic transport stream. Eigenlijk doet de Reelbox zoiets, die heeft een losse ontvanger module met ethernet aansluiting (!) en een losse h264 decoder. Erg veel modulairder kan eigenlijk niet ;D Alleen de prijs he...

Tja, ik ben nog uit de tijd dat je allemaal losse modules had, bijvoorbeeld een Hirschman 3U framepje (telco-style), met daarin een tuner, een demod/demux, een ASI/SPI out-/input module, een MPEG 2 MP@ML decoder, Modulator. Ze hadden destijds zo'n dingetje staan in Amstelveen voor de digitale kabel proef van Canal Plus. Een jaartje of 10 terug.

Chips zijn inmiddels bijna geheel geintegreerd. Meestal bestaat een stb nog uit twee hoofdchips, maar single chip boxen komen er zeker aan.

Mike Philippens

Citaat van: gijsnoorlander op januari 17, 2008, 12:35:28
Over de voeding:
Het beste -vanuit een energie-verbruik oogpunt gezien- kun je een voeding niet overdimensioneren. Een voeding is namelijk efficienter als deze tussen de 75 en 85 % belast wordt en de inefficientie loopt behoorlijk op naarmate de relatieve belasting afneemt.
Kijk ook naar een Active PFC-voeding, want die zijn het meest efficient op dit moment en dat kan bij 24/7 gebruik al binnen een jaar de meerprijs opleveren aan energie-besparing. Daarnaast is het ook nog een voordeel dat een efficientere voeding minder warmte afgeeft en dus minder gekoeld hoeft te worden.
Het klopt wel wat je zegt, maar dat is een onhandige regel voor een HTPC. Je hebt daarbij nu eenmaal te maken met wisselende belastingen. Denk alleen al aan geoptimaliseerde videokaarten die bij bv een BluRay film een processorbelasting hebben van maar 15% en bij een film die een niet-ondersteunde codec nodig heeft de cpu laat pieken naar 80%. Dan hebben we nog wisslend gebruik van harde schijf of DVD drive. Het verbruik is moeilijk af te stemmen met een 'voeding op maat'.
Daarbij: vanuit energieverbruik kan het wel een goede regel zijn, maar het lijkt mij niet goed als een voeding constant op 80-90% staat te draaien. Sowieso produceert ie meer hitte (=geluid) en leeft ie minder lang.

Gelukkig is er een nieuw soort keurmerk voor PC voedingen: 80+.
CiteerThe 80 PLUS performance specification requires power supplies in computers and servers to be 80% or greater energy efficient at 20%, 50% and 100% of rated load with a true power factor of 0.9 or greater.
Dit is dus heel mooi voor ons, én Al Gore... ;)

GreenGras

Citaat van: Mike Philippens op februari 10, 2008, 11:56:52
Het klopt wel wat je zegt, maar dat is een onhandige regel voor een HTPC. Je hebt daarbij nu eenmaal te maken met wisselende belastingen. Denk alleen al aan geoptimaliseerde videokaarten die bij bv een BluRay film een processorbelasting hebben van maar 15% en bij een film die een niet-ondersteunde codec nodig heeft de cpu laat pieken naar 80%. Dan hebben we nog wisslend gebruik van harde schijf of DVD drive. Het verbruik is moeilijk af te stemmen met een 'voeding op maat'.
Daarbij: vanuit energieverbruik kan het wel een goede regel zijn, maar het lijkt mij niet goed als een voeding constant op 80-90% staat te draaien. Sowieso produceert ie meer hitte (=geluid) en leeft ie minder lang.

Gelukkig is er een nieuw soort keurmerk voor PC voedingen: 80+. Dit is dus heel mooi voor ons, én Al Gore... ;)

De wisselende belastingen op een HTPC vallen toch juist enorm mee als je kijkt naar de huidige technologie? ??? De meeste tegenwoordig gangbare CPU's hebben een TDP van zo'n 65w meen ik (Ik kijk even met een schuin oog naar de Core2Duo series nu) of misschien zelfs wel minder? Dus bij een belasting van 80% zou dit een stijging in energiebehoefte van 50w kunnen betekenen. Ik verwacht dat dan de totale powerconsumptie steeds tussen de 100w en 150w zal liggen, dat is toch wel op te vangen met een degelijke 300w of 400w voeding hoop ik?

Daarnaast verbruikt een standaard 7200rpm schijf iets van 12w en ook een DVDbrander gaat het verschil niet maken. Dus dan zouden die centen voor die oversized voeding misschien een mooiere bestemming hebben in een digitale tuner ofzo bijvoorbeeld.

Levensduur lijkt me geen probleem... Ik heb de afgelopen 5 jaar bij 6000 desktops niet meer dan 2 defecte voedingen gezien en prive nog nooit met een defecte voeding te maken gehad dus volgens mij overleven de meeste voedingen langer dan andere onderdelen in een standaard pc ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Wowly

Dan weet ik niet waar je gewerkt hebt, maar defecte voedingen komen m.i. juist erg vaak voor. Mijn buurman heeft zijn pc-zaak aan huis, waar ik regelmatig ben te vinden, en ik zie daar met zeer grote regelmaat defecte voedingen.

Nog erger is dat veel voedingen niet doen wat ze beloven, de ene is de andere niet zullen we maar zeggen..

Wowly

GreenGras

Citaat van: Wowly op mei 13, 2008, 20:36:25
Dan weet ik niet waar je gewerkt hebt, maar defecte voedingen komen m.i. juist erg vaak voor. Mijn buurman heeft zijn pc-zaak aan huis, waar ik regelmatig ben te vinden, en ik zie daar met zeer grote regelmaat defecte voedingen.

Nog erger is dat veel voedingen niet doen wat ze beloven, de ene is de andere niet zullen we maar zeggen..

Wowly

Ik was tot 5 maanden geleden verantwoordelijk voor de Office IT dienstverlening bij een van de grootste telecombedrijven in NL. Totale aantal werkplekken met pc bedroeg iets van 2880 stuks en dit waren allemaal HP desktops en laptops met een lifecycle van 4 jaar. Voedingen gingen nooit kapot, ondanks de hitte in de kast en de kleine ruimte (veel USDT exemplaren). Wat heel veel kapot ging, waren harde schijven en in mindere mate ook geheugenmodules. >:( We zijn er van overtuigd dat dit door de hitte en bar slechte airflow in de HP kasten komt. Voedingen nooit. Ditzelfde geldt eigenlijk in het datacenter: de enige keer dat er voedingen kapot gingen in servers was tijdens een stroompiek bij het testen van de main ups en het aggregaat... en dan waren dat er slechts 4 op 300 servers (allen met redundant voedingen, dus alsnog geen downtime).

Voorzichtige suggestie: Of HP maakt bizar goede voedingen (wat ik ten zeerste betwijfel gezien de overige kwaliteit) of de voedingen die je buurman standaard levert zijn erg slecht geweest  ::) (misschien pech gehad met een slechte batch? Watvoor merk voedingen bouwt hij standaard in?).

Nevertheless lijkt me alsnog een grotere voeding dan 400w niet nodig voor een HTPC, ook niet wat degelijkheid betreft. Dat geld heeft meer economisch nut in een ander component denk ik, maar da's IMHO. ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Wowly

Ik denk dat HP stiekum best redelijke voedingen maakt, maar nog belangrijker, mijn buur bouwt pc's voor particulieren. Dat betekent doorgaans slechte stroomvoorzieningen van het net alsmede vreemde statische ladingen etc. Merk van de voedingen weet ik zo even niet, maar zeker geen a-merk  ;D

Het is idd niet nodig een overgedimensioneerde voeding te gebruiken in een htpc, al was het alleen al om de warmteontwikkeling in te dammen....

Wowly

DJ-Foxx

Citaat van: GreenGras op mei 13, 2008, 22:08:49
(veel USDT exemplaren). Wat heel veel kapot ging, waren harde schijven en in mindere mate ook geheugenmodules. >:( We zijn er van overtuigd dat dit door de hitte en bar slechte airflow in de HP kasten komt. Voedingen nooit. Ditzelfde geldt eigenlijk in het datacenter: de enige keer dat er voedingen kapot gingen in servers was tijdens een stroompiek bij het testen van de main ups en het aggregaat... en dan waren dat er slechts 4 op 300 servers (allen met redundant voedingen, dus alsnog geen downtime).

werkt zelf met alleen maar usdt's en sff's, 7800's en 7100, 7700 en d530... nooit problemen mee, alleen als ze inderdaad stroom testen houden, 1ste preverenties testen enzo... thuis ook nooit problemen met mijn ML370, staat al zo beetje bijna een jaar aan... voeding problemen hebben we alleen met de zogenaamde E-PC40 modellen... die zijn echt gevoelig voor alles en nog wat. :(