Goedkoopste HTPC om probleemloos HD op 1920*1080 weer te geven.

Gestart door BarcoCRT, mei 23, 2005, 19:17:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spacebass

Citaat van: mradem op maart  5, 2006, 15:54:15
Denk het ook. Mja wat voor HD speler gaat erin? ;D . Blue Ray of HD dvd. Gekke gedoe allemaal. Maak gewoon 1 standaard :) .
Desnoods koop ik ze allebei!! Het voordeel van een PC tov een normale speler ;) Ik ga zoveel mogelijk PC based werken. Ben alleen bang dat die K*t Sony (sorry voor het taalgebruik, maar na die laatste actie van hen met stiekum software installeren die je PC openzet voor de hele wereld, vertrouw ik dat hele bedrijf niet meer) weer allerlei rotzooi gaat bedenken om allerlei beveiligingen in te bouwen, je weet wel, die betalende klanten irriteert en door illegale gebruikers simpelweg omzeilt wordt  ::)

CitaatWe zien het wel. Vista duurt ook nog even. In het begin blijf ik gewoon nog bij xp. Bugs bugs bugs ;D .
LOL  ;D  Valt wel mee hoor die bugs  :)

mradem

Ik ben de laatste tijd ook helemaal PC based. Werkt geweldig. Ik kijk nog wel even aan welke speler(s) erin komt/komen.

Is er eigenlijk al een release bekend van Windows Vista?

Spacebass

Citaat van: mradem op maart  5, 2006, 16:05:53
Ik ben de laatste tijd ook helemaal PC based. Werkt geweldig. Ik kijk nog wel even aan welke speler(s) erin komt/komen.
Precies!  :)

CitaatIs er eigenlijk al een release bekend van Windows Vista?
Ik dacht 2e helft van dit jaar, maar daar kunnen we niemand op vastpinnen uiteraard  :D

mradem

Ghehe zolang het niet op de ps3 release gaat lijken komt alles goed ;D .

Dracoplasm

AMD 2600+
Epox nf2 moederbord
512 ddr pc3200
250 gb Maxtor 16mb 7200rpm
kastje+voeding
fx5200 64mb
draadloos teosenbord en muis

Bij elkaar een laag bedrag.
Ik kan 720p zonder problemen draaien in wmp 9.
Wanneer ik 720p trailers (ice age 2, cars etc) kijken wil via Quicktime, dan looppt dit voor geen meter.
Wanneer ik deze door WMP 9 laat afspelen gaat het wel beter. Hoe kan dit, en hoe kan ik dit oplossen? Betere videokaart, 512 extra ram....?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Wijdeveld

Op het randje voor deze thread, maar aangezien het in het HTPC lijstje staat toch een vraag over TheaterTek. Deze speler wordt hier vaak gebruikt, waarom?

Ik trek WMV files op 1080p prima in Windows Mediaplayer en TS files en H.264 via BSplayer met FFDshow &  Haali Matroska Splitter 'net' op 720p (Pentium 4 op 2.85 gHz / ATI 9800 pro / 512 MB geheugen). Voor DVD's ben ik tevreden met PowerDVD. Is er dan nog toegevoegde waarde voor de TheaterTek software?


HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Erik

TT wordt meer geroemd om de best software dvd afspeler qua beeldkwaliteit. Maar dat is weer een heel ander verhaal wat idd niets met deze thread te maken heeft ;D
Voor minder cpu belasting hoef je TT niet aan te schaffen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Wijdeveld

Sorry, het stond bij de HTPC onderdelen, dus ik dacht dat het ook iets als PureVideo or Avivo ondersteunde :-[
Nu vind ik WinDVD en PowerDVD met de Sony H60 niet zo geweldig (onscherpe en wat wollige beeldindruk en staircasing in de ondertiteling). Kan TT meer zoals upscaling en anti-aliasing op de ondertiteling?
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Starred

Citaat van: Spacebass op maart  5, 2006, 15:41:05
Ik ga ervan uit dat ik straks een nieuwe kaart moet aanschaffen. De 6600's waren geloof ik wel op de juiste manier opgebouwd, maar die nieuwere modellen niet. Als ik straks een MCE/Vista pc in elkaar schroef (incl HD speler)  dan is dat wel een vereiste verwacht ik  :(

Ik zou geen 6600 meer nemen maar een 7600GT. Dat is het goedkoopste model dat Inverse Telecine van HD content ondersteunt.

Spacebass


Starred


Spacebass


Hakker

Volgens mij is Inverse Telecine niets meer dan 3:2 pulldown (kan het fout hebben hoor) en dit ondersteund ATI al vanaf de X1300. Daarnaast kunnen de X1xxx kaarten ook hardwarematig VC-1 decoden van microsoft.

YOY

Ik heb nu ook mijn dedicated HTPC klaar. Het zit wel in een gewone kast.

Gigabyte dual channel moederboard met Nforce4 chip en onboard 5/6/7.1 geluid + spidf in en uit.
1 Gig geheugen, Atlon 3200, 250 GB sataII HD.
Voor het videogedeelte heb ik een MSI NX6800GS, 256mb Pci-e met Nvidia chip.

Softwarematig werk ik met Mediaplayer 10, met de Nvidia Purevideo Codecs en PowerDVD.

Ik heb nog niet volledig belast, want mijn resolutie is 1280-720, op mijn TW10H, maar het speelt alles vloeiend.

Uiteindelijk is het door de duurdere videokaart, niet zo heel erg goedkoop meer. Het komt ongeveer rond de 800 euro.

Het audiogedeelte is middels spidf aangesloten op een Harman receiver. Ook werd de 6.1 uitgang aangesloten op de Harman, voor als ik zo nu en dan een game op deze htpc speel. Games onderstenen vaak geen meerkanaals geluid middels spidf.
Harman Kardon AVR4500
Sony 40v2000
Epson TW10H
Panasonic DVD HTPC / PS3 / Pinnacle Soundbridge

DD2

Mijn HTPC bestaad uit een P4 Hyperthreading 2,6 Ghz  met 1Gig aan dual channel geheugen op FSB:800Mhz

Harde schijf is een Raptor 10k schijf

En nu had ik een fx5200 videokaart..   

Met deze config had ik af en toe schokkend beeld in sommige HD-filmpjes..  dus ik dacht, tijd voor een nieuwe videokaart..

Gister mijn Asus 6600GT binnen gehad.. geinstalleerd..  stuk beter beeld mooiere kleuren en helderder lijkt het wel!

Maar nu komt het...   ::)    ik ervaar nog dezelfde schokken in het beeld, op dezelfde plekken ook..     

Mijn processor draait gemiddeld op de 40%  en piekt soms kort naar 60%, mijn Harde shijf staat uit zijn neus te eten...   

En toch nog bijna dezelfde schokken als met mijn fx5200 (en ik had zo gehoopt dat de 6600GT dit op zou lossen)....

Iemand een idee waar dit nog meer aan zou kunnen liggen?  Het gekke is dat ik sommige bestanden in 1080p ook redelijk vloeiend kan draaien..  fighterpilot in 1080p bijvoorbeeld geeft geen problemen( af en toe een kleine shok).  En The Island in 720p bijvoorbeeld weer wel heel veel shokken..  daar loopt het geluid binnen 10 min bijna een halve seconde achter op mijn beeld.

Verkeerde Codecs misschien?

Ik gebruik XP-Pro met theatertek en de Pure-video codec..   een ac3filter,   en nog een codec vooor mkv bestanden.

Please help....    :'(

Erik

Installeer dan eens de boel opnieuw of maak een dualboot config voor films, de pc moet het zeker aankunnen met de 6600GT (heb ik zelf ook).
Hebben anderen niet hetzelfde probleem, maw is de film niet "rot"?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DD2

Daar was ik zelf ook al bang voor  :'(  die optie wilde ik liever niet..   maargoed ik ga vanavond de boel opnieuw installeren en zal tevens The Island opnieuw downloaden..   zag net een .ts versie staan. Hopen dat het hierna dan wel verholpen is.

het zijn hele korte schokjes over het algemeen..  eens per minuut ongeveer.. maar toch zichtbaar dus "zwaar irritant..  ;D"

Zal morgen (of overmorgen  ;) ) wel even posten of hiermee het euvel verholpen is...

Erik

Klinkt alsof je de overgang ziet tussen de 2 delen. Sterkte
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Wijdeveld

1080p is ook wel een beetje zwaar voor een P4 2.6 gHz, maar met WMV files lukt het mij met vergelijkbare rekenkracht soms ook. 
Als je K-lite Codec pack installeert zit er ook een applicatie bij die laat zien welke filters er gebruikt worden. Je kunt er dan nog een hele zwik uitzetten of opnieuw toewijzen. Zelf gebruik ik VRM-9 in BSplayer (direct show filter) en kan eigenlijk elke 720p bron (Xvid->AVI, TS, H.264, WMV) voorlopig goed weergeven (bitrate is meestal niet te hoog).

Maar schokken in het beeld zonder extreem hoge processorbelasting (of rare spikes in de belasting) zijn inderdaad meestal fouten in de bron. Zo heb ik een H.264 (mkv) bestand dat schokt op de P4 2.6gHz EN net zo erg schokt op een AMD64 4000+.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

jowi

Citaat van: Wijdeveld op april 13, 2006, 13:55:07
1080p is ook wel een beetje zwaar voor een P4 2.6 gHz, maar met WMV files lukt het mij met vergelijkbare rekenkracht soms ook. 
Ik draai zelf probleemloos 1080i en 1080p op een P4 2.6Ghz, ook WMV. Geen probleem. Ik gebruik de Nvidia Purevideo decoders onder Microsoft MCE, op een NVidia 6800GT.

Wijdeveld

WMV lukt meestal wel (zie opmerking), maar H.264 dus niet. Nu is Apples eigen Quicktime ook niet de snelste codec en heb ik een betere framerate met een Quicktime alternatief. Ik laat 1080i meestal links liggen en pak eigenlijk alleen de (p) alternatieven, maar zal het eens proberen.
TT met Nvidia Purevideo vindt niet echt super (draait op AMD64 4000+ systeem met een 6800 ultra), maar dat zal wel aan mij liggen (ik houdt vooral niet van de TT interface). BSplayer met VRM-9 renderless maakt prima gebruik van de hardware versnelling die ATI biedt (neem aan ook voor Nvidia) en geeft een getrouw resultaat (zie wel vaak macro-blocking in minder goed bronmateriaal, als ik terugga na softwarematige overlay mode is dit veel minder. VRM-9 renderless laat dus ook alle foutjes goed zien). Misschien eens proberen als alternatief voor de TT/Purevideo combi?
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

DD2

Keeey...   Media centre is opnieuw geinstalleerd..  rollup 2 met alle updates,.

directx9c
Nvidia purevideo decoder
Ac3filter...

dat is wat er nu opstaat...

Alles gechecked met de graphic-tool en alles gaat via VRM-9 hardware accel..  via de pure-Nvidia..

Beeld loopt vloeiend,..   alleen af en toe.. even een hapering.. (zowel ts als WMV) en dan valt het geluid ook weg (zie de versterker opnieuw het signaal herkennen)..  dit zit echter niet in de bron want het gebeurd op verschillende momenten.
De processorbelasting is wederom rond de 40%  harde schijf doet niks..   en verder is het systeem helemaal kaal geinstalleerd..  internet verbinding eruit.. onnodige services uitgeschakeld.. geen virusscan ed..   auto update uit..   

wat ik tevens ook heb is dat als ik meerdere ts bestanden achter elkaar draai, bijvoorbeeld amazon caves..  dan draait hij het eerste bestand goed..  2e bestand is ineens in stereo.. en beeld ziet een stuk lichter.. dan valt het geluid weg..  dan valt het beeld weg..  en hups dan komt alles weer haarscherp terug bij het volgende ts bestand met DD5.1   dit doet hij zo om en om..  en als ik de bestanden los afspeel.. totaal geen problemen.  en als ik de volgorde aanpas.. zelfde verhaal maar dan op de andere bestanden.. 1e gaat goed.. 2e geeft problemen.. 3e weer goed.. 4e weer probelmen  enz enz..

:-\

???

Mijns insziens kan het niet aan de processor liggen..  dan zou hij toch wel tegen de 80% moeten zitten minimaal lijkt me.

Op mijn vorige installatie met XP-pro en teathertek liep het nog beter..  shokte iets vaker maar veel minder hevig en het geluid viel niet weg, nu slaat hij echt minimaal 0.5 seconden over denk ik. echter gebeurd dit heel af en toe.  denk zo'n 5x per film van 45 min..  maar dan valt het geluid dus ook weg.

hellupppp..

DD2

CitaatOptimum Configuration
(to play 1080p video with 5.1 surround sound)

Windows XP
Windows Media Player 10
DirectX 9.0
3.0 GHz processor or equivalent
512 MB of RAM
128 MB video card
1920 x 1440 screen resolution
24-bit 96 kHz multichannel sound card
5.1 surround sound speaker system


Dit geven ze bij Microsoft aan...   

DD2

Zou het misschien aan mijn geluidskaart kunnen liggen?  ik gebruik de onboard soundmax op de Asus P4P800  en dan de SPDIF uiteraard..   wellicht doet de Soundmax software nog iets, waardoor het geheel niet lekker loopt. zou wel verklaren waarom het geluids-spoor wegvalt.. 

Of zou dit niet uit mogen maken?

BarcoCRT

Indien je ongebruikte PCI kaarten er in hebt zitten, haal die er eens uit. Stel in het BIOS alles goed c.q optimaal in.
Probeer eens de performance defaults. Misschien staat CPU throttling aan of op een te lage temperatuur ingesteld. P4 wil wel een beetje warm lopen. Erg belangrijk is om de doorvoersnelheid naar het geheugen echt op 200MHz (Quad-pumped) te hebben staan.
Er wordt niet zozeer rekenkracht gevraagd, veel belangrijker is een hele hoge datadoorvoersnelheid naar CPU, geheugen en videokaart.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0