Bolle's A’dam appartement HT

Gestart door Bolle, mei 14, 2005, 23:17:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bolle

Een paar kleine updates

Allereerst - na het vele commentaar hier op het forum  ;D  eindelijk zwarte wandcontactdozen. En staat idd veel netter!

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

#151
En een ander projectje is iets uit de hand gelopen - maar ja gaat het zo niet altijd?  ;D

Ik had al een Nest Thermostat en een alarmsysteem wat ik online kon bedienen.

In februari t/m april was ik even aan reizen en had mijn appartement even verhuurd. Het was vrij lastig om een sleutel, iemand die kon overdragen, en de huurder opdezelfde tijd en plaats bij elkaar te krijgen. Het is de 21ste eeuw, dat moet beter kunnen dacht ik. Dus bij terugkomst een smartlock geplaatst.

Maar nu had ik drie verschillende apps om alles te kunnen bedienen, dus daar wat voor gezocht. Op Marktplaats een kleine NUC gekocht met Home Assistant (https://www.home-assistant.io) er al op geïnstalleerd. Zo had ik 1 platform om alles te bedienen. Ja en zo'n platform lokt dan weer uit om meer te automatiseren in huis... Dus alle lichtschakelaars vervangen door Zigbee schakelaars, en losse lampen door IKEA smart lampen die ook op Zigbee werken.

Ik vond het Home Assistant dashboard niet het meest user friendly. En als gebruiker van Apple devices was het logisch om Apple Home als dashboard en voor voice commands te gebruiken. Dus Apple Home op mijn Mac/iPhone/iPad is gekoppeld aan Home Assistant, die weer de diverse devices aanstuurt.

Ok, maar wat heeft dit alles dan met HT / audio te maken?
Als je Apple Home remote (buiten je eigen wifi) wil gebruiken, heb je een Home hub nodig. Dat kan een Apple TV zijn, of een HomePod (Mini). Een rondje Marktplaats later had ik een HomePod en twee HomePod Mini's in huis. Keuze voor HomePods was dat ik zo ook met voice commands de domotica kan aansturen.



De HomePod staat in mijn kast half tussen het keuken en woondeel van mijn appartement. Deze gebruik ik als ik even snel wat muziek of radio wil luisteren, zonder dat de hele surround set dan daarvoor aan hoeft. De HomePod vervangt hiermee ook de Squeezebox Radio die ik daarvoor had.

Een HomePod Mini staat op het bureau in mijn studeerkamer voor voice commands en als speaker voor voice calls van mijn telefoon.



De andere HomePod Mini staat naast het bed in mijn slaapkamer. Ook voor voice commands en om muziek/radio te luisteren in bed. Deze zal daar ook de Squeezebox Radio gaan vervangen - die heb ik eigenlijk nog alleen voor als klok staan.



Hoewel ik nu eigenlijk geen fysieke Squeezeboxen meer gebruik, gebruik ik nog wel Logitech Media Server als platform. Nu Lyrion Music Server en open source geworden nadat Logitech het losgelaten heeft. In mijn ogen nog steeds een van de beste platformen om lokale en streaming muziek, internet radio, multiroom en meerdere devices te combineren.
Via de AirPlay plugin gebruik ik mijn Denon receiver en de HomePods als spelers, en via Picoreplayer mijn Raspberry als speler.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis