4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

advr

ziet er weer prachtig uit. 8)

succes met het fineren. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Heel mooi fineer, Fokke. Dat gaat er straks heel  8) uitzien! :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sander Sassen

Mijn ervaring is dat je beter eerst kun frezen en dan pas fineren, ook omdat je nu zover bent dat je bijna klaar bent, ik frees alle gaten al voordat ik de kast in elkaar lijm, gaat 't dan mis dan heb ik zo een nieuwe baffle gezaagd, nu gaat er exponentieel meer werk inzitten als 't wel fout gaat als je dit klusje voor je uit blijft schuiven. Splinteren van 't fineer moet bij het juiste toerental van de frees geen probleem zijn, sporen van de voet van de frees op 't fineer wel, dus hou daar aub. rekening mee als je toch achteraf wilt gaan frezen.

Nog een tip wat frezen betreft is de volgende: maak een proefstuk, dus voordat je de frees in de baffle zet frees je de afgestelde diameter in een stuf MDF en meet deze na, dit scheelt je kopzorgen als blijkt dat je er toch 0.5-mm naast zit. Frees in jouw geval de driver niet helemaal door, maar laat een paar tienden staan, zodoende verlies je je center niet en voorkom je happen van de frees. Je kan nu met een decoupeerzaag het ronde stuk MDF uitzagen, doe dit ruim rondom. Nu kan je met een inverse kopieerfrees, dus met het lager bovenaan de schacht (nog een reden om eerst de gaten in de baffle te maken ipv. achteraf) het gat netjes afronden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Martijn M

Ik sluit me aan bij Sander. Bij het frezen trek je eigenlijk altijd wel lichte krassen in het hout. Liever in het mdf, dan in het fineer. Als je achteraf fineert, kun je alles nog perfect laten aansluiten. Het fineer laat zich eenvoudig door het woofergat naar binnen drukken. Als rond de luidsprekergaten goed is verlijmd, breekt het fineer netjes aan de rand zonder in te scheuren. Bij mij is dit perfect gelukt.
Denk er dus nog even goed over na hoe je dit wilt aanpakken!
Dutch & Dutch

franks

Ik kan me helemaal bij Sander aansluiten, eerst gaten frezen en dan pas fineren, ik heb dit vorige week nog gedaan.
Na het fineren snij ik het fineer voorzichtig met een mes weg en daarna met een schuurblokje de rest, dit gaat perfect.
Een blokje hout met schuurpapier erom heen is mij gebleken, dat dit een van de makkelijkste gereedschappen is tijdens het fineren.

Als je toch voor jouw methode kiest zou ik inderdaad een paar tienden laten staan tbv het center, en dit dat met een mes wegsnijden en weer met een schuurblokje glad schuren.

groet frank


Gydotron

Tja, het zal wel eigenzinnigheid van mij zijn, maar ik frees pas nadat ik gefineerd heb. Juist, het is een riscico, maar ik maak een mal waar gelijk alle speakergaten inzitten. Als je deze mal goed aanbrengt op de speaker kan er eigenlijk niets mis gaan.

Grtn Guido



sphere

Ik denk dat Fokke zich moet bedenken of zijn freesmal sporen nalaat in MDF. Als dat zou is zou ik nimmer frezen na het fineren. Dat lijkt mij de belangrijkste overweging, maar er kan natuurlijk nog iets misgaan en dan gaat er veel werk in het herstel zitten.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Sander Sassen

Citaater kan natuurlijk nog iets misgaan en dan gaat er veel werk in het herstel zitten.

Da's de kern van mijn betoog, ik zeg niet dat 't niet kan, het is een keuze, maar als 't misgaat haal je jezelf een heleboel extra werk en frustratie op de hals.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Martijn M

Wat is het eventuele voordeel van het eerst fineren en dan pas frezen?
Dutch & Dutch

ruud2

Om het fineer ( of oppervlak) niet te beschadigen beplak ik altijd de voet van de frees met gewone brede tape. eenmalig gebruik en geen krassen.



na allerlei proefjes ga ik overigens voor de witte houtlijm methode met strijkbout en klosje,  op de zool van de strijkbout gebruik ik een dunne teflon plaat om eventuele verbrandigsplekken tegen te gaan.
helaas zitten bij mij de units al enige tijd in de kast waardoor er achteraf gefreesd met worden, door de geringe sponning diepte vraagt dat wel om een speciaal freesje!


Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Gydotron

Door gelijk te frezen nadat er gefineerd is zijn de randen mooi strak, als je het nadien moet wegschuren is het meer werk en kan het zijn dat je niet mooi strak de overgang maakt. Als je een mal maakt en die klemt met grote lijmklemmen op de front kan er eigenlijk niets mis gaan. Mijn bovenfrees heeft een mooie gladde onderkant en beschadigd de fineer niet. Maar wat tape aan de onderkant kleven, zoals Ruud zegt, en je kan beginnen. Ik zou beide methodes eens even uitproberen op een oversschotje plaat en kies dan voor de methode die jou het best bevalt.

Grtn  Guido


fgroen

Citaat van: Gydotron op augustus 15, 2006, 14:33:56
Door gelijk te frezen nadat er gefineerd is zijn de randen mooi strak, als je het nadien moet wegschuren is het meer werk en kan het zijn dat je niet mooi strak de overgang maakt. Als je een mal maakt en die klemt met grote lijmklemmen op de front kan er eigenlijk niets mis gaan. Mijn bovenfrees heeft een mooie gladde onderkant en beschadigd de fineer niet. Maar wat tape aan de onderkant kleven, zoals Ruud zegt, en je kan beginnen. Ik zou beide methodes eens even uitproberen op een oversschotje plaat en kies dan voor de methode die jou het best bevalt.

Grtn  Guido



Inderdaad. Ik ga er gewoon mee spelen. Voor mij is het voordeel ook, dat de gaten 100% strak zijn, en precies de juiste diepte zullen hebben. Als je eerst freest, en daarna fineert, krijg je het heel moeilijk exact juist.

Ik zag op de fotoserie van Marc dat jullie de woofer ook gewoon met een cirkelmal hebben uitgefreesd. Mijn cirkelmal heeft een MDF onderkant, dus ik denk dat het met beschadigingen op het fineer wel gaat meevallen. Niet te hard drukken lijkt me.

Ik ben niet zo bang om de boel op het laatste moment te verstieren. Gewoon een kwestie van even de kop erbij houden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

CitaatVoor mij is het voordeel ook, dat de gaten 100% strak zijn, en precies de juiste diepte zullen hebben. Als je eerst freest, en daarna fineert, krijg je het heel moeilijk exact juist.

Uh? Met beide methodes is exact 't zelfde resultaat te behalen, de een is niet preciezer dan de andere, e.a. hangt af van het vakmanschap en het geduld van de bouwer. Alleen zijn de risico's bij het achteraf frezen veel groter, fineer kan loskomen, splinteren, beschadigen, etc. etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Wowly

Ik heb gefineerd met eerst de gaten te doen en daarna de fineer erop te leggen, bij te snijden en met de vinger met het schuurpapier erom bij te schuren in lange ronde halen met de ronding mee.

Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik eerst fineren en daarna pas frezen....echter, je maar zó snel een foutje met het gaten infrezen (center niet waanzinnig gelijk, uitlopen van de frees, verkeerd instellen of nét te ruime frezen) dat je eerst maar eens goed een proefstuk maakt vlak voordat je de werkelijke baffle gaat frezen.......spannend, maar wel véél gemakkelijker, en de frees geeft een waanzinnig scherp randje alsmede kun je de fineer makkelijk aandrukken als er nog geen gat in zit (en dus goed hechting....)

Wowly

Gydotron

Sander,

Je hebt gelijk, beide methodes kunnen perfect werk geven, je moet altijd je hoofd erbij houden, dat is vanzelfsprekend. Ik ben het niet eens met het eventueel loskomen of splinsteren van de fineer. Ik heb nu al zoveel kasten gebouwd en nog nooit heb ik dit voorgehad. Maar een vereiste is een vlijmscherpe frees. De randen zijn dan erg scherp en strak.


Grtn  Guido

ralph w

Je kan op hoge temperatuur strijken Ik strijk altijd tussen 2 en 3 stippen en heb nog nooit het fineer laten verkleuren. Doe wel een laagje tussen de strijkbout en het fineer. Ik gebruik altijd 2-3 laagjes keukenpapier maar het mooiste is natuurlijk een teflon strijkzool oid (bakpapier kan natuurlijk ook ;) ).

Ik frees ook altijd eerst de gaten en fineer hierna. Vervolgens pak ik een breekmesje en maak om de halve cm lange banen vanaf het midden van het uitgefreesde gat naar de rand en 1 horizontale lijn (zie plaatje). Vervolgens duw ik de banen bij de rand naar binnen en als laatste een schuurpapiertje eroverheen. Dit klinkt misschien als een zeer lompe actie maar levert mij beter resultaat op dan frezen, vanwege het splinteren.
Mocht je beslissen de randjes te frezen kan ik je adviseren alvast zo veel mogelijk met een regulier mesje weg te snijden (eerts het fineer met papierplakband beplakken tegen het inscheuren).

Ralph



fgroen

Ik ga uiteraard eerst een uitgebreid proefstuk maken voordat ik het mes in mijn kasten zet. Zoals Sander al aangaf, is dit niet het moment om een fout te maken.

Dus ik stel mijn cirkelmal in op de juiste maat, fixeer die maat met moeren (bij mijn mal schuift de frees over twee draadeinden) en frees een proefstuk. Pas als het proefstuk 100% naar mijn zin is, zet ik de frees op de speaker. De centerpunt van mijn freesmal steekt 15mm diep in het centergat, dus de kans op uitschieten is minimaal.

Uiteraard is mijn freesbit vlijmscherp, ik heb recentelijk een nieuwe vingerfrees gekocht bij een goede gereedschapswinkel. Geen vergelijk met een freesje dat in een setje van 10 zit. (dan dok je ook dik 25 Euro voor een enkel freesbit, in plaats van 25 voor een 12-delig hobbysetje) Het verschil laat zich raden... Ik ben in ieder geval nog steeds erg voorzichtig om dat ding in te spannen zonder een jaap in mijn vingers te krijgen ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

fgroen

Citaat van: FrankG op augustus 31, 2006, 10:03:11
En? En?  is het gelukt?

Wouhaaaaaa!!! zo ver ben ik nog niet. Voordat ik fineer wil ik zeker zijn dat ik niets over het hoofd heb gezien.

Heb de onderkanten zwartgeverfd (daarvan heb ik geen foto gepost omdat ik dat nogal oninteressant vond  ;) )

Verder heb ik heb van 18mm multiplex een paar sokkels uitgezaagd. Die wil ik zo donker mogelijk beitsen / parketlakken. Daarvoor moet ik nog een keer naar de DHZ winkel om te kijken of ze Wengé beits hebben of zo.

Èn ik heb een besluit genoemen over de frontjes. Enigzins aangestoken door Guido's topic over magnetostaten (wat heeft dàt er nou weer mee te maken??  ???) ben ik maar eens de boer op gegaan voor magneetjes. Ik ga de frontjes namelijk met magneten vastzetten. (Volgens mij heeft MLuyben dat ook gedaan, anders Edo wel met zijn Isis speakers):



Daartoe heb ik bij de magneetboeren die Guido in zijn magnetostaat topic heeft aangegeven 60 stuks van deze jongens besteld:


Doorsnee 8mm, 3mm dik. Kunnen 1,3 kg per stuk torsen. Dus met 5 magneetjes per frontje zou ik de frontjes zelfs van lood kunnen gieten...  :D

Die magneetjes kosten geen drol. Sterker nog: als ik er minder zou bestellen zou het door de "Kleinzahlzuschlag" duurder worden...   :) Go figure... ;D Nu heb ik voor een aantal projekten voldoende.  8) >:D

Dussss... Eerst de frontjes gaan uitzagen (altijd zo'n leuk puzzelklusje). Ondanks pietluttigheid zit er zo links en rechts wel een mm verschil tussen de twee kasten, dus ik kan geen "standaardfrontje" maken, dat gaat er niet uitzien. Ik heb de maten per kast al opgenomen en de maten voor de frontjes daaruit berekend.
Plus: ik dacht de frontjes 8mm dik te maken (niet te lomp) maar toen bedacht ik me dat de korf van de C2-90 best ver naar voren steekt. Inderdaad: 13mm.  :-[ Dus het wordt 12mm dik MDF. Met het stof aan de achterkant komt er wel een mm bij, zodat de korf geen afdruk achterlaat in het frontje (zoals de Avalon Isis...  ;D 8)):



Anyway, alle gekheid op een stokje: ik ben nu bezig met een aantal van die nou eenmaal noodzakelijke "prutsklusjes" voordat het fineer erop gaat.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

Als je nou de polen per speaker omdraait, dan past je frontje ook alleen maar op de goede speaker. Extra gratis tip van Edo :)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Movievault

Heb je nu al de gaten in de baffle gemaakt voor de drivers?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

fgroen

Citaat van: sphere op augustus 31, 2006, 11:31:50
Als je nou de polen per speaker omdraait, dan past je frontje ook alleen maar op de goede speaker. Extra gratis tip van Edo :)

Had ik al in gedachten meegenomen en ga ik zeker doen. ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Citaat van: FrankG op augustus 31, 2006, 11:38:11
Heb je nu al de gaten in de baffle gemaakt voor de drivers?

Nee nog niet. Tzt zal ik kijken wat voor mij werkt. Daarvoor moet ik eerst een proefstukje maken met Lignaflex (dat komt op de baffle) en daar een frees doorheen halen.

Ik verwacht komend week-end weer voldoende tijd te hebben om een stap verder te komen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Kreeg net een mailtje:

Citaat
Uster, den 31.08.2006, 14:00 Uhr

Betrifft: Ihre Bestellung Nr. 83515 bei www.supermagnete.de

Ihre Bestellung wurde heute versandt.

Die Beförderung benötigt in der Regel 2-3 Werktage.

Herzlichen Dank für Ihren Einkauf!

Mit freundlichen Grüssen

Das Team von SuperMagnete.de
______________________________________________________________________

www.supermagnete.de

E-Mail:  [email protected]
Telefon:  +41 (0)43 399 03 51
Fax:  +41 (0)43 466 95 10

Webcraft GmbH, Winterthurerstr. 18 b, 8610 Uster, Schweiz

"I love it when a plan comes together" (Hannibal Smith)  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.