Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

DA BoSS

...je kan nog steeds leuke stukjes schrijven Audiofiel 8)

Ik zit alleen wel nog met een puntje:

Citaat van: Audiofiel op januari 17, 2007, 09:10:49
Gelijke monniken, gelijke kappen

Ik ben een groot voorstander van het wijzigen van slechts 1 component bij een luistersessie om zoveel mogelijk extra invloeden uit te sluiten. Daarom heb ik afwijzend gereageerd op de suggestie om eventueel ook interlinks uit te proberen. Dat is meer iets voor een aparte sessie. Alle CD-spelers zijn deze avond dan ook op dezelfde manier aangesloten, via een gebalanceerde kabel (Madrigal HPC).

Ik vraag me serieus af hoe 'eerlijk' dat nou werkelijk is?

In mijn beleving zijn cd-spelers gevoelig voor de juiste kabel match (stroom en interlink).
Dat in gedachte nemend lijkt het me eerlijker de spelers aan te sluiten met de kabels waarmee ze zich 'happy' voelen...............................zodat ze echt kunnen laten horen waartoe ze in staat zijn >:D

(de rest van de set blijft toch gelijk, dus ze zijn makkelijk genoeg te vergelijken?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

#326
Citaat van: Audiofiel op januari 17, 2007, 09:11:46
Het eerste wat opvalt is dat het gewoon lekker klinkt, deze CD-speler met buizenuitgang. Prima speler. Terwijl Rens en ik snel even naar de inmiddels 6 maanden oude baby kijken voordat deze weer gaat slapen, luisteren Peter en Ad vast twee nummers op de Unico en de Parasound. Wanneer wij weer beneden komen, glunderen ze samen dat deze Unico eigenlijk toch wel een stuk lekkerder klinkt dan de Parasound. Rens en ik kijken elkaar aan, want hoewel we ongeveer haaks op de hotspot zitten, klinkt het ook daar een stuk minder 'los' en ruimtelijk. Ze proberen ons voor de gek te houden, maar helaas...

Waarom vonden de heren (in eerste instantie) de Unico lekkerder klinken dan de Parasound.
Puur technisch gesproken zal die Unico echt de mindere zijn geweest....?


Is het mogelijk hier iets meer op in te gaan?
(wat deed die Unico dan zo goed...of wat deed die Para nou wat deze heren minder kon bekoren?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

patrick_vdb

Hoi Da Boss,

Ik heet dan wel geen Arjen maar wil wel zeggen dat ik het eens ben met zijn statement. Het is een veelgemaakte, 'audiofiele' 'fout' om te veel componenten tegelijkertijd te verwisselen/vergelijken waarbij men vaak eigenlijk de eigenschappen van de verandering niet meer kan toeschrijven aan het juiste component. Dit is niet enkel met interlinks maar ook met tweaks etc. Eigenlijk zou je bij elke tweakmatige verandering retour basis moeten om de eigenschappen van die ene tweak te kunnen bepalen. Het opstapelen van tweaks/veranderingen belemmerd een degelijk vergelijk en dus ook een degelijke eindconclusie.

Wanneer de potentie van een CD-speler pas duidelijk wordt met een bepaald type interlink, dan is er eigenlijk al wat verkeerds aan de hand ;D ;)

mvrg

Patrick

Audiofiel

#328
Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 09:30:26
...je kan nog steeds leuke stukjes schrijven Audiofiel 8)

Dank je.

CitaatIk zit alleen wel nog met een puntje:

Ik vraag me serieus af hoe 'eerlijk' dat nou werkelijk is?

Zo eerlijk als mogelijk.

CitaatIn mijn beleving zijn cd-spelers gevoelig voor de juiste kabel match (stroom en interlink).
Dat in gedachte nemend lijkt het me eerlijker de spelers aan te sluiten met de kabels waarmee ze zich 'happy' voelen...............................zodat ze echt kunnen laten horen waartoe ze in staat zijn >:D

(de rest van de set blijft toch gelijk, dus ze zijn makkelijk genoeg te vergelijken?)

Patrick heeft al precies verwoord hoe ik daar over denk. :D
CD-spelers vergelijken met verschillende interlinks is als auto's vergelijken met verschillende chauffeurs. ;D


Enige voorwaarde die ik hanteer bij vergelijken met dezelfde interlink is dat je dat moet doen met een kabel die liefst 'makkelijk' is toe te passen. Dus niet een überexotische kabel van duizenden euro's die het toevallig alleen verschrikkelijk mooi doet op CD-speler C en versterker V. Ik gebruik het liefst een redelijk neutrale kabel van een betaalbaar kaliber. En de Madrigal HPC is niet meer en niet minder dan dat.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

#329
Citaat van: patrick_vdb op januari 17, 2007, 09:37:52
Hoi Da Boss,

Ik heet dan wel geen Arjen maar wil wel zeggen dat ik het eens ben met zijn statement. Het is een veelgemaakte, 'audiofiele' 'fout' om te veel componenten tegelijkertijd te verwisselen/vergelijken waarbij men vaak eigenlijk de eigenschappen van de verandering niet meer kan toeschrijven aan het juiste component.

Ach jij ziet ook liever een vrouw in een mooi gewaad dan in een hema-outfit (blijft dezelfde vrouw, maarja....)
;D

Ik blijf het niet helemaal correct vinden, je miskent een beetje de invloed van een goede kabelmatch op een speler.


edit: ik vind dat jij en patrick iets teveel op de verschillen zitten, en het eindresultaat pietsje verwaarlozen door standaard te kiezen voor dezelfde kabel.

als het eindresultaat in dezelfde set mooier is met een andere kabel, dan is dat toch goed ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 09:34:15
Waarom vonden de heren (in eerste instantie) de Unico lekkerder klinken dan de Parasound.
Puur technisch gesproken zal die Unico echt de mindere zijn geweest....?

Is het mogelijk hier iets meer op in te gaan?
(wat deed die Unico dan zo goed...of wat deed die Para nou wat deze heren minder kon bekoren?)

Ik denk dat je je eigen quote even beter moet lezen. En dan met name de laatste zin er van. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 10:01:59
Ach jij ziet ook liever een vrouw in een mooi gewaad dan in een hema-outfit (blijft dezelfde vrouw, maarja....)
;D

Als je vrouwen serieus wilt vergelijken, dan moet je ze niet allemaal een verschillende pruik opzetten. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pjotr27

#332
Zo Peter is ook weer thuis, gisteren lekker de hele dag met de vrouw uit geweest, vandaar nog geen reactie op de luisteravond.

Audiofiel woont lekker dicht bij dus tegen 19.45 arriveerde ik in Utrecht  waarbij ik in eerste instantie dacht een audiofiele bel tegen te komen.
Volgens mij kan je hem in Utrecht centrum horen en hij houd maar niet op. Wel prettig als je hard muziek zit te luisteren , de bel mis je nooit.  ;D
Binnen gekomen kwam ik in een leuke huiskamer vol met apparatuur en heel veel cd`s en dvd`s. Daarnaast 6 Acoustat speakers en nog een aantal speakertjes voor de HT set. Kennis gemaakt met Ursula en de (leuke) kleine. En vervolgens de set bewonderd. Een prachtige Classe Ca-400 in de juiste kleur. Met daarnaast nog een groot aantal andere apparaten.

Wat betreft het luisteren, de Acoustat`s zijn heerlijke speakers, wel is het vervelend dat er maar 1 echt een goede plaats heeft.
Wat betreft de verschillen tussen de Parasound en de Plinius zie het stukje van Audiofiel. Ik sluit me daar bij aan.
Ik heb nog wel zitten denken dat we eigenlijk niet met de XLR kant van Plinius hadden moeten vergelijken, die heeft nog geen seconde gespeeld en dat zal best weleens negatieve invloeden kunnen hebben op zijn presteren. De XLR is dus nog niet ingespeeld , er zit toch electronica tussen.
Daarnaast sluit ik me aan bij :
CitaatIn mijn beleving zijn cd-spelers gevoelig voor de juiste kabel match (stroom en interlink).
Dat in gedachte nemend lijkt het me eerlijker de spelers aan te sluiten met de kabels waarmee ze zich 'happy' voelen...............................zodat ze echt kunnen laten horen waartoe ze in staat zijn
De Plinius is daar erg gevoelig voor , is intern ook bedraad met Siltech en dat kon nog weleens wat schelen. Ik heb ooit het verschil gehoord tussen een Kemp netkabel op de Plinius en de Siltech en dat verschil is niet normaal.
Ik denk dat dit ook voor de interconnect kan gelden.
Duidelijk is wel dat de Plinius mij toch nog steeds erg goed bevalt, met de Parasound zou ik ook best kunnen leven.
De Unico kan er niet tegen op, toch heeft de klank wel wat en gezien de prachtige platenspeler van Ad kan ik begrijpen dat cd iets minder belangrijk is.
Het was een erg gezellige avond met veel geklets over de hobby, lekkere kaas (wat voor kaas was dat eigenlijk?) en erg leuk om weer eens electrostaten te horen. Bedankt voor de gastvrijheid Audiofiel!


admin note: plaatsnaam op verzoek aangepast
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

CitaatUnico kan er niet tegen op, toch heeft de klank wel wat

De Unico heeft gewoon een lekker soundje waarbij de plaatsing en ruimte afbeelding bagger zijn maar tonaal het heerlijk klinkt.
Lekker zwoel met veel midden en relatief weinig hoog en laag.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

patrick_vdb

Hoi Da BoSS,

Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 10:01:59
Ach jij ziet ook liever een vrouw in een mooi gewaad dan in een hema-outfit (blijft dezelfde vrouw, maarja....)
;D

Ligt eraan wat ik wil beoordelen ;D

CitaatIk blijf het niet helemaal correct vinden, je miskent een beetje de invloed van een goede kabelmatch op een speler

Ik misken de invloed van een kabelmatch op een speler helemaal niet, maar overdrijf 'm tevens ook niet ;)


Citaatedit: ik vind dat jij en patrick iets teveel op de verschillen zitten, en het eindresultaat pietsje verwaarlozen door standaard te kiezen voor dezelfde kabel.

als het eindresultaat in dezelfde set mooier is met een andere kabel, dan is dat toch goed ???

Wanneer het gaat om de set te verfijnen dan geef ik je volmondig gelijk dat het dan goed is, maar welke aspecten wil je waaraan toekennen op moment dat je een vergelijking maakt? Je hoort het eindresultaat maar wanneer er meerdere aspecten (interlinks, tweaks etc) veranderd zijn (zelfs in de loop der tijd) dan kun je geen eenduidige conclusie trekken welk component nu verantwoordelijk is geweest voor welke verandering. Bepaalde zaken (veranderingen) kunnen elkaar zelfs tegenwerken...en dan maar zeggen dat die laatste toevoeging afbreuk doet...staat voor mij eigenlijk gelijk aan de plank mis slaan.

mvrg

Patrick

Audiofiel

Citaat van: Pjotr27 op januari 17, 2007, 10:12:27
Wat betreft het luisteren, de Acoustat`s zijn heerlijke speakers, wel is het vervelend dat er maar 1 echt een goede plaats heeft.

Voor ons niet echt een probleem. Heerlijk onderuit in de relaxfauteuil op de hotspot. ;D

CitaatIk heb nog wel zitten denken dat we eigenlijk niet met de XLR kant van Plinius hadden moeten vergelijken, die heeft nog geen seconde gespeeld en dat zal best weleens negatieve invloeden kunnen hebben op zijn presteren. De XLR is dus nog niet ingespeeld , er zit toch electronica tussen.

Ik lees wel eens die contatering op dit forum. Maar het gaat er bij mij niet in dat ingangen of uitgangen niet ingespeeld zijn. Er staat immers toch continu spanning op deze uitgangen, ook als je ze niet gebruikt. Daarnaast zijn alle analoge versterkingstrappen in zowel bronnen als voorversterkers eigenlijk vrijwel zonder uitzondering in klasse A geschakeld. Simpelweg omdat dat beter klinkt en niets extra's kost (bij eindversterkers is dat een ander verhaal). Bij klasse A is er tevens een continue stroom die loopt door deze versterkingstrappen, zelfs met het geluid op mute. Ik zie dus geen enkele reden waarom de XLR-uitgang ingespeeld zou moeten worden en heb ook nog nooit iemand gesproken die dat verschil in de praktijk heeft waargenomen. ;)

CitaatHet was een erg gezellige avond met veel geklets over de hobby, lekkere kaas (wat voor kaas was dat eigenlijk?) en erg leuk om weer eens electrostaten te horen. Bedankt voor de gastvrijheid Audiofiel!

De kaas was Gargantin.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

Weer leuke verslagen allemaal.

Citaat van: Audiofiel op januari 17, 2007, 10:29:52
Ik lees wel eens die contatering op dit forum. Maar het gaat er bij mij niet in dat ingangen of uitgangen niet ingespeeld zijn. Er staat immers toch continu spanning op deze uitgangen, ook als je ze niet gebruikt.

Dit lijkt mij ook maar ik heb het laatst nog meegemaakt met verschillende digitale ingangen van een TAG AV192R.
Bij het aansluiten van een CD speler op één van de ingangen mankeerde er nogal wat aan het geluid. Daarna geswitched naar een andere ingang (welke bij navraag door de vorige eigenaar werd gebruikt) en het klonk al veel beter. Het verschil was echt direkt hoorbaar. Blijft apart.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Misschien dat in die betreffende versterker een ingang helemaal wordt afgesloten door een relais? Of een andere oorzaak inderdaad?

Maar voor wat betreft de uitgangen van een bron of voorversterker lijkt het mij in ieder geval niet op kunnen gaan, daar staat altijd spanning op. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op januari 17, 2007, 10:03:12
Ik denk dat je je eigen quote even beter moet lezen. En dan met name de laatste zin er van. ;D

oops...snapte er al niks van ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

#341
Citaat van: patrick_vdb op januari 17, 2007, 10:15:20
Hoi Da BoSS,


Wanneer het gaat om de set te verfijnen dan geef ik je volmondig gelijk dat het dan goed is, maar welke aspecten wil je waaraan toekennen op moment dat je een vergelijking maakt? Je hoort het eindresultaat maar wanneer er meerdere aspecten (interlinks, tweaks etc) veranderd zijn (zelfs in de loop der tijd) dan kun je geen eenduidige conclusie trekken welk component nu verantwoordelijk is geweest voor welke verandering. Bepaalde zaken (veranderingen) kunnen elkaar zelfs tegenwerken...en dan maar zeggen dat die laatste toevoeging afbreuk doet...staat voor mij eigenlijk gelijk aan de plank mis slaan.

mvrg

Patrick

Hoi Patrick,

Je hebt zeker een punt, maar zit toch nog met het volgende:

Verschillen in prestaties van cd-spelers met de juiste kabels en niet goed matchende kabels........ zijn natuurlijk niet zo groot als het verschil tussen dag en nacht :D.
Maar het 'verschil' tussen een cd-speler van 1000 euro en 3000 euro ook niet?

In dit soort klassen maakt subtiele/ subjectieve verschillen de dienst uit...de aanwezigen gaven al aan dat de  Plinius en Parasound erg dicht bij elkaar lagen.
Blijf nu toch met het gevoel zitten dat als er (bv) voor de Siltech Interlink van Pjotr was gekozen, de bemerkingen best anders hadden kunnen zijn?

Niet dat het elementaire karakter van de speler anders zou zijn overgekomen, maar de subtiele verschillen die waargenomen werden zouden best anders uit de verf kunnen komen..
???

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

De door jouw voorgestelde methode gaat gewoon veel te ver, Jasper. Als je met kabels een CD-speler wilt optimaliseren voordat je hem kunt gaan vergelijken, dan is het hek van de dam. Dan kun je ook wel zeggen dat we een betere match met de voorversterker moeten hebben, en met...

Voor je het weet staan er dan twee complete sets met bronnen, voor- en eindversterkers en luidsprekers te spelen... Ik vraag je: wat ben je dan nog aan het vergelijken?

Ik geloof heel sterk in het concept van slechts 1 waarde wijzigen. Laten we teruggaan naar het voorbeeld van de auto's. Moeten we in jouw optiek niet alle 3 de te testen auto's eerst wegsturen voor een specifieke motortuning? En aangepaste banden, stoelen, misschien speciale brandstof waarop die specifieke auto beter presteert? Ik denk het niet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

#343
Citaat van: Audiofiel op januari 17, 2007, 11:18:06
De door jouw voorgestelde methode gaat gewoon veel te ver, Jasper. Als je met kabels een CD-speler wilt optimaliseren voordat je hem kunt gaan vergelijken, dan is het hek van de dam. Dan kun je ook wel zeggen dat we een betere match met de voorversterker moeten hebben, en met...

Voor je het weet staan er dan twee complete sets met bronnen, voor- en eindversterkers en luidsprekers te spelen... Ik vraag je: wat ben je dan nog aan het vergelijken?


tuurlijk goed punt, maar toch:
CitaatBlijf nu toch met het gevoel zitten dat als er (bv) consequent voor de Siltech Interlink van Pjotr was gekozen, de bemerkingen best anders hadden kunnen zijn?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

patrick_vdb

Hoi Da BoSS,

Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 11:10:00
maar de subtiele verschillen die waargenomen werden zouden best anders uit de verf kunnen komen..
???

Waarbij men de waargenomen verschillen niet meer kon toeschrijven aan direct de CD-speler daar er ook andere factoren in het spel waren die van invloed zijn.

mvrg

Patrick

DA BoSS

Citaat van: patrick_vdb op januari 17, 2007, 12:48:11
Hoi Da BoSS,

Waarbij men de waargenomen verschillen niet meer kon toeschrijven aan direct de CD-speler daar er ook andere factoren in het spel waren die van invloed zijn.

mvrg

Patrick
;D ben het met je eens hoor: met dezelfde kabel/set zijn de verschillen in de cd-spelers ABSOLUUT beter vergelijkbaar...

....maar toch he: als je de desbetreffende cd-spelers nou wel elk met hun eigen kabels had aangesloten....had je misschien wel beter gehoord waar elke cd speler 'op zich'  toe in staat is, op deze set. In meer absolute zin dan nu...


High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

#346
Voor de duidelijkheid nog even mijn eigen conclusie nav bovenstaande discussie:

Op het (kleine) thuisvoordeel van de Parasound in deze setup na, is de gekozen methode de meest geschikte voor het blootleggen van verschillen tussen de cd-spelers onderling...


(in tegenstelling tot vaststellen welke het mooiste klinkt of beste presteert in Audiofiel zijn set, wat op zich al subjectief is ;))

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 13:42:18
....maar toch he: als je de desbetreffende cd-spelers nou wel elk met hun eigen kabels had aangesloten....had je misschien wel beter gehoord waar elke cd speler 'op zich'  toe in staat is, op deze set. In meer absolute zin dan nu...

Ja: als als als... misschien had de Parasound wel veel beter geklonken met die Siltech interlink en was het verschil nog groter geweest. Misschien was de Unico verrassender geweest. Misschien hadden ze alledrie slechter geklonken... Overigens was de Parasound helemaal niet 'in het voordeel' zoals jij noemt, want daar hangt normaal ook niet de Madrigal HPC aan, maar een zilveren ArtSpeak kabel. ;)

Maar goed, ik vind het niet nuttig om er nog verder over door te discussiëren, DaBoss. Je hebt je punt nu al een aantal pagina's lang duidelijk gemaakt. Wij zijn het kennelijk niet met elkaar eens over een goede vergelijkingsmethode. Prima toch? Zullen we het daar bij laten? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hoi Da BoSS,

Citaat van: DA BoSS op januari 17, 2007, 13:42:18
had je misschien wel beter gehoord waar elke cd speler 'op zich'  toe in staat is, op deze set. In meer absolute zin dan nu...

Nee, dan had je gehoord waartoe de CD-speler en gekozen interlink in de gegeven setting toe in staat waren, en daarmee en minder absolute uitspraak kunnen doen over de CD-speler opzich ;D ;)

Ik zou je eindconclusie dan ook eerder verwoorden als 'de gekozen methode de meest geschikte voor het vaststellen hoe de CD-spelers zich onderling verhouden in deze set"...en dat is volgens mij ook de bedoeling geweest van de hele happening. Min of meer het vergelijken van de CD-spelers maar om de basis-set kom je nu eenmaal niet heen, vandaar de verhouding binnen deze set.

Sorry Arjen, ik zal het verder hierbij ook laten.

mvrg

Patrick

Audiotwin

Tevredenheid!!!