Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

hifiman


hifiman

Gisteravond zijn we bij Audiofiel en zijn vrouw op bezoek geweest. Ik vind het erg gezellig en ook weer leerzaam (je doet zo steeds meer ervaring op). Ik wil Arjen en zijn vrouw nogmaals bedanken voor de gastvrijheid en de gezelligheid!  :D

Ik ga hier nog een stukje schrijven over mijn ervaringen, maar de bouw van mijn lichtnetfilter heeft vandaag even voorrang  >:D
Wordt vervolgd...

Audiofiel

Ook wij vonden het heel gemoedelijk en gezellig. Leuk dat jullie er waren. Doe rustig aan met je verhaaltje, ik ben benieuwd wat je van die filters gaat brouwen!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

GerritZ


Je hebt het maar druk met je metings ;D

Erg leuk weer en ben benieuwd naar het verslag van TingTong

hifiman

#257
Afgelopen vrijdagavond zijn mijn vrouw en ik op bezoek geweest bij Audiofiel en zijn vrouw.  :)

De reis
De reis verliep gelukkig voorspoedig zonder files en dankzij de navigatie was het niet moeilijk om te vinden  ;D

Eerste indruk
Het eerste wat me opviel toen we de huiskamer binnenkwamen was dat er zoveel speakers stonden  :o
Dit komt omdat Arjen zijn stereo opstelling en zijn surround opstelling volledig van elkaar gescheiden heeft staan en deze opstellingen dan ook nog eens 90 graden gedraaid staan t.o.v. elkaar. Op zich een ideale oplossing maar het maakt de huiskamer wel wat "vol". Ik zou daar niet zo'n probleem mee hebben, maar  ik zag   mijn vrouw haar wenkbrauwen al een beetje fronsen  :P Gelukkig heeft Arjen's vrouw er geen problemen mee  :D

Dan is er nog iets wat "nogal" (understatement) opvalt in de huiskamer van familie audiofiel en dat zijn de enorme elektrostaten. Dit zijn de grootste joekels die ik ooit gezien heb, zeker 2 meter hoog en ook erg breed. Ze staan dan ook zowat tegen elkaar aan, maar dat is niet erg aangezien het hoog met name uit de buitenste zijkanten komt.





hifiman

#258
Ik zal de sociale zaken zoals de lekkere toastjes met kaas en tonijnsalade verder even achterwege laten en mij voor dit verslagje even beperken tot de belangrijkere puur hobby gerelateerde zaken  ;D

Disclaimer
Wellicht een beetje overbodig om te zeggen, maar uiteraard zijn mijn indrukken en meningen altijd t.o.v. mijn eigen sets (en sets van anderen die ik gehoord heb wellicht). Omdat ik het idee heb dat Arjen goed tegen een eerlijke mening kan zal ik zowel de dingen die mij positief alsook de dingen die mij negatief opvielen vertellen  :o 
   ^-^

Het projecteren
Eerst maar even over het beeld. Arjen gaf aan dat hij kwaliteit van het geluid belangrijker vind dan kwaliteit van het beeld. Iets waar ik mij overigens volledig bij aansluit overigens. Het beeld van de projector is "typisch lcd" en daardoor wat minder verzadigde kleuren (ik weet het, ik generaliseer, maar dat is wat mij altijd opvalt als ik lcd met dlp vergelijk). Wel blijft het beeld netjes verstoken van kippengaas. En dan kom ik op mijn enige echt negatieve aspect wat ik te vertellen heb, Arjen koop snel die andere projector (eentje met dvi) of gooi die philips dvd speler het raam uit  >:D Nee, even serieus, ik vond de de-interlacing van deze dvd speler (op component) erg slecht. Arjen gaf al aan dat de faroudja chip alleen zijn werk doet op de dvi uitgang en dat er in de nabije toekomst een andere projector gaat komen die dan uiteraard wel dvi heeft. Dan zal de philips als het goed is dus ook beter zijn werk doen en gaat het allemaal goed komen met dat beeld  8)

hifiman

Surround
Ik vond het surround erg dynamisch , ruimtelijk en gewoon erg mooi!  :D
Zeker toen ik later thuis een aantal van dezelfde scenes nog eens opzette werd het mij pijnlijk duidelijk dat Arjen gewoon surround geluid op een erg hoog nivo heeft! Als ik nog een puntje van kritiek zou moeten noemen dan zou dat zijn dat ik wat van de "druk" en de "laag-extensie" miste die ik gewend ben van mijn svs subje. De zelfbouw speakers zien er prachtig uit en het geluid wat er uit komt is nog mooier! Heel erg mooi gewoon, iets anders kan ik er niet van maken.

In eerste instantie vond ik de rear speakers wat hoog hangen maar ik denk dat (zoals Arjen al aangaf) dit inderdaad resulteert in een betere ambiance en een goed ruimtelijk geluid. De speakers lager plaatsen zou ook de afstand wat te klein maken (zoals helaas in mijn situatie thuis) en uit ervaring weet ik dat dat het geluid niet ten goede zou komen.

Erg benieuwd ben ik nog naar de ervaring van de bass shakers, die helaas op dit moment even niet aangesloten waren.

hifiman

#260
Stereo
En dan het onderdeel waar ik het meest geinteresseerd in was. Stereo  8)
Eindelijk ging ik dan die gigantische elektrostaten horen. Surround was al mooi en van hoog nivo, maar dit was weer een duidelijke stap hoger! Ik snap nu ook wel waarom Arjen eerst surround wilde laten horen en dan stereo en niet andersom. Het geluid uit de elektrostaten is heel "losjes", natuurlijk en tsja wat moet ik zeggen, gewoon mooi dus  ;D

Omdat ik weet dat een minpunt (in het algemeen) van elektrostaten het laag is had ik express een DJ Tiesto cd meegenomen met daarop het betere stampwerk  >:D En inderdaad, met dit soort muziek mis ik toch een beetje de "slam" in het laag die ik van bijvoorbeeld mijn Paradigm's gewend ben. Zo blijkt dat elke set toch altijd weer een compromis is, alhoewel smaak en favoriete muziek genres hier ook een rol in speelt natuurlijk.  ^-^

Maar dit laatste is dus duidelijk een  klein minpuntje (tenzij je alleen maar van dance muziek houdt) , al de rest wat ik op deze stereo set gehoord heb valt gewoon niks op af te dingen, fantastisch gewoon!
Wat mij ook nog positief opviel was dat het laag wat mij betreft wel diep genoeg door ging op deze elektrostaten. Toen Arjen ook de sub er even bij aanzette vond ik dit persoonlijk dan ook geen verbetering. Ok misschien gaat het iets lager door, maar ik vond het persoonlijk "overbodig" en beter klinken "zonder".

Al met al een super stereo set waar niet veel meer aan te verbeteren valt denk ik. Een set om blij van te worden!  :D

hifiman

Al met al was het een leuke avond en ik moest van mijn vrouw ook nog even hier vermelden dat zij het ook gezellig vond en dat ze jullie beiden erg aardig vond.

Wederom bedankt voor de gezellige en leerzame avond. Ik hoop dat je je een beetje kunt vinden  in mijn verslagje en zoniet dan hoor ik dat hier ongetwijfeld wel  ;D

Audiofiel

Leuk verslag Ronald. Ik kan me helemaal vinden in je pennevruchten. Leuk dat jullie het naar je zin hebben gehad.

Voor wat betreft de projector heb je helemaal gelijk. Maar ik koop geen nieuwe totdat ik zeker weet wat ik wil gaan kopen, en momenteel is er nog veel twijfel. En bij twijfel koop ik nog niet. Ik kijk eigenlijk iedere film met het idee "hoe zal het er straks uit gaan zien!?!". Dat probleem moet in ieder geval in dit jaar helemaal opgelost zijn. Datzelfde geldt voor het projectiescherm, wat nog steeds een driepoot is. Die oplossing moet er trouwens komen voordat de baby er is... ;D

De DVD-speler schijnt toch behoorlijk goed te zijn op HDMI (wat ik nog niet gebruik) en hoeft nog niet te worden vervangen. De eerstvolgende zal pas een speler worden die nieuwe formaten ondersteund. ;)

Wat betreft de 'dance' muziek moet ik je helemaal gelijk geven. Een electrostaat, hoe goed ook in de laagweergave, kan nooit en te nimmer die punch geven van een dynamische speaker. Ik moet zeggen dat ik die wel mis nu de Acoustat 'One' (met dynamisch actief laag) vervangen is door de '33'... :-\ Maar de integratie is nu wel nog perfecter. ;D

Citaat van: tingtong5 op maart 19, 2006, 11:23:19
Al met al was het een leuke avond en ik moest van mijn vrouw ook nog even hier vermelden dat zij het ook gezellig vond en dat ze jullie beiden erg aardig vond.

Dat vind ik lief. Het gaat in deze hobby om meer dan alleen het luisteren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Voor wie zich al die tijd afvroeg hoe groot die speakers nou eigenlijk zijn...
Onderstaande foto maakt de verhoudingen denk ik wel duidelijk... ;D

Voor de duidelijkheid: ikzelf ben 1.73 meter hoog. :P

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Arjen,

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2006, 16:41:14
Voor de duidelijkheid: ikzelf ben 1.73 meter hoog. :P

Het is goed dat je dit erbij vermeldt want men zou al snel de verkeerde indruk kunnen krijgen voor wat betreft jouw lichamelijke bouw ;D

Ze zien er best indrukwekkend uit, kom ze graag eens beluisteren ::) ;D ;)

mvrg

Patrick

B.J.

Wat een mega dingen! Jij noemt deze klein???  ;D

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op maart 19, 2006, 17:10:47
Ze zien er best indrukwekkend uit, kom ze graag eens beluisteren ::) ;D ;)

Je bent altijd welkom, Patrick. Het handigste is dat je langskomt voordat de kleine er is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Bas Janssen op maart 19, 2006, 17:16:09
Wat een mega dingen! Jij noemt deze klein???  ;D

Ik heb ze nergens klein genoemd, toch? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2006, 17:29:38
Ik heb ze nergens klein genoemd, toch? ::)

Audiofiel tussen Acoustat 33 klein.jpg (123.91 KB, 600x536 - viewed 14 times.)

;D ;D

Audiofiel

Citaat van: Bas Janssen op maart 19, 2006, 17:31:58
Audiofiel tussen Acoustat 33 klein.jpg (123.91 KB, 600x536 - viewed 14 times.)

LOL ;D ;D

Ik vind 600x536 pixels inderdaad klein. Het origineel was 3872 x 2592 pixels. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Maar waar zijn die gedeelde subs nou?  ;D  ;D  ;D


bluf ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op maart 19, 2006, 19:17:37
Maar waar zijn die gedeelde subs nou?  ;D  ;D  ;D

Lees jij nooit onderschriften? :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Draiz

ik voel een poll aankomen  ;D ;D

Ik deel mijn subs:

niet
incidenteel
structureel
Met de buren (als het geluid hard staat)
alleen met heidi klum  ;D

Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

molle

Wow dat zijn grote elektrostaten :o Kan mij het perfect voorstellen. Ben 1.75 meter ;D
Zouden hier zeker niet misstaan 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2006, 16:39:14
De DVD-speler schijnt toch behoorlijk goed te zijn op HDMI (wat ik nog niet gebruik) en hoeft nog niet te worden vervangen. De eerstvolgende zal pas een speler worden die nieuwe formaten ondersteund. ;)
Gelijk heb je!

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2006, 16:39:14
Wat betreft de 'dance' muziek moet ik je helemaal gelijk geven. Een electrostaat, hoe goed ook in de laagweergave, kan nooit en te nimmer die punch geven van een dynamische speaker. Ik moet zeggen dat ik die wel mis nu de Acoustat 'One' (met dynamisch actief laag) vervangen is door de '33'... :-\ Maar de integratie is nu wel nog perfecter. ;D
Het hele leven bestaat nu eenmaal uit compromissen  ;D

Citaat van: Audiofiel op maart 19, 2006, 16:39:14
Dat vind ik lief. Het gaat in deze hobby om meer dan alleen het luisteren. ;)
Precies de aanwezige hapjes en drankjes zijn ook heel belangrijk  >:D  ;D