Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

blue-eyes

Citaat van: Wowly op juli 16, 2005, 19:23:33
Even reageren op audiofiel zijn review,

Je hebt mijn erkenning gewonnen. Het is zo belangrijk dat je eerlijk bent in wat je hoort. Daarbij is het risico groot dat je op iemands tenen stapt. Ik vind dat je het ZEER goed hebt gedaan. Met respect, onderbouwing, openheid. Als Raphie voor zoveel geld in zijn muziekhobby heeft gestoken is het van groot belang dat er iemand terechte en positieve kritiek heeft, en zich niet laat beinvloeden door kostbare units of ego van de eigenaar!.

Ik wou dat ik erbij was geweest!

Greetz Wowly

Ik wil niet stoken, maar bovenstaand moest ik weer even laten zien ;)

Een reactie op het woordje klucht :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Peerless Monster

CitaatJe ziet mij niet lachen...   

Wanneer men niet lacht dan :'( men ...
Dit vraagt om de mening van anderen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

De mening van anderen mag zeker worden gegeven, kom maar op. Het maakt mij (uiteindelijk) ook niet uit of iemand de set(s) positief of negatief beoordeelt, laat dat duidelijk zijn. In beide gevallen graag met een gefundeerde kritiek. Niet dat de kritiek van Spacebass dat niet is, de verschillen lijken meer te maken te hebben met verschil van inzicht of smaak.

Mijn set(s) zijn zeker niet het utopia, maar voor mij zijn ze meer dan voldoende. Met bezoeken en shootouts is mij vaak gebleken dat iedereen naar andere zaken op zoek is in een set. Iedereen zoekt naar die ene-ultieme-weergave en als die gevonden is, wil dat niet zeggen dat dat voor een ander ook te 'pruimen' is...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Tja, wat zal ik zeggen, Als iemand niet het gene in jouw set hoort wat jijzelf wel hoort, neem dan de kritiek ter harte en beslis voor jezelf of je het de moeite waard vind om daar wat aan te gaan doen, Ik nam van Arjens bezoek het volgende mee:

1. Akoustiek - waar we nu mee bezig zijn en zeker voor verbetering vatbaar
2. Er is een betere versterker voor stereo (m.a.w. ik vond jouw Classé CA100 op dat moment beter klinken dan mijn 100x5R) Dit heb ik opgelost door 3 weken goed te gaan luisteren en MIJN ultieme EV te kopen.

Voor de rest heb ik de feedback afgedaan als persoonlijke smaak. Dit bewijst maar weer eens te meer dat smaken verschillen en er geen absolute waarheid is. Het leuke van dit soort sessies is dat in de totale hoeveelheid feedback er toch altijd wel weer 1 of 2 dingen worden uitgelicht waarvan je zelf zegt.. Tja... hier heeft ie wel een goed punt.

aan jou de keuze om de feedback van SB in een van de 2 categorieen te plaatsen. Ik heb nu een beetje het gevoel dat je probeert SB te overtuigen dat:
1. Zijn feedback nisk met smaak van doen heeft.
2. Hij zijn mening misschien moet herzien omdat ... (vul maar in)

Maar dat is mijn mening.
JBL PRX Power!

Audiofiel

Okee, ik snap wat je bedoelt. Voor de duidelijkheid dan: SB hoeft zijn mening niet te herzien en zijn feedback heeft zeker wel met smaak te maken. Twee zaken die voor mij als een paal boven water staan.

Ik heb uit het bezoek van SB en Harry HT vooral geleerd dat ik beter mijn kabels moet checken voor een bezoek, dat mijn laag (subs) niet voor iedereen even lekker klinkt en dat de surroundset niet voor iedereen het gevoel geeft van 'geen speakers' zoals ik zelf bij een film heb. Maar daarnaast zeker ook: dat communicatie in 'real-life' toch een stuk duidelijker en minder gecompliceerd gaat dan via statements op een forum.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Citaat van: Audiofiel op augustus 10, 2005, 21:56:30
Wat een onzin zeg, je klinkt een beetje geirriteerd.
Moi!!  :o  ;D Nee joh! Een beetje teleurgesteld...dat wel :(

CitaatIk wil helemaal geen "alles is perfect"-verslagje, ik snap niet waarom je die indruk hebt.
Omdat je nergens wilt accepteren dat ik het nou eenmaal anders ervaar als jij. Je blijft er een beetje op doorgaan. Misschien komt dat omdat ik voor jouw gevoel de indruk wek dat het zwaar klote is bij jou door een zekere "vergrootglas" werking wat zo'n verslag met zich meebrengt.

CitaatAls ik je vraag om aan te geven wat het belangrijkste probleempunt is wat ik volgens jou moet aanpakken, dan krijg ik geen antwoord. Zeg nou gewoon wat je bedoelt, dat maakt het veel makkelijker.
Jij hebt het steeds over de akoestiek, maar ik dus niet. Ik heb meerdere punten aangedragen:
1.   Lypsync probleem (deze houdt mij echt uit de film). Jouw oplossing was tzt een andere en betere PJ met een ingebouwde scaler. Je hebt er zelf volgens mij ook last van.

2.   Balans "trilbank" en de overige set. Kan een kwestie van smaak/gewenning zijn dus voor jouw zal dit een minder groot probleem opleveren. Stond tijdens de demo dacht ik 6 db te hard, maar het leidde mij ook in verzwakte vorm erg af. Voor jou volgens mij geen probleem.

3.   Onderzoeken wat nou precies die vermeende "kastresonantie" van de Gemini's is. Volgens jouw geen probleem van de Gemini's maar de akoestiek

4.   De akoestiek. Laten/zelf meten om helder te krijgen welke probleempunten er nu precies zijn en of dat in relatie staat tot het fenomeen wat ik bij punt 3 ervaar. Voor jou een probleem, maar niet storend genoeg om er persé iets aan te willen doen.

5.   Een karakterbalans vinden in het dynamische van de Gemini's en de subs, omdat ik ergens een "gat" ervaar en daardoor "drive" mis. Jij hebt dat niet, dus is het voor jou geen probleem.

6.   Stereo uit de HT mist het een en ander (zie eerste post), maar aangezien je daar een andere set voor hebt is dat dus voor jou geen enkel probleem.

Zo doorlezend, lijkt dat voor jou alleen het lypsync probleem een probleem is en dat dat opgelost kan worden met een "nieuwe" doos.


CitaatIk zeg overigens nergens het eindstation te hebben bereikt, alleen maar dat ik momenteel heel erg tevreden is.
CitaatAls in de surroundset dan nog een akoestisch probleem zou zijn waar ik geen enkele last van heb in mijn filmbeleving (hooguit in stereo wat ik daar niet op luister), waarom zou ik dat dan willen veranderen?
Trek ik dan een verkeerde conclussie? Dan is het goed dat je mij even corrigeerd, bedankt!  8)

Harry HT

#81
Hoi Audiofiel,
Citaat van: Audiofiel op augustus 10, 2005, 22:09:38
De mening van anderen mag zeker worden gegeven, kom maar op. Het maakt mij (uiteindelijk) ook niet uit of iemand de set(s) positief of negatief beoordeelt, laat dat duidelijk zijn. In beide gevallen graag met een gefundeerde kritiek. Niet dat de kritiek van Spacebass dat niet is, de verschillen lijken meer te maken te hebben met verschil van inzicht of smaak.
Kritiek geven is het niet alleen, ik zie het zo:
- je hebt inderdaad smaakverschil (een beetje meer/minder bass etc.);
- je kunt analytisch luisteren en constateren dat een aantal punten waarop je let wel/niet aanwezig zijn;
- je kunt continue refereren aan je eigen set thuis/of je beeld hoe je denkt dat het hoort te klinken;
- je kunt proberen objectief (blanco) te gaan luisteren, spreekt het me aan wat ik hoor?, wat kan deze set goed?;

De punten die Spacebass noemt over de bass en het breedbeeld geluid, herken ik wel. Dit kan een verbeter/veranderpunt zijn, indien jij je eraan stoort.  Alleen het resoneren van de monitoren heb ik niet gehoord.
Jij & SB hebben meer luisterervaring dan ik, ik probeer eerst te luisteren of de set me aanspreekt, hoor ik muziek? hoor ik muziek welke prettig klinkt, me aanspreekt.

Het beoordelen van een set op "z'n kunnen", doe ik later. Vanzelf vallen er dingen op die goed gaan of minder goed gaan. Alleen de manier van luisteren die ik hanteer duurt wat langer om een set goed te kunnen beoordelen, vaak een 2e keer dat ik de set hoor, vallen me veel meer dingen op.

CitaatMijn set(s) zijn zeker niet het utopia, maar voor mij zijn ze meer dan voldoende.
Een utopia set heb ik nog nooit gehoord, "echte" alleskunners zijn er volgens mij niet.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

Ik zat mij trouwens te bedenken wat die trilbank betreft...

Heb je daar ook delaytijden voor ingesteld?? Want het kan natuurlijk zijn dat daar een tijdverschil in zit tov de subs...je zit er tenslotte met je kont boven op!  ;D Misschien heb je dat al wel, maar ik vroeg het mij gewoon af.

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op augustus 10, 2005, 22:33:07
Omdat je nergens wilt accepteren dat ik het nou eenmaal anders ervaar als jij.
Ik accepteer juist wel dat jij het anders ervaart dan ik. Jouw ervaring is duidelijk anders dan de mijne en dat is juist prima. Je zegt alleen dat ik een aantal problemen heb (in je laatste post 6) en volgens mij is een probleem wat anders dan een persoonlijke ervaring. Een probleem heeft iets van een objectieve benadering. Voor mijn subjectieve beleving is dat minder van belang. Zoals ik al aangaf, pas als ik iets zelf als een probleem ervaar, wordt het ook een probleem. Zolang ik tevreden ben, heb ik zo goed als geen probleem.

CitaatJij hebt het steeds over de akoestiek, maar ik dus niet.
Ik noem de akoestiek omdat ik dat probleem zeker onderken, sterker nog, ik heb het je direct al verteld toen je binnen kwam. Ik heb er alleen geen oplossing voor, ik zou graag een dedicated HT of stereo ruimte maken, maar dat zit er vooralsnog niet in. Voor wat betreft de ernst van het HT-probleem zie ik inderdaad weinig reden tot zorgen.

Ik ben nog steeds benieuwd wat het belangrijkste probleem was dat jij ervaarde, maar zal op de 6 genoemde reageren.

Citaat1. Lypsync probleem (deze houdt mij echt uit de film).
Zowel pj als dvd-speler zijn tijdelijke oplossingen. Eerst voldoende geld en leuke nieuwe pj's, tot dan zing ik het wel uit. Lipsync vind ik zeker irritant, maar na een paar minuten heb ik er zelf geen last meer van. Voor mij komt geluid bij surround op een even grote, zo niet hogere plaats dan het beeld (anders had ik zeker ook een Barco).

Citaat2. Balans "trilbank" en de overige set. Kan een kwestie van smaak/gewenning zijn dus voor jouw zal dit een minder groot probleem opleveren. Stond tijdens de demo dacht ik 6 db te hard, maar het leidde mij ook in verzwakte vorm erg af. Voor jou volgens mij geen probleem.
Ik denk dat basshakers heel persoonlijk zijn. De een vind het waanzinnig, de ander vind het helemaal niets. Ik vind het gaaf. Er zijn inderdaad geen delay-tijden, dus de trillers beginnen erg vroeg met hun werk, wat inderdaad een sync-issue met de subwoofers kan geven.

Citaat3. Onderzoeken wat nou precies die vermeende "kastresonantie" van de Gemini's is. Volgens jouw geen probleem van de Gemini's maar de akoestiek.
Tsja, daarin was je echt de eerste die dat zo ervaart, dus dat is juist een punt waarop ik al had aangeboden eens een aparte luistersessie te organiseren. Met deze Gemini's, en eventueel met Gemini's met een andere filterkeuze, maar dezelfde kast.

Citaat4. De akoestiek. Laten/zelf meten om helder te krijgen welke probleempunten er nu precies zijn en of dat in relatie staat tot het fenomeen wat ik bij punt 3 ervaar. Voor jou een probleem, maar niet storend genoeg om er persé iets aan te willen doen.
Ik ga pas meten (en maatregelen nemen) als ik me er aan stoor, dat lijkt mij duidelijk. Ik weet dat jij als grote upgrade je akoestiek gaat aanpakken en dat lijkt me een super-upgrade, maar ik ben al blij dat mijn ega alle apparatuur tolereert, dus een  huiskamer vol met bas-traps en andere akoestische aanpassingen is een no-go.

Citaat5. Een karakterbalans vinden in het dynamische van de Gemini's en de subs, omdat ik ergens een "gat" ervaar en daardoor "drive" mis. Jij hebt dat niet, dus is het voor jou geen probleem.
Geen probleem inderdaad, want ik ervaar geen gat. Dat zal waarschijnlijk een smaak-kwestie zijn.

Citaat6. Stereo uit de HT mist het een en ander (zie eerste post), maar aangezien je daar een andere set voor hebt is dat dus voor jou geen enkel probleem.
Stereo op de HT wordt slechts op 2 manieren gebruikt. Als achtergrond-behang (bijvoorbeeld als mijn vrouw een boek leest) of als er mensen op bezoek komen die het willen horen. Zelf zit ik nooit CD's in stereo te luisteren op de surroundset. Waarom zou ik, 1 stoel verder heb ik daarvoor een prima alternatief.

CitaatTrek ik dan een verkeerde conclussie? Dan is het goed dat je mij even corrigeerd, bedankt!  8)
Nee hoor, geen verkeerde conclusies. En no-hard-feelings. Het was toch reuze gezellig? Dan laten we een stukje miscommunicatie dat toch niet verzieken? Kennelijk is er in de communicatie in enkel woorden iets misgegaan wat in 'real-life' juist probleemloos verliep. Dat vind ik ook jammer.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Citaat van: Audiofiel op augustus 10, 2005, 23:07:01
Je zegt alleen dat ik een aantal problemen heb of dat het alleen voor mij een probleem is  (in je laatste post 6) en volgens mij is een probleem wat anders dan een persoonlijke ervaring. Een probleem heeft iets van een objectieve benadering. Voor mijn subjectieve beleving is dat minder van belang. Zoals ik al aangaf, pas als ik iets zelf als een probleem ervaar, wordt het ook een probleem. Zolang ik tevreden ben, heb ik zo goed als geen probleem.
Alle punten die ik noem komen voort uit mijn beleving. Ze zijn dus vanuit mijn ervaring geschreven. Voor MIJ vormen zij een probleem om in een film te geraken of in stereo weg te dromen. Ik schrijf er letterlijk bij of ze voor jou ook een probleem vormen (volgens MIJ) of niet.

CitaatIk ben nog steeds benieuwd wat het belangrijkste probleem was dat jij ervaarde, maar zal op de 6 genoemde reageren.
HT is nou juist een samenspel van verschillende onderdelen. Het moet zo veel (als mogelijk) fungeren als 1. Als ik dan dus 1 ding zou moeten noemen, dan is dat voor mij het samenspel tussen de diverse onderdelen.

CitaatNee hoor, geen verkeerde conclusies. En no-hard-feelings. Het was toch reuze gezellig? Dan laten we een stukje miscommunicatie dat toch niet verzieken? Kennelijk is er in de communicatie in enkel woorden iets misgegaan wat in 'real-life' juist probleemloos verliep. Dat vind ik ook jammer.
Nou ja als ik eerlijk moet zijn zal het wel invloed hebben aan hoe ik in de toekomst met dit soort zaken als ik bij iemand een luistersessie heb. Afhankelijk van de manier waarop zij op het forum posten, zal ik soms misschien helemaal geen verslagje meer schrijven ;D  ;) Op persoonlijk vlak zal het zeker geen enkel invloed hebben, want in het eggie ben je een stuk aardiger  :-*  ;D

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op augustus 10, 2005, 23:35:15
Op persoonlijk vlak zal het zeker geen enkel invloed hebben, want in het eggie ben je een stuk aardiger  :-*  ;D
Dat geldt voor jou net zo goed. Even goede vrienden dus.

Ik denk dat het een duidelijk geval is van twee eigenwijze gasten die (te lang) met elkaar blijven discussiëren. We zijn beide gewend om niet snel een stap opzij te doen. Ach, dat heeft ook zo zijn charmes. Maar ik vind in 'real-life' discussiëren toch leuker. Wat jij? ;D

En zit je nou al te luisteren naar die 28 of zit hij nog steeds in de doos? :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

#86
Citaat van: Audiofiel op augustus 10, 2005, 23:43:36
Dat geldt voor jou net zo goed. Even goede vrienden dus.
:P LOL ;D

CitaatIk denk dat het een duidelijk geval is van twee eigenwijze gasten die (te lang) met elkaar blijven discussiëren. We zijn beide gewend om niet snel een stap opzij te doen. Ach, dat heeft ook zo zijn charmes. Maar ik vind in 'real-life' discussiëren toch leuker. Wat jij? ;D
Als je stelt dat ik mijn mening niet verander als ik daar geen reden toe zie en als je daar als saus mijn geduld en bereidheid om iets uit te willen leggen overheen giet, dan is dat voor een ander wellicht te verklaren als eigenwijs ;D

Wat communicatie betreft: Absoluut, het gaat in iedergeval een heel stuk effectiever en gezelliger! De smilies dekken niet altijd alles. (hoewel je van mij aan kan nemen dat als ik een ;D  plaats, hier ook echt met een grijns op mijn smoel zit ;D )

CitaatEn zit je nou al te luisteren naar die 28 of zit hij nog steeds in de doos? :o
Hij staat heerlijk lekker te spelen  ;D  8)
Die gaat alleen nog de doos in als het echt echt echt moet  ;)  ;D  ;D  8)

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op augustus 11, 2005, 00:17:38
:P LOL ;D
Als je stelt dat ik mijn mening niet verander als ik daar geen reden toe zie en als je daar als saus mijn geduld en bereidheid om iets uit te willen leggen overheen giet, dan is dat voor een ander wellicht te verklaren als eigenwijs ;D
Noem het zoals je wilt. Ik geef in ieder geval toe dat ik eigenwijs ben. ;D

CitaatHij staat heerlijk lekker te spelen  ;D  8)
Die gaat alleen nog de doos in als het echt echt echt moet  ;)  ;D  ;D  8)
En klinkt hij nog steeds hetzelfde als de eerste keer?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2005, 05:50:44
Noem het zoals je wilt. Ik geef in ieder geval toe dat ik eigenwijs ben. ;D
Als ik eigenwijs ben over iets, dan vermeld ik het er expliciet van te voren bij, als disclaimer  ;). Dat er een altijd een risico aan hangt om in het hokje "eigenwijs" gepropt te kunnen worden, ben ik mij heel goed van bewust ;)  :)

CitaatEn klinkt hij nog steeds hetzelfde als de eerste keer?
Ik moet snel verloopjes kopen, want er is nog veel winst te behalen. Probleem is dat je zo snel gewend raakt aan die verbeteringen en dan weer andere "flaws" in je set tegenkomt  ;D  Iemand gaf mij de tip om uit te kijken naar een Wadia speler (ik dacht 850 of zo).  Ik kom daar later wel een keer op terug  ;)  8) komt er op neer dat als deze in mijn set matched (!), ik mijzelf een hoop geld kan besparen om niet zowel een analoge Pre van ML te kopen EN tzt een dedicated CD speler (de DV27 is natuurlijk niet het neusje van de zalm op CD gebied), wat in mijn geval misschien wel meer dan 2 stappen verbetering op kan leveren.

Audiofiel

Citaat van: Spacebass op augustus 11, 2005, 08:20:33
Als ik eigenwijs ben over iets, dan vermeld ik het er expliciet van te voren bij, als disclaimer  ;). Dat er een altijd een risico aan hangt om in het hokje "eigenwijs" gepropt te kunnen worden, ben ik mij heel goed van bewust ;)  :)
Ahum. Eigenwijs kun je niet aan of uitzetten. Net als zwanger, je bent het of je bent het niet. :o

Citaat
Iemand gaf mij de tip om uit te kijken naar een Wadia speler (ik dacht 850 of zo).  Ik kom daar later wel een keer op terug  ;)  8) komt er op neer dat als deze in mijn set matched (!), ik mijzelf een hoop geld kan besparen om niet zowel een analoge Pre van ML te kopen EN tzt een dedicated CD speler (de DV27 is natuurlijk niet het neusje van de zalm op CD gebied), wat in mijn geval misschien wel meer dan 2 stappen verbetering op kan leveren.
Ja, die Wadia-fans zijn heel fanatiek. Besef wel dat je geen SSP throughput hebt op de Wadia en dat die het volume in het digitale domein regelt (wat een stukje resolutie kost van je DAC want je raakt bits kwijt). Er bestaan ook Wadia's met extra inputs, maar die zijn altijd digitaal. Een los kastje is te koop, maar dan doe je vanaf je surround pre nog eens dit extra: analoog->digitaal->analoog. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

#90
Citaat van: Audiofiel op augustus 10, 2005, 23:43:36
Dat geldt voor jou net zo goed. Even goede vrienden dus.

Ik denk dat het een duidelijk geval is van twee eigenwijze gasten die (te lang) met elkaar blijven discussiëren. We zijn beide gewend om niet snel een stap opzij te doen. Ach, dat heeft ook zo zijn charmes. Maar ik vind in 'real-life' discussiëren toch leuker. Wat jij? ;D


Mooie samenvatting Audiofiel ;D


Citaat...hoewel je van mij aan kan nemen dat als ik een  ;D  plaats, hier ook echt met een grijns op mijn smoel zit  ;D

Ik heb je nooit anders gezien met een smile, tenzij je aan het eten bent ;D Volgens mij ben je zo geboren ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Peerless Monster

Ik heb ook wel eens vraagtekens op zijn gezicht gezien hoor ;)
Niet alleen een lach ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Spacebass

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2005, 08:36:49
Ahum. Eigenwijs kun je niet aan of uitzetten. Net als zwanger, je bent het of je bent het niet. :o
Tis natuurlijk een prachtige dooddoener om tegen iemand te zeggen: "Je wilt altijd gelijk hebben", terwijl ik in principe alleen uitleg aan het geven was over mijn ervaring en beleving en concluderende mening.
Door mij "eigenwijs" te laten zijn over iets, waar je niet eigenwijs over KAN zijn, stel je het hele voorafgaande verhaal in een totaal andere context dan het in feite was. Tis wellicht voor anderen te subtiel, maar voor mij dus niet. Alleen in films kan ik dit soort plotwendingen appreciëren....

CitaatJa, die Wadia-fans zijn heel fanatiek. Besef wel dat je geen SSP throughput hebt op de Wadia en dat die het volume in het digitale domein regelt (wat een stukje resolutie kost van je DAC want je raakt bits kwijt). Er bestaan ook Wadia's met extra inputs, maar die zijn altijd digitaal. Een los kastje is te koop, maar dan doe je vanaf je surround pre nog eens dit extra: analoog->digitaal->analoog. 8)
Ik gaf al aan dat ik daar (in mijn eigen thread) nog op terug ga komen  ;)

Audiofiel

Zoals ik al zei: noem het zoals je wilt. QED. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

#94
Het is al weer even geleden 6 september, maar die maandag ging ik voor de tweede keer bij Arjen alias Audiofiel op bezoek. Het was al weer een paar jaar geleden dat ik bij hem de ML 331 kwam kopen die Eisse nu in het bezit heeft.
Wat een indruk hadden zijn eletrostaten destijds achtergelaten op die oude ML :P...

Het was dus weer tijd voor een flinke update van mijn audiogeheugen. Het uiteindelijk doel was dus niet de Monster biwire Z2R luidspreker terug te brengen, immers die had Arjen eerder achterlaten tijdens zijn bezoek aan mij begin dit jaar, maar om weer eens die lekker klinkende electrostaten te beluisteren.

Allereerst werd mij natuurlijk van harte welkom geheten door Arjen en na wat heen en weer gepraat over mijn bijna gebroken rug (ivm sjouwwerk voor mijn nieuwe DIY-speakers) kwam ook Arjens vrouw erbij. Een beetje raar drugs-effect als je net 800 mg Ibuprofen op hebt in sinaasappel smaak en daarna met een theetje voor de neus (citroen, want dat is naast mijn stereo verslaving, de één na grootste) en op de achtergrond de spelende zelfbouw Gemini's van Arjen. Eigenlijk kan ik niet praten over een achtergrond. Ze stonden namelijk links van me opgesteld, aangezien ik op de sweetspot was gaan zitten van de electrostaten.
Het viel mij op dat de kamer een enorme opruimbeurt heeft gehad in vergelijking met die 2 jaar geleden. Ook de apart geplaatste HT en stereo valt meteen op in de woonkamer. Maar die opstelling was sinds mijn eerste bezoek niet veranderd. De componenten inmiddels wel, behalve de processor (Arjen correct me, if I am wrong).
De speakers waren wel dezelfde gebleven en ik denk ook terecht: Dynaudio Gemini SE zelfbouwluidsprekers en natuurlijk mijn grote favorieten: Acoustat model one elektrostaten

Om onze forummers niet te vermoeien met alweer een verhaal met welke componenten Arjen gebruikt, zoals hierboven al uitgebreid is beschreven, vertel ik gewoon waar het op staat. Zoals Patrick reeds alles al gedefineerd heeft, kan ik het daar waar nodig kracht bijzetten of misschien een beetje ontkrachten. Iedereen luistert ten slotte met andere oren.

HT
Na het ordinair geouwebet, gingen we dan toch van start. Weliswaar met de Gemini's, aangezien Arjen uit ervaring niet meer de electrostaten als eerste laat horen. En terecht! ;).
Wat me nog het meest bij is gebleven van die avond, komt uit de scenes van The 5th element. Wat een ambiance zetten die gemini's weer. De ruimte waarin een scene zich afspeelt is zo duidelijk afgebakend. Heerlijk. De snelheid waarmee de driekanaals gebalanceerde Aragons 8008x3B's de Gemini's aansturen is waanzinnig. Heb je ooit de kans om een HT met eindbakken te maken, ga dan voor deze eindbakken. Bijna log met 40 kg aan gewicht, maar zo lekker snel in geluid, zoveel controle over die speakers en het gaat vrij luid, zonder te vervormen. Het bioscoop gevoel werd wel wat verzwakt door het gevoel dat het gebruikte scherm eigenlijk was bedoeld voor dia's.  Ook de akoustiek van de kamer is niet zoals in een bioscoop. Reflecties...   :'(  Maar niet getreurd om die akoustiek, want daar hebben de meeste mensen last van in hun woonkamers. Ook de echte diepe bassen worden niet ervaren, maar door de wonderlijke basshakers onder de bank, werd het toch een waar bioscoopfestijn.
De shakers zijn een ongelofelijk goed altenatief voor mensen met zeikerige buurtjes. Helaas dat door mijn "slechte" rug ervaring van 2 dagen daarvoor, werd ik er een beetje duizelig van. Werd na aanvraag uiteraard uitgezet. Ik heb zelfs een pilletje gekregen, waarbij het wat rustiger in mijn lijf werd.
Ik genoot wel stiekum van de HT van Arjen, die ik thuis inmiddels heb afgezwakt naar een simpel Denon versterkertje met KEF eitjes. Dan is dit toch wel weer andere koek.
Maar wat me overigens opviel was dat de Epson (type ben ik glad vergeten) een fraai plaatje neerzette in vergelijking met mijn Infocus X1. In mijn beleving had een LCD flinke omlijnde randen van de pixels, maar het viel me nu niet eens meer op. Beeld is totaal van ondergeschikt belang in mijn beleving en ik doe het nog maar eventjes met die X1. Perfect ook om TV mee te kijken, maar dat even terzijde.

Wat ik wel als een nadeel ervaarde is dat het geheel nog wat scherpe randen had, maar volgens Arjen kwam dit vanwege de opname. Het wordt te druk in mijn hoofd lijkt het met die scherpte. In de bioscoop heb ik daar totaal geen last van. Bij alle andere HT's die ik tot nu toe heb gehoord dus wel: de vermoeidheid door akoustische problemen van de ruimte waarin de HT staat. Ik miste ook een bepaalde warmte, die de Gemini's niet mee konden geven. Daardoor leek de presentatie wat dun.
Ik heb nooit een zwak gehad voor dynaudio, maar deze Gemini's doen hun uiterste best om mij te betrekken in de film en dat hebben ze zeker wel bereikt. Petje af voor de zelfbouwer!

Stereo
Tsja wat moet ik hiervan zeggen. Mooie eindbak, mooie voorversterker en een mooie CD-speler van Parasound getweakt door Artspeak. Maar die speakers. Oooh oh oh. De speakers zijn 15 jaar oud en ze kunnen op dit niveau spelen? Dat is een heel groot compliment naar de bouwers van Acoustat. Heerlijk snel, wel minder upfront dan vanuit mijn herinneringen maar zeker wel diep (plaatsing), uiterst detailvol en zeker niet plat/vlak beeld als een Audiostatic. Een zeer grote resolutie, maar niet analytisch vanwege de vermeende warmte. Niet wollig, maar gewoon zoals het moet klinken.
Volgens Arjen wordt het verschil in diepte met de eerste keer dat ik er was, gemaakt door het verschil in voorversterker. Destijds gebruikte Arjen een ML 28 voorversterker die flink wat breder klonk. De ML38 van nu mist die breedte iets of wat, maar speelt nu wel flink dieper. Het geluid destijds met de ML 331 en de ML 28 was meer upfront en breder, terwijl het geluid nu wat smaller, maar wel flink wat dieper is geworden. Ik weet niet welke van de 2 ik prefereer, maar ik kan me de keuze van Arjen met de Classé wel goed voorstellen.
Ik ben thuis inmiddels al een flinke diepte gewend en in mijn set komt dit beter tot uiting, maar ik vind het upfront geluid wat de Acoustats nog wel in zich hebben toch ook zeer zeker lekker in de oren klinken. Bij mij thuis komt de zanger of zangers niet helemaal naar je toe. Ze aarzelen halverwege de catwalk en blijven daar staan. Bij de Acoustats staan ze voor je neus.
Verder totaal niet vermoeiend. Rustig, maar wel snel. We hebben toch zitten kletsen met 90 dB voor onze neuzen (Arjen liet het op de dB meter zien). En dat is bepaald niet zacht. De buren waren al gewaarschuwd volgens Arjen, dus dat zat wel snor ;).

Lettend op de onderste tonen die door de dubbele woofers worden voorgebracht, moet ik wel zeggen, dat je "hoort" dat het scanspeak drivers zijn. En dat bedoel ik uiterst positief! Mijn Ushers gaan flink wat lager dan de woofers van Arjen, maar je hoort gewoon de potentie van de scanspeaks van Arjen. Erg mooi gedefinieerd laag. Ik denk een uiterst mooie combinatie met de Acoustats. Beter dan de eerder gebruikte Peerless XLS10. Die kan de snelheid echt niet bijbenen van de electrostaten.
Nu zul je je afvragen hoe weet hij dat nou? Ik heet natuurlijk niet voor niks Peerless Monster ;D.
Ze reiken niet naar de allerlaagste regionen, gewoon simpelweg omdat de kamer te smal is (de set staat in de breedte richting, vandaar mijn term smal, want eigenlijk moet je praten over lengte om de laagste bassen te horen of eigenlijk is voelen een beter woord daarvoor...), maar je hoort gewoon dat ze potentie hebben om beter te spelen naar mate de kamer langer is...

Wat hebben we nu allemaal geluisterd? Uiteraard T&P. Wie Arjen kent, weet dat die CD ook altijd gedraaid wordt. Maar wie nu wie gecoverd heeft met het nummer Time after time...??? ;D
Daarnaast ook natuurlijk mijn nieuwe favo sinds de komst van Arjen langs mijn huis: Amos Lee.
Daarnaast nog wat andere CD's die mij niets zeggen, maar sommige anderen hier op het forum des te meer. Arjen kan ze wel vernoemen denk ik. Lekker sfeer verhogende CD's.

Het viel me allereerst op hoe goed Amos daar stond. Ook Tuck & Patty kwamen in de huiskamer spelen, ondanks het feit dat Arjen ze niet had uitgenodigd voor het onderonsje.
De kippevel van de eerste keer dat ik de electrostaten hoorde bleef dit keer uit, maar ik denk dat dit toch te maken heeft met de keuze voor componenten. Maar de presentatie blijf ik overweldigend vinden. Anders dan thuis, dat zeker. Thuis is het allemaal wat rustiger, wat bedeesder, wat minder intens en overspoelend als het ware. Als ik geld heb voor een tweede set, dan denk ik dat zulke jongens eens mijn huiskamer gaan vullen. Dus Arjen, mocht je ze ooit wegdoen....... ;).

Onderweg onze sessie hebben we een kabel verwisselt, maar ik denk dat het meer voor Arjen van belang was van wat ik ervan vond tijdens de sessie. Ik kan de verschillen nu ook minder goed pennen moet ik eerlijk toegeven. Onze conclusie van ons beide was in ieder geval wel, dat de eerste kabel gewoon de betere was.

Na de electrostaten kwamen de zelfbouwers (dit zijn de Dynaudio Audience 40 SAE (Special Audiofiel Edition)) aan de beurt. Dat was wel weer eventjes wennen.
Het geluid stond dun voor me, wat terughoudender in vergelijking met de electrostaten. Maar na de vergelijk met het origineel (met dezelfde filters) schrok ik toch wel even dat de zelfbouw zoveel mooier zijn qua geluid. Het geluid uit de zelfbouwers komt flink los van de speakers, terwijl het origineel veel plakkeriger is. En dan was het origineel zelfs al voorzien van een nieuw filter. Arjen liet het oude originele filter zien van de Dynaudio's, maar dat zag er slecht uit. Ik heb echt medelijden met de mensen die zo'n dynaudio hebben gekocht. Wat een pruts ding zo'n origineel filter.
Qua afwerking was er ook niets te klagen. Arjen gaf ook aan dat er diepte zat in het fineer en na het bekijken ervan werd me duidelijk waar hij het over had. Het 3D effect in fineer. Erg mooi.
Zeker als je je bedenkt dat je voor weinig geld 4 van zulke speakertjes kan aanschaffen.
Waar ik me wel aan ergerde, waren ook hier weer de scherpe randjes (ik zal wel weer te kritisch zijn), maar na aansluiten van alle Dynaudio's (incluis de Gemini's) op de stereoset van Arjen lag het blijkbaar aan de tweeter van Dynaudio. Ook de beroemde Eso tweeter. Just not my cup of tea...

Al met al een zeer geslaagde avond en dit gaan we vaker doen dan 1 keer in de 2 jaar Arjen. Vooral ook omdat we beide kunnen lullen als brugman en dan gaat de tijd veel te vlug voorbij. Kom binnenkort maar eens langs met die voorversterker van ML (de 28 of de 38, beide vind ik mooi). Misschien dat ik interesse heb. Moet Fikszo wel eerst mijn Denon kopen, zoals beloofd... ;).
En de vrouw moet er mee eens zijn.

Met zo'n ML kan ik dan de Plinius eindversterking aansturen en de Droplet XLR zetten.
... Ik heb alleen geen pluggen/kabels tussen de ML vv en de Plinius...

In ieder geval bedankt voor de gezellige avond.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Richi

Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Inderdaad heel herkenbaar allemaal. Maar blijft toch een gave set :)

Citaat van: Peerless Monster op september 16, 2005, 14:53:12
Wat hebben we nu allemaal geluisterd? Uiteraard T&P. Wie Arjen kent, weet dat die CD ook altijd gedraaid wordt. Maar wie nu wie gecoverd heeft met het nummer Time after time...??? ;D
Hahaha... Audiofiel=T&P  ;)

Maar wil je eens iets anders, luister dan gewoon eens naar het origineel (je weet nog van wie dat is?), dat is gewoon een goed stuk muziek. En weer anders is de versie van Cassandra Wilson. Ook mooi, maar die versie moet je niet vergelijken met die van T&P en het origineel. Cassandra Wilson is ook zichzelf en zo moet je het beschouwen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Peerless Monster

CitaatLeuke review en heel herkenbaar.
Thnx Richi!
Het is wel heel moeilijk om iets te schrijven waar anderen ook al zijn geweest.
Vandaar dat ik minder nadruk heb gelegd over de situatie van Arjen en welke componenten hij allemaal heeft.
Stiekum ben ik gewoon verliefd geworden op zijn ML 28, maar de electrostaten hadden mijn liefde al sinds ik de eerste keer bij Arjen kwam... Ik blijf het één van de mooiste sets vinden die ik bij anderen heb gehoord!.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

wil

Citaat van: Peerless Monster op september 16, 2005, 18:46:05
Stiekum ben ik gewoon verliefd geworden op zijn ML 28, maar de electrostaten hadden mijn liefde al sinds ik de eerste keer bij Arjen kwam... Ik blijf het één van de mooiste sets vinden die ik bij anderen heb gehoord!.
Zijn ML 28 ís  :-*





hij is te koop trouwens  ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

#99
Leuk verhaal Rens! :D Grappige beschrijving ook van de sfeer van die avond. ;D

Leuk dat je de eigenschappen van de Aragons op hun waarde weet te schatten. De Dynaudio-sound is niet helemaal jouw ding, dat weet ik. De neutrale Dynaudio is toch wel wat anders dan Kef of de meer warme Usher / ScanSpeak klank. Het 'scherpe randje' wat jij ervaart, is ook een keuze. Ik heb de filtering duidelijk afgestemd op het HT en daarom is de klank iets minder vriendelijk, maar wel lekker snel en ruimtelijk. Maar zoals het met de eerste (belangrijkste) keuze is van een goede set: die wordt gemaakt op de speakers. De speakers moeten 'jouw' klank zijn, want wat je niet bevalt aan de klank kun je met geen versterker of exotische kabel meer compenseren. Dat weet jij trouwens zelf al heel goed, Rens. Vandaar recent ook je duidelijke keuze voor de Ushers.


Citaat van: Peerless Monster op september 16, 2005, 14:53:12
Maar die opstelling was sinds mijn eerste bezoek niet veranderd. De componenten inmiddels wel, behalve de processor (Arjen correct me, if I am wrong).
Er is niet zo heel veel veranderd sinds jouw bezoek bijna 2 jaar eerder: alleen de Parasound 1000 is door het 2000 loopwerk vervangen, de goedkope DVD-speler is vervangen door een andere (goedkope) en in surround is de eindversterking vervangen.


CitaatMaar wat me overigens opviel was dat de Epson (type ben ik glad vergeten) een fraai plaatje neerzette in vergelijking met mijn Infocus X1. In mijn beleving had een LCD flinke omlijnde randen van de pixels, maar het viel me nu niet eens meer op.
Dat komt vooral omdat je meer pixels hebt gezien dan op je X1. Dit is de TW-200H (1280 breed) en die zet een zeer acceptabel plaatje neer. Met de TW-10H (854 breed) kan ik niet wennen aan die dikke zwarte randen van die veel te grote pixels; je moet er heel ver van af gaan zitten om een goed plaatje te krijgen.


CitaatDe speakers waren wel dezelfde gebleven en ik denk ook terecht: Dynaudio Gemini SE zelfbouwluidsprekers en natuurlijk mijn grote favorieten: Acoustat model one elektrostaten
Ahhh, de Acoustats... zwijmel zwijmel zwijmel:
CitaatMaar die speakers. Oooh oh oh. De speakers zijn 15 jaar oud en ze kunnen op dit niveau spelen? Dat is een heel groot compliment naar de bouwers van Acoustat. Heerlijk snel, wel minder upfront dan vanuit mijn herinneringen maar zeker wel diep (plaatsing), uiterst detailvol en zeker niet plat/vlak beeld als een Audiostatic. Een zeer grote resolutie, maar niet analytisch vanwege de vermeende warmte. Niet wollig, maar gewoon zoals het moet klinken. Volgens Arjen wordt het verschil in diepte met de eerste keer dat ik er was, gemaakt door het verschil in voorversterker.
Toen je de vorige keer luisterde, zat de 28 er nog op (iets breder en iets minder diep) en heb je met de 331 geluisterd, niet met de CA-400. Bovendien staan de electrostaten een 10 cm dichter bij elkaar wegens ruimtegebrek. Overigens kan ik de breedte/diepte verhouding heel direct regelen met de Acoustats: een beetje meer toe-in of toe-out geeft direct een dieper of juist breder beeld.

CitaatBij mij thuis komt de zanger of zangers niet helemaal naar je toe. Ze aarzelen halverwege de catwalk en blijven daar staan. Bij de Acoustats staan ze voor je neus.
Heel leuk omschreven!

CitaatVerder totaal niet vermoeiend. Rustig, maar wel snel. We hebben toch zitten kletsen met 90 dB voor onze neuzen (Arjen liet het op de dB meter zien). En dat is bepaald niet zacht. De buren waren al gewaarschuwd volgens Arjen, dus dat zat wel snor ;).
Wat jij niet weet is dat, terwijl wij met 93 dB (gewogen) op 3-4 meter afstand zaten te spelen en elkaar zonder enige stemverheffing nog goed konden verstaan (oh, wat hou ik daar toch van!), de buurvrouw bezig was met haar laatste rustige momenten. Ik geloof dat jij om 01:30 naar huis ging, maar een paar uur later is de buurvrouw al bevallen van een gezonde zoon!


CitaatMijn Ushers gaan flink wat lager dan de woofers van Arjen, maar je hoort gewoon de potentie van de scanspeaks van Arjen. Erg mooi gedefinieerd laag. Ik denk een uiterst mooie combinatie met de Acoustats.
We zijn het helemaal met elkaar eens. ;D

CitaatHet viel me allereerst op hoe goed Amos daar stond. Ook Tuck & Patty kwamen in de huiskamer spelen, ondanks het feit dat Arjen ze niet had uitgenodigd voor het onderonsje. De kippevel van de eerste keer dat ik de electrostaten hoorde bleef dit keer uit, maar ik denk dat dit toch te maken heeft met de keuze voor componenten.
Misschien de hooggespannen verwachting, maar ik denk dat je überhaupt weinig kippenvel meer krijgt met 800mg ibuprofen met daarboven op nog eens 75mg natrium dicolfenac !!!


CitaatMaar de presentatie blijf ik overweldigend vinden. Anders dan thuis, dat zeker. Thuis is het allemaal wat rustiger, wat bedeesder, wat minder intens en overspoelend als het ware. Als ik geld heb voor een tweede set, dan denk ik dat zulke jongens eens mijn huiskamer gaan vullen. Dus Arjen, mocht je ze ooit wegdoen....... ;).
No way dat ik ze wegdoe. ;D
Ik was al blij dat jij die avond zo verwakt was, dat ik ze weer uit je handen los heb weten te rukken.  >:D

CitaatAl met al een zeer geslaagde avond en dit gaan we vaker doen dan 1 keer in de 2 jaar Arjen.
Dat is een feit. En het was (mede daarom?) beregezellig.

CitaatKom binnenkort maar eens langs met die voorversterker van ML (de 28 of de 38, beide vind ik mooi). Misschien dat ik interesse heb. Moet Fikszo wel eerst mijn Denon kopen, zoals beloofd... ;). En de vrouw moet er mee eens zijn.
Met zo'n ML kan ik dan de Plinius eindversterking aansturen en de Droplet XLR zetten.
... Ik heb alleen geen pluggen/kabels tussen de ML vv en de Plinius...
Ik zal binnenkort weer langskomen voor een leuke (luister/klets) avond. XLR-kabels heb ik wel liggen om mee te testen, dus dat is geen probleem.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.