Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

Goed idee, Richard! :D

Misschien kan ik dan ook de Aragon Soundstage en de Classé SSP-75 meenemen ter vergelijk, dat zou voor mij ook een leuk vergelijk zijn in een 'vreemde' set. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Geweldig, ik heb er nu al zin in! Ik PM je een paar data.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

PM ontvangen. :D

Ik stel voor om zaterdag 7 juni te kiezen voor de surround shootout. Ik heb er een apart topic voor geopend.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

In afwachting van de surround processor shootout nog even een update over de wijzigingen in huize Audiofiel... 8)


Alvast vooruitlopend op een nieuwe stereo/surround opzet met enkel Acoustat electrostaten, zijn er nog wat veranderingen geweest. Zo heb ik naast de 3e surround processor inmiddels ook twee subwoofers aangeschaft....


Twee? :o ???  Ja, twee....  ;D Want ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit hoe ik de LFE ga afhandelen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De eerste subwoofer is een pianozwarte Velodyne SPL-1200R. Een heel klein kastje met een actieve woofer er in, een afstandsbediening (wie heeft daar nu op zitten wachten? ???) en een ingebouwde equalizer voor een (automatische) aanpassing aan de ruimte door middel van een minuscuul 'handsfree' microfoontje...


De eerste indruk was positief: deze komt zonder problemen door de (niet onaanzienlijke) WAF. ;D


De tweede indruk was minder positief: de oude passieve ScanSpeak zelfbouwers (met 40x40x40 cm net ietsje groter) vond ik eigenlijk toch wel een stuk strakker klinken. :-\ Minder diep, maar wel een stuk sneller. ::)


Misschien is het wennen, misschien went het nooit. Ik ga het nog wel uitvinden. In ieder geval is het een geinig kastje en zeker niet verkeerd qua klank. De automatische afregeling geeft een twintigtal pulsen en stelt daarmee de ingebouwde equalizer in. Het resultaat is goed te noemen..... Tenminste op de luisterplek...... :P


Want op andere plekken in de huiskamer zijn er na afregeling juist méér problemen ontstaan. Begrijpelijk, maar wel vervelend. Want wie vertelt mij dat de buren nu juist niet extra last van mij hebben? In de keuken heb ik ineens gewoon echt teveel laag voor de kiezen gekregen.... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#555
De tweede subwoofer is een zwarte SVS PB12 Plus. Deze is wél groter dan mijn ScanSpeak zelfbouwers. Sterker nog, de Velodyne (buitenmaat 54 liter) past er bijna 4x in... :o


Het valt te raden dat de Wife Acceptance Factor dan ook een stukje lager uitvalt (understatement). Zelfs het bepaald niet geringe incasseringsvermogen van Mrs. Audiofiel had er onder te leiden.... en ik geef haar geen ongelijk. De SVS ziet er zeker niet onopvallend uit. ;D


Voordeel is de 'brittex' afwerking. De dikke, grove structuur zorgt er voor dat hij child-proof is, iets wat voor het kleine kastje in pianolak zwart waarschijnlijk niet zal gelden. Tevens is een downfiring sub natuurlijk ook moeilijker bereikbaar voor kinderhandjes. Daarentegen zijn de 3 poorten aan de achterzijde weer wel een leuke 'binnenkomer'. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De SVS is echter nog niet aangesloten geweest, dus vooralsnog geen luisterresultaten. Ik verwacht dat hij dieper gaat en meer druk zal geven dan de Velodyne. Een vergelijkende test / shootout zal antwoord moeten geven op de vraag welke mij het meest bevalt (voor films). Ik hoop maar dat de SVS de test zal halen en niet voor die tijd door mijn ega de deur is gewezen. ::)


Wellicht zal ik ook voor die keuze een shootout gaan houden. Keep you posted. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daxie

dan toch eens een pb12+ binnengehaald Arjen?

qua diepgang en druk zal die de Velo idd zwaar voorbijgaan. qua snelheid zal het echter wat minder zijn...

ik ben benieuwd. Het vergelijk is echter niet volledig eerlijk, aangezien de velo geequalised is. Doe hetzelfde met de pb12+ en je komt al dichterbij (en qua budget toch in een verschillende klasse)

hifiman

Dat jij ooit nog eens aan de commerciele subs zou gaan  ;D

Wel gelijk twee leuke modelletjes!  8) Ik ben benieuwd welke uiteindelijk je voorkeur gaat hebben.  :)

Audiofiel

Citaat van: daxie op juni  5, 2008, 14:17:45
Het vergelijk is echter niet volledig eerlijk, aangezien de velo geequalised is. Doe hetzelfde met de pb12+ en je komt al dichterbij (en qua budget toch in een verschillende klasse)

Mee eens. Maar als het de SVS wordt, zal hij ongetwijfeld als tweede stap een EQ gaan krijgen, al was het maar in de vorm van een Behringer. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  5, 2008, 14:52:47
Dat jij ooit nog eens aan de commerciele subs zou gaan  ;D

Proberen kan geen kwaad. Maar of ik er bij blijf, dat weet ik nog niet (zie mijn beschreven ervaring met de Velo). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Hoi Arjen,

Kan je alle subwoofers ook eens meten in de ruimte? Ik ben wel benieuwd namelijk wat de in-room metingen zijn van de verschillende subwoofers bij je. Mede ook gezien je ervaring hieronder.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Audiofiel op juni  4, 2008, 18:35:59
De eerste subwoofer is een pianozwarte Velodyne SPL-1200R. Een heel klein kastje met een actieve woofer er in, een afstandsbediening (wie heeft daar nu op zitten wachten? ???) en een ingebouwde equalizer voor een (automatische) aanpassing aan de ruimte door middel van een minuscuul 'handsfree' microfoontje...


De eerste indruk was positief: deze komt zonder problemen door de (niet onaanzienlijke) WAF. ;D


De tweede indruk was minder positief: de oude passieve ScanSpeak zelfbouwers (met 40x40x40 cm net ietsje groter) vond ik eigenlijk toch wel een stuk strakker klinken. :-\ Minder diep, maar wel een stuk sneller. ::)


Misschien is het wennen, misschien went het nooit. Ik ga het nog wel uitvinden. In ieder geval is het een geinig kastje en zeker niet verkeerd qua klank. De automatische afregeling geeft een twintigtal pulsen en stelt daarmee de ingebouwde equalizer in. Het resultaat is goed te noemen..... Tenminste op de luisterplek...... :P


Want op andere plekken in de huiskamer zijn er na afregeling juist méér problemen ontstaan. Begrijpelijk, maar wel vervelend. Want wie vertelt mij dat de buren nu juist niet extra last van mij hebben? In de keuken heb ik ineens gewoon echt teveel laag voor de kiezen gekregen.... ::)

Audiofiel

Waar zou ik die subs mee moeten meten, Bjorn? ::) Ik heb geen meetapparatuur behalve de oortjes. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#563
Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 15:55:30
Waar zou ik die subs mee moeten meten, Bjorn? ::) Ik heb geen meetapparatuur behalve de oortjes. ;)
Moet ik dan maar eens langkomen met mijn gecalibreerde linearx M31 meetmicrofoon  ???

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  5, 2008, 16:05:06
Moet ik dan maar eens langkomen met mijn gecalibreerde linearx M31 meetmicrofoon  ???

Dat stel ik zeker op prijs. :)


Maar dan pas wanneer ik toe ben aan de volgende stap: "Welke sub?".... 8)
Ik hoop dit weekend eerst eens een ei te leggen over de vraag "Welke prepro?" ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 16:07:28
Maar dan pas wanneer ik toe ben aan de volgende stap: "Welke sub?".... 8)
Ik hoop dit weekend eerst eens een ei te leggen over de vraag "Welke prepro?" ;)

Kijk Audioloog, zo kan het ook: stap voor stap >:D ;D ;)

hifiman

Citaat van: reMC op juni  5, 2008, 16:08:24
Kijk Audioloog, zo kan het ook: stap voor stap >:D ;D ;)
Ach ik zit al lang in het multitasking multithreading timeslicing multicore multicpu hyperthreading tijdperk  :P

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 16:07:28
Dat stel ik zeker op prijs. :)


Maar dan pas wanneer ik toe ben aan de volgende stap: "Welke sub?".... 8)
Ik hoop dit weekend eerst eens een ei te leggen over de vraag "Welke prepro?" ;)
Helder! We spreken wel een keer af als je als de tijd daarvoor rijp is  :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  5, 2008, 16:11:43
Helder! We spreken wel een keer af als je als de tijd daarvoor rijp is  :)

Top! Lijkt mij leuk, leerzaam en gezellig. 8)


Maar iets zegt mij dat we voor die tijd mekaar al weer gaan zien. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 16:18:35
Top! Lijkt mij leuk, leerzaam en gezellig. 8)


Maar iets zegt mij dat we voor die tijd mekaar al weer gaan zien. ;)
Ik vrees het ook ja  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  5, 2008, 16:19:16
Ik vrees het ook ja  ;D

Je zult het helaas met mijn gezelschap moeten stellen op de 21e en 22e. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Ik dacht dat je misschien meetapparatuur had, dan had je zelf kunnen meten en misschien verklaren waarom een subwoofer anders klinkt.

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 15:55:30
Waar zou ik die subs mee moeten meten, Bjorn? ::) Ik heb geen meetapparatuur behalve de oortjes. ;)

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op juni  5, 2008, 16:30:35
Ik dacht dat je misschien meetapparatuur had, dan had je zelf kunnen meten en misschien verklaren waarom een subwoofer anders klinkt.

Meten wel, maar verklaren waarom hij anders klinkt heeft natuurlijk te maken met meer parameters dan alleen een meting. Twee woofers die (nagenoeg) hetzelfde meten kunnen nog steeds anders klinken. Maar dat weet jij ook wel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Uiteraard, maar ik denk dat de meting van de spl-1200R misschien anders is dan je zelfbouw scanspeak woofer.
Maar goed, wie weet dat audioloog het nog eens kan meten, ik vind het wel interessant!

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 16:32:56
Meten wel, maar verklaren waarom hij anders klinkt heeft natuurlijk te maken met meer parameters dan alleen een meting. Twee woofers die (nagenoeg) hetzelfde meten kunnen nog steeds anders klinken. Maar dat weet jij ook wel. ;)

Audiofiel

De afspraak met Audioloog zit daarvoor in de pijplijn, dus te zijner tijd zal ik de resultaten hier posten. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.