Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

Randal

CiteerAanwijzingen voor HDMI-poort Xbox 360 verschenen

Mogelijk zal Microsoft binnenkort met een nieuwe versie van de Xbox 360 komen met een geïntegreerde HDMI-uitgang. De mannen van Xbox-Scene hebben namelijk van een anonieme bron een, enigszins vage, foto ontvangen van een Xbox 360-moederbord met HDMI-uitgang. Met behulp van de HDMI-uitgang zou het mogelijk worden om een hdtv-signaal digitaal richting de televisie te transporteren in plaats van analoog. Hoewel één plaatje van een anonieme bron alles behalve zekerheid biedt is het toevoegen van een HDMI-uitgang een logische stap voor Microsoft gezien de snel toenemende populariteit van deze standaard. De PlayStation 3 die aan het einde van dit jaar geïntroduceerd zal worden beschikt standaard over een HDMI-aansluiting.
Bron:Tweakers.net

Is de externe HD-DVD-drive dan alleen optimaal bruikbaar bij de nieuwe versie XBOX360....?

Wijdeveld

Randal, ja het lijkt mij wel. We hebben er als eens over gefilosofeerd (jouw bericht van 12 mei in deze thread), maar ik kon me al niet voorstellen dat er een onbeveiligd signaal uit zou komen. Dit zou oplosbaar geweest zijn als het signaal 2 kanten op ging (dus van HD-DVD naar de Xbox voor decodering en dan weer terug om via de HD-DVD speler beveiligd afgespeeld te kunnen worden). De externe speler had dan een HDMI/HDCP aansluiting moeten hebben (en er moest een interne encryptie op het terugkomend signaal zitten), maar dat is niet het geval. Dan blijft alleen de mogelijkheid van een update voor de Xbox over.

Nog een leuke quote link over het hacken van HD content: http://uk.theinquirer.net/?article=32937
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Randal

Citaat van: Randal op juni 27, 2006, 12:23:29

6. Those Who Ignore History...
In DVD-audio en SACD werd veel minder geïnvesteerd, er is amper reclame voor gemaakt door de hifi-leveranciers. De formaten werden door maar weinig fabrikanten ondersteund.
Achter HD-DVD en Blu ray zit zo goed als elke fabrikant, die daarvoor ook flink heeft moeten investeren. Er staat nu veel meer op het spel, dus zullen de formaten dmv een Push-strategie op de markt worden gezet.
(Daarbij is de rol van de 'record-industry' van minder belang dan wordt gesuggereerd)

Om mijn bovenstaande argument te onderbouwen dat de vergelijking met het verleden niet opgaat, dit zag je niet bij DVD-A en/of SACD:

Citeer
Mediaoffensief HD-DVD van start

Zeven bedrijven uit het HD-DVD-kamp hebben het startschot gegeven voor een campagne die het nieuwe formaat in de komende zes maanden bekendheid bij het Amerikaanse publiek moet geven. De North American HD DVD Promotional Group, zoals het samenwerkingsverband van Universal, Warner, Paramount, HP, Intel, Toshiba en Microsoft heet, hield de 'The Look And Sound Of Perfect'-campagne ten doop tijdens een conferentie van de Video Software Dealers Association, die deze week in Las Vegas wordt gehouden. Het zevental zal tot en met de feestdagen naar schatting 150 miljoen dollar uitgeven om via winkels, televisie, tijdschriften, billboards, het web en een vrachtwagen - die door de reclamejongens de 'HD DVD Mobile Experience' wordt genoemd - met de nieuwe technologie aan de weg te timmeren. 'We gaan onze spierballen laten zien', aldus Universal-directeur Craig Kornblau: 'De consument moet weten dat wij het beste high-definitionproduct hebben, en dat we daar volledig aan toegewijd zijn.'

Uiteraard is de campagne erop gericht om HD-DVD-spelers aan de man te brengen, maar momenteel heeft alleen Toshiba twee spelers in de verkoop. De rest van de reclamecampagne is er voorlopig op gericht om de films op het nieuwe medium in de schijnwerpers te zetten. Samen met HD-DVD-aanhangers New Line Cinema en HBO zijn de deelnemende filmbedrijven goed voor meer dan de helft van alle films die ooit zijn gemaakt. Tot dusverre zijn er slechts een stuk of veertig titels te koop, maar dat aantal zal dit jaar nog naar rond de 150 stijgen, claimde een woordvoerder van Toshiba. Hij hoopt dat er dankzij de campagne tegen maart volgend jaar 700.000 spelers van zijn bedrijf zullen zijn verkocht. Dat is maar een fractie van de zes miljoen Blu-ray-spelers die Sony tegen die tijd per PlayStation 3 naar de winkels wil hebben verzonden, maar uiteraard zullen er voor die tijd nog meer fabrikanten met HD-DVD-apparatuur komen. Ook die moeten kunnen profiteren van de publicitaire voorsprong die het consortium probeert te behalen. Als de groep daarin slaagt deelt het een gevoelige tik aan de concurrentie uit: de Verenigde Staten is de grootste entertainmentmarkt ter wereld, en de eerste klap zou hier heel wat daalders waard kunnen zijn.
Bron: tweakers.net

SiR-ROUND

Blue ray branders tot 2007 uitgesteld ivm tekort aan laserdiodes... KutSony houdt ze allemaal vast voor de PS3...

neptune

Citaat van: SiR-ROUND op juli 13, 2006, 08:28:21
Blue ray branders tot 2007 uitgesteld ivm tekort aan laserdiodes... KutSony houdt ze allemaal vast voor de PS3...
dan koop je toch een PS3 >:D
zet hier iets neer

SiR-ROUND

Wat moet ik daarmee dan? Ik hou niet van console gamen...

Wimpie007

Zoals het er nu uitziet is een PS3 zelfs nog goedkoper dan een standalone blu-ray speler...  :-\
Ik denk niet dat het op zich een slechte keuze is, afhankelijk van de verdere multimedia capaciteiten van het toestel (High Def weergave over netwerk en dergelijke...)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Randal

Citaat van: wimpie007 op juli 14, 2006, 12:21:34
Zoals het er nu uitziet is een PS3 zelfs nog goedkoper dan een standalone blu-ray speler...  :-\
Ik denk niet dat het op zich een slechte keuze is, afhankelijk van de verdere multimedia capaciteiten van het toestel (High Def weergave over netwerk en dergelijke...)

Als de PS3 volgend jaar hier met kerst wordt gelanceerd, zullen de Blu-Ray spelers wel in prijs zijn gezakt!  ;)
Alhoewel, het is de vraag of Blu Ray dan 'al' op het inferieure Europese continent geïntroduceerd is....   :-\

Robbo

Feit is wel dat HD-DVD in elk geval waarmaakt wat ze beloven.  Dat kan van BR nog niet gezegd worden.

Randal

Citaat van: Wijdeveld op juli 11, 2006, 09:36:12
Randal, ja het lijkt mij wel. We hebben er als eens over gefilosofeerd (jouw bericht van 12 mei in deze thread), maar ik kon me al niet voorstellen dat er een onbeveiligd signaal uit zou komen. Dit zou oplosbaar geweest zijn als het signaal 2 kanten op ging (dus van HD-DVD naar de Xbox voor decodering en dan weer terug om via de HD-DVD speler beveiligd afgespeeld te kunnen worden). De externe speler had dan een HDMI/HDCP aansluiting moeten hebben (en er moest een interne encryptie op het terugkomend signaal zitten), maar dat is niet het geval. Dan blijft alleen de mogelijkheid van een update voor de Xbox over.

Nog een leuke quote link over het hacken van HD content: http://uk.theinquirer.net/?article=32937

Hier iets meer info:
CiteerATi ontwikkelt H.264-decoder voor Xbox 360

Microsoft heeft eerder al een tipje van de sluier opgelicht omtrent de HD-DVD-speler voor hun Xbox 360 en inmiddels is er een nieuw detail opgedoken. Vandaag is namelijk duidelijk geworden dat ATi de decoder gaat leveren die ervoor moet zorgen dat er video van HD-DVD's kan worden gelezen. De H.264-decoder zal de gpu van de console gebruiken en zal op die manier genoeg capaciteit hebben om HD-DVD-data te decoden. Het is voorlopig nog onduidelijk of er op de Xbox 360-console zelf software geïnstalleerd dient te worden om gebruik te kunnen maken van HD-DVD-techniek. De mogelijkheid bestaat namelijk dat ATi zijn techniek enkel dient te integreren in de door Microsoft aangekondigde externe speler. ATi en Microsoft zeggen met deze samenwerking alle vertrouwen te hebben in een succesvolle strijd tegen de Sony PS3 en zijn Blu-ray-technologie.
Bron: tweakers.net

marcovdb

Randal

Citaat van: marcovdb op juli 15, 2006, 16:38:01
Da's nog 's een andere insteek:

Blu-ray: Can it Survive?

http://www.projectorcentral.com/blu-ray_2.htm

Inderdaad, aardig betoog.
Blu Ray blijkt volgens hun dus nauwlijks beter dan een gewone dvd, terwijl HD-DVD aanzienlijke verbeteringen laat zien...

Ook interessant om te lezen dat het volgens hun nagenoeg niks uitmaakt of een film in 1080p of 1080i wordt uitgezonden, ofwel ophef om niks...

Citeer
The Toshiba HD-DVD player outputs 1080i, and the Samsung Blu-ray player outputs both 1080i and 1080p. What they fail to mention is that it makes absolutely no difference which transmission format you use—feeding 1080i or 1080p into your projector or HDTV will give you the exact same picture. Why? Both disc formats encode film material in progressive scan 1080p at 24 frames per second. It does not matter whether you output this data in 1080i or 1080p since all 1080 lines of information on the disc are fed into your video display either way. The only difference is the order in which they are transmitted....

So why all the confusion? If live video is originally captured with an HD video camera in 1080p, that is a much higher resolution than capturing in 1080i. The reason is that when an HD camera captures in 1080i, it is scanning 540 odd lines at one moment in time, and the 540 even lines at a subsequent moment in time. So in motion sequences, vertical resolution drops to 540 lines rather than 1080. Furthermore, interlaced capture produces motion offsets in the reassembled frame, resulting in the interlacing artifacts that people don't like. That does not occur with either HD-DVD or Blu-ray 1080p film-sourced material since it is all progressively scanned from film frames that represent single moments in time. So this material can be transmitted from the player to the display via 1080i without introducing interlacing artifacts.

jaco

Citaat van: marcovdb op juli 15, 2006, 16:38:01
Da's nog 's een andere insteek:

Blu-ray: Can it Survive?

http://www.projectorcentral.com/blu-ray_2.htm
De beste HD-DVD vergelijken met een DVD, en een van de slechtste Blu-Ray met DVD vergelijken noem ik geen goede test.

En geen verschil tussen 1080i en 1080p ???

Gewoon een gesponsorde advertentie van toshiba
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Randal

Citaat van: jaco op juli 16, 2006, 07:31:03
De beste HD-DVD vergelijken met een DVD, en een van de slechtste Blu-Ray met DVD vergelijken noem ik geen goede test.

En geen verschil tussen 1080i en 1080p ???

Gewoon een gesponsorde advertentie van toshiba

Als je hun dan beticht van sponsoring, geef dan een onderbouwing aan je argumenten:

1. Hij heeft niet één Blu Ray vergeleken, maar 3...

2. Geef dan aan waar hij de mist in gaat met zijn redenatie over het nagenoeg niet bestaan van verschillen tussen 1080p en 1080i op deze media? (zie mijn vorige post)

jaco

Citaat van: Randal op juli 16, 2006, 09:58:42
Als je hun dan beticht van sponsoring, geef dan een onderbouwing aan je argumenten:

1. Hij heeft niet één Blu Ray vergeleken, maar 3...
Het is wel bekend dat de blu-ray titles niet al te best zijn. Dus al neem je er 5 of 10 vindt je nog geen echte topper (op de samsung speler)

Citeer
2. Geef dan aan waar hij de mist in gaat met zijn redenatie over het nagenoeg niet bestaan van verschillen tussen 1080p en 1080i op deze media? (zie mijn vorige post)
Hij kijkt op een 1280x720 projector, en kan op basis daarvan geen uitspraak doen dat een 1080i en een 1080p er hetzelfde uitzien. Hij kan domweg er niet naar kijken, en ziet alleen wat de electronica van de gebruikte BENQ er van maakt.

Er staat letterlijk:
CiteerThe truth is this: The Toshiba HD-DVD player outputs 1080i, and the Samsung Blu-ray player outputs both 1080i and 1080p. What they fail to mention is that it makes absolutely no difference which transmission format you use—feeding 1080i or 1080p into your projector or HDTV will give you the exact same picture. Why? Both disc formats encode film material in progressive scan 1080p at 24 frames per second. It does not matter whether you output this data in 1080i or 1080p since all 1080 lines of information on the disc are fed into your video display either way.

Het is op zich niet on-waar, maar het signaal opnemen aan de ingang van een weergever en het goed weergeven zijn 2 heel verschillende dingen.
Het materiaal op een HD-DVD en Blu-Ray staat in 1080P23,97 op de disc. De gebruikte Broacom chip maakt er 1080i59,94 van.
Lees de volgende thread maar eens door.
Er staat in de daar ingelinkte test vaak "Fail" Dus niet ieder display is in staat om een goede reverse telecine te doen.

Dat de samsung wel 1080P uit kan geven is ook slechts reclame. De implementatie via een Genesis "faroudja" chip schijnt niet echt goed te zijn.

Beide spelers zijn ontwikkeld voordat de chips klaar waren waar zowel MPEG-2, H2.64 en VC-1 support in zaten voor alle resoluties en verversingsfrequenties. Dus de 1e generaitie heeft wat probleempjes.

9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

marcovdb

Citaat van: jaco op juli 16, 2006, 11:07:49
Hij kijkt op een 1280x720 projector, en kan op basis daarvan geen uitspraak doen dat een 1080i en een 1080p er hetzelfde uitzien. Hij kan domweg er niet naar kijken, en ziet alleen wat de electronica van de gebruikte BENQ er van maakt.

Dat is wel een punt, 1080 sources moet je niet vergelijken op een 720 display.

Het verhaal dat 1080i in het geval van HD identiek is aan 1080p snap ik niet. Als de display 1080i tegenkomt zal die er toch 1080p van maken. Gaat dat via montion adaptive deinterlacing (wat de goedkope Benq vast niet doet, waarom zou die er zijn toch maar 720 lijntjes te tonen, hij doet waarschijnlijk 1080i->720i->720p) of via de 'bob' methode. In dat laatste geval gaat er veel verloren. Of mis ik iets waardoor het inderdaad niks uitmaakt bij HD DVD?

Robbo

Nee, dat heeft niks met motion adaptive deinterlacing te maken, maar met 3:2 pulldown. 

Film is, in tegenstelling tot video, een progressive bron (24 beelden per seconde).  Zoals Jaco al opmerkt staat het zo ook op de BR/HD-DVD disc.   

De fabrikanten kiezen ervoor om ipv 1080p24 als 1080i60 te outputten.   Een heel begrijpelijke keuze aangezien de 'HD-ready' display dit altijd accepteren.  Er zijn nog maar weinig displays welke 1080p24 accepteren.   Die 1080p24 wordt dmv 3:2 pulldown naar 1080i60 gezet.

Heb je nu een goede 'inverse telecine' implementatie, dan kun je de bovenstaande 3:2 pulldown zonder verlies weer terugdraaien.

Dat is waar de reviewer opdoelt.   Echter dit is niet altijd zo vanzelfsprekend !

marcovdb

Dank je voor de uitleg, ik ga het nog 's verder bestuderen!

Randal

Citaat van: jaco op juli 16, 2006, 11:07:49
Het is wel bekend dat de blu-ray titles niet al te best zijn. Dus al neem je er 5 of 10 vindt je nog geen echte topper (op de samsung speler)

Er staat letterlijk:
Het is op zich niet on-waar, maar het signaal opnemen aan de ingang van een weergever en het goed weergeven zijn 2 heel verschillende dingen.
Het materiaal op een HD-DVD en Blu-Ray staat in 1080P23,97 op de disc. De gebruikte Broacom chip maakt er 1080i59,94 van.
Lees de volgende thread maar eens door.
Er staat in de daar ingelinkte test vaak "Fail" Dus niet ieder display is in staat om een goede reverse telecine te doen.

Dat de samsung wel 1080P uit kan geven is ook slechts reclame. De implementatie via een Genesis "faroudja" chip schijnt niet echt goed te zijn.

Beide spelers zijn ontwikkeld voordat de chips klaar waren waar zowel MPEG-2, H2.64 en VC-1 support in zaten voor alle resoluties en verversingsfrequenties. Dus de 1e generaitie heeft wat probleempjes.

Oke, bedankt voor je uitleg...

Dat van de native 720p van de Optoma had ik inderdaad niet door.  :-X
(Maar goed het zegt wel iets over de beeldkwaliteit die de meeste gebruikers zullen zien op hun 720p displays)

Wel nog een opmerking:
Wat zegt het over Blu Ray, dat alle uitgebrachte Blu Ray titels niet al te best zijn?!
Als dat zo is vind ik dat een enorme blunder, want je verpest dus al gelijk de (oh zo belangrijke) eerste indruk bij consumenten en reviewers (=> achterstand) !
=> Dan zit er toch iets goed fout in de marketing....

Robbo

Blu-Ray zal er niet slecht uitzien, maar wel slechter dan verwacht, en zeker slechter dan HD-DVD.

Feitelijk is dat ook wel te verwachten.  Want ze gebruiken momenteel MPEG2 als videocodec, hetzelfde codec als DVD.    Nu heeft een DVD 9Gb terwijl de huidige Blu-Ray media 25Gb hebben (enkel single layer te verkrijgen).   

Dus Blu-Ray gaat met dezelfde codec een beeld opslaan wat 6x de resolutie is op een disc die maar 2,5x de capaciteit heeft !!  Daarbij gebruiken ze ook nog uncompressed (PCM) als geluid.   

Vrij logisch dat ze niet kunnen concurreren met een 30Gb HD-DVD met VC1 en DD als codecs.

Dus nog maar even afwachten met Blu-Ray totdat ze wat moderne codecs en dual-layer disc gaan inzetten. 

Loric

Link naar een *eerlijk* interview met Joe Kane. In de eerste helft praat hij over HD vs PAL en daarna gaat hij in op HD-DVD en Blu-Ray...

http://www.cinenow.com/uk/play-video-320.html

Loric

Robbo

Ik zal hem vanavond even bekijken, maar aangezien Joe Kane goed bekend is bij Microsoft en daar ook wat klussen voor doet, heb ik al een voorgevoel waar het verhaal naartoe gaat.

spotmatic

Tot nu toe geef ik HD-DVD de grootste kans om in mijn HT te komen, maar ik zal BluRay zeker nog niet afwijzen. Als BluRay een betere beeldkwaliteit geeft (waar tot nu toe nog niets op wijst, alleen in theorie) dan zal ik dat formaat zeker serieus overwegen.

Ook de mogelijkheid om backups te kunnen maken en de verkrijgbaarheid van de software is natuurlijk bepalend. Maar eigenlijk zie ik liever dat er maar één formaat overleeft, niemand is immers gebaat bij meer formaten.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

SiR-ROUND