Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

jaco

Ik heb op de IBC met mensen geproken van in-phase.
Drive was >$10.000
Media was ook duurder dan een HD van dezelde capaciteit als ik me goed herinner.

Dus de eerste tijd is dit toch geen serieze concurent.

Trouwens de drive was ook flink aan de maat: minstens 80 cm diep, 40 breed en 30 hoog of zo ongeveer.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

etienne

HD-DVD heeft een duidelijke voorsprong op de Blue-Ray-disc, en komt naar alle verwachtingen eerder op de markt dan laatstgenoemde.
HD DVD komt ook met een rode laser op de markt en in diverse verschillende varianten :

*voorbespeelde schijven met 1, 2 of 3 layers van 15, 30 of 45 GB, gebaseerd op blauwe laser van 405 nm
* schijven in de huidige techniek, de zogenoemde HD-DVD9 (8.5 GB), maar met alle HD-DVD software standaarden, en dus bijzonder gunstig voor de bestaande apparatuur.
* eenmaal afspeelbare schijven met 1 of 2 layers (HD-DVD-R, 15 & 30 GB)
* bespeelbare schijven als HD-DVD-RW met 20 en in de toekomst ook 32 GB, en daarnaast de anders opgebouwde HD-DVD-RR (=Re-recordable) met 15 en 30 GB
* Hybride schijven met daarop 1 laag geschikt voor de normale DVD speler en 1 laag voor HD-DVD (dus 4.7 en 15 GB)
* alle schijven ook als 8 centimeter versie voor mini-spelers, game-apparaten en camrecorders (4.7 of 9.4 GB)
* dubbelzijdige schijven met verdubbelde volumes aan informatie, die met de hand moeten worden omgedraaid, een dual layer schijf, maar dan met nog meer ruimte.

Op een HD-DVD staan voortaan diverse verschillende toonformaten:

* Dolby Digital
* Dolby Digital plus voor zo'n 8 kanalen met 24 bit en 96 KHZ
* DTS in de huidige vorm
* DTS-HD met acht kanalen inclusief DTS-lossless, dus gecomprimeerd zonder verlies
* Dolby TrueHD, compressie van geluid zonder verlies, in de navolgorde van de DVD-Audio standaard MLP, eveneens tot zo'n 8 kanalen
* PCM-toon, dus ongecomprimeerd, eveneens 8-kanalig en met maximaal 24 bit en 96 kHz.

Zoals al eerder werd opgemerkt zal er voor Dolby Digital plus en DTS-HD een nieuwe firmware in de apparatuur moeten worden ingebouwd; het is maar de vraag of de aanschaf van een nieuwe DVD speler voldoende is, want er doen zich ook geluiden voor in de audio wereld, dat bij deze nieuwe Toonformaten ook een nieuwe versterker noodzakelijk zal zijn. Een surround versterker zal minimaal over 7.1 moeten beschikken. Zelfs van een Denon AVC A1 XV, die toch behoorlijk wat aansluitingen aan boord heeft, en waarvan je verwacht dat zo'n versterker van dat formaat automatisch kan worden uitgerust van nieuwe software, is op dit moment onzeker. Noodzakelijk in de eerste plaats is een processor die voldoende capaciteit heeft om de nieuwe Toonformaten te kunnen bedienen, want deze nieuwe toonformaten vreten veel meer energie en vragen om meer rekencapaciteit; anderzijds is een HDMI ingang in de versie 1.3 vereist. De huidige versie zijn op dit moment 1.1. de nieuwste ondersteuning van SACD heet 1.2.
Dergelijke audio-apparatuur zal dus moeten worden uitgerust met nieuwe hardware, en het is zeer onwaarschijnlijk, dat zoiets (=hardware) wordt aangeboden, in de vorm van een upgrade. Maar goed, je kunt dan ook afvragen of 8-kanalig eigenlijk wel interessant is? In iedergeval staanop de nieuwe HD-DVD schijven en ook Blue Ray de bestaande DD en DTS toonformaten in 5.1. Het is nog maar de vraag of de 8-kanalige formaten in de toekomst gerealiseerd gaan worden.  :D

Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

RuudG

Je verhaal klinkt een beetje als een reclamespot voor HD-DVD. Maar nergens onderbouw je je uitspraak:
CiteerHD-DVD heeft een duidelijke voorsprong op de Blue-Ray-disc

jaco

Citaat van: etienne op november 29, 2005, 20:23:37
Dergelijke audio-apparatuur zal dus moeten worden uitgerust met nieuwe hardware, en het is zeer onwaarschijnlijk, dat zoiets (=hardware) wordt aangeboden, in de vorm van een upgrade. Maar goed, je kunt dan ook afvragen of 8-kanalig eigenlijk wel interessant is? In iedergeval staanop de nieuwe HD-DVD schijven en ook Blue Ray de bestaande DD en DTS toonformaten in 5.1. Het is nog maar de vraag of de 8-kanalige formaten in de toekomst gerealiseerd gaan worden.  :D
Gewoon goede merk en type kopen. Ik weet nu al dat er voor die van mij waarschijnlijk wel een update komen zal zodat ik DDplus en DTS-HD kan afspelen.
Kan verder 16 output kanalen installeren, en nog dubbele capaciteit aan DSPS zo bijsteken.

En toch geloof ik nog meer in Blu Ray. (Blue-Ray is niet de juiste naam)
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

MichielO

Ik kreeg vandaag te horen dat Panasonic geslaagd is in het maken van een speler die zowel de huidige standaarden (incl. DVD branden) aankan, als ook Blu Ray, allemaal ineen dus. Massaproduktie hiervan begint in januari 2006. Dit zou weer een flinke boost voor Blu Ray zijn....  Zal even het artikel erbij zoeken, ben hem even kwijt... 

DrAce

Citaat van: MichielO op november 29, 2005, 20:59:46
Ik kreeg vandaag te horen dat Panasonic geslaagd is in het maken van een speler die zowel de huidige standaarden (incl. DVD branden) aankan, als ook Blu Ray, allemaal ineen dus. Massaproduktie hiervan begint in januari 2006. Dit zou weer een flinke boost voor Blu Ray zijn....  Zal even het artikel erbij zoeken, ben hem even kwijt... 

Deze bedoel je?
http://tweakers.net/nieuws/40036/?highlight=panasonic
"De chip ondersteunt Blu-ray Discs (BD) samen met een de meest gangbare bestaande formaten, DVD-RAM, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW en de 'normale' cd-formaten."

Randal

Citaat van: MichielO op november 29, 2005, 20:59:46

Dat kunnen ze naar mijn weten ook in het HD-DVD kamp.

Probleem bij Blu ray blijft, dat de kosten van de productie-faciliteiten en de discs zelf zo hoog zijn.

Ik vraag me trouwens ook af in hoeverre de Playstation 2 door Sony gesponsord gaat worden (de XBOX 360 wordt voor ongeveer 30% onder de kostprijs verkocht) en of de games op de 'dure' blu-ray discs worden uitgebracht...

RuudG

CiteerProbleem bij Blu ray blijft, dat de kosten van de productie-faciliteiten en de discs zelf zo hoog zijn.
Ik heb hier inmiddels zoveel tegenstrijdige berichten over gehoord, dat ik al lang niet meer weet wat waar is of niet. En veel van die berichten hebben ook een hoog campagne tegen de tegenstander gehalte. We zullen het pas weten als het product op markt is.

jaco

Citaat van: Randal op november 30, 2005, 00:58:08
Probleem bij Blu ray blijft, dat de kosten van de productie-faciliteiten en de discs zelf zo hoog zijn.
Dit lijkt mij ook een non argument.

Wat ik begrepen hebt zit achter dit argument het feit dat je voor Blu Ray een nieuwe pers een nieuwe machine nodig hebt. Maar als de markt nog XX % per jaar groeit, dan moeten er toch al machine bijgeplaatst worden (in de vorm van red laser)
Dan zullen nieuwe waarschijnlijk niet erg veel duurder zijn dan bestaande machines.

Verder zullen de grondstoffen van een Blu Ray disc niet duurder zijn dan van de HD-DVD, of moet die speciale coating erg veel kosten ?

Robbo

Waar ik me meer zorgen om maak is in wat voor versie dadelijk de eerste spelers op de markt komen.

Op een single-layer, MPEG2, DD5.1, 15 euro voor een lege disc player zit ik niet te wachten !

Marcel_T.

Citaat van: jaco op november 30, 2005, 06:25:52

Wat ik begrepen hebt zit achter dit argument het feit dat je voor Blu Ray een nieuwe pers een nieuwe machine nodig hebt. Maar als de markt nog XX % per jaar groeit, dan moeten er toch al machine bijgeplaatst worden (in de vorm van red laser)
Dan zullen nieuwe waarschijnlijk niet erg veel duurder zijn dan bestaande machines.

Verder zullen de grondstoffen van een Blu Ray disc niet duurder zijn dan van de HD-DVD, of moet die speciale coating erg veel kosten ?

Het duurder zijn zit 'm vooral in de hogere uitval (op dit moment) bij Blu ray discs. De fabrikanten moeten dus meer onbruikbare schijfjes weggooien.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

DD2

Randal

Citaat van: RuudG op november 30, 2005, 04:22:09
Ik heb hier inmiddels zoveel tegenstrijdige berichten over gehoord, dat ik al lang niet meer weet wat waar is of niet. En veel van die berichten hebben ook een hoog campagne tegen de tegenstander gehalte. We zullen het pas weten als het product op markt is.

Waar is je onderbouwing?
Geef aub de bronnen weer, wat voor tegenstrijdigheden heb je gelezen of gehoord ?

Citaat van: jaco op november 30, 2005, 06:25:52

???
Is de huidige markt van DVD's zo klein dan?
Denk je dat er geen canabaliserende werking optreedt?
En zijn alle huidig beschikbare capaciteiten optimaal gebruikt dan?

Daarnaast nieuwe machines=>
- Keuze nieuwe fabriek of oude machines versnelt afschrijven...
- Extra R&D-kosten, extra investeringen en extra kosten van test-/leerfase...
etc.

Daarnaast lijkt me de (monopoly)folie van Sony toch wel duurder...
Lees mijn quote nog eens http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28189.msg526468#msg526468

jaco

Citaat van: Randal op november 30, 2005, 15:48:25
Is de huidige markt van DVD's zo klein dan?
Denk je dat er geen canabaliserende werking optreedt?
En zijn alle huidig beschikbare capaciteiten optimaal gebruikt dan?

Daarnaast nieuwe machines=>
- Keuze nieuwe fabriek of oude machines versnelt afschrijven...
- Extra R&D-kosten, extra investeringen en extra kosten van test-/leerfase...
etc.

Daarnaast lijkt me de (monopoly)folie van Sony toch wel duurder...
Lees mijn quote nog eens http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28189.msg526468#msg526468
Ik zeg niet dat de markt groot of klein is, net dat die wel zal blijven groeien. En in plaats van die groei in oude machines te zoeken kun je wellicht ook nieuwe bouwen. Dan heb je geen groei meer in de oude productie, maar daar is volgens jou toch een canibaliserende werking. Met wat geluk heft het elkaar ongeveer op.

Waarom zou je oude machines versneld af moeten schrijven ? Als de markt nog groeit kun je ze toch gewoon blijven gebruiken.

Nieuwe fabriek bouwen is misschien ook helemaal niet nodig. Hoeveel procent van een productie fabriek zou de persmachine beslaan ?
Een groot deel is toch voor logistiek, inpakmachines en opslag grondstoffen en eindfabrikaat, en daarbij zullen niet zo maar veel verschillen ontstaan.

En stel dat een Blu Ray het dubbele kost van een huidige DVD-ROM. Dan kost het in plaats van $0,20 dus $0,40 cent. Als de eindprijs met 10 voud van dat omhoog gaat praat je nog slechts over $2

Een HD-DVD zou naar verluid $35 moeten kosten, hoezo niet bijna 100% duurder dan een film op normaal DVD. Je kunt nu toch nog niet zeggen of de 1 duurder dan de ander wordt in de winkel op basis wat voorstanders van het ene kamp roepen over de nadelen van de tegenpartij.

Een je kosten van testen en leren zijn ook bij de aangepast oude machines voor een deel aanwezig.

Dit lijkt wel op de tijd toen DVD kwam, de halve wereld schreeuwde toen ook dat DVD niks werd en het laserdisc moest blijven. (niet weer beginnen over het betere geluid)

Starred

Citaat van: Robbo op november 30, 2005, 07:11:33
Waar ik me meer zorgen om maak is in wat voor versie dadelijk de eerste spelers op de markt komen.

Op een single-layer, MPEG2, DD5.1, 15 euro voor een lege disc player zit ik niet te wachten !

CiteerZwar werden zukünftige Blu-ray Disc-Player in der Lage sein müssen, neben MPEG-2 auch die verbesserten Video-Codecs MPEG4-AVC und Microsofts VC-1 abspielen zu können, die bei gleicher Bildqualität eine deutlich geringere Bitrate erfordern, doch welcher Video-Codec eingesetzt wird, können die Hollywood-Studios selbst entscheiden.

Sony Pictures Home Entertainment zumindest beabsichtigt derzeit, bei zukünftigen Blu-ray Disc-Veröffentlichungen MPEG2 als Video-Codec einzusetzen und setzt damit auf die alte Technik, die bereits seit Jahren bei der DVD und dem digitalen Satellitenfernsehen zum Einsatz kommt. Don Eklund, der stellvertretende Technik-Chef bei Sony Pictures, begründet dies gegenüber dem amerikanischen ZDNet damit, dass die neuen Codecs nicht unbedingt eine bessere Bildqualität böten. "Unser Ziel ist die beste Bildqualität für Blu-ray. Derzeit und für die vorhersehbare Zukunft wird diese mit MPEG-2 erreicht", so Eklund. Bereits bei der ersten Demo Disc, die Sony im Blu-ray-Formt für Hardware-Hersteller zur Technik-Demonstration kürzlich produziert hat, wird der MPEG2-Codec eingesetzt. Zwar bietet MPEG2 in HDTV erst ab Bitraten von rund 15 Mbps erfahrungsgemäß ein wirklich gutes Bild, doch aufgrund der Kapazität von 25 GB bei der Blu-ray Disc reicht der Speicherplatz für Spielfilme dennoch aus.

Laut ZDnet setzt man bei den Studios Warner und Fox aber auf die neuen Video-Codecs. Demnach befürworte derzeit Warner Microsofts VC-1 und Fox MPEG4-AVC. Bei Warner soll es sogar Planungen geben, Filme mit dem VC-1-Codec auf herkömmlichen DVD-9 zu produzieren, was für die Studios den Vorteil von geringeren Produktionskosten hätte. VC-1 ist eine standardisierte Version von Microsofts Windows Media 9-Codec, der auch bereits bei den WMVHD-DVDs von Concorde und anderen Anbietern für HDTV-Bilder eingesetzt wurde.

RuudG

CiteerWaar is je onderbouwing?
Geef aub de bronnen weer, wat voor tegenstrijdigheden heb je gelezen of gehoord ?
De tegenstrijdigheid is simpel, het blu-ray kamp beweert dat de productiekosten geen issue zijn en het hd-dvd roept dat het wel een issue is. Op basis van wat voor info bepaal jij dan dat de kosten wel een factor van belang zijn? Misschien heb je gelijk mbt de kosten, maar dat is dan meer geluk dan wijsheid. 

Op basis van de vele persberichten en informatie van industrie analysten, waarvan ik de URL's niet heb bewaard aangezien de houdbaarheid van dit soort info meestal kort is, kan ik geen enkel oordeel vellen. Persberichten hebben uiteraard snel een fors proganda gehalte, maar voor ons als buitenstaander is het verdomde lastig om te bepalen hoe we conflicterende meningen moeten wegen.

Berichten van onafhankelijke analysten zijn waarschijnlijk betrouwbaarder, maar die spreken elkaar ook regelmatig tegen. De ene week is blu-ray de grote verliezer en de volgende week is blu-ray de gedoodverfde winnaar. Vandaar dat ik altijd erg verbaasd ben dat anderen zo'n duidelijke mening hebben over een onderwerp waar we maar zeer matig zicht op hebben.

En veel posts door insiders en zegslieden van de diverse belanghebbenden op de diverse fora. Een informatieve thread waar goed geinformeerden meepraten is bijvoorbeeld:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=411600&page=1&pp=30 .
Veel leesplezier, deze thread is op dit moment 546 pagina's lang :)

MichielO

Inderdaad, het eeder genoemde artikel bedoelde ik...  ;)
Wat Blu Ray betreft; bij de IFA in Berlijn hadden vrijwel alle fabrikanten een eigen Blu Ray speler staan. Zover ik weet heb ik GEEN (of 1?) HD-DVD speler gezien. Zegt mij ook wel wat...

Gr,
Michiel

Robbo

Toshiba had wel een HD-DVD speler bij.  Alleen moesten ze die elke kwartier laten afkoelen, anders liep het ding vast  :-X

Randal

Citaat van: jaco op november 30, 2005, 16:04:22
Ik zeg niet dat de markt groot of klein is, net dat die wel zal blijven groeien. En in plaats van die groei in oude machines te zoeken kun je wellicht ook nieuwe bouwen. Dan heb je geen groei meer in de oude productie, maar daar is volgens jou toch een canibaliserende werking. Met wat geluk heft het elkaar ongeveer op.
Ik volg je niet helemaal, maar mijn redenering is dat HD-DVD een deel van de DVD-markt zal overnemen (het canibalisme).
Simpel gezegd worden machines om DVD's te produceren stopgezet of op laag productie-niveau geschakeld.
Als je deze machines kunt gebruiken om HD-DVD's te produceren, verleng je de economische levensduur (daling afschijvingskosten) en ben je géén grote investeringen kwijt aan nieuwe machines.

Waarom zou je oude machines versneld af moeten schrijven ? Als de markt nog groeit kun je ze toch gewoon blijven gebruiken.
Ik neem aan dat de DVD-markt géén groeimarkt meer is als er nieuwe mediaformaten worden geintroduceerd (nogmaals door canabalisme)

Nieuwe fabriek bouwen is misschien ook helemaal niet nodig. Hoeveel procent van een productie fabriek zou de persmachine beslaan ?
Een groot deel is toch voor logistiek, inpakmachines en opslag grondstoffen en eindfabrikaat, en daarbij zullen niet zo maar veel verschillen ontstaan.
Je doet het voorkomen alsof het om kleine machines gaat. Het gaat hier om grote machines waar maandelijks miljoenen schijfjes uitrollen.
Daar heb je een locatie voor nodig=> dan is het of een fabriek bouwen/uitbreiden, of huidige machines slopen.....

En stel dat een Blu Ray het dubbele kost van een huidige DVD-ROM. Dan kost het in plaats van $0,20 dus $0,40 cent. Als de eindprijs met 10 voud van dat omhoog gaat praat je nog slechts over $2

Een HD-DVD zou naar verluid $35 moeten kosten, hoezo niet bijna 100% duurder dan een film op normaal DVD. Je kunt nu toch nog niet zeggen of de 1 duurder dan de ander wordt in de winkel op basis wat voorstanders van het ene kamp roepen over de nadelen van de tegenpartij.
Ik heb andere bedragen gehoord, maar goed het ontbreekt mij aan bronmateriaal dus laat ik mij daar verder niet over uit....

Een je kosten van testen en leren zijn ook bij de aangepast oude machines voor een deel aanwezig.

Ja, voor een velen maler kleiner deel....

Dit lijkt wel op de tijd toen DVD kwam, de halve wereld schreeuwde toen ook dat DVD niks werd en het laserdisc moest blijven. (niet weer beginnen over het betere geluid)
Hé, ga je me nu ineens in het hokje van 'de domme halve wereld' stoppen? :-\
???
Ik zie trouwens totaal géén gelijkenis met laserdisc en DVD...

jaco

Citaat van: Randal op december  1, 2005, 12:39:36
Hé, ga je me nu ineens in het hokje van 'de domme halve wereld' stoppen? :-\
???
Ik zie trouwens totaal géén gelijkenis met laserdisc en DVD...

Nee dat wil ik niet.
De overeekomst is wellicht de stijging van de kwaliteit, en het toepassen van een ander optische formaat.
HD-DVD lijkt toch meer op gewoon DVD dan Blu Ray doet

Danakin

Citaat van: etienne op november 29, 2005, 20:23:37
Zoals al eerder werd opgemerkt zal er voor Dolby Digital plus en DTS-HD een nieuwe firmware in de apparatuur moeten worden ingebouwd; het is maar de vraag of de aanschaf van een nieuwe DVD speler voldoende is, want er doen zich ook geluiden voor in de audio wereld, dat bij deze nieuwe Toonformaten ook een nieuwe versterker noodzakelijk zal zijn. Een surround versterker zal minimaal over 7.1 moeten beschikken. Zelfs van een Denon AVC A1 XV, die toch behoorlijk wat aansluitingen aan boord heeft, en waarvan je verwacht dat zo'n versterker van dat formaat automatisch kan worden uitgerust van nieuwe software, is op dit moment onzeker. Noodzakelijk in de eerste plaats is een processor die voldoende capaciteit heeft om de nieuwe Toonformaten te kunnen bedienen, want deze nieuwe toonformaten vreten veel meer energie en vragen om meer rekencapaciteit; anderzijds is een HDMI ingang in de versie 1.3 vereist. De huidige versie zijn op dit moment 1.1. de nieuwste ondersteuning van SACD heet 1.2.

Ik had begrepen dat de nieuwe spelers tevens de benodigde processor en DACs aan boord hebben en door de analoge uitgifte van het signaal met bestaande voorversterkers (lees niet pre/pro) en eindversterking het beoogde geluidsbeeld kan worden weergegeven, TOCH??????

Danny
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

AppleMies

Hoi,

Als leek in de "formats WAR" too come waag ik mij toch aan een kleine bijdrage. 

De gehele technische discussie (wat wordt het of wat is beter?) is in mijn ogen weinig of niet relevant.  "Wij" zijn hier met z'n allen gebaat bij een verbetering van geluid en dito beeld.  Echter, "Piet" uit de straat vind MP3 al helemaal te wow en dvd beeldmateriaal al het "einde" in de kwaliteit zoals deze nu reeds jaren wordt aangeboden.  Verder lees ik regelmatig van allerlei forumleden alhier dat zij regelematig vrienden, kennissen en meer van zulks "van de bank blazen" met wederom een in de overtreffende trap geweldige HT-demo.  De overgrote gemiddelde groep consumenten (LET OP!! wij hier dus niet hé, there's always room for improvement) vindt het dus al helemaal te gek wat nu wordt aangeboden.  DVD-A en SACD: het heeft allemaal niet opgeleverd wat de industrie heeft gehoopt.  Men heeft de consument niet kunnen overtuigen van het "betere" geluid want "Piet" uit de straat "hoort" de verbetering simpelweg niet!  Dus waarom zou "Piet" investeren in een apperaat wat het kan als je het toch niet hoort.  En, het apparaat alleen is dus niet voldoende. De gehele ketting moet wel kloppen wil je de verbetering überhaubt kunnen waarnemen.  SONY bracht alles-in-één setjes uit met SACD multichannel weergave.  Tja, DAARMEE hoor ik ook geen verbetering. Dat werkt als overtuigingsmiddel dus niet.

Voor het wel of niet slagen van HD-DVD / Blu-Ray gelden in mijn optiek dezelfde redenen.  Als eerste: één format of geen format (zijn de meeste het wel over eens denk ik, zie DV-A en SACD debacle) en ten tweede: besteed honderden miljoenen, zoniet meer, aan Marketing.  Overtuig "Piet" uit de straat.  Marketing wordt DE doorslagevende factor. Niet de apparatuur, niet de "vermeende verbetering", maar Marketing alleen.   Als "Piet" kan worden bewogen het te kopen, dan alleen kunnen de ontwikkelingskosten worden terugverdiend en kan de software industrie weer investeren en krijgen wij dat nieuwe format.............of toch niet?

Het ziet er echter erg naar uit dat de verschuivingen (aardbeving?) in de softwaremarkt (content) nog rigoreus blijven doorzetten.  Inmiddels overtreft iTunes (je weet wel, die download (content) Music Store van Apple in sommige landen/regio's de reguliere CD balieverkoop!!!  Not a good thing als je net je nieuwe  ++ €.5000 discplayer aan het aansluiten bent.  Want als de music download industrie zo door gaat wordt het verkrijgen van kwaliteits opnames voor je dure spelertje wel erg moeilijk.  Zitten we straks allemaal naar van AAC/MP3 omgezette WAV CD's te luisteren in onze waanzinnige discspelers? Wordt dit ook de toekomst voor beeld(dragers)? Let's see: Apple's iTunes (USA :het land van HD-TV) biedt ook al video content aan. En ADSL2 draait al (belletje rinkelen?).  Het zou dus kunnen.  Ik hoop het niet. Hoe zeer ik ook geniet van het plaatsen van een schijfje in mijn speler...........de future ligt in de content en niet in de hardware.  En die content? Die kan je ook gewoon op een harddisk kwijt.

Industrie: het is aan u. Be creative. Overtuig "Piet" of uw format sterft (wederom?) een stille dood. Ik vrees........

Gr

AppleMies

P.S. Mijn nieuwe huis wordt uit voorzorg geheel met CAT6 netwerk bekabeling uitgevoerd.  Ik ben namelijk al redelijk overtuigd vanwaar mijn content gaat komen over 5 jaar: namelijk vanuit mijn (audio/video)server! ;)
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Shorty

Misschien heb je gelijk.... aan de andere kant: Piet uit de straat was ook tevreden met z'n video-recorder. Tot hij zag hoeveel beter DVD was. En in de USA is HD ook aangeslagen door eenvoudigweg warenhuizen vol te plempen met demo-schermen waarop de verschillen tussen SD en HD duidelijk werden, óók voor Pete in the street.  ;D

Als ik jou was zou ik trouwens in je nieuwe huis parallel aan die CAT5-kabels ook glasvezelkabels neerleggen..... ;)

VrGr,

Bart J.

AppleMies

Citaat van: Shorty op december  1, 2005, 16:55:27
Piet uit de straat was ook tevreden met z'n video-recorder. Tot hij zag hoeveel beter DVD was. En in de USA is HD ook aangeslagen door eenvoudigweg warenhuizen vol te plempen met demo-schermen waarop de verschillen tussen SD en HD duidelijk werden, óók voor Pete in the street.  ;D

Als ik jou was zou ik trouwens in je nieuwe huis parallel aan die CAT5-kabels ook glasvezelkabels neerleggen..... ;)

VrGr,

Bart J.

Het kwaliteitsverschil tussen Video en DVD kon destijds een blinde nog zien.  Daarnaast zijn video en dvd(recordable) een totaal verschillend format.  Marketing technisch niet zo'n hoge drempel destijds.  De kwaltiteits nuances (verbeteringen) tussen DVD en de opvolgers zijn door de doorsnee consument niet makkelijk te beoordelen.  Ander probleem is dat de drager niet veranderd.  Het blijft een schijf.  Wat is het voordeel. Alleen en beeld en geluid?  Dan moet je een goede overtuiger zijn wil je de consument daarmee over de streep trekken.

OK, ik leg er ook glasvesel naast  ;) :P

gr

AppleMies

P.S.  HD is de USA is mede een succes omdat dat men daar gewoon de stekker uit analoog trekt.  Je wordt dus min of meer gedwongen.  Durven ze in Europe niet.  Kan ook niet.  USA is al een land met een gelijkwaardige (min of meer) economie.  Europe is zover nog (lang) niet.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

MichielO

Ik ben het helemaal met AppleMies eens.  ;)
Overigens wil ik ook nog wel een voorspelling doen; het formaat wat gaat winnen (HD-DVD of Blu Ray) wordt simpelweg bepaald door..... de porno-industrie! Triest maar waar.  ;D
Kijk maar naar VHS; gewonnen doordat zij de porno-industrie aan hun kant hadden. CD-i was mede niks geworden, want, geen porno. DVD is vanaf het eerste ogenblik bezig geweest om porno beschikbaar te hebben (mede daarom de multi-angle functie), want zonder dat was de start moeilijk. Etc. etc. Helaas, maar waar.