Sony SACD op Harman/Kardon 130

Started by Dirk1970, March 3, 2005, 15:03:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk1970

Ik heb sinds kort een Harmon Kardon AVR130 met DVD22 van hetzelfde merk. Nu had ik al een Sony SACD speler die ik met een optical heb verbonden met de AVR130. Normale cd's speelt de sony via de AVR130 perfect af, maar als ik een SuperAudio multichannel CD in de Sony plaats krijg ik bij elke surround-mode op de AVR130 het woord UNLOCK te zien. Geen idee wat ik hiermee moet, het is toch zeker wel mogelijk om van multichannel cd's te genieten op deze set?

FrankB

#1
In je HK zit geen sacd decoder. Je moet je Sony dus analoog dmv 5 interlinks aansluiten op de HK om zo multichannel sacd te kunnen luisteren ...

Overigens heeft geen enkele receiver een sacd decoder, dus voor multichannel sacd moet je altijd analoog aansluiten.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Dirk1970

Ben nog redelijk nieuw op dit gebied; ik heb gezien dat de Sony inderdaad beschikt over deze standaard uitgangen; moet ik deze verbinden met de HK met standaard 'tulp'stekkers? Wat ik niet begrijp: er wordt een SA-methode geintroduceerd; er zijn SA-cd's (al zijn 't er niet veel); alles gaat tegenwoordig digitaal en nog steeds moet ik dan met analoge kabeltjes gaan werken? Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe zo'n SACD multichannel dan klinkt. Raden jullie mij aan dit alles te doen of is het niet de moeite waard?

FrankB

Of het het waard is is aan jezelf. Het klinkt natuurlijk wel indrukwekkend. Wat je kunt doen is een zooi goedkope interlinks scoren, luisteren wat je ervan vindt en als je het goed genoeg vindt koop je een aantal goede interlinks.

En alles digitaal, de beste weergave is toch nog steeds via de plaat. Hoezo digitaal ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Dirk1970

Bedankt voor je reactie; yep; alles digitaal is geen garantie op het beste geluid. Snap alleen niet waarom dergelijke hardware niet op elkaar wordt afgestemd...

Wat zou je adviseren t.a.v. die interlinks, waar kopen bijvoorbeeld?

FrankB

Als je tijdelijk voor zo goedkoop mogelijk zou gaan haal een stel dropveters bij de Praxis oid. Die kun je nog terugbrengen binnen 30 dagen ook, no questions asked. Als de sound en het effect je bevallen ga je mooie interlinks kopen. Die kun je beste uitproberen, moeilijk om daarin te adviseren. Ken de klank van HK niet, Sony is vrij hard geloof ik.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

hillie

#6
Vreemd! SA-CD multichannel gaat niet over SPDIF (vanwege protectie). Bij mijn oude Sony QS kon het niet via SPDIF. Je moet 5.1 analoog gebruiken voor multichannel. Op de ES serie kun je i.link gebruiken.

wil

Quote from: Dirk1970 on March  3, 2005, 15:20:42
Wat zou je adviseren t.a.v. die interlinks, waar kopen bijvoorbeeld?
Is dit niks voor je?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

FrankB

Quote from: wil on March  4, 2005, 09:36:56
Is dit niks voor je?

wil

Mooie kabel voor een zeer nette prijs! Ik zou het zeker overwegen  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Richard Kruizinga

Ik heb alleen een goede kabel voor de fronts (L/R) gekocht. Voor de overige kanalen is een dure kabel vrijwel altijd geldverspilling.

Ik ben benieuwd hoe lang je dat meerkanaals geluid volhoudt. Je komt soms mixen tegen met de zang uit de center... Ik heb de center dan ook uitgeschakeld bij SACD-weergave.
Sony TA-E9000ES, Sony TA-P9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony DVP-NS999ES, Sony CDP-XA555ES, Sony ST-D777ES, Sony DTC-ZA5ES, Mission 752F (front), Mission 77c (center), Sony APM-22ES II (achter), Sony KV-X2141, Apple Mac G5 2x2

hillie

#10
QuoteJe komt soms mixen tegen met de zang uit de center...

Soms? Meestal! Dat hoort ook zo als de zanger voor je staat te zingen. Dan hoort de zang niet (of minder) uit je front speakers te komen, maar juist uit de center speaker. Als je center speaker minder klinkt dan je front speakers, dan heb je een probleem, namelijk je hebt een niet bij passende center speaker. Dit ligt niet aan de opname of SACD. Zo heb ik een B&W CC6 die niet past bij B&W 603 front speakers en klinkt de zang uit een klein doosje in vergelijk met mijn front speakers. De keuze van de center speaker is heel erg belangrijk. Niet voor niets hebben top center-speakers meestal dezelfde speakers als de front speakers. De cc6 heeft kleinere speakers dan de 603 en dat hoor je. In dit geval zou je inderdaad je center speaker uit kunnen zetten, om de zang beter te laten klinken over de front luidspeakers. Normaal is het niet.

Richard Kruizinga

Quote from: hillie on April  7, 2005, 12:20:55
Soms? Meestal! Dat hoort ook zo als de zanger voor je staat te zingen. Dan hoort de zang niet (of minder) uit je front speakers te komen, maar juist uit de center speaker. Als je center speaker minder klinkt dan je front speakers, dan heb je een probleem, namelijk je hebt een niet bij passende center speaker. Dit ligt niet aan de opname of SACD. Zo heb ik een B&W CC6 die niet past bij B&W 603 front speakers en klinkt de zang uit een klein doosje in vergelijk met mijn front speakers. De keuze van de center speaker is heel erg belangrijk. Niet voor niets hebben top center-speakers meestal dezelfde speakers als de front speakers. De cc6 heeft kleinere speakers dan de 603 en dat hoor je. In dit geval zou je inderdaad je center speaker uit kunnen zetten, om de zang beter te laten klinken over de front luidspeakers. Normaal is het niet.

Ik kom gelukkig veel mixen tegen, waarbij de zang een mengeling is van de 3 frontspeaker (L/C/R) en dat klinkt goed. Maar er zijn er zat die alleen de zang via de center weergeven.

Wat betreft dat kwaliteitsverschil tussen fronts en center: bij vrijwel elke kwaliteitsset is dat nou eenmaal het geval, tenzij je 3 dezelfde speakers kiest. Ik heb in geen enkele prijsklasse (behalve de satellietsetjes, die alleen midden en hoog weergeven en de rest via de subwoofer, niet te verwarren met LFE!) ervaren dat de center dezelfde geluidsweergave heeft als de fronts. Niet lang geleden viel me dit nog op bij de Avalons surroundset, beluisterd bij Rapsody Hilversum. Om vóór 3 dezelfde speakers neer te zetten, heb je ruimte nodig. Die heb ik niet. De presentaties van SA-CD en DVD-A hadden dat (vaak) wel, maar daar staat dat geen TV (o.i.d.) bij.
Sony TA-E9000ES, Sony TA-P9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony DVP-NS999ES, Sony CDP-XA555ES, Sony ST-D777ES, Sony DTC-ZA5ES, Mission 752F (front), Mission 77c (center), Sony APM-22ES II (achter), Sony KV-X2141, Apple Mac G5 2x2

hillie

De center mag beperkt zijn tot midden en hoog. Laag voor de center wordt meestal beperkt (afgekapt) in mix. In top center speakers zie je vaak dezelfde midden en hoog speakers (2 weg) als die van de fronts (2-3 weg). De laag/bass speaker ontbreekt in de center en de kast is meestal kleiner. Dit houd dus in dat de center speaker nooit exact hetzelfde hoeft te klinken als de front speakers. Je moet daarom ook niet de center speaker "volledig" vergelijken met de front speakers, want laag mag enigzins ontbreken in het midden. Een center speaker moet voor midden en hoog wel passen bij de front speakers, anders vult de center speaker de front speakers niet aan (en omgekeerd).

Drie dezelfde speakers is het meest ideaal. Hoewel, een grote staande center speakers is ook niet altijd ideaal (plaatsing en ruimte).