Pathos Cinema X review op hifi.nl

Gestart door bmateijsen, februari 10, 2005, 13:07:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry HT

Hoi,
Citaat van: Garmt op februari 15, 2005, 08:53:30
Ik vind een stem uit een mono-bron gewoon duidelijker klinken, ook al is de center speaker exact gelijk aan L/R fronts.
Nadeel van mono is dat je de plaats van de speaker heel goed kan bepalen, de speaker moet je zo dicht mogelijk bij het beeld opstellen.
Bij stereo kun je minder goed de plaats van de speaker bepalen, als het goed is hangt de muziek de muziek er tussen in.  :) Bij een goede set kun je de plaats van artiesten op het podium zo aanwijzen, dus dan zou dat met filmstemmen toch ook zo moeten zijn?
Of zitten de meesten tijdens filmkijken meer onderuit gezakt/ hangend op de bank en tijdens het luisteren van muziek meer in een actieve houding op de sweetspot.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Citaat van: Harry HT op februari 15, 2005, 09:47:04
Hoi,Nadeel van mono is dat je de plaats van de speaker heel goed kan bepalen, de speaker moet je zo dicht mogelijk bij het beeld opstellen.
Bij stereo kun je minder goed de plaats van de speaker bepalen, als het goed is hangt de muziek de muziek er tussen in.  :) Bij een goede set kun je de plaats van artiesten op het podium zo aanwijzen, dus dan zou dat met filmstemmen toch ook zo moeten zijn?
Of zitten de meesten tijdens filmkijken meer onderuit gezakt/ hangend op de bank en tijdens het luisteren van muziek meer in een actieve houding op de sweetspot.

Bij mijn center komt het geluid ergens uit de buurt van de center. Bij een slechte center hoor je een 'kastje'. Bedenk je ook dat filmgeluid wordt gemixt met een center in het achterhoofd, dus van een stage is veel minder sprake, het is allemaal panned mono. Maargoed, ik ga niet weer de discussie wel/geen center in, daar bestaat al een topic over... :)

Audiofiel

Citaat van: Garmt op februari 15, 2005, 08:53:30
Menno zit enigszins op de goede weg. Als je in stereo in het midden zit, is er niet direct een probleem, maar als je dat niet zit is het moeilijker een stem precies te volgen als deze vaag uit fase uit twee speakers komt dan compleet gefocust uit 1 speaker. Ik vind een stem uit een mono-bron gewoon duidelijker klinken, ook al is de center speaker exact gelijk aan L/R fronts.
Als je stereo-plaatsing goed is, zal een stem of instrument niet noodzakelijkerwijs gaan verschuiven in de ruimte als je er niet precies voor zit. Bij onze surroundversterkers in stereo shootout van zaterdag zat ik vlak naast een speaker toen ik overduidelijk percussie kon plaatsen. Minder precies waar het exact zat, dat wel natuurlijk.

Overigens denk ik dat niet op de hotspot zitten (zoals jij noemt met vaag uit fase) net zo goed een probleem is als je wel een center gebruikt. Ook dan klopt het beeld niet meer. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Garmt op februari 15, 2005, 09:52:35
Maargoed, ik ga niet weer de discussie wel/geen center in, daar bestaat al een topic over... :)

Mee eens, alhoewel er nog genoeg te bepraten valt is dit niet het aangewezen topic :D

mvrg

Patrick

Harry HT

Hoi Garmtz,

Hoe zou de Pathos klinken indien deze opgenomen zou worden in jou set? Kan zoiets samen met Martin Logan?
Enne zou je de Pathos bij wijze van spreke willen ruilen voor je Chord?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Tube-freak

@Audiofiel.


Ik vond die stereo shoot out wel intressant van jullie maar je kan natuurlijk niet zomaar wat versterkers bij elkaar zetten op dezelfde speakers zetten en dan maar hopen dat het goed komt.

Misschien matchen de speakers niet goed en dat kan dan ook zijn invloed hebben.
Ik heb zelf weleens Musical Fidelity op de Diapasons aangesloten en daar werd je toch echt niet vrolijk van, lag niet aande Diapason, ook niet aan de MF, allebei top producten.  Was gewoon slechte combinatie wat de boel kan verzieken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Audiofiel

Citaat van: FieroGT op februari 15, 2005, 10:11:10
Ik vond die stereo shoot out wel intressant van jullie maar je kan natuurlijk niet zomaar wat versterkers bij elkaar zetten op dezelfde speakers zetten en dan maar hopen dat het goed komt.
Misschien matchen de speakers niet goed en dat kan dan ook zijn invloed hebben.
Ik heb zelf weleens Musical Fidelity op de Diapasons aangesloten en daar werd je toch echt niet vrolijk van, lag niet aande Diapason, ook niet aan de MF, allebei top producten.  Was gewoon slechte combinatie wat de boel kan verzieken.

Je kunt dus wel zomaar wat versterker bij elkaar zetten. ;D
Nee, we willen slechts 1 variabele hebben en de bron en de speakers blijven dus gelijk, anders kun je niet vergelijken. Er is in principe altijd sprake van een match, daarin heb je gelijk. Maar het gaat hier wel om allemaal forse versterkers, een algemeen bekend staande goede bron en goede speakers. De gebruikte Tannoys zijn niet echt moeilijk aan te sturen. Maak je gebruik van moeilijke speakers, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal en is vergelijken niet meer zo makkelijk.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Tube-freak

Om ook weer on-topic te komen.

Die pathos vind ik met name intressesant voor de volgede redenen:

- Goede match met Diapason (mijn speakers).
- Buizen voorversterker
  Niet aleen ben ik gek op buizenklank maar is ook nog wat te fine-tunen door andere merken buizen te  proberen om de klank nog weer meer naar je smaak aan te passen.
- Niet veel poespas in de versterker zoals processors in de versterker (minder = meer) dus ook geen extra   componeneten die elkaar negatief zouden kunnen beinvloeden.
- In stereo worden de surround kanalen en de front kanalen "gebridged"  tot 2 kanalen.
- Hij ziet er heel mooi uit

Ik weet natuurlijk ook wel dat sommige van de dingen ie ik nu noem ook wel met ander combinaties te bewerkstelligen zijn. maar dan komt meteen mijn volgende punt:

1 Versterker 1 (hele goede)DVD speler:  klaar.  Dus spaart weer minimaal 1 aparaat uit, in elk geval ruimte besparend, of het ook geld besparend is weet ik niet.

En het isgewoon heel simpel.  Ik heb niet de ruimte voor 2 sets (1 stereo en 1 surround).


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Citaat van: Harry HT op februari 15, 2005, 10:03:06
Hoe zou de Pathos klinken indien deze opgenomen zou worden in jou set? Kan zoiets samen met Martin Logan?

Zou waarschijnlijk wel erg goed gaan. Het 'lieve' van buizenversterkers gaat goed samen met ML elektrostaten. Geeft het geluid net wat meer gloed en body.

CitaatEnne zou je de Pathos bij wijze van spreke willen ruilen voor je Chord?

Ik heb hem nooit DAADWERKELIJK geprobeerd op mijn speakers, dus moeilijk te zeggen.