Hoe sub goed in te stellen?

Gestart door Erik, juli 6, 2002, 19:38:10

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Vandaag mijn REL Quake opgehaald en aangesloten op de Yamaha, alle speakers ( F, R en C) op small gezet en bassout op subwoofer.

Maar na wat uitproberen op de sub merk ik dat de essentie van het inregelen maar niet doorkrijg.

Volgens de winkel moest ik het subvolume opendraaien tot ik hem hoorde en dan 1 klikje terugdraaien.

Volgens de engelse  handleiding (voorzover ik het begrijp) moet ik eerst de bandbreedte op vol zetten. De phase op 1 en het volume op minimaal.
Dan het volume omhoog draaien tot hij net zo hoorbaar is als de rest van mains, OK.
Vervolgens de bandbreedte op minimum zetten, je hoort dan geen bass meer, vaag maar OK.
Daarna het volume weer opendraaien, net zolang tot je weer bass hoort!
Hier ben ik het spoor helemaal bijster.

Vraag 1: Wat is nou precies de bedoeling? Moet je hem nou wel of niet horen of alleen maar voelen? Ik wil hem juist wel horen, want mijn mains zijn te licht en zie ik meer als satellieten.

Vraag 2: Hoe stel je je sub hem nou in?
Als hij is ingesteld met muziek moet je dat nog een keer doen voor HT en dan steeds switchen? Of is het voor allebei meteen goed?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Henk

Voor het goed afstellen van een sub zijn een dB-meter en een serie testsignalen (bij voorkeur vanaf een test-DVD) onontbeerlijk.

De in de handleiding beschreven procedure is met name bedoelt voor de 'muziek-methode' van aansluiten, waarbij je de sub parallel aan de fronts schakeld d.m.v. de bijgeleverde kabel.
Het is echter aan te raden om de 'HomeTheater-methode' te gebruiken, waarbij je de subwoofer alleen via de line-in aanstuurd vanaf de subwooferuitgang van je receiver. Hierbij dien je ander speakers als 'Small' in te stellen (wat je al gedaan hebt) en dien je de cross-over (bandbreedte) op maximaal te zetten.

Het precieze instellen van het volume kan het beste gebeuren met bovengenoemde hulpmiddelen. Als het goed is moet je de sub zelf niet horen, echter als je de sub uitschakeld moet je 'm wel missen. Een goed ingestelde sub zal zowel voor muziek als HT goed klinken. Eventueel kun je het laatste wat fine-tunen d.m.v. de DD-L.F.E. en dts-LFE settings in je receiver.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Bedankt met jullie uitleg is al stuk duidelijker geworden, VE heb ik al, kan ik nu gewoon een standaard DBmeter halen, of zitten er hier ook goede en slechte tussen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Zorg dat je er één koopt met een C-stand.
Bij ons op de webshop kun je er eventueel één bestellen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Ik werk zelf op 10 minuten afstand van de Mediamarkt Arena.
Mochten zij hem echter niet hebben, dan bestel ik hem via de Online shop.
groet,
Erik

- Winston Churchill