UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Sander Sassen

Ik ben ook een gebalanceerde voorversterker aan 't bakken en een DAC en een loopwerk (ongeveer in die volgorde) maar eerst de mono-blokken even afronden, dan de rest.

Met vriendeliijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Duck Twacy

#1201
Ik weet niet hoe Sander vordert, beetje rustig hier.

Hier een aardig verslagje van een tevreden UcD bezitter aan de andere kant van de aardbol
http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=39904.0



FransDHT

#1202
Gisteren voor het eerst na de verhuizing in december jl. beide versterkers (3kanaals en 2kanaals UcD400) weer aangesloten.

Brom! Niet hard, maar alleen maar brom, geen signaal. ???????

Ideeën?

Heb hem opengehad, maar zie zo niets vreemds.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

FransDHT

Opgelost!

Kanalen verwisseld, waaruit bleek dat het niet aan de eindversterkers lag. Dus zou het aan de Linn liggen? Nog wat geprobeerd met aardlussen etc, maar hielp allemaal niets.

Vervolgens de beide eindversterkers naast elkaar ipv op elkaar gezet en weg was de brom...

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Hanz71

Ik heb op mijn UcD 4 (2 aan 2 10.000uF) elco's hangen. Daar wil ik nu spoelen tussen hangen om mijn voeding te verbeteren, wat voor spoelen moet ik hebben? En is dit een goed plan?

Duck Twacy

#1205
Ik heb altijd begrepen dat zo'n CLC constructie (pi filter) beter werkt voor klasse A versterkers, waar er een constante stroom doo rde voeding loopt.

Maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

Bij een klasse A bak heb je iig spoelen met lage DC weerstand nodig (dik draad dus), de waarden die voor Alephs vaak gekozen worden varierne zo rond de 2 mH. Bovendien best luchtspoelen ivm met verzadigingsproblematiek voor DC stroom

Natuurlijk kan je beter een simulatie draaien (als je weet hoe dat moet), bv met dat tool PSUdesigner van Duncan amps
http://www.duncanamps.com/

Ik zelf heb er echter nog nooit iets zinvols mee kunnen doen  :-[

Hanz71

Je haalt door die low-pass een heleboel hoogfrequent eruit en je ripple wordt veel kleiner. Mij lijkt het een aardig plan. Dus 'gewone' luchtspoeletjes met 1,4 of 2 mm draad voldoet prima?
Ik las er toevallig over in de nieuwe vrouwelijk geslachtsdeel, toen dwarrelde het weer op dat ik dat wel eens wilde proberen.

Shorty

Jij leest wel op de raarste plekken.  ;D

VrGr,

Bart J.

Leeuwarden


Hanz71

Op zich is K&T misschien wat netter ja. ;D

@Leeuwarden: Linkje van het artikel? Dat moet ik dan ff inscannen.

Hanz71

Maar uhhh, dikke elco's en zware spoelen!!! Niet interesting?

Leeuwarden

Zover ik weet zou je de eerste zijn...

Duck Twacy

Hier vind je nog wel wat meningen
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=645857#post645857

Wellicht een draadje openen op het zelfbouwforum?

Del member

Ik heb sinds kort interesse om een UCD proefopstelling te maken met deze modded versie :

http://www.effectiveaudiomod.com/Prod_Hypex_Modded.htm

Maar ik heb geen zin het bovenstaand gezeik.

Een modje wordt aan kassa drie gevraagd om de topic weer in goede banen te leiden.

Sander Sassen

ub4B,

Bespaar je de moeite, dit ziet eruit als knutselwerk van de bovenste plank :o

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Rody

Sander, hoe staat het met 'de kit' :)

Quote from: Sander_Sassen on May 22, 2006, 21:49:06
Ik zal binnenkort eens een tipje van de sluier oplichten, evt. ben ik bereid, bij voldoende belangstelling, om een kit samen te stellen voor de fervente zelfbouwers. Het bekende recept van losse onderdelen en dan zelf in elkaar zetten, dus trafo, print, onderdelen etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


Sander Sassen

QuoteSander, hoe staat het met 'de kit'

Ik wacht nog op voldoende animo ;D Maar moet je eerlijk zeggen dat ik door vakantie etc. ook wat achterop ben geraakt, hier iig. wat plaatjes van e.a.
met een stuk uitleg erbij voor degenen die niet dagelijks met deze materie aan de slag zijn:

Ik begin bij de power switch met netfilter. Da's een schakeling die dmv. een willekeurige miniatuur laagspannings drukschakelaar (momentcontact) een versterker of ander apparaat aan/uit kan zetten mbv. een 16A 250V~ relais. D'r zit ook gelijk een netfilter op en dmv. een varistor is een eventuele inductieve last (trafo bv.) gevrijwaard van spanningspieken bij inschakelen.



Dan is er de voeding speciaal bedoeld voor de UcD400 rev. 6.1. Deze laatste revisie van de UcD400 module biedt de mogelijkheid alle onderdelen van de module apart te voeden, hier is op de voeding dan ook in voorzien. Ik gebruik BHC T-network condensatoren die nog net iets beter zijn dan de bekende Slitfoils. Een dubbele diodebrug voor de eindversterker met snelle diodes. In een DC-beveiliging ed. is ook voorzien en de print is dubbelzijdig met SMD onderdelen op de soldeerzijde. Deze voeding is een uitgebalanceerd ontwerp geoptimaliseerd na een aantal weken van meten, simuleren en luisteren.





Als laatste heb ik puur als experiment een versie gemaakt met 4-stuks 10.000uF T-network condensatoren. In de simulator zie ik alleen een ~1.5dB betere rimpelonderdrukking, verder is deze voeding gelijk aan bovenstaande. De 2-stuks 10.000uF op de voeding zijn overigens RUIM VOLDOENDE voor een mono UcD400, immers het rendement van een klasse-D versterker is erg hoog (~90%).



Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Rody

Ik snap er geen bal van, maar het ziet er wel aardig uit ;)
Mijn interesse heb je iig :)

J.A.F._Doorhof

Topic nu nog een keer opgeschoond van off topic gedoe.
Bij de volgende belgen vs NL discussie gaan er direct schorsingen op treden.
Ik blijf niet bezig :D

@Wowly,
Ik ga niet iedereen een mailtje sturen dat er een post verwijderd word, ik krijg een klacht en ruim op wat moet.
Ik neem aan dat als een topic verwijderd word het duidelijk is dat dit niet kon :D
En anders mag je me altijd mailen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DIY_Freak

Quote from: Sander_Sassen on August  7, 2006, 14:28:35Ik begin bij de power switch met netfilter. Da's een schakeling die dmv. een willekeurige miniatuur laagspannings drukschakelaar (momentcontact) een versterker of ander apparaat aan/uit kan zetten mbv. een 16A 250V~ relais. D'r zit ook gelijk een netfilter op en dmv. een varistor is een eventuele inductieve last (trafo bv.) gevrijwaard van spanningspieken bij inschakelen.
Dit ziet er zeer fraai uit Sander! Ik ben zeer geinteresseerd in een aantal van de power switch's! Wat zouden de kosten zijn voor 2 stuks/10stuks?
QuoteAls laatste heb ik puur als experiment een versie gemaakt met 4-stuks 10.000uF T-network condensatoren. In de simulator zie ik alleen een ~1.5dB betere rimpelonderdrukking, verder is deze voeding gelijk aan bovenstaande.
Ik heb reeds een doos slitfoils in huis gehaald, dus de T-network caps laat ik even voorbij gaan. Ik neem aan dat je de slitfoils ook hebt geprobeerd. Komt er in metingen tot uitdrukking dat en hoe de T-network caps beter zijn?

Groet,
Hans.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

sphere

Sander, hier is wel animo hoor, zowel hier als op ZBA. Heb je al een prijsindicatie en een precieze omschrijving wat "jouw kit" nou precies omvat?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Shorty

#1221
Bij mij is ook animo... [edit:] voor 3 of 5 stuks...

VrGr,

Bart J.

arjan74

Bij mij is ook wel interesse.
Ben al een tijd aan het twijfelen op eens een dual mono te maken en deze te vergelijken met huidige versterker

gr. arjan

Sander Sassen

Op veler verzoek, wat ik kan aanbieden momenteel is een losse print met bestukkingslijst en speciaal voor de voeding gewikkelde Amplimo trafo (twee hulpwikkelingen en elektrostatisch scherm). Ik heb ook nog een aantal T-network condensatoren over, dus evt. hoort een losse print met trafo en condensatoren tot de mogelijkheden en voor degenen die echt geen idee hebben waar e.a. aan te schaffen kan ik evt. ook de andere onderdelen leveren, maar de prijs gaat dan ook evenredig omhoog omdat ik alles stuk voor stuk moet gaan uitzoeken. Prijzen zijn dan als volgt:

- print UcD400 voeding + bestukkingslijst + speciaal gewikkelde trafo : 100-euro (incl. verzendkosten)
- print UcD400 voeding + bestukkingslijst + speciaal gewikkelde trafo + 2 stuks T-network : 150-euro (incl. verzendkosten)
- print UcD400 voeding + bestukkingslijst + speciaal gewikkelde trafo + 2 stuks T-network + losse onderdelen : 200-euro (incl. verzendkosten)

Ik wil er wel bij vermelden dat de print gebruik maakt van SMD componenten en dat deze toch lastiger te solderen zijn dan normale onderdelen, ook is deze voeding voornamelijk bedoeld voor de UcD400 module.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Shorty

#1224
De losse onderdelen zijn - neem ik aan - alles wat benodigd is om de voeding af te bouwen? Blijft in dat geval nog over de UcD-modules, het aansluitmateriaal en de kasten...?

VrGr,

Bart J.