UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan-Peter

Jeroen_d;

De signal to noise ratio is 120dB. Meer praktischer, ze zijn echt muisstil........

Jan-Peter

Leeuwarden

Jan Peter,

Is er nog iets te zeggen over inspeeltijd?

Jan

Jan-Peter

Jan,

Inspeeltijd? Nou ze doen het direct hoor..... 8)

Er zijn wel verhalen bekend dat Elcos na verloop van tijd beter zouden gaan klinken, nou er zitten een elco in signaal leiding. Dus misschien dat ze naar verloop van tijd beter gaan klinken.

Onderschat niet het feit dat, als je iets veranderd hebt in je geluidsinstallatie, dat je daar altijd aan moet wennen. Dit 'wennen' is kan eigenlijk best wel te vergelijken met het laten 'inspelen' van de versterker.

Wat zijn je bevindingen tot nu toe?

Jan-Peter

Leeuwarden

Jan Peter,

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op eerdere versterkers. Daarbij was mijn ervaring dat een versterker na een bepaalde inspeeltijd toch wel iets "soepeler" ging spelen. Als dat bij de UcD's niet het geval is kan ik daar alleen maar blij om zijn: Ze klinken fantastisch. Ik denk zelf, zoals ik al eerder schreef, dat je voor het geld goed moet zoeken om iets beters en dan is het nog maar de vraag of je dat ook vindt.

Ik ben erg tevreden over de helderheid en de soundstage. Plaatsing van de instrumenten is erg goed. Laag is diep en strak. Daarbij laat de versterker dus prachtig horen waar mijn luidsprekers tekort schieten: in het laag. Diep en strak klinkt als weinig laag. Ik heb zaterdag de mogelijkheid om mijn UcD's even op andere luidsprekers aan te sluiten. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken. Ik heb de vergelijking met mijn Aleph 5 nog niet kunnen uitvoeren maar ik kan nu al wel zeggen dat de UcD veel analytischer klinkt.

Als vraagt naar mijn bevindingen kan ik antwoorden met "Ik ben blij!"

Uiteindelijk is het de bedoeling dat mijn UcD's worden ingezet voor actief laag in een actief drieweg systeem (andere twee kanalen Aleph 5). Mijn voorgevoel zegt dat de UcD's het daar genadeloos goed gaan doen. Aan power geen gebrek. Voor mijn gevoel is dit soort versterkers de toekomst van geluidsweergave.

Jan

Wowly

QuoteEr zijn wel verhalen bekend dat Elcos na verloop van tijd beter zouden gaan klinken, nou er zitten een elco in signaal leiding. Dus misschien dat ze naar verloop van tijd beter gaan klinken.

Mijn versterker heeft erg lang moeten inspelen voordat de "magische klank"eraan kwam. In eerste instantie zelfs wat teleurstellend, geluid bleef aan de luidsprekers hangen. Wel was onmiddelijk een groot verschil te horen met mijn Marantz versterker (ook een vrij muzikale versterker) in soundstage, diepte, lineair frequentiebereik, snelheid (!!!) en contrôle (!!!).

Na zo'n 150 uur inspelen begonnen ze echt "los"te komen en kwam weer een beetje de magie terug.

Volgend probleempje werd dat de versterker genadeloos gehakt maakte van mijn oude luidsprekers :(, de dynaudio's van zwager P@ulus klonken wel zóveel beter dan de mijne..............

Daarom ben ik nu bezig met een stel scan speak reference monitors ;D

Deze zullen over een paar weken wel af zijn, en als we het over analytische muzikale luidsprekers hebben....

Dus jan, bereid je er maar op voor dat er nog meer "soepelheid"gaat komen!

Jan-Peter

Ok, leuk!

We zijn nu hier in Groningen ook een Demo luisterruimte aan het bouwen tezamen met Speaker & Co Groningen. De opzet is een stereo 3-weg met Thiel componenten (op aanraden van Martin, als je het nu echt goed wilt doen....). We hebben namelijk nog een kantoortje over, dat gaat dus de Demo luisterruimte worden 8)

Ben nu ook zeer benieuwd hoe de UcD's het op deze set gaat doen.

In ieder geval kunnen we zelfs overwegen om een demo dagje te houden in Groningen, als er belangstelling voor is.

Jan-Peter

Oracle

Dan meld ik me bij deze alvast aan, want ik ben beide (zwaar) aan het overwegen! Dus zowel UcD versterker, als zelfbouw speakers.

Dat is al 1 belangstellende, dus! :)

Groet,
Mark

Leeuwarden


Jan-Peter

#783
Mooi, dan gaan we zeker zoiets overwegen. Lijkt me erg leuk!

Tegen die tijd hebben we zeker de UcD700 spelend. En waarschijnlijk kunnen we dan ook een discrete D/A converter laten horen die door Bruno ontwikkeld is.

Ik moet er wel DIRECT bij vertellen dat ding mogen/kunnen wij helaas NIET verkopen, het is alleen maar ter demonstratie.

We bouwen deze set eigenlijk om op de AES te gaan showen; http://www.aes.org/events/27/

Jan-Peter

Wowly

Wanneer gingen jullie ook al weer verhuizen naar brabant?, nog voor of na dat je die luisterruimte af hebt?






;)

P@ulus

Tsja, verhuizen naar Brabant, wat mij betreft zijn jullie welkom! ;D Groningen is tenslotte niet echt naast de deur...
Ik zou nog steeds ook wel geïnteresserd zijn in zo'n demo, maar jullie weten; ook de Van Medevoort MA240 is vooralsnog in de race. Heb gisteren op http://www.hvt.nl/nieuws.php?fp=yes&nid=159 een foto gevonden van een vM in 't zwart (zoals ik 'm heb besteld), ik vind 't er errug sjiek uitzien! Lijkt ergens op AVI, ook mooi spul. Helaas (net even gebeld met vM) duurt 't nog wel tot volgende week voor ze uitgeleverd worden. ???
dus @ Matti; ivm vergelijk met jouw 400, ben bang dat je dan al op vakantie bent?
en @ Corné; je kastjes zijn inderdaad erg mooi, en voor twee stuks incl verzendkosten is het dan niet schandalig veel... Je versterkers zien er goed uit!
Marantz/Heart CD6000 (+Tentlabs ocsil, HEA clock-supply + caps) > Kimber KC1/WBT > Promitheus Audio REV3 TVC > Kimber Hero/WBT > Dynaco Stereo70 series II > Siltech LS80 > Dynaudio Nuance (modified). MasterBase, PS Audio Duet.
Philips 32PF9966lcd, Denon DVD3910 & AVR3805, Kef HTS2001 (cent./surr)

Oracle

Quote from: P@ulus on June 30, 2005, 16:02:13
Groningen is tenslotte niet echt naast de deur...

Of juist wel! ;)

Groet,
Mark

matjans

paulus,

ik ga morgenochtend (vrijdag) weg (jammer!).
Si fractum non sit, noli id reficere...

Leeuwarden

Zonet Aleph 5 aangesloten na een tijdje naar de UcD400 geluisterd te hebben. Mijn vermoeden dat de UcD's analytischer klinken ten opzichte van de Aleph 5 is juist. De Aleph 5 klinkt organischer dan de UcD. Soundstage/holografische afbeelding is m.i. beter bij de UcD. De Aleph laat wat meer laag horen. Bij de UcD spat de power er van af. De Aleph laat merken dat het ook subtiel kan. Ik denk dat bij de juiste luidspreker de UcD tot ongekende hoogten kan stijgen. Mijn luidspreker doet het voor mijn gevoel beter op de Aleph. (Alcone Fourier, AC8HE met Dynaudio D260). Toeval (??) wil dat ik ook nog een andere luidspreker in aanbouw heb. (HiVi RT2C planar tweeter, Monacor SPH 135KEP en SPH 165KEP) Ik zal mijn testkasten (HiVi RT2C en Monacor 165KEP) weer eens van zolder pliukken en die ook eens aan een luistertest onderwerpen. Mijn gevoel zegt dat de UcD het daar wel eens (nog) veel beter op kon doen dan op mijn Alcone.

Anyway, na enig luisterwerk kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat ik een setje fantastsche versterkers erbij heb met de UcD's.

Jan


FivePack

Wat een ellende die ucd400ad's!! Zou willen dat ik er nooit aan begonnen was!!! ;)
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Leeuwarden

Quote from: Leeuwarden on June 29, 2005, 21:23:47
Eigenlijk heb ik nog wel eens met nieuwe versterkers: laat eerst maar even een paar uur spelen. Nu ik er even over nadenk had ik dat met deze niet...

Uhhh...

Leeuwarden

Quote from: Jan-Peter on June 30, 2005, 13:16:10
Jan,

Inspeeltijd? Nou ze doen het direct hoor..... 8)


Jan-Peter

Nou, ze staan nu een uurtje of 10 te spelen.... Ik vind het nogal een verschil met de eerste uurtjes spelen. Wordt er alleen maar beter op.
(Even voor de duidelijkheid: Ik heb zelf slechts 3 of 4 uur van die tien uur zelf geluisterd. Er is wel degelijk verschil.)

jan

Jan-Peter

QuoteNou, ze staan nu een uurtje of 10 te spelen.... Ik vind het nogal een verschil met de eerste uurtjes spelen. Wordt er alleen maar beter op.
(Even voor de duidelijkheid: Ik heb zelf slechts 3 of 4 uur van die tien uur zelf geluisterd. Er is wel degelijk verschil.

Even een copie van emailtje van Bruno over elcos;
QuoteZe zijn er niet minder gevoelig aan dan andere schakelingen (ook niet meer trouwens). Feitelijk zijn het de elko's die moeten "inspelen" (=een tijdlang onder spanning staan). Hetzelfde met "opwarmen". Elko's die een tijdlang spanningsloos geweest zijn, gedragen zich een tijdlang electrisch anders. Een collega heeft dat op een spectaculaire manier gedemonstreerd met een kleine elko die na het aanleggen van de spanning een paar minuten lang stond te ruisen en te spetteren.

Dit verschijnsel verklaart waarom het een tijd anders gaat klinken, en dat het na verloop van tijd ook beter wordt....

Jan-Peter

Jan-Peter

Originally posted by Fivepack;
QuoteWat een ellende die ucd400ad's!! Zou willen dat ik er nooit aan begonnen was!!! Wink

.....hm, verklaar je nader. Wat is het probleem?

Jan-Peter

Oracle

Aan de knip-oog te zien bedoeld hij juist het tegenovergestelde! :)

Groet,
Mark

FransDHT

#796
Quote from: Jan-Peter on June 30, 2005, 15:14:54
Mooi, dan gaan we zeker zoiets overwegen. Lijkt me erg leuk!

Tegen die tijd hebben we zeker de UcD700 spelend. En waarschijnlijk kunnen we dan ook een discrete D/A converter laten horen die door Bruno ontwikkeld is.

Ik moet er wel DIRECT bij vertellen dat ding mogen/kunnen wij helaas NIET verkopen, het is alleen maar ter demonstratie.

We bouwen deze set eigenlijk om op de AES te gaan showen; http://www.aes.org/events/27/

Jan-Peter

Wanneer is "tegen die tijd"? Ik kom zeker langs dan want voor mij is het om de hoek. Tenzij ik op vakantie ben natuurlijk....

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

FivePack

Quote from: Jan-Peter on July  5, 2005, 15:49:13

.....hm, verklaar je nader. Wat is het probleem?

Jan-Peter


Mark heeft het in zoverre goed, dat ik ze echt niet meer kwijt wil!! Alleen ik krijg nu problemen met mijn buren omdat ik ongemerkt luider speel dan eerst, de wallen verschijnen ook weer onder mijn ogen aangezien ik er na tig cd's achter kom dat het weer 2 uur 'snachts is etc.. En het ergste is nog wel dat ik alweer plannen aan het maken ben voor nog 3 mono's..... Dus vandaar ellende ;) dingen.... ;D

Groet Corné
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Leeuwarden

Quote from: Jan-Peter on July  5, 2005, 10:45:27
Even een copie van emailtje van Bruno over elcos;
Dit verschijnsel verklaart waarom het een tijd anders gaat klinken, en dat het na verloop van tijd ook beter wordt....

Jan-Peter

Dat zal het zijn dan. Het klinkt in iedergeval nog aangenamer. Bedoeld Bruno overigens met onder spanning staan van de elco's dat als er geen muzieksignaal op staat, de elco's toch "ingespeeld" raken?

Jan

Leeuwarden

Quote from: Jan-Peter on June 30, 2005, 14:40:27
Ok, leuk!

We zijn nu hier in Groningen ook een Demo luisterruimte aan het bouwen tezamen met Speaker & Co Groningen. De opzet is een stereo 3-weg met Thiel componenten (op aanraden van Martin, als je het nu echt goed wilt doen....). We hebben namelijk nog een kantoortje over, dat gaat dus de Demo luisterruimte worden 8)

Ben nu ook zeer benieuwd hoe de UcD's het op deze set gaat doen.

In ieder geval kunnen we zelfs overwegen om een demo dagje te houden in Groningen, als er belangstelling voor is.

Jan-Peter

Voor mijn gevoel zijn de UcD modules bijzonder goede partners voor het actief aansturen van luidsprekers. Is het een idee om die Thiel 3 weg zowel actief als passief te demonstreren?

Jan