UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

#200
Wat is geduld?

2 weken, 4 weken, 2 maanden ???

Als we een grotere bestelling plaatsen is ie misschien wat sneller met leveren?

Verzendkosten zijn normaal, niet goedkoop.

@ Gugi : welkom op het forum!!!! :D, en natuurlijk op deze draad ;D. Heb je interesse in de UcD's ofzo?

greetz Wowly

matjans

Si fractum non sit, noli id reficere...

Hanz71

Quote
Hallo Hans,

Uw order is verzonden op 10-02-05 en wordt vandaag afgeleverd.

Met vriendelijke groet,

Niels
Hypex Electronics
:D :D :D
Alleen nog geen softstart (LC powerbuy) en caps (16*FTcap 10.000uF 80V voor stereo UcD en stereo zap), BMM nalevering naast trafo's. Die heb ik wel binnen en zijn impressive. De buurman nam ze in ontvangst en was verrast over het gewicht in zo'n klein pakketje:4 maal 2x45V 625 VA: 30 kilo  ;D ;D Dat wordt buigen of barsten voor de kastjes....

Wowly

Mooi,

Ik krijg steeds meer mailtjes binnen voor zaken die ik moet meebestellen.

Graag zeer specifiek zijn in wat je wilt. Ik ben van plan eind volgende week de bestelling te gaan plaatsen (gezien de soms lange wachttijd op de pakketjes van Schuro....)

@ Matti: hoeveel, en van welke soort?
@ John: please reply en geef op wat je precies nodig hebt
@ Duck: ik neem aan dat je niets meer nodig hebt??

greetz Wowly

Duck Twacy

#204
Quote from: redheinz on February 12, 2005, 00:17:39
:D :D :D
Alleen nog geen softstart (LC powerbuy) en caps (16*FTcap 10.000uF 80V voor stereo UcD en stereo zap), BMM nalevering naast trafo's. Die heb ik wel binnen en zijn impressive. De buurman nam ze in ontvangst en was verrast over het gewicht in zo'n klein pakketje:4 maal 2x45V 625 VA: 30 kilo  ;D ;D Dat wordt buigen of barsten voor de kastjes....

Die ga je trafoos zijn toch niet voor de UcDs gebruiken?? 45V is veel te veel, ook voor de UcD200 volgens mij

Duck Twacy

Quote from: Wowly on February 12, 2005, 09:54:03

@ Duck: ik neem aan dat je niets meer nodig hebt??

greetz Wowly

OP zich zou ik wel 4 slitfoils willen, maar ik heb al iets anders (en de laatste tijd al zo veel speelgoed gekocht ;)

Laat ik het maar even overslaan. Het kan altijd nog en zoveel zal er op de transportkosten niet bespaart worden (van Budel (Brabant?) naar Den Haag zal ook niet gratis zijn).

Overigens ik neem aan dat niemand een softstart bij Schruro koopt, die is namelijk hetzelfde als de LC audio, alleenverkopen zij het 20 euro duurder.

Hanz71

#206
@ Duck: reactie van Jan-Peter op 45 V secundaries.
Jan-Peter op diyaudio: We recommend for the highest sonic performance a voltage between 50V and 63VDC.
Kan prima, 45V secundair op de UcD400, voor de UcD180 geef ik je helemaal gelijk.... Ik zit meer dan 10% onder de 68VDC beveiliging, of ten minste, ik hoop dat het prima gaat  ::).
Ze zijn alleen nog niet binnen.
Binnen. Bij de andere buren... Lekker snelle levering! Woensdag 2feb besteld en betaald; gisterochtend meeltje gekregen dat ie die dag binnen zou zijn en was dat ook.

motorfret

equipment: just a bunch of stuff i like....

Jan-Peter

QuoteREdheinz:
@ Duck: reactie van Jan-Peter op 45 V secundaries.
Jan-Peter op diyaudio: We recommend for the highest sonic performance a voltage between 50V and 63VDC.
Kan prima, 45V secundair op de UcD400, voor de UcD180 geef ik je helemaal gelijk.... Ik zit meer dan 10% onder de 68VDC beveiliging, of ten minste, ik hoop dat het prima gaat  .
Ze zijn alleen nog niet binnen.
Binnen. Bij de andere buren... Lekker snelle levering! Woensdag 2feb besteld en betaald; gisterochtend meeltje gekregen dat ie die dag binnen zou zijn en was dat ook.

Tja het is wel een beetje op de grens, laten we maar ervan uitgaan dat de 45V secundaire spanning de spanning is in onbelaste toestand. Is deze spanning in belaste toestand dan is de spanning in onbelaste toestand gauw een 5% meer. En als de netspanning nu weer een 5% hoger is zit je zo tegen de maximale spanning aan.

.....laten we er maar vanuit gaan dat het NET goed gaat  ::)

Jan-Peter

Wowly

#209
Ik heb even gekeken, de kosten voor het verzenden binnen nederland kost zo'n 6 euro's. Ik denk dat je dan zo'n 15,00 euro's bespaart op de verzending. Ook is er nog het voordeel dat we waarschijnlijk, Schuro kennende, veel sneller onze spulletjes binnen zullen hebben omdat we een grotere order plaatsen.

Bestelling tot nu toe:

Wowly: 2 x 340 Va 30 V trafo's, 4 x 10.000 uf slitfoil en 2 x rode poolklem en 2 x zwarte poolklem
Matti: 4 x 10.000 uF slitfoil en 2x rode poolklem en 2 x zwarte poolklem
Motorfret: 6 x 10.000 uF en 3 x rode poolklem en 3 maal zwarte poolklem

Totaal 14 x 10.000 uF slitfoil
            7 x rode poolklemmen
            7 x zwarte poolklemmen
            2 x 340Va 30 V trafo

Totaalbedrag is ca 384,12 euro's. Hier komen nog de verzendkosten bij, en als we mogen uitgaan van de gegevens van Gugi zijn we ongeveer 20 euro in het totaal kwijt voor de verzending en matti en motorfret zo'n 6 euro erbij voor de verzending in nederland (of we moeten eens iets afspreken??).

Ik denk dat je het voor die paar euro die je verdient met het samen verzenden niet hoeft te doen, maar wel om een snelle levering te verkrijgen. De rompslomp van het verzenden neem ik wel voor mijn rekening ;D


Greetz Wowly

Duck Twacy

#210
Nou oke Wowly, bestel voor mij dan ook maar 4 van die slitfoils :)  (van 10.000uF)

Gooi ik de 8 elcos 10000uF/80V elcos (a 3 euro) wel ergens anders in.

Ik stuur je even een PB met mijn adres etc.

Overigens weet ik vrij zeker dat je nu boven de 10 kilo zit (dus op 28 euro). Reken maar uit 5 kilo aan trafoos,  18 caps a 250 gram (schatting) , 1 kilo klein spul, verpakking rond 1 kilo is 11.5 kilo.

:)

Wowly

#211
Update Schuro bestelling

18 x 10.000 uF slitfoil (4 wowly/4 matti/4 duck/6 motorfret)
7 x rode poolklemmen (2 wowly/2 matti/3 motorfret)
7 x zwarte poolklemmen (2 wowly/2 matti/3 motorfret)
2 x 340Va 30V trafo (wowly)

Totaalbedrag 438,80 euro

Ik verdeel de kosten van verzenden naar aanleiding van het gewicht wat je besteld hebt.

Duck Twacy

#212
jij bent snel, ik zit nog te PMen  ;D

PS wat mij betreft hoef je niet zo moeilijk te doen om transportkosten naar ratio te verdelen hoor, maar dat is mijn mening. Gewoon door 4 delen is wat mij betraft prima.

Misschien is er nog een 5e, er kan nog wat bij binnen dezelde transportklasse schat ik  (je zou het bij powerbuys kunnen zetten), maar aan de andere kant wordt het dan steeds meer georganiseer voor je zo...

Wowly

#213
Jahahahaha,

Als ik een mailtje binnen krijg, begint een geluidsfragment van the Naked Gun.

Dat stukje dat inspector Frank Drebin bij officer Nordberg (O.J. Simpson) in het ziekenhuis komt en hem niet goed verstaat.

Iedere keer weer lachen.

Ik denk dat je goed besluit maakt duck, je gaat voor geluidskwaliteit extra-ordinare (als we iedereen mogen geloven).

Wowly

Edit: Nee we verdelen het gewoon netjes. En inderdaad, een powerbuy heeft denk ik alleen zin bij vrij grote bedragen. Daarbij duurt het dan weer maanden voordat alles rond is en daar heb ik geen zin in ;D.
Edit: ik heb toch maar een kort topicje geopend op powerbuy om te kijken of er nog meer gegadigden zijn. We zien wel hoe het loopt.

@ John: post je overdenkingen in het topic hier. Dit wordt vrij veel gelezen door mensen die ervaring hebben, misschien kunnen zij je hierbij helpen?

motorfret

okay: natuurlijk heb je gelijk.

ik wil dus een 3 kanaals versterker bouwen met de UcD versterkers.
iemand tips?
1 voeding, 3 gescheiden elko groepen?
3 voedingen 3 elko groepen?
1 voeding, 1 elko groep?

wat is aan te raden en welke waardes? ik heb al wat speakers gebouwd, maar nog nooit en versterker, maar toch lijkt dit me wel wat.
equipment: just a bunch of stuff i like....

Wowly

Ik las dat Bruno (ontwikkelaar van de UcD) dat een dual mono toch wel hoorbare verbetering te horen gaf (gescheiden kanalen), echter iets terug in dit topic worden ook weer argumenten gegeven om alles via een centrale voeding te doen (meer reserve's in de elkobanken en makkelijker load voor de trafo's).

Voor meerkanaals zou ik een trafo nemen met alle caps bij elkaar, voor stereo dual mono.

Ik kan dit echter niet onderbouwen, dit is zoals ik de zaken of de diverse fora's interpreteer, en ik ben geen electronicus dus of je hier waarde aan moet hechten????? ;D

greetz Wowly

matjans

dat is ook mijn huidige plan. 3 kanaaltjes aan een trafo+elkobank en 2 kanalen dual mono. Moet nog wel even gaan kijken hoe ik dat in een klein kastje prop... Kan ik het mooi voor filmpjes en stereo gebruiken.

overigens ben ik het wel met duck eens, gewoon verzendkosten / deelnemers. Wel zo easy
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

#217
Of 1 grote trafo het zoveel makkelijk heeft dat 3 kleinere valt te betwijfelen. Als 1 kanaal veel vermogen vergt, zullen de andere kanalen toch ook wel wat stroom lusten (anders is er wel een erg groot signaal verschil in de kanalen).

Aan de andere kant een 1000 VA Amplimo doet 130 euro ex, drie 300VA doen ongeveer 161 totaal (ex). Dus het is wel iets goedkoper (terwijl je totaal iets grotere trafo capaciteit hebt). Ook worden grote trafoos minder warm dan kleine, heb ik wel eens gelezen. Aan de andere kant is de inrush current weer groter, met kans op een brommende trafo in de toekomst (door het losttrillen van de windingen). Ik zou bij 1 grote trafo dan toch voor 3 aparte banken met elcoos kiezen, waarschijnlijk ook 3 paar gelijkrichters.

Ach, denk niet dat er een absolute beste is. Beide kan volgens mij best goed..

Wowly

Bij een trafo 3 paar gelijkrichters? hoe zie je dat?

Duck Twacy

#219
Ik neem aan gewoon aftakken (parallel). Zal eens op diyaudio zoeken of iemand een tekeningetje gemaakt heeft. (misschien is het wel onzin hoor :) )

mwoah, misschien toch niet zo handig zo   :-X

matjans

#220
enige voordelen die ik zo 123 kan bedenken zijn zijn dat 1) de overspraak tussen de kanalen kleiner is en eventueel 2) dat de impedantie van de voeding misschien iets lager wordt.
en oja misschien ook nog als je een emmer goede nette diodes hebt liggen die niet al teveel vermogen kunnen leveren; je splitst de totale stroomvraag op naar drie kleinere weggetjes. Met de flinke brugcellen die veel mensen gebruiken lijkt me dit niet echt nodig.

Aan de andere kant heb je weer meer ruimte nodig in je kast.

Zijn er overigens nog mensen die een mening hebben over de invloed van de gebruike diodes/brugcellen op het geluid van een ucd180 (bruno, jan-peter?). Ik weet uit eigen ervaring dat het bij oa buizenbakken en chip-versterkers wel degelijk uitmaakt hoe netjes de diodes hun werk doen. 
Ik gebruik uit voorzorg altijd maar soft-recovery diodes (en het liefst fast/soft). Geen idee in hoeverre de hypex modules hier gevoelig voor zijn...
Si fractum non sit, noli id reficere...

Hanz71

#221
@wowly: Ik wil ook wel meedoen met 4 10.000 uF slitfoils voor toekomstige UcD-4kanaals-bak.

Wowly

#222
Redheinz

Ik bergijp hieruit dat je 10.000 uF buffert per kanaal? De meeste gaan voor 20.000 uF, maar waarschijnlijk moet 10.000 voldoende zijn. Bruno vind 20.000 uF echt het maximale en heeft geloof ik zelf een referentie staan met als ik me niet vergis een 6500 uF buffer. (Bruno, correct me if i'm wrong)

Het totaal komt nu uit op
22 x 10.000 uF slitfoil caps a 13,67 per stuk
7 zwarte en 7 rode poolklemmen a 5,21 per stuk
2 trafos a 59,90 per stuk

totaal bedrag komt dan op 493,53 euro's uit. Ik hoop dat ie hiervoor wel een snelle uitzondering maakt ;D

Greetz Wowly

Hanz71

Inderdaad, ik wil dan een 4 kanaals UcD400 of 180 maken of 2 maal een stereo. Zeker voor een 4 kanaals UcD180 lijkt die 4*10.000 me genoeg.
Voor die UcD400 is het at krap ja..... Nou nog maar een paar dagen overwegen.... Iig 4 stuks.... Zullen er uiteindelijk wel weer 8 worden  ;D.

Wowly

HAhaha,

Ik ga donderdag de bestelling pas uit de deur doen, dus je hebt nog een paar dagen ;D

Misschien ter overweging,

Stel, je maakt een opzet met een trafo en twee gelijkrichters welke je koppeld aan alle 4 de caps. Van daar uit voorzie je óf 2 óf 4 UcD's van voeding ( je kan iedere UcD namelijk apart uit en aan zetten begreep ik).
Resulaat: bij stereo méér dan genoeg voedingsreserve, bij 4 kanaals voldoende reserve. Kun je meteen vergelijken of dat iets doet met de geluidskwaliteit :)

Greetz Wowly