Verschillende doeksoorten eens gemeten

Gestart door Rob_Dingen, januari 13, 2005, 19:17:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starred

Zijn er betaalbare alternatieven voor een firehawkdoek? Dus een strak dik glad doek met gain van ~1.3 en ambiant light absorbing  characteristics?

Johnny_Bravo

Een (voor mij) niet geheel onbelangrijk punt.....

De Highcontrast_S past in een compactere koker.

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  6, 2005, 19:41:28
Maakt niet uit in mijn optiek.
Ook met een 8700+ vind ik Highcontrast S mooier.
Zolang de lightoutput niet onder de 12 ftlmb zakt vind ik dat je zo laag moet gaan als je kunt met een projector.

Is 12 ftlmb jouw standaard of een meer algemene?
Ik las namelijk de volgende uitspraak van Carada Screens:
Citaat15.6 footlamberts is right at the recommended level for home theater

J.A.F._Doorhof

12 ftlmb word alom gezien als de standaard voor HT.
Maar nogmaals iedereen is anders.

Wat mij geleerd is door oa het ISF is dat om een goede HT ervaring te hebben je tussen de 10-12 ftlmb uit moet zien te komen dat is het mooist voor zowel fatique (vermoeidheid) als voor ervaring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

heb hier nu een paar samples van Beamax.
Het M-serie doek is heel mooi glad met zwarte achterzijde en heeft een gain van 1.5.  Het doek uit de A-velvet serie is wat minder glad, heeft een witte achterzijde en een gain van 1.2.
Ben benieuwd welke nu beter is voor mijn projector  :-\

Starred

Vandaag een uitgebreide test gedaan tussen 3 Beamax doeken:

-Matwit uit de M-serie met gain 1.5
-Matwit uit de A-Velvet serie met gain 1.2
-High contrast met gain 1.0

Korte impressie. Het highcontrast doek is imho niet geschikt voor HT. Veel en veel te donker. Dus die viel snel af.
Het M-doek heeft een zeer gladde struktuur en een zwarte achterkant. Het A-velvet doek is ietsje minder glad en heeft een witte achterkant. In praktijk zie ik weinig verschil tussen deze 2 doeken, muv lichte scenes. Daar lijkt het A-velvet doek een klein beetje geliger. Dit is ook goed te zien als je een licht veld projecteert en een wit blaadje er naast houdt. Het  M-doek komt dan vrijwel volledig overeen met het wit op het blaadje, terwijl het A-velvet doek er inderdaad iets anders (geliger) uitziet.
Het M-doek is niet of nauwelijks te onderscheiden van het Projecta matwit-M doek. Dat heeft mij wel verbaasd, omdat het Projecta doek een gain van 1.0 zou moeten hebben hetgeen toch duidelijk anders is dan de 1,5 van het M-doek van Beamax  ???

Welke van de 2 Beamax doeken nou mooier is, daar ben ik nog niet uit







J.A.F._Doorhof

Hi,
Het beamax highcontrast is GEEN 1.0 gain maar meer rond de 0.4-.0.5
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Dat lijkt mij ook ja, maar het highcontrast doek staat toch aangeduid als 1.0  :-\
Maar dat kan nooit kloppen.

Het M-serie doek lijkt trouwens ook een stuk dikker dan het A-velvet doek, terwijl ze volgens specificatie even dik zouden moeten zijn

take5

Wat ik ook raar vind:

Op de website van projecta staat dat zowel het matwit S als het high contrast S doek een reflectiewaarde hebben van 1,0. Ik dacht dat een high contrast doek juist een betere blacklevel heeft  doordat die een lagere reflectiewaarde heeft dan gewoon doek? Of is reflectiewaarde iets anders dan gain?  :-\

Ook staat op de website dat de high contrast schermen van projecta zwaarder en dikker zijn dan de matwit varianten. Dat houdt dus in dat bij projecta de high contrast doeken minder geneigd zijn om te "bobbelen"?

Laatste vraag: Is een Procinema High Contrast S aan te bevelen als scherm bij een oudere CRT projector (Sony1041QM) in een goed verduisterde kamer?

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voor een CRT kan het voordelen hebben als je witte muren hebt, voor de 1041QM zou ik echter niet doen daar komt al niet zoveel licht vanaf, een 1.3 of 1.5 gain doek is dan zonder twijfel aan te raden.

De gain van matwit is bij projecta is iets hoger dan 1.0 en de highcontrast is iets lager dan 1.0 dat zie je ook in de metingen terug.
Het GROOTSTE voordeel van highcontrast S is dat het invallend licht voor een gedeelte weghaalt, hierdoor word je zwart ervaring beter.

Het doek is dikker dan Matwit S maar dunner dan Matwit M.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

take5

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 22, 2005, 19:15:44
Hi,
Voor een CRT kan het voordelen hebben als je witte muren hebt, voor de 1041QM zou ik echter niet doen daar komt al niet zoveel licht vanaf, een 1.3 of 1.5 gain doek is dan zonder twijfel aan te raden.

De gain van matwit is bij projecta is iets hoger dan 1.0 en de highcontrast is iets lager dan 1.0 dat zie je ook in de metingen terug.
Het GROOTSTE voordeel van highcontrast S is dat het invallend licht voor een gedeelte weghaalt, hierdoor word je zwart ervaring beter.

Het doek is dikker dan Matwit S maar dunner dan Matwit M.

Nog bedankt voor de tip; ik heb besloten om met deze projector gewoon op mijn superwitte muur te blijven projecteren...

searcher

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 22, 2005, 19:15:44
Hi,

Het GROOTSTE voordeel van highcontrast S is dat het invallend licht voor een gedeelte weghaalt, hierdoor word je zwart ervaring beter.



Hi,

Ik heb alles nog eens nagelezen.

Ik wil niet breder dan 2,00m projecteren en ik vraag me af welk doek de highcontrast S of D of de Remaco extra high contrast doek het beste voldoet voor de BenQ 8700+

Zwart is ook voor mij belangrijk evenals sprankelende kleuren.

Graag een advies want ik zit even vast,.... :-X

                                                                                                  mvg Searcher



J.A.F._Doorhof

Als je niet breder gaat dan 2.00 is het moeilijk dan kan beide.
Remaco haalt iets meer licht weg (merkbaar in vergelijk met matwit) maar zorgt wel voor een zeer goed blacklevel.
Highcontrast S ligt dichter bij Matwit in de buurt en zorgt ook voor een beter blacklevel.
Als je een stukje groter gaat zeg ik highcontrast, ga je een stukje kleiner dan remaco :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2005, 00:32:06

Als je niet breder gaat dan 2.00 is het moeilijk dan kan beide.
Als je een stukje groter gaat zeg ik highcontrast, ga je een stukje kleiner dan remaco :D.


Bedankt  :D

Wat is het verschil tussen high contrast S en D ?

                                                                                       mvg Searcher



Starred

Ik heb nu ter review een HC scherm (gain 1,0) hangen, en alhoewel zwart iets beter wordt, prefereer ik toch matwit. Kleuren raken iets van hun intensiteit kwijt door HC, waardoor het geheel er iets doodser uitziet.

J.A.F._Doorhof

Highcontrast D is een HEEL eind donkerder en zou ik vermijden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2005, 09:42:29
Highcontrast D is een HEEL eind donkerder en zou ik vermijden.

Bedankt Frank,

off topic ik heb je afgelopen vrijdag  een e-mail gestuurd m.b.t een plafond beugel.

Wil je deze s.v.p beantwoorden. :D

                                                                                             mvg Searcher



J.A.F._Doorhof

Onze mailserver ligt plat ik krijg maar sporadisch mail binnen daar word naar gekeken als je me rechtstreeks wilt bereiken doe dat dan aub even via het forum via een pb
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2005, 09:49:05
Onze mailserver ligt plat ik krijg maar sporadisch mail binnen

Waarschijnlijk door de vele verzoekjes om de PB pics  ;D ;)

searcher

Citaat van: Starred op september 26, 2005, 10:14:23
Waarschijnlijk door de vele verzoekjes om de PB picsĀ  ;D ;)

;D

Je hebt een pm frank m.b.t de plafondbeugel. :D

                                                                  mvg Searcher.



searcher

On Topic,

Wat is het verschil tussen een Matwit P en D doek ?

                                                                                 mvg Searcher



J.A.F._Doorhof

Matwit P en D heb ik nooit van gehoord
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2005, 10:48:51
Matwit P en D heb ik nooit van gehoord

???  Het Matwit D doek wordt onder andere geleverd op de Tabscreen schermen. Het Matwit P doek op de Tensioned screens.

J.A.F._Doorhof

Niet als los doek bedoel ik mijn exusses.

@searcher we hebben van alle doeken hier samples liggen als je het wilt bekijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eelco74

Ik heb inmiddels mijn bobbelende matwitS (proCinema) voor een Highcontrast S omgeruild. Project heeft dat heel netjes en zonder enig probleem geregeld. Het werd netjes met DHL gebracht. En een week later werd het oude scherm in de nieuwe verpakking weer ogpehaald. Overigens met een nieuwe factuur en dus weer de volle garantie.

Wat direct opvalt is dat het doek stugger en ook dikker is. Het voelt kwalitatief wat beter.  Het hangt voorlopig heel mooi strak.

Ik was wat bang dat met mijn 8700 de lichtopbrengst minder zou zijn, nu is dat ook wel zo, maar zeker niet opvallend. Wat wel opvalt is het toegenomen contrast en het toch op een of andere manier wat rustiger beeld.

Voor een ieder met een wat krapper budget best een aanrader.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935