video DAC

Started by Iwan, January 9, 2005, 17:40:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Iwan

Bij de specificaties van DVD spelers zie je dat de video DACs steeds sneller worden (meer Mhz) en met langere bitwaardes gaan werken. Maar kan iemand vertellen wat het nut van beide waardes zijn? Ik dacht dat de bitwaarde voor dvd vastlag en PAL werkt toch op 50Hz ???
Ik vrees dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Wie brengt licht in het donker? ;D


Bvbd,
Iwan

Iwan

Ik kan niet geloven dat niemand op het ht forum hier een antwoord op weet. Eventueel een link naar een uitleg over DACs en hun specs?
Dit is voor mij echt wel belangrijk want de aanschaf van een nieuwe dvd speler hangt hier min of meer van af

Bij voorbaat dank

patrick_vdb

Hi Iwan,

De vastgelegde bitrates voor DVD (die overigens geen vaste waarde hebben) en de 50Hz van PAL hebben niets te maken met de video-DAC's van een DVD-speler. Deze doen namelijk de conversie van digitaal naar analoog, en net zoals met een PC is een hogere Mhz en grotere bitrate sneller en beter (puur theoretisch).

Laat de keuze voor een DVD-speler echter niet afhangen van een cijfermatig iets wat betreft de gebruikte DAC's...de implementatie etc speelt allemaal een rol in de uiteindelijke resultaat.

mvrg

Patrick

Iwan

Bedankt Patrick voor je reactie,

mijn probleempje is dat ik met een wat oudere dvd speler zit en bij pans verliest het beeld aan detail en scherpte.
Ik vroeg mij af of dit bij een dvd speler met een snellere DAC beter zou zijn?

patrick_vdb

Hoi Iwan,

Ik weet niet welke speler en welke video-DAC's je nu hebt maar toen ik van een eerste generatie Marantz DVD-speler over stapte naar de DV8400 waren op dit gebied behoorlijke verbeteringen te zien ;)

mvrg

Patrick

Iwan

Mijn DVD speler is een sony dvp-s735D met een DAC van 10 bit aan 27 Mhz

patrick_vdb

Hoi Iwan,

Tegenwoordig is 12/216MHz al standaard maar laat je hier niet door van de wijs brengen. Een goede DVD-speler met bv 12/108MHz zal ook op beeldgebied beter presteren als een matige DVD-speler met 12/216MHz video-DAC's....niet enkel de specificatie van de video-DAC is belangrijk maar ook de implementatie en het totale ontwerp van de DVD-speler. Echter als je van een 10bitter/27MHz komt zul je wel redelijk snel de voordelen van een andere (nieuwere) video-DAC zien ;)

mvrg

Patrick

Iwan

Hartelijk dank Patrick,

dit heeft me overtuigd van wat ik al vreesde: tijd voor een nieuwe player! :)