Wat doen wij met een ISF calibratie.

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 26, 2002, 18:04:00

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Denk niet dat het kort door de bocht is.
Ik geef in de post hiervoor duidelijk aan:


Waar het feitelijk op neer komt is dat als je een display gebruikt die op D6500 is gecalibreerd en de goede primaries/secondaries heeft je de film ziet zoals de maker hem bedoeld heeft.
Of wel de mastering etc. gebeurt op gecalibreerde displays.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

edonck

Beste Frank,

Mijn vrouw en ik hebben in december 2007 een TW2000 bij jullie gekocht, en naar volle tevredenheid!
Er staat inmiddels meer dan 1300 uur op de klok dus je begrijpt dat we hem vrij intensief gebruiken.  ;D
Tegen het einde van deze maand ben ik van plan een Onkyo TX-NR906 aan te schaffen en zoals je wellicht weet kan deze receiver ISF gecalibreerd worden.
Ben jij bereid en in staat dit voor ons te doen en zo ja, wat zijn dan de kosten?
Waarschijnlijk moet ik dan ook de randapp meenemen omdat er per ingang kan worden gecalibreerd?

Groeten aan Annewiek!

Ed

J.A.F._Doorhof

In principe mag je hem meenemen bij de calibratie dan zal ik hem meenemen in de calibratie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Techno

Ik zit er ook aan te denken om een ISF calibratie te doen op mijn reeds aangekochte Panasonic 46PZ85.
Ik ben echter volledig nieuw in HT en dus ook calibraties.

Nu gebruik ik het scherm met name voor films (DVD, toekomst Blu-ray, HD stream xbox360) en games (xbox360).
Zijn de winsten die hierin te halen zijn echt zo groot. Ik vind het beeld nu al erg mooi namelijk en ben hierin dus verder niet thuis.

Waar zijn de winsten haalbaar, kleur, scherpte, performance?
Ik heb echt geen flauw idee :P

Het scherm heeft nu denk ik 40uur ingespeeld, wanneer kan ik een bezoek inplannen. Na de 200uur ? :D

J.A.F._Doorhof

Hi,
We raden altijd aan om 200 uur te wachten inderdaad.
Voor wat je het toestel gebruikt zou ik zeer zeker de calibratie overwegen, het is altijd moeilijk om te zeggen of iets het waard is maar over het algemeen zijn de resultaten meer dan de moeite waard (99% van de calibraties).
Het is echter onmogelijk van te voren aan te geven hoe een toestel al afgesteld staat vanaf de fabriek.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

Citaat van: Techno op november 18, 2008, 16:16:58
Ik zit er ook aan te denken om een ISF calibratie te doen op mijn reeds aangekochte Panasonic 46PZ85.
Ik ben echter volledig nieuw in HT en dus ook calibraties.

Nu gebruik ik het scherm met name voor films (DVD, toekomst Blu-ray, HD stream xbox360) en games (xbox360).
Zijn de winsten die hierin te halen zijn echt zo groot. Ik vind het beeld nu al erg mooi namelijk en ben hierin dus verder niet thuis.

Waar zijn de winsten haalbaar, kleur, scherpte, performance?
Ik heb echt geen flauw idee :P

Het scherm heeft nu denk ik 40uur ingespeeld, wanneer kan ik een bezoek inplannen. Na de 200uur ? :D




Ik zeg: absoluut doen!

Ik heb mn TH50PV70 bij Frank laten calibreren en ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Het viel me in de weken daarna steeds meer en meer op hoe goed het beeld eigenlijk was. Vooral ook wanneer ik bij vrienden en kennissen hun tv's ging bekijken. Al waren die van een nieuwere generatie, ze haalden het echt niet bij mn Pana.

Ik gebruik m alleen als scherm voor mn xbox360 met hd-dvd speler, mn ps3 met blu-rays en mn pc. Ik kijk dus alleen hd en de diepte in het beeld is echt geweldig! Als ik naar films kijk als I am Legend of Sunshine, dan wordt je echt overdonderd!.
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

Techno

rond de kerst is m`n plasma ingespeeld en heb voor mezelf al besloten het te gaan doen
Rond die tijd ga ik me inschrijven  :)

kevin25

Goedenavond hier een vraag van een leek.

Ik krijg een deze dagen mijn Epson TW-3800 binnen.
Is het aan te raden om deze te laten calibreren?
Zo ja wat is de echte winst hiervan en kan dit ook gelijk of adviseren jullie om eerst een aantal uren gebruik te maken van de projector.

Ik ga projecteren op een projecta cinema pro high contrast scherm en heb een marantz sr-7002 receiver (weet niet of dit van toepassing is maar noem het maar voor de zekerheid)

Ik hoor graag jullie advies.

Bedankt.

J.A.F._Doorhof

Hi,
ZEER ZEKER.
Vooral bij Epson is er gewoon een enorme winst te behalen.
Jammer dat je hem niet via ons hebt gekocht want dan had je gratis calibraties gehad bij 0.200.1000.2000 uur :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kevin25

Dat klinkt positief.
Gebeurt zo'n calibratie op locatie of moet ik ergens heen? (als beide kan wat is aan te raden of is er geen verschil)
En nog een vraag waar/door wie kan ik dit laten doen en wat zijn de kosten?

Alvast bedankt weer voor de reactie en advies.

J.A.F._Doorhof

#335
Hi,
Wij doen sowieso de calibraties (www.isfcalibraties.nl)
Kosten in Emmeloord bedragen 80.00
In principe doen we alleen de calibraties in Emmeloord tenzij de klant ons kan GARANDEREN dat de ruimte waarin de projector hangt aardedonker is, en lees ECHT aarde donker.
Je moet letterlijk geen hand voor ogen zien, dus ramen afgeplakt met doeken helpt niet.
Op lokatie zijn de kosten op dit moment 200.00 binnen de tours.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kevin25

Hi,
Ok nou aardedonker is het niet dus zal ik langs moeten komen.
Gaat dit op afspraak of kan je gewoon langsgaan?

J.A.F._Doorhof

Altijd even een afspraak maken, ik ben er niet altijd, ben ook vaak op lokatie, en de calibraties doe ik allemaal persoonlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

#338
Frank, ik heb weer 2 vragen......

Kan je een Samsung LE40A656 calibreren zonder in het servicemenu te gaan?

En nog een vraag over 100 hz:

Is het zo dat bij de oude CRT-bak, wanneer deze 50 hz was en dus de beelden 50 keer per seconde ververst, dit alleen geldt voor de even òf de oneven lijnen en dit dus om en om gebeurt. Dan is het toch zo dat er eigenlijk maar 25 keer per seconde een volledig beeld werd getoond?

Ook hoor ik dat 100 hz alleen is wanneer de tv ook daadwerkelijk 100 keer per seconde een beeld krijgt aangeleverd en deze dit dan ook 100 keer per sec toont, is dat zo? (en dat dit alleen mogelijk is bij aansluiting van een pc)

bedankt!
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik weet niet uit mijn hoofd of we in het servicemenu moeten, maar beide is geen probleem voor me.

Over 100hz en 50hz.
Het officiele SD signaal was altijd 50hz interlaced, of wel om en om even en oneven beeldlijnen.
Dat zorgde voor wat trilling.
Bij 100hz werd dit op verschillende manier opgelost (verschillende per TV en fabrikant).

Nu met digitaal spelen er andere dingen.
knipperen/trillingen/flikkering is niet meer te zijn.
Nu worden de 100hz/200hz etc. gebruikt om frames tussen de aanwezige frames te zetten waardoor de scrolling smoother zou moeten gebeuren, frame interpolatie.
Ook hier geldt weer dat iedereen het anders doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

Frank, ik heb nog een vraag over upscaling van sd content naar een hdtv.

Er zijn mensen die zeggen dat SD er op een full hdtv béter uit zal zien dan op een hdready.
Een 720x576-signaal zal er op een 192.000x108.000-tv beter uit zien dan op een 1280x720-tv, mits er een goede scaler in zit. Hoe meer pixels, hoe hoger de resolutie, hoe makkelijker je een brak signaal kan upscalen.

Ik geloof dat hoe dichter de resolutie van het content bij die van het scherm ligt, deste beter het beeld (als het content een lagere reso heeft dan het scherm).
Ik zie dat bijvoorbeeld omdat onze Panasonic TH42PX80 sd zoals digitale tv en dvd's veel beter weergeeft dan mijn TH50PV70. Ik denk dat de grootte ook niet meehelpt, maar dat de grootste factor is dat de PX een resolutie heeft van 1024x768 en de PV70 van 1366x768.

Volgens anderen klopt dit niet en zij zeggen
Het gaat er niet om of de resoluties dichter bij elkaar liggen of niet maar om de rechtlijnigheid.
Van 1280 x 720 naar 1366 x 768 is lastiger dan naar 1920 x 1080.

in mijn vergelijking ging het om dvd en dus 720x576 en ik ben van mening dat dit op een 50 inch full hdtv er minder mooi uit zal zien dan op een hdready. Wat is hier waar?
Is het gewoon een kwestie van vermenigvuldigen van de pixels of zijn er andere belangrijke factoren?

Groetjes Ferry.

LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Moeilijk om 1 antwoord op te geven maar hier een kleine uitleg.

1. Schone breuken scalen vaak het best.
MAW als je resolutie 1440x1152 zou zijn zou de scaling feitelijk perfect moeten verlopen.

2. Meer pixels meer kans op goed beeld.
zonder meer waar, als je een enorme bult pixels hebt kun je waarschijnlijk meer informatie ertussen verzinnen dus KANS op scherper beeld.
In het verleden zijn daar al hele interessante discussies over geweest in de CRT threads, en ik ben nog steeds een voorstander van zoveel mogelijk pixels.

3. NATIVE uitsturen indien mogelijk.
Ook al heb je een TV met full hd is het SOMS handiger om je DVD gewoon native uit te sturen op 576P.
Dit omdat sommige TV's zelfs met full hd nog scalen (tenzij je 1:1 pixelmapping stand hebt), door je DVD speler op 1080P uit te laten sturen KUN je dubbele scaling krijgen.

Dan speelt nog de grote van het scherm en de kijkafstand mee.
SD materiaal is simpelweg berekend op een misschien maximaal 30" TV bij normale kijk afstand.
Veel mensen realiseren zich dat niet en klagen erover dat op hun 50" TV en een kijk afstand van 2-3 mtr SD materiaal er zo brak uitziet.
SD materiaal kan erg mooi gemaakt worden door een GOEDE bron te kiezen zoals bv DVD en een slimme upscaling te gebruiken waarbij niet alleen line verdubbeling of quadruppling word toegepast maar ook interpolatie.
Op zo een moment kun je inderdaad SD materiaal beter maken dan het was/is.

OP AL DEZE REGELS GELDEN OOK DE TEGENOVERGESTELDE REGELS IN SOMMIGE GEVALLEN.
MAW je moet altijd testen.
Perfecte scenes zijn scenes met veel rondingen en het liefst ook een pan beweging.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

Ik zie duidelijk dat downscalen bijzonder goed beeld opleverd, blijkbaar is dat erg makkelijk voor een tv. Bij het voeren van een 1080p signaal van de blu-ray of hd-dvd, zie ik geen verschil met een full hdtv en mijn hdready plasma.
Is het dan niet veel makkelijker om de 720x576 van een dvd gewoon te vermenigvuldigen met 2 of 3 en dan te downscalen?

Toch zie ik niet in hoe het kan dat onze TH42PX80 sd zó veel beter laat zien dan mn TH50PV70 (gelukkig kijk ik daar alleen maar hd op), terwijl de PX niet eens een breedbeeldreso heeft (1024x768) en ook dit nog s moet scalen.


Wanneer komen trouwens de plasma's met absoluut zwart, heb jij daar al iets over gehoord?
Ik meen dat Pioneer volgend jaar daarmee wilt komen?

LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

ShellBeach

#343
Citaat van: ferry34 op januari  7, 2009, 23:39:43
Wanneer komen trouwens de plasma's met absoluut zwart, heb jij daar al iets over gehoord?
Ik meen dat Pioneer volgend jaar daarmee wilt komen?

Mijn plasma (Panasonic 50PZ70E, G10 dus tiende generatie) meet bij zwart nog steeds 0.09ftL. Zwart genoeg om geen black crush en nog steeds alle details te zien, maar in een verduisterde ruimte is dat donker donker grijs.

Anderzijds lees ik 10x lagere waardes in deze thread:

Citaat van: Bengbeng op januari 18, 2008, 12:50:19
Alleen in een pikdonkere ruimte zal de Panasonic het af moeten leggen qua zwartwaardes, al zal
dat verschil niet groot zijn: de Kuro's variëeren, afhankelijk van model, van 0.004 tot 0.008ftl, de Panasonic = 0.009ftl.

Geen idee of deze waardes effectief voor G10 of de opvolgers gelden ?
Misschien kunnen de pro's hier eens wat meer real-life gemeten 0 IRE waardes vernoemen.

Trouwens: in plaats van spectaculaire opgeklopte contrast waardes bij de radioactieve showroom stand (waarbij de meeste kleuren bijna fluoresceren) zou men beter gewoon de ftL waarde van zwart publiceren, das volgens mij de enige echte waarde die bepaalt hoe donker zwart is.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

J.A.F._Doorhof

Heb je niets aan aangezien ook dat te beïnvloeden is, voor perfect zwart en schaduw detail zul je meestal iets restlicht hebben.

De plasma's met absoluut zwart ?
Hopenlijk komen ze ooit, ik vind de nieuwe LED LCD's er ERG dicht tegen aanzitten.
Kan eigenlijk niet wachten op de LED projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ShellBeach

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  8, 2009, 00:08:37
Heb je niets aan aangezien ook dat te beïnvloeden is, voor perfect zwart en schaduw detail zul je meestal iets restlicht hebben.

Ik heb overdag (buiten bewolkt) gemeten, met alle gordijnen dicht. Ik zal eens 's nachts opnieuw meten zonder restlicht.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  8, 2009, 00:08:37
De plasma's met absoluut zwart ?
Hopenlijk komen ze ooit, ik vind de nieuwe LED LCD's er ERG dicht tegen aanzitten.
Kan eigenlijk niet wachten op de LED projectoren.

Heb wel eens een vermoeden dat plasma zou kunnen verdwijnen omwille van de voordelen van LED lcd tv's.
Een voordeel van de crisis is dat mensen bewuster worden van hun aankopen & creatiever worden als het op besparen aankomt.

Als die 600W plasma ingehaald wordt door een 200W LCD en het beeld is even goed dan is het een no-brainer in deze eco tijden.

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

ShellBeach

#346
Citaat van: klinktbeter op januari  8, 2009, 00:15:44
Ik heb overdag (buiten bewolkt) gemeten, met alle gordijnen dicht. Ik zal eens 's nachts opnieuw meten zonder restlicht.

In een verduisterde ruimte de sensor opnieuw gecalibreerd. IRE0 op de plasma meet nu nog 0,06ftL . Nog steeds een 6,6 keer groter dan de 0,009ftL althans Panasonic ... ofwel is dit enkel voor G11.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

J.A.F._Doorhof

Je snapt me niet.
Voor een goed ingesteld zwart level heb je altijd wat restlicht op je scherm.
Het heeft geen zin een unit te meten met de brightness op 0.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ShellBeach

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  8, 2009, 08:57:05
Je snapt me niet.
Voor een goed ingesteld zwart level heb je altijd wat restlicht op je scherm.
Het heeft geen zin een unit te meten met de brightness op 0.

Impliceert dat volgens jou, dat als je IRE0 gaat meten op een LED LCD in een verduisterde ruimte, de led's niet volledig gedimd mogen zijn ?
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan, als je je testpatronen goed gebruikt zal dat blijken.
Een LIQUID coupled CRT komt HEEL dicht tegen absoluut geen licht aan, dus een LED zou theoretisch kunnen.
Gewoon het goede testpatroon pakken en zo instellen dat blacker than black net niet te zien is, en meten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snel beantwoorden

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Please leave this box empty:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:
sneltoetsen: gebruik alt+s om te verzenden/posten, of alt+p om te bekijken