Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Starred

Onder live muziek versta je dus met name akoestische muziek? -Want de grote live concerten klinken nooit ergens naar  :-X

Zou het waargenomen verschil tussen life en weergave via hifi ook niet kunnen liggen aan de manier waarop muziek vaak wordt opgenomen, dus alles apart gespeeld en ingezongen en vervolgens gemixed?

garmtz

Je WEET het als het live is... Goed geluid of niet. Het heeft weinig met kwaliteit te maken... ;)  Wijdverbreidt misverstand... :)

tiptop

Citaat van: reMC op november  9, 2006, 23:10:42
Ik zie net waar jij woont en durf het bijna niet te zeggen....: Groningen ;)

Oeps :-\ Is net iets te ver, voor een gezellig avondje/middag.

In je profiel staat trouwens Lelystad. Of is daar waar je ouders wonen?!

Mischien als ik toch een keer die kant op ga..... ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Live is bij mij ook de richtlijn. :)

En dan dus met akoestische instrumenten want de rest wordt weer gemaakt door electronica en/of Geluidstechnici met alle nadelen van dien.

Alleen akoestische instrumenten kunnen enigzins een referentie vormen om te luisteren in hoe verre je apparatuur de werkelijkheid benaderd.

Aangezien mijn muzikale voorkeur uitgaat naar akoestisch en kleine bezetting (of orkestraal), past het goed in mijn straatje. Ik kan me ook goed voorstellen dat wanneer iemand van bijv. rock houdt, hij een hele andere beleving heeft van werkelijkheidsweergave.

Uiteindelijk gaat het er om dat de emotie overgebracht wordt, denk ik.

Helaas betrap ik mijzelf er toch op dat ik ook nog te vaak aan het analyseren ben. :P :'(
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Joep

Citaat van: tiptop op november 10, 2006, 17:42:20
Uiteindelijk gaat het er om dat de emotie overgebracht wordt, denk ik.

Right on!

Citaat van: garmtz op november 10, 2006, 16:56:21
Je WEET het als het live is... Goed geluid of niet. Het heeft weinig met kwaliteit te maken... ;)  Wijdverbreidt misverstand... :)

Idd, of om de hoek van de straat een straatmuzikant of een stereo staat te spelen is voor iedereen wel te onderscheiden :)

)p(

De meeste opnames hebben zelf niets met de live ervaring meer van doen. Als je in de zaal zit te luisteren speelt die een ongelooflijk belangrijke rol. De microfoons staan echter vaak wel veel dichter bij, hoewel al lang niet meer zo extreem als nog 10 jaar geleden. De muziek wordt als het ware onder een microscoop gelegd. En dat effect wordt nog versterkt doordat je thuis meestal veel dichter bij de speakers zit dan bij de instrumenten in de zaal. Op zich vind ik dat niet eens zo'n probleem omdat het de complexe moderne klassieke muziek waarnaar ik het meeste luister thuis nog een stuk doorzichtiger maakt dan live, en daardoor veel makkelijker te volgen. Remco heeft wel denk ik gelijk dat daarbij vaak de timbres van de instrumenten niet echt meer volledig tot hun recht komen.
Voor mij zijn het gewoon twee totaal verschillende manier om muziek te beleven, en ik zou beiden niet willen missen :)

peter

reMC

Citaat van: garmtz op november 10, 2006, 16:56:21

He-le-maal mee eens. En je WEET het in 99% van de gevallen als er een set speelt. MAAR gisteren speelde we bij Audio-Cube met Cees zijn eigen monoblokken(!), eigen cd-speler en eigen speakers en ben er alleen maar meer overtuigd van geraakt dat een set mij helemaal kan misleiden. Elke kuch, klop op de muur, handgeklap...alles...ALLES wat wij deden leek bij de muziek te horen (behalve dan dat het het liedje zelf veranderde ;)) Dan voelt het live 8)

Ik hoop dat mijn ideeen een beetje duidelijk zijn!?

advr

Citaat van: reMC op november 11, 2006, 13:39:49

Ik hoop dat mijn ideeen een beetje duidelijk zijn!?

HELMAAL ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Na bovenstaande heftige woorden mag ik weer updaten ;) :o

Maandag 27 november staat hier dan eindelijk de Pel-versie van het Shigaraki loopwerk!!! Plastic puck eraf, houten puck erop, 80% aan componenten eruit en nieuwe erin, inclusief de update van vorige week 8)

Het klinkt hier trouwens na drie dagen niet best te hebben geklonken weer behoorlijk goed! Het zal de stroom zijn geweest... of inspeelverschijnselen ??? Het was erg pusherig en hectisch in ieder geval.

Joep

Wow man! Dat is snel!!  :o

Je laat er geen gras over groeien met die mod! Cool hoor! ;D

reMC

Citaat van: Proprius op november 16, 2006, 12:51:07
Wow man! Dat is snel!!  :o

Een stuk sneller dan ik verwacht ik had ja. Nu nog de analoge kabels en ik ben als het goed is bij de magie 8)

(Als ik het zo neerschrijf vind ik het heel bizar te beseffen dat ik bepaalde kabels nodig heb om de magie te krijgen. Maar ja, het is een middel om muziek over te brengen, letterlijk)!

reMC

Citaat van: tiptop op november 10, 2006, 17:23:11
In je profiel staat trouwens Lelystad. Of is daar waar je ouders wonen?!

Precies, vergeten te wijzigen :-\

reMC

Ik heb eindelijk De Groef Audio ontdekt! Ik ben even binnen geweest (klein winkeltje) en naar de snijer gevraagd. Het zou verbluffende resultaten geven. Ik benieuwd, dus ga vandaag of morgen met een cd die ik dubbel heb die kant op. Natuurlijk eerst even thuis controleren of er al verschillen te bespeuren zijn zonder behandeling...

FrankB

Citaat van: reMC op november 21, 2006, 14:13:38
Ik heb eindelijk De Groef Audio ontdekt! Ik ben even binnen geweest (klein winkeltje) en naar de snijer gevraagd. Het zou verbluffende resultaten geven. Ik benieuwd, dus ga vandaag of morgen met een cd die ik dubbel heb die kant op. Natuurlijk eerst even thuis controleren of er al verschillen te bespeuren zijn zonder behandeling...

keep us posted!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Joep

Hehe, eindelijk Remko! Je had er wel wat voor nodig (Google Maps en mij  :-X ;D), maar het is je gelukt. Bravo!

Ik ben ZEER benieuwd naar je bevindingen! Eigenlijk ben ik net zo geïnteresseerd in deze tweak als ik in het flitsen was.. ;) Zat er maar zo'n dealer bij mij in de buurt... :-\

En om Frank te quoten:
Citaat van: FrankB op november 21, 2006, 14:14:36
keep us posted!

tiptop

reMC

Als ze morgen na 5 uur nog open zijn, gaat het dan gebeuren!

Joep

reMC

Citaat van: Proprius op november 21, 2006, 19:54:54
Woensdag tot 6 uur! ;D

Mooooi!!

Ik heb twee cd's dubbel:
- The Shins: Chutes too narrow
- The Doors: L.A. Woman

Moet genoeg zijn :D

Joep

Dat moet genoeg zijn ja ;D

Zijn ze nu al verschillend zonder behandeling, of kan je niks ontdekken/horen?

Deze Sound Improver is 1 van de laatste tweaks waar ik nog in het duister tast qua uitwerking...

reMC

Citaat van: Proprius op november 21, 2006, 20:00:12
Zijn ze nu al verschillend zonder behandeling, of kan je niks ontdekken/horen?

The Doors heb ik nog niet geprobeerd. The Shins klinken hier nu identiek...

bmateijsen

Waar ik wel een beetje ongerust over ben is dat je gewoon wegsnijdt op de cd, je kan dus ook de cd blootstellen aan additionele werking van buitenaf.... (met als resultaat bijv. cd-rot...)

reMC

Citaat van: bmateijsen op november 21, 2006, 20:12:44
Waar ik wel een beetje ongerust over ben is dat je gewoon wegsnijdt op de cd, je kan dus ook de cd blootstellen aan additionele werking van buitenaf.... (met als resultaat bijv. cd-rot...)

Mja, maar ik heb de cd's dus dubbel. Mochten ze kapot gaan, jammer dan...

tiptop

In Hifi+ stond dat het snijen een groot verschil opleverde. Ivm met het niet perfect rond zijn van de CD krijg je onregelmatigheden in de draaisnelheid en dat is cruciaal voor de werkelijkheidsweergave zeiden de heren. ;) Na het snijen is ie dus mooi rond en gaat het muziekwalhalla open ;D

Ben benieuwd dus wat jou ervaringen zijn. ;)

bmateijsen

Voor die 2 cd's zou ik het ook niet erg vinden, maar wat als je je totale collectie gaat behandelen, met ook hele mooie niet verkrijgbare edities??? ;).

Citaat van: reMC op november 21, 2006, 20:13:50
Mja, maar ik heb de cd's dus dubbel. Mochten ze kapot gaan, jammer dan...