Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Raphie op juli 16, 2006, 10:55:45
Wat is dit nou weer voor statement joh?!?
Net zoals iedere andere speaker, bestaan de jouwe ook gewoon uit een klankkast en unit hoor. Maak het nou niet exotischer dan het daadwerkelijk is... ;D

Het lijkt mij niet hetzelfde als bij elke andere speaker. Ga maar eens achter of naast mijn speaker staan en doe dan hetzelfde bij die van jou. Hier hoor je gewoon veel meer op die plekken. Ik kan me voorstellen dat dat ook andere dan 'normale' gevolgen heeft voor de akoestiek.

patrick_vdb

Hoi Remko,

Citaat van: reMC op juli 16, 2006, 00:47:14
Ik denk overigens dat het verbeteren van mijn akoestiek niet echt voorspelbaar is, aangezien ik speakers heb waarbij de gehele kast energie afstraalt en niet alleen de units zelf...

Akoestiek vormt geen fundamentele eenheid met de weergave van een luidspreker, het is gevolg van de ruimte. Een juiste weergave vormt daarintegen wel weer een fundamentele eenheid met de akoestiek, vanwege de interactie met die ruimte. Zaken als nagalmbeheersing (waar jij dus naar toe moet zo te lezen) zijn met elk luidsprekertype van toepassing, room-dressing zoals diffusors wordt een andere zaak en is meer situatiegebonden. De akoestische behandeling zoals nagalmbeheersing blijft dus volkomen voorspelbaar ;)

Overigens verwonderd het mij wel dat de energie van een vrij simpel smalbandiger frequentiegebied (de dialoog) voor aardig wat irritatie kan zorgen, maar je er verder schijnbaar nog weinig last van hebt gehad gedurende het luisteren van muziek? Ik zou zeggen, doe eerst eens wat aan de akoestiek en daarna pas weer serieus apparatuur beoordelen want eigenlijk kun je daar nu totaal geen uitspraken over doen :-X ;)

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op juli 16, 2006, 12:10:39
Hoi Remko,

Akoestiek vormt geen fundamentele eenheid met de weergave van een luidspreker, het is gevolg van de ruimte. Een juiste weergave vormt daarintegen wel weer een fundamentele eenheid met de akoestiek, vanwege de interactie met die ruimte. Zaken als nagalmbeheersing (waar jij dus naar toe moet zo te lezen) zijn met elk luidsprekertype van toepassing, room-dressing zoals diffusors wordt een andere zaak en is meer situatiegebonden. De akoestische behandeling zoals nagalmbeheersing blijft dus volkomen voorspelbaar ;)

Dank je :D

CiteerOverigens verwonderd het mij wel dat de energie van een vrij simpel smalbandiger frequentiegebied (de dialoog) voor aardig wat irritatie kan zorgen, maar je er verder schijnbaar nog weinig last van hebt gehad gedurende het luisteren van muziek?

Ik ben nog te onervaren met akoestiek om bepaalde problemen daar aan toe te kunnen schrijven. Wel miste ik in vergelijking met wat ik zoek nog heel wat met de weergave met de Shigaraki: het uitklinken, een compacte stem (het klonk nog wat 'hol' doordat het uit elkaar getrokken werd), 'complete' tastbaarheid etc. etc.. Die dingen zouden ook heel goed toe te schrijven kunnen zijn aan de akoestiek wat dus betekent dat ik er dus wel last van heb gehad bij het luisteren van muziek :-\

CiteerIk zou zeggen, doe eerst eens wat aan de akoestiek en daarna pas weer serieus apparatuur beoordelen want eigenlijk kun je daar nu totaal geen uitspraken over doen :-X ;)

Yep!

reMC

Laat ik dan de vraag maar ook hier stellen: kan ik gezien mijn omschrijvingen het beste met dempende middelen werken? Het toepassen van nagalmbeheersing dus..., ik neem aan dat dat onder andere mogelijk is met Auralex?

Martin_M

Hang af van hoe recht de frequentiekarakteristiek is op de luisterplek.
Dempingsmiddelen zullen altijd bepaalde frequenties meer dempen dan andere met wellicht nadelige (hoeft niet) gevolgen.

Ik heb hier thuis van Toine de aanbeveling gekregen om alleen te werken met diffusers voor nagalmtijdbeheersing. Deze zijn echter wel door hem ontworpen na meting alhier.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Bedankt Martin! Nogmaals: ik heb niet al te veel ervaring met akoestiek en kan er eigenlijk ook weinig zinnigs over zeggen. Ik heb overigens vrijwel dezelfde vorm kamer als jullie. De bank staat iets verder naar voren en waar jullie kast links staat, zit mijn deur en hangen cd-rekjes. Verder is het tot de speakers aan die kant leeg. Rechts is het over een nog langere lengte leeg: tot de bank die ruim drie meter van de speakers/muur staat.

Wat ik wel kan zeggen is het volgende. Na dat ik me tijdens het praten aan het nagalmen stoorde heb ik de zogeheten klaptest op verschillende plekken uitgevoerd. Zoals te verwachten is de 'echo' tussen de lege muren het ergste. Ik heb zojuist even mijn dekbed gepakt en terwijl mijn vriendin die tegen de rechtermuur aan hield, ging ik weer gezellig klappen. :o :o Dat helpt! De echo is echt ruim 50% minder, ik verwacht dat ik in combinatie met demping op de andere muur al heel ver kom. Ben erg blij te weten dat het probleem voor een deel vrij simpel kan worden opgelost, het is natuurlijk ook vrij logisch is dat het werkt.

Garmt gaat toch binnenkort eens langskomen, ik hoop dat hij wat Auralex kan meenemen om te proberen ::) en/of mij wat advies kan geven over wat te doen :D Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de 'echo' weg is maar het geluid levenloos wordt...

reMC

Goed, net even wat muziek geluisterd met het dekbed tegen de muur :D Gelijk voor de muur en dus het dekbed klinken vooral stemmen meer neuzig en het hoog wordt afgekapt. Vanaf de luisterpositie is dat er niet, maar klinkt het geheel wel rustiger en gemakkelijker te volgen...

FrankB

Citaat van: reMC op juli 16, 2006, 21:00:35
Goed, net even wat muziek geluisterd met het dekbed tegen de muur :D Gelijk voor de muur en dus het dekbed klinken vooral stemmen meer neuzig en het hoog wordt afgekapt. Vanaf de luisterpositie is dat er niet, maar klinkt het geheel wel rustiger en gemakkelijker te volgen...

Heeft je vriendin er nu lamme armen van? ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

Je moet wel even tegen je vriendin zeggen dat ze nu wel weer mag zitten ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

reMC

Zitten? Nee joh, ze leert omgaan met 'lamme armen' ;D

reMC

Deze diffusor vind ik trouwens wel gaaf om te zien :o

Maar nu loop ik op de zaken vooruit ::)

FrankB

Die ziet er wel  8) uit

R

Ik zou er meteen cd's in proppen :D

FrankB

Citaat van: Ruben op juli 16, 2006, 22:13:23
Ik zou er meteen cd's in proppen :D

Dat was ook mijn eerste gedachte idd.

reMC

Ok jongens, wat vragen over de eerste reflectiepunten. Ik ga namelijk het liefst werken met diffusors, die kan ik namelijk zelf nog uitzoeken in de vorm van een praktisch item, een kast bijvoorbeeld. Het zachte nu in mijn kamer: gordijnen voor de korte kanten, stoffen stoel tegen de rechter muur, bank voor de speakers en een vloerkleed in de lengte van de kamer tussen de speakers en de bank.

Het grootste probleem is nu: nagalm. Een paar vragen:

- Is nagalm UBERHAUBT op te lossen door diffusors te plaatsen op de eerste reflectiepunten?
- Is het verstandig om per wand dezelfde soort nagalmbeheersing toe te passen (absorptie / diffusie) of kunnen deze ook gecombineerd worden? Dat betekend dan dat bijvoorbeeld voor de linkerspeaker op de linkermuur diffusie wordt toegepast en voor de rechterspeaker op de linkermuur absorptie op de eerste reflectiepunten?

:D

Spacebass

Citaat van: reMC op juli 16, 2006, 11:56:23
Het lijkt mij niet hetzelfde als bij elke andere speaker. Ga maar eens achter of naast mijn speaker staan en doe dan hetzelfde bij die van jou. Hier hoor je gewoon veel meer op die plekken.
Een undercover Bose?

Erik van Voorst (in memoriam)

ROFL. ;D............... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

garmtz

Even wat uitleg... Als de RT60 (nagalm) van je kamer te hoog is, dan heeft het vooral zin om je kamer te DEMPEN. Dat doe je beter met bijv. Auralex spullen dan een matras, omdat een matras verre van breedbandig dempt... Is eenmaal de RT60 bereikt, kan je gaan kijken of diffusie op bepaalde plaatsen zin heeft. Met diffusie alleen ben je niet af van galm, maar zal je sweet spot wel groter worden.

De Auralex spullen hebben een nogal industriele look. Als je het wat toonbaarder wilt hebben, is er misschien wel iets te DIY-en. Maar zorg wel dat je breedbandig dempt! Daar zit ook gelijk weer een gevaar van DIY... :-\  De mooiere Auralex spullen zijn gelijk ook altijd wat duurder.

Ik zou dus beginnen met dempen. Heb je hoogpolige vloerbedekking? Zo niet, zowieso een hoogpolig vloerkleed kopen.

Spacebass

Zijn het niet simpele flutterecho's ipv nagalm?

reMC

Citaat van: garmtz op juli 16, 2006, 23:52:08
Even wat uitleg... Als de RT60 (nagalm) van je kamer te hoog is, dan heeft het vooral zin om je kamer te DEMPEN. Dat doe je beter met bijv. Auralex spullen dan een matras, omdat een matras verre van breedbandig dempt... Is eenmaal de RT60 bereikt, kan je gaan kijken of diffusie op bepaalde plaatsen zin heeft. Met diffusie alleen ben je niet af van galm, maar zal je sweet spot wel groter worden.

Ok tnx.

CiteerDe Auralex spullen hebben een nogal industriele look. Als je het wat toonbaarder wilt hebben, is er misschien wel iets te DIY-en. Maar zorg wel dat je breedbandig dempt! Daar zit ook gelijk weer een gevaar van DIY... :-\  De mooiere Auralex spullen zijn gelijk ook altijd wat duurder.

Aangezien ik nu niet met mijn eigen dac speel, lijkt DIY'en mij niet zo'n goed plan ;D Ik vind de looks van Auralex trouwens helemaal niet zo verkeerd, maar het LIEFST gebruik ik gewoon materialen die ook nog eens praktisch zijn. Ik denk wel dat dempen en een 'normale' look moeilijk samen gaat. Maar goed, in principe geen probleem :)

Moeten wij dan maar eens een definitieve afspraak gaan maken? Of hadden we die al staan... :-\

CiteerIk zou dus beginnen met dempen. Heb je hoogpolige vloerbedekking? Zo niet, zowieso een hoogpolig vloerkleed kopen.

Ik heb vloerbedekking maar niet hoogpolig. Vind ik ook niet echt mooi eigenlijk, in tegenstelling tot het vloerkleed dat ik net heb gekocht en hier dus ligt ;)

Hoe weet ik het verschil tussen een flutterecho en nagalm? Moeten die niet met dezelfde middelen worden opgelost?

Spacebass

CiteerHoe weet ik het verschil tussen een flutterecho en nagalm? Moeten die niet met dezelfde middelen worden opgelost?
Bij nagalm zijn de echo's "samengesmolten" en niet meer individueel waarneembaar. Meestal heb je dan minder drastische aanpassingen nodig. Mja wie zegt dat als je dat oplost, je weer niet andere dingen tegenkomt/vergeet. Zo'n meting die Garmt voorstelt lijkt dan ook het beste.

FrankB

Citaat van: reMC op juli 17, 2006, 00:04:20
Moeten wij dan maar eens een definitieve afspraak gaan maken? Of hadden we die al staan... :-\

Misschien gezien de reistijd niet onverstandig om dat ook de 12e te doen :)

garmtz

FrankB