Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: reMC op juli 11, 2005, 18:22:31
Bij deze. Welke de echte reus is horen jullie later ::) :D

De Amp-1 is prachtig, echt heel erg mooi. Hij is levendig, behoorlijk ruimtelijk en blijft daarbij steeds dynamisch. De contrasten tussen stilte en geluid zijn echt mooi. Stilte deed me soms echt even kijken of het liedje was afgelopen waarna ik bijna schrok omdat de piano zo hard inzette. Bovendien geeft de Amp-1 me gewoon kippevel. Hij past heel goed in mijn straatje.

Natuurlijk is er al een directe vergelijking geweest met de Gaincard. Om even wat controversie te doen opwaaien zal ik als eerst maar zeggen dat hij op dit moment beter speelt dan de Gaincard...;D De Gaincard heeft op dit moment echter een groot nadeel is en dat is dat er een 230/110v trafo voor staat die het hele geluid vernaggelt. Voornamelijk de snelheid en de dynamische contrasten zijn eruit. Dat hoor je, de Amp-1 geeft de muziek meer op een presenteerblaadje terwijl je bij de Gaincard eerder vermoeid raakt door het steeds langzaam opkomende geluid van de muziek. De Amp-1 is wel wat onrustiger en mist wat definitie en diepte in het laag ten opzichte van de Gaincard.

Helaas kan ik op dit moment de vergelijking niet maken met een Gaincard zonder toegebrachte nadelen van buitenaf maar er zit nog prima in mijn hoofd hoe het klonk toen ik speelde met een 230v voeding en dus zonder extra trafo. En dat is toch echt een stukje beter dan de Amp-1. Het geluid is nog sneller, dynamischer, geeft nog meer stilte als dat moet en laat de muziek meer met rust. Dat zou je simpelweg horen aan de rust die muziek heeft maar ook aan het in de verte uitsterven van noten. De Gaincard is toch nog een stuk rijker van klank. Strijkers 'zingen' meer en een trompet van bijvoorbeeld Miles Davis laat meer lucht horen. 'Winter' van Tori Amos is op de Amp-1 minder emotioneel dan op Gaincard. Minder ziel in haar stem en bovendien verdwijnen de nuances een beetje. Het zachte gezucht hoor ik niet meer goed. Ik hoop volgende week nog een direct vergelijk te kunnen doen met de Shigaraki om de verschillen beter te kunnen verwoorden maar ik durf nu al te stellen dat ik het NIET eens ben met de schrijver van de recensie over de Amp-1 op 6moons.com. Een Shigaraki laat de muziek naar mijn mening meer onaangetast. Geeft mij meer een gevoel van vrijheid, openheid en een live-ervaring als ik cd's luister. De Amp-1 klinkt in vergelijking dan toch weer wat 'metaliger', meer alsof je naar een cd luistert in plaats van muziek in de kamer..

Maar echt complimenten voor Peter Daniel! Deze €2000 kostende Amp-1 zou ik graag in huis willen hebben als 47labs er niet was...en niet omdat hij er van binnen prachtig uitziet ;)

citac

Deze Audio Zone AMP-1 is trouwens te koop voor  1150euro (1,5 jaar oud/perfecte staat).
(excuus als ik in de verkeerde rubriek zit  8))
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

reMC

Ik ben bijzonder brak dus ik dacht gewoon even in bed wat lekkere muziek te luisteren. Ik zet Joshua Kadison op met de cover 'Jessie'. Het origineel is van John Denver maar op welke cd staat die??

Ik had de cd gisteren binnen gekregen dus ken hem 'amper'. Ik zet hem op met de Amp-1 en dat is in beginne genietbaar, ik vind het gewoon een mooi liedje. Maar een minuut later en opgestaan uit de muzikale droomwereld leek de opname toch wel erg slecht te zijn. Vooral het hoog uit verband getrokken in relatie tot de rest en de stem is wat gecomprimeerd. Naja jammer dan..dacht ik!

Toch even vergelijken dus de Gaincard maar weer aansluiten. Nu weet ik weer wat een inspeeltijd een dergelijk versterkercircuit nodig heeft! Mijn Gaincard was ook pas na 2 dagen spelen optimaal en de Amp-1 is ook behoorlijk verandert sinds de eerste vergelijking. Onvoorstelbaar maar waar! Het bizarre is...hij is er slechter op geworden.. Zoals ik zei was het hoog op Jessie niet helemaal genietbaar maar de Gaincard bracht, zoals ik in de eerdere review al melde, ultieme rust. Homogeniteit en coherentie, het laag blijft onder controle en hoog komt weer van percussie, niet zomaar een geluid. Bovendien is de stem nog een stuk tastbaarder en de scherpte is weg..

Op 'Painted Desert' van dezelfde artiest hoor ik met de Gaincard echt een basgitaar terwijl die ik met de Amp-1 een aggressieve synthesiser hoor..ik overdrijf natuurlijk een beetje maar het verschil is groot!

Ik moet zeggen dat ik niet eerder heb meegemaakt dat een versterker na inspelen zoveel minder bij mijn set is gaan passen..bizar..

Ik zou bijna terugnemen dat ik de Amp-1 graag zou willen hebben als 47labs er niet was...maar zo'n conclusie kan ik al dan niet pas trekken als ik hem met een goede bron heb gehoord. De Synthesis waar ik nu mee speel is immers ook niet alles in het hoog. Citac geeft mij de gelegenheid om de Amp-1 nog wat langer te houden en direct te vergelijken met de Shigaraki óp een goede bron, dat ga ik dan ook zeker proberen!

reMC

Vervolg.

Van links naar rechts de 47labs Gaincard 4706, 47labs Shigaraki 4717 en de Audio Zone Amp-1.

reMC

reMC

Gebakken lucht?

beunky

Mooi korte signaalweg toch? ;) :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

bmateijsen

Ik zie een bekende cd liggen ;)

Toch wel erg grappig de opstelling van die AMP-1..

reMC

Citaat van: bmateijsen op juli 21, 2005, 08:01:57
Ik zie een bekende cd liggen ;)

Yep...bedankt...:D

CiteerToch wel erg grappig de opstelling van die AMP-1..

Op de houten (padoek) blokjes bedoel je? Ja, het hout van mijn rack is te zacht om zulke punten op te zetten. Dan krijg ik gaatjes... En dit klonk beter dan op een stuk MDF en dan op het rack. Helaas kunnen de pootjes er niet vanaf.

bmateijsen

Citaat van: reMC op juli 21, 2005, 13:12:54
Op de houten (padoek) blokjes bedoel je? Ja, het hout van mijn rack is te zacht om zulke punten op te zetten. Dan krijg ik gaatjes... En dit klonk beter dan op een stuk MDF en dan op het rack. Helaas kunnen de pootjes er niet vanaf.

Nee bedoelde de de fysieke opstelling in de amp-1 versterker... heerlijk minimalistisch..

reMC

Citaat van: bmateijsen op juli 21, 2005, 13:15:04
Nee bedoelde de de fysieke opstelling in de amp-1 versterker... heerlijk minimalistisch..

Yep, erg mooie uitvoering. Maar zoals gezegd en na direct vergelijk met de Shigaraki te kunnen bevestigen: hij is niet beter dan de Shigaraki. Niet in deze set en zeker niet in een set met bijvoorbeeld de Shigaraki als loopwerk/dac.

Martin_M

Citaat van: reMC op juli 17, 2005, 12:01:16
Ik moet zeggen dat ik niet eerder heb meegemaakt dat een versterker na inspelen zoveel minder bij mijn set is gaan passen..bizar..

Ik heb dit wel gehad met netkabels. Dit waren gebruikte (dus ingespeelde) netkabels en koud ertussen leken ze erg leuke dingen te doen.
Anderhalve dag verder echter werd het hoog zo veel meer benadrukt dat het in mijn set veel té werd.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: Martin_M op juli 21, 2005, 13:21:11
Ik heb dit wel gehad met netkabels. Dit waren gebruikte (dus ingespeelde) netkabels en koud ertussen leken ze erg leuke dingen te doen.
Anderhalfe dag verder echter werd het hoog zo veel meer benadrukt dat het in mijn set veel té werd.

Hetzelfde schijnt een bekend fenomeen te zijn met weerstanden en condensatoren. Sommigen (vaak dure!) zouden in het begin heel goed klinken en daarom dus gekozen worden. Het zou echter zo zijn dat ze daarna erg vlak en niet dynamisch gaan klinken. Maar blijkbaar luisteren veel zelfbouwers daar niet naar ofzo. Volgens 47labs een van de redenen waarom niemand het niveau van hun spullen bereikt...tsja, inspelen blijft een grappig fenomeen :D

Joep

Citaat van: reMC op juli 21, 2005, 13:17:23
Maar zoals gezegd en na direct vergelijk met de Shigaraki te kunnen bevestigen: hij is niet beter dan de Shigaraki. Niet in deze set en zeker niet in een set met bijvoorbeeld de Shigaraki als loopwerk/dac.

Ik kan Remko's uitspraak volledig als mijn eigen woorden zien.

Ik kwam even langs bij Remko en nam mijn Shigaraki mee om de AMP-1 met een prijsgelijke concurrent te kunnen vergelijken op zijn set. Het is natuurlijk een kloon van de Gaincard, maar de prijs is precies hetzelfde als die van de Shigaraki, dus vandaar dat ik niet met lege handen naar Remko ging (wel een lege beurs, wanneer ging die OV ook al weer in :) ).

In Remko's huidige opstelling, dus met de Synthesis Pride, was de AMP-1 de slechtse versterker van het drietal chip-amps. Het was de meest kleurloze uitvoering van de gespeelde nummers en kon daardoor geen potten breken, iets waar ik vooraf wel een beetje aan gedacht had omdat ik weet dat velen dit een 47 Labs "Killer" vinden. Ik en Remko dus niet. ::)

Bij het luisteren naar de AMP-1 na de Shigaraki gehoord te hebben, viel mij op dat het een rustigere weergave was. Na 10 seconden vond ik het rustige al meer naar minder informatie neigen en na een halve minuut had ik het gevoel dat de zanger  (Joshua Kadison - Jessie) er deze keer geen zin in had. Deze eigenschappen gecombineerd geven de AMP-1 een wat Hifi-achtig geluid, iets waar ik geen fan van ben. Het is een beetje te vergelijken met mijn mening over B&W: alle tonen zijn wel correct maar er zit geen passie, emotie, laat staan léven in. Voor de AMP-1 komt daar nog bij dat niet alles zo mooi doorklonk en hoorbaar uitstierf als bij de andere twee versterkers.

Ik vond het wel leuk om eindelijk eens een pro-amateur versie van een Gainclone te horen in direct vergelijk met zijn voorbeelden. Maar wanneer kom ik nou eens een versterker tegen die het helemaal voor mij is, behalve die ene die ik nu heb ??? ;D

reMC

En weer een update, ook weer een tijdelijke.

Links de nieuwe en rechts de oude Synthesis AND.

;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: reMC op juli 21, 2005, 13:24:41
Hetzelfde schijnt een bekend fenomeen te zijn met weerstanden en condensatoren. Sommigen (vaak dure!) zouden in het begin heel goed klinken en daarom dus gekozen worden. Het zou echter zo zijn dat ze daarna erg vlak en niet dynamisch gaan klinken. Maar blijkbaar luisteren veel zelfbouwers daar niet naar ofzo. Volgens 47labs een van de redenen waarom niemand het niveau van hun spullen bereikt...tsja, inspelen blijft een grappig fenomeen :D

Dat heb ik nog nooit van mijn leven meegemaakt....met inspelen knapt een weerstand of een condensator ALTIJD een beetje op................................het tegenovergestelde... :o

Grappig dat jij alleen de zelfbouwer noemt.....zit die electronica alleen in zelfbouw.... tenzij je bedoelt dat de zelfbouwer minder kritisch naar zijn zelfbouwproducten luistert dan het kopers-publiek.....dan denk ik juist het omgekeerde....en juist zo omgekeerd dat het vaak de zelfbouwer is die een gedeelte van het koperspubliek inspireert om zinvolle mods te doen aan hun gecompromiteerde apparatuur....;)

Als Lab47 roept dat niemand het niveau van hun spullen bereikt...zou ik dat eerder als een gefrustreerde opmerking interpreteren.....reden om daar NOOIT mijn vingers aan te branden....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Citaat van: reMC op juli 24, 2005, 16:12:21
En weer een update, ook weer een tijdelijke.

Ze zijn er niet mooier op geworden. grote verschillen?

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op juli 24, 2005, 16:47:05
Dat heb ik nog nooit van mijn leven meegemaakt....met inspelen knapt een weerstand of een condensator ALTIJD een beetje op................................het tegenovergestelde... :o

Ik heb het zelf ook nog niet meegemaakt, alleen van anderen gehoord.

CiteerGrappig dat jij alleen de zelfbouwer noemt.....zit die electronica alleen in zelfbouw.... tenzij je bedoelt dat de zelfbouwer minder kritisch naar zijn zelfbouwproducten luistert dan het kopers-publiek.....dan denk ik juist het omgekeerde....en juist zo omgekeerd dat het vaak de zelfbouwer is die een gedeelte van het koperspubliek inspireert om zinvolle mods te doen aan hun gecompromiteerde apparatuur....;)

Ik bedoel dat veel zelfbouwers nog steeds automatisch voor dure alternatieven gaan en vaak niet de tijd nemen om elke onderdeel een ruime tijd te geven om tot het echte (en volgens sommigen dus slechtere dan voorheen) niveau te komen..

CiteerAls Lab47 roept dat niemand het niveau van hun spullen bereikt...zou ik dat eerder als een gefrustreerde opmerking interpreteren.....reden om daar NOOIT mijn vingers aan te branden....

Tsja, ook ik heb nog geen ECHT goede kloons van hun spullen gehoord. En als ik op diyaudio.com lees zie ik inderdaad dat mensen heel SNEL hun conclusies uit net geïmplenteerde componenten trekken. Dat is niet erg...ALS het klinkt. Blijkbaar werkt het niet HELEMAAL (ik zeg ook niet dat het helemaal fout is) want zover ik weet tipt het nog steeds niet aan de 47labs spullen..en dat zijn toch echt kool-weerstanden, goedkope ic's, simpele condensatoren etc.. Maar goed, wat dan telt en veel mensen vergeten is dat je ALSNOG de juist componenten moet vinden en matchen. Ik lees maar al te vaak dat bijv. met een spanningsregelaar als vaste variabele van alles wordt verandert en dat het dan beter klink. NIKS MIS MEE! Maar vervang die spanningsregelaar dan eens en zet de oude componenten weer terug..het zou zomaar nog beter kunnen zijn. Ik moet nog maar zien of ik er het geduld voor kan opbrengen maar ik denk dat veel diy-ers nog TE weinig experimenteren. Het is maanden/jaren werk als je het goed wil doen...

Citaat van: Ruben op juli 24, 2005, 20:33:09
Ze zijn er niet mooier op geworden. grote verschillen?

Grote verschillen? Vind ik wel. De oude heeft magie, de nieuwe is gewoontjes en heeft daarbij ook nog wat nadelen. Ik ga hier niet alle verschillen blootleggen, dat kan je over een tijdje in mijn review lezen. Ik kan wel zeggen dat de oude behoorlijk wat dynamischer en rustiger is. Minder aggressief, minder het typische cd-geluid. Muziek komt meer los van de speakers, soundstage is nagenoeg gelijk. Ik heb het idee dat de nieuwe versie wel wat meer laat horen, maar mooier is dat niet altijd ;)

citac

IK denk dat je Peter Daniel ,de ontwerper van de AMP-1, niet zomaar een zelfbouwer mag noemen.
Hij maakt ze niet in een middag ,maar komt na lang experimenteren tot de ontwerp.
De versterkers , die hij bouwt worden net als de 47 lab ,gereviewd en verkocht in audiowinkels.
Verder blijkt uit de review van REMC en Propius weer eens ,dat smaken verschillen.
Srajan Ebaen de reviewer en hoofdredacteur van 6moons,vond de AMP-1 op z`n minst gelijk aan de Shigaraki .
http://6moons.com/audioreviews/audiooasis/audiozone_3.html
Hier een foto van de voor/eindversterker, vooral de voorversterker vind ik prachtig.

reMC

Citaat van: citac op juli 24, 2005, 21:42:04
IK denk dat je Peter Daniel ,de ontwerper van de AMP-1, niet zomaar een zelfbouwer mag noemen.
Hij maakt ze niet in een middag ,maar komt na lang experimenteren tot de ontwerp.

Ja, heb je wel gelijk in! Hij is officieel inderdaad geen zelfbouwer, hij verkoopt zijn ontwerpen immers ook ;) Ik kwam meer tot die benaming omdat hij veel op diyaudio.com actief is. Fout gevolg daarvan dus ;)

Tsja, smaken verschillen altijd. Maar in mijn set lever ik met de Amp-1 gewoon in op levendigheid, dynamiek, klankkleur, losheid etc. Ik kan wel met meer termen gaan gooien...de Amp-1 laat simpelweg meer (emotionele) content liggen en laat bovendien minder nuances horen en noten minder lang uitklinken. Ik noem dit laatste de laatste tijd erg vaak maar ik merk gewoon hoe belangrijk het is! Een piano, gitaat, viool hoort te 'zingen' en niet abrubt te stoppen! Daarbij kan de Amp-1 in mijn set nogal scherp zijn (over het hele freqentiebereik).

Erik van Voorst (in memoriam)

O sorry verkeerd begrepen...ik lees nu dat die uitspraak in een context gelezen moet worden van de oprukkende clones.....dus zij vergelijken hun spul hiermee.....en stellen dat the real thing een hoger niveau heeft..... ;)

Ik dacht dat ze ALLE overige apparatuur bedoelde.....dat zou toch wat zijn niet...... :P

Remco wie doet al deze (in mijn beleving) " overdreven en gewaagde"  uitspraken is dat nu LABS47 of winkelpersoneel in Nederland die het spul aan de man brengt....ben toch wel een tikkie benieuwd.... ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

citac

Remko/Propius ,misschien ligt het aan de setsynergy,dat de AMP-1 minder klonk.
Het zou ook kunnen dat de AMP-1 de tekortkomingen van de  Synthese onverbloemt doorgeeft.
De set waarin Srajan de AMP-1 heeft getest is zeer hoogwaardig.

Joep

Citaat van: citac op juli 25, 2005, 01:51:49
Remko/Propius ,misschien ligt het aan de setsynergy,dat de AMP-1 minder klonk.
Het zou ook kunnen dat de AMP-1 de tekortkomingen van de  Synthese onverbloemt doorgeeft.
De set waarin Srajan de AMP-1 heeft getest is zeer hoogwaardig.

UITERAARD ligt het aan de synergy. Daar valt of staat de muziek mee. Daarom zegt Remko ook het volgende in één van zijn vorige berichten:
CiteerMaar in mijn set lever ik met de Amp-1 gewoon in op levendigheid, dynamiek, klankkleur, losheid etc.

Je kuny uit een review bijna nooit weten welk component wát doet in die set. Misschien was het bij Srajan wel het omgekeerde, wie zal het zeggen?

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op juli 24, 2005, 23:08:05
Remco wie doet al deze (in mijn beleving) " overdreven en gewaagde"  uitspraken is dat nu LABS47 of winkelpersoneel in Nederland die het spul aan de man brengt....ben toch wel een tikkie benieuwd.... ???

Welke uitspraken bedoel je PRECIES? Ik heb nog niet gelezen dat 47labs zegt dat hun producten niet te overtreffen zijn. Dat zou ook waanzin zijn natuurlijk. Volgens mij is er niemand die dat stellig beweert. Het zijn vooral mensen op fora die na veel bouwen en proberen zeggen dat hun versie extreem goed voor het geld is maar niet zo (goed) klinkt als het origineel.

garmtz

Goh, had ik niet voorspeld dat de oude Synthesis beter zou klinken...? ;)