Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

HuubF

Citaat van: reMC op maart  3, 2008, 17:27:40
... maar het is ZO moeilijk om de ziel in de muziek te krijgen die ik zoek, het rijke middengebied...

Nou, volgens mij heb ik ook een rijk middengebied met mijn standaard Röksan-setje. Ik ben, met het spul onder de arm, al bij 3 man wezen vergelijken en dat middengebied was steeds het grote verschil.

Keertje vergelijken? ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

Citaat van: HuubF op maart  4, 2008, 06:58:43
Nou, volgens mij heb ik ook een rijk middengebied met mijn standaard Röksan-setje. Ik ben, met het spul onder de arm, al bij 3 man wezen vergelijken en dat middengebied was steeds het grote verschil.

Je bent welkom! Met het spul onder de arm? AL het spul onder de arm? Je zult iig ook je versterker mee moeten nemen want met 3.5w ga je het niet redden op je Monitor Audio's :o

Maarem, waarom eigenlijk? Wil je gewoon wat vergelijkervaring opdoen?

En ik moet eerlijk zeggen dat het geluid dat ik eerder bij jou hoorde niet is wat ik bedoel.. Het aantal fabrikanten dat die kunst verstaat (een rijk, coherent middengebied weergeven) is wat mij betreft op een hand te tellen.. In een AB-vergelijk hoort eigenlijk iedereen het wel, maar het gekke blijf ik vinden dat men in de "high-end" er zo weinig om lijkt te geven...

sultankat

Citaat van: HuubF op maart  4, 2008, 06:58:43

Keertje vergelijken? ;)

Herken ik Huub, daar zijn de betere Engelse merken erg, erg goed in
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Infinity IRS Sigma speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

reMC

Even een impressie van hoe het er nu bij speelt (met zoals jullie zien nog steeds een lege plek..):

Links op het meubel het 47 Labs Shigaraki loopwerk, het zwarte kastje daarachter is de 47 Labs dac, daarnaast de buizenversterker van Sun Audio de luidsprekers zijn natuurlijk de Crescendo's.

reMC

En nog 1.

Beetje close-up van de rechter Crescendo. Nieuw bij deze units (met zilveren spreekspoel) tov die met koperen spreekspoel (zoals in de Sonatine) is oa de faseplug die je ziet.

Tjeb

Het kan je geluid misschien niet zijn, maar tjonge wat is het toch een mooie set om te zien!!! ;)
Erugg mooi!!

Mvg Tjeb

reMC

Dankje, Tjeb :)

Zowel onderin het rack als achter het loopwerk zijn trouwens twee trafo's te zien waarmee ik nu aan het experimenteren ben voor de mijn dac ;)

Tjeb

Daar ben ik ook nog wel een beetje nieuwschierig naar, wat zijn je bevindingen tot nu toe?

Mvg Tjeb

Mitch--

Citaat van: reMC op maart  7, 2008, 22:41:27
En nog 1.

Beetje close-up van de rechter Crescendo. Nieuw bij deze units (met zilveren spreekspoel) tov die met koperen spreekspoel (zoals in de Sonatine) is oa de faseplug die je ziet.

Ziet er top uit, ben erg benieuwd! ;D
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

DA BoSS

more pics pls ;D   (prachtig!)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

reMC

Citaat van: Tjeb op maart  9, 2008, 13:39:02
Daar ben ik ook nog wel een beetje nieuwschierig naar, wat zijn je bevindingen tot nu toe?

Gaat erg goed. Heb het wel redelijk onderschat; de hele print zit vol 'problemen' (elke verandering hoor je en dan begin je weer van voor af aan > luisteren of een eerder wijziging die niet werkte misschien nu wel werkt en andersom). Ik krijg er natuurlijk nooit uit wat ik wil, maar de essentie zit er wel redelijk in (ik weet dat ik dat eerder ook al zei: maar het is heel makkelijk om de essentie/muziek kwijt te raken met een aanpassing..). Ik begin nu eindelijk een beetje de akoestische informatie te krijgen (het speelde eerst in het 'niets') en beetje bij beetje de mid-magic die voor mij zo belangrijk is. Daarnaast ga ik de komende tijd bij het aanpassen heel specifiek naar het laag luisteren.. ik wil de contrabas bijv. IN mijn kamer ;)

Ik weet dat het natuurlijk zo niet werkt (je hebt over het algemeen niet voor het zeggen welke gebied je verbeterd, zonder ook maar ergens anders een kwaliteit te verliezen!) maar ben benieuwd hoe dat gaat... ;)

Citaat van: DA BoSS op maart  9, 2008, 22:14:43
more pics pls ;D   (prachtig!)

Beetje opruimen van de week en dan schiet ik er nog een paar ;)

Martijn M

Lastig zeg, dat Trial & Error. Hoeveel mogelijke combinaties zijn er wel niet? Dan kan het vast een mensenleven duren eer je een goed klinkende DAC hebt... ::)
Dutch & Dutch

reMC

Citaat van: keyser op maart 10, 2008, 08:57:32
Lastig zeg, dat Trial & Error. Hoeveel mogelijke combinaties zijn er wel niet? Dan kan het vast een mensenleven duren eer je een goed klinkende DAC hebt... ::)

Ja, Pel Audio is niet voor niets vijf jaar intensief met zijn dac bezig geweest. En hij heeft nog het voordeel van een enorm inzicht, ervaring, etc.. Het is T&E in de zin dat alles in de praktijk waargemaakt moet worden, en niet alleen op de print van de dac, maar hij moet ook perfect aansluiten bij het loopwerk dat er voor zit en de versterker die er na komt. Hier ben ik natuurlijk zelf helemaal niet mee bezig, er zijn immers al amper ontwerpers die een keten zo in z'n geheel ontwerpen...

scrutinizer

Citaat van: reMC op maart 10, 2008, 09:07:12
Ja, Pel Audio is niet voor niets vijf jaar intensief met zijn dac bezig geweest. En hij heeft nog het voordeel van een enorm inzicht, ervaring, etc.. Het is T&E in de zin dat alles in de praktijk waargemaakt moet worden, en niet alleen op de print van de dac, maar hij moet ook perfect aansluiten bij het loopwerk dat er voor zit en de versterker die er na komt. Hier ben ik natuurlijk zelf helemaal niet mee bezig, er zijn immers al amper ontwerpers die een keten zo in z'n geheel ontwerpen...
Dus dan toch een mensen leven, Remco? >:D :P
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

Citaat van: scrutinizer op maart 10, 2008, 09:14:56
Dus dan toch een mensen leven, Remco? >:D :P

Eigenlijk wel: het houdt nooit op (er is zoveel te halen) ;)

tiptop

Mooie foto' Remko. Succes met je levenswerk ;D ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

Citaat van: tiptop op maart 10, 2008, 17:49:25
Mooie foto' Remko. Succes met je levenswerk ;D ;)

Mijn niet gezien... :-X Ik luister naar andersmans levenswerk 8)

Mitch--

Zo weer bijgekomen van een zeer interessante luisteravond bij Remko! Wederom bedankt! :D
Nu zal ik even zo goed als ik kan mijn bevindingen opschrijven over wat ik allemaal heb gehoord, compleet anders dan wat ik ooit heb gehoord!

Als eerste de looks, in een woord stijlvol, prachtige speakers en heel speciaal, de cd speler staat ook op mijn eigen verlanglijst dus een oude bekende om het zo maar te zeggen en de versterker was ook prachtig om te zien, heb wel een zwak voor buizen ;)

Toen de sound, bij de eerste nummers moest ik nog erg wennen aan het geluid, het leek in mijn gedachte of het iets miste, het hoog ging niet zo hoog als ik gewend was en het laag ook niet het leek net of er ergens een soort denkbeeldige plank op lag. Remko wist mij te vertellen dat dit waarschijnlijk komt omdat hoe deze speakers hun geluid weergeven precies zo als het moet zijn. Er word in het hoog en laag niks toegevoegd, en ook niks weggelaten, het klinkt zoals een stem of een instrument klinkt. Op de site van audiolife is te lezen dat hun voornamelijkste doelstelling is om muziek weer te geven zoals dat is bedoelt, een viool moet als een viool klinken, een bas zoals een bas en ga zo maar door.
Naarmate we verder luisterde werd me dit steeds meer duidelijk, de stemmen waren levensecht de instrumenten stonden voor ons in de kamer, je hoorde hoe de gitaar bespeeld werd en zelf dat er een klein foutje mee werd gemaakt maar dat dat snel werd opgelost, de cd was op dat moment van Alanis Morissette.
Toen ineens kreeg ik het te pakken, er werd met een bas gespeeld en het laag liep superstrak door, het geen wat ik dus zelf gewend ben, maar ik ben er nu achter dat dit niet "echt is" wat ik hier hoorde was echt, in hetzelfde stuk kwam er ook een heel hoog stuk langs en weer werd het weergegeven zoals het moest het klonk echt goed!
Wat mij ook opviel was de enorme rust in het geluid, ondanks het gebruik van een unit kreeg deze het op geen moment "druk" met de muziek, alles was afzonderlijk tastbaar en heel goed te onderscheiden, zo'n rust heb ik eigenlijk nog nooit gehoord!

Nou op een gegeven moment komt de avond ten einde en inmiddels was ik redelijk gewend aan de sound en begon de stukken echt mooi te vinden, ik denk dat het voor de meeste mensen die dit nog nooit gehoord hebben een beste klap is als ze dit voor het eerst horen, er zit over de muziek geen lekker hi-end sausje maar word weergegeven zoals het is en zoals het opgenomen is. Ik denk ook niet dat iedereen dit mooi vind maar als je er echt voor gaat zitten ga je zeker merken dat je nu echte instrumenten aan het horen bent, en dat willen we toch eigenlijk allemaal ;)

Het was al met al wederom een zeer interessante avond, weer veel geleerd, en ik ben zeker weer een stap dichterbij naar het systeem wat ik in de toekomst zou willen hebben, ;D

Bedankt!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

reMC

Hee, verrassing: een verslagje! :D

Citaat van: Mitch-- op maart 12, 2008, 10:59:21
Toen de sound, bij de eerste nummers moest ik nog erg wennen aan het geluid, het leek in mijn gedachte of het iets miste, het hoog ging niet zo hoog als ik gewend was en het laag ook niet het leek net of er ergens een soort denkbeeldige plank op lag. Remko wist mij te vertellen dat dit waarschijnlijk komt omdat hoe deze speakers hun geluid weergeven precies zo als het moet zijn. Er word in het hoog en laag niks toegevoegd, en ook niks weggelaten, het klinkt zoals een stem of een instrument klinkt.

Citaat van: Mitch-- op maart 12, 2008, 10:59:21Toen ineens kreeg ik het te pakken, er werd met een bas gespeeld en het laag liep superstrak door, het geen wat ik dus zelf gewend ben, maar ik ben er nu achter dat dit niet "echt is" wat ik hier hoorde was echt, in hetzelfde stuk kwam er ook een heel hoog stuk langs en weer werd het weergegeven zoals het moest het klonk echt goed!

Ja, je bent natuurlijk niet de eerste die wat laag en vooral hoog miste... De enige manier om uit te leggen dat ik/wij dit niet missen is door een andere cd te pakken, aan te zetten en daar wél hoog/laag uit te laten horen. Het zit er echt wel in, maar niet in elk instrument en elke opname. Die diversiteit van instrumenten en cd's is zo belangrijk. Je wilt niet dat alles hetzelfde klinkt en even diep gaat, je wilt juist een varieteit aan instrumentkarakters en hun nuances en dynamiek. Je wilt verrast worden als er een nieuwe noot gespeeld wordt, je wilt dat het hoog klankmatig aan het instrument vastzit ipv zo'n 'vies pulsgeluid' is etc.. "Je" is hier natuurlijk eigenlijk "ik", maar ik ben er nog niet helemaal uit waarom niet iedereen de soort klank zoekt die ik nu omschrijf ;D

Er wordt zoveel opgepomd in de "high-end" dat het wel spectaculair klinkt, maar er niets meer van de diversiteit overblijft en uiteindelijk (voor mij zeer snel) het genieten veel minder makkelijk is (alle emotie wordt weggefilterd: geen kippenvel meer). Eigenlijk luister je dan naar spectaculair geluid ipv een spectaculair goede performance, IMHO ;)

Martijn M

Interessant verhaal! Dit maakt mij alleen nog maar extra nieuwsgierig. Ik hoop dat Remko binnenkort een keer tijd heeft om 'ons' te ontvangen. Ons was geloof ik Kwabbernoot, HuubF, Chansig en ikzelf.
Een hele tijd geleden heb ik Remko's set eens gehoord, maar nu staat er een compleet andere set. Van toen weet ik nog dat de set wel een hele bijzondere klank had.
Dutch & Dutch

Mitch--

Citaat van: reMC op maart 12, 2008, 11:19:26
Hee, verrassing: een verslagje! :D

Ja, je bent natuurlijk niet de eerste die wat laag en vooral hoog miste... De enige manier om uit te leggen dat ik/wij dit niet missen is door een andere cd te pakken, aan te zetten en daar wél hoog/laag uit te laten horen. Het zit er echt wel in, maar niet in elk instrument en elke opname. Die diversiteit van instrumenten en cd's is zo belangrijk. Je wilt niet dat alles hetzelfde klinkt en even diep gaat, je wilt juist een varieteit aan instrumentkarakters en hun nuances en dynamiek. Je wilt verrast worden als er een nieuwe noot gespeeld wordt etc.. "Je" is hier natuurlijk eigenlijk "ik", maar ik ben er nog niet helemaal uit waarom niet iedereen de soort klank zoekt die ik nu omschrijf ;D

Ja ik denk ik schrijf het even allemaal op ;)
Eigenlijk een goede vertaling van wat ik precies bedoel, moeilijk om het precies uit te leggen aangezien de beleving voor iedereen anders is maar je hebt compleet gelijk! (vind ik dan ::))

Mitch--

Citaat van: keyser op maart 12, 2008, 11:22:37
Interessant verhaal! Dit maakt mij alleen nog maar extra nieuwsgierig. Ik hoop dat Remko binnenkort een keer tijd heeft om 'ons' te ontvangen. Ons was geloof ik Kwabbernoot, HuubF, Chansig en ikzelf.
Een hele tijd geleden heb ik Remko's set eens gehoord, maar nu staat er een compleet andere set. Van toen weet ik nog dat de set wel een hele bijzondere klank had.

Sta versteld ;) is echt heel bijzonder!

hifiman

Citaat van: reMC op maart 12, 2008, 11:19:26
Ja, je bent natuurlijk niet de eerste die wat laag en vooral hoog miste...
Je mist natuurlijk zowiezo al wat hoog (1dB@10kHz tot 3dB@20kHz) simpelweg doordat er een NOS DAC wordt gebruikt en dus sinx vervorming van de frequentiekarakteristiek heeft.

Niet negatief bedoeld, ik vind zelf een NOS DAC ook erg prettig klinken!  :)

reMC

Joep heeft in een ander topic toevallig een leuke link geplaatst die hier ook wel van toepassing is:

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

;)

Enne: vertrouw je oren! Uit de Pel Audio cd-speler (non-oversampeling) komt meer hoog dan een CEC TL-51X R en Northstar dac..for instance.. ;)

Kwabbernoot

Citaat van: keyser op maart 12, 2008, 11:22:37
Hear! Hear! Ik heb er zin an.  :)

Groeten...