Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

tiptop

Als jij maar weet dat het helpt Remko ;) 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Tjeb

Citaat van: tiptop op februari  9, 2008, 11:03:20
Als jij maar weet dat het helpt Remko ;) 8)

Nue, ik geloof niet zo dat klankkleur toevoegen aan de lak, in spelen van de lak en een luchtfilter neerzeten zal helpen  ::)

tiptop

Citaat van: Tjeb op februari  9, 2008, 19:53:45
Nue, ik geloof niet zo dat klankkleur toevoegen aan de lak, in spelen van de lak en een luchtfilter neerzeten zal helpen  ::)

Dat hoeft ook niet 8) Als Remko dat maar doet ;)

Ik weet wel dat bepaalde snaarinstrumenten ook een andere klankkleur kunnen krijgen door andere lak te gebruiken. Dus misschien kan dat voor die luidsprekers ook gelden. Zelf nog niet gehoord, maar wil het ook niet uitsluiten. De wanden van die luidsprekers zijn wel relatief dun en hebben daarom dmv resonantie ook een klankbepalende eigenschap. De lak die er op gaat wodt ook een onderdeel van de wand en zou dus ook klankbepalend kunnen worden als ik het even theoretisch neem. Net als dat er veel soorten verf zijn met totaal andere eigenschappen zal dat met laksoorten ook wel zo zijn.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

DA BoSS

En wat te denken van het Concertgebouw, die bij een recente renovatie exact diezelfde verf als die ze 100 jaren geleden hadden gebruikt heeft laten namaken.......... uit de vrees anders hun akoestiek te verpesten :o >

:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Tjeb

Citaat van: DA BoSS op februari 10, 2008, 14:43:48
En wat te denken van het Concertgebouw, die bij een recente renovatie exact diezelfde verf als die ze 100 jaren geleden hadden gebruikt heeft laten namaken.......... uit de vrees anders hun akoestiek te verpesten :o >

:D

Geef maar eens een link zou ik zeggen  ;)

Mvg Tjeb

reMC

Ik kan niet goed inschatten wie er in deze discussie wel... en wie niet serieus is betreft de invloed van lak (op de behuizing van een instrument dat notabene een groot deel van z'n klank ontleent aan de manier waarop deze meeresoneert) ...

Wie het niet 'gelooft' (maar dit lijkt me echt geen kwestie van wel/niet geloven :o) moet maar eens met een vioolbouwer of violist gaan praten ;)

Wat mij betreft is echter het einde wel een beetje zoek als we hierover moeten discussieren ::)

DA BoSS

Citaat van: Tjeb op februari 10, 2008, 21:12:47
Geef maar eens een link zou ik zeggen  ;)

Mvg Tjeb

is dat een vraag?

zo ja, wil ik best ff een rondje voor je goggelen :D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

chansig

Anders zou een viool wel gewoon met de eerste beste verf afgelakt worden toch.

Het zal naar mijn idee wel degelijk invloed hebben, ik verwacht ook niet dat de bouwer van de speakers het experiment heeft uitgevoerd...1 setje met gamma lak en 1 met de lak die de bouwer doorgaans gebruikt.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

tiptop

Citaat van: reMC op februari 10, 2008, 21:54:30
Ik kan niet goed inschatten wie er in deze discussie wel... en wie niet serieus is betreft de invloed van lak (op de behuizing van een instrument dat notabene een groot deel van z'n klank ontleent aan de manier waarop deze meeresoneert) ...

Wie het niet 'gelooft' (maar dit lijkt me echt geen kwestie van wel/niet geloven :o) moet maar eens met een vioolbouwer of violist gaan praten ;)

Wat mij betreft is echter het einde wel een beetje zoek als we hierover moeten discussieren ::)

Ik ben serieus Remko ;)

Joep

Citaat van: chansig op februari 11, 2008, 12:15:08
Anders zou een viool wel gewoon met de eerste beste verf afgelakt worden toch.

Het zal naar mijn idee wel degelijk invloed hebben, ik verwacht ook niet dat de bouwer van de speakers het experiment heeft uitgevoerd...1 setje met gamma lak en 1 met de lak die de bouwer doorgaans gebruikt.

Gr Hans

Die test zijn er bij Musical Affairs zeker wel geweest hoor. :)

chansig

Citaat van: Joep op februari 11, 2008, 14:01:01

En...is daar iets over te vertellen cq te lezen ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

hifiman

Citaat van: Joep op februari 11, 2008, 14:01:01
En welke lak kwam er het beste uit de verf ?  ;D

reMC

Citaat van: chansig op februari 11, 2008, 14:32:39
En...is daar iets over te vertellen cq te lezen ?

Wat wil je weten? Je kunt ook Hans even bellen ;)

Joep

Ik was er zelf niet bij ofzo en op de website van Musical Affairs staat er ook niks. Rest inderdaad alleen de email of telefoon.  ;)

tiptop

@Joep.
Dankzij jou een muziekdvd aangeschaft van Jack Johnson. Mijn  vrouw vindt 'm ook erg goed.Thx. ;)

reMC

Je zou eens moeten luisteren naar twee verschillende paren Crescendo's, waarvan de ene is afgewerkt met vioollak en de andere met 'gewone' lak. ;) Op die manier worden de experimenten natuurlijk ook gevoerd. En altijd wordt in het hoofd gehouden hoe instrumentbouwers het ook doen (en hoever je/Hans ook uitwijkt, je komt altijd weer terug bij de basisprincipes van instrumentbouwers als het om muzikaliteit gaat).

Hier zie je in ieder geval drie soorten lak die oa. geprobeerd zijn (hier zie je ze op de Sonatine):

tiptop

Showen jullie die ook over een paar weken?

Dan heeft Audiolife toch een show met die luidsprekers?

reMC

Citaat van: tiptop op februari 11, 2008, 15:14:37
Showen jullie die ook over een paar weken?

Dan heeft Audiolife toch een show met die luidsprekers?

De Pel Audio show is uitgesteld vanwege..... de verhuizing van Audio-Life naar een dedicated ruimte! :)

De modellen op de foto zijn overigens 'oude' modellen, intussen is er de Crescendo en die kan je wel bezichtigen tijdens de Pluimgraaff show ;)

tiptop

OK.

Wanneer gaan jullie over?

reMC

Citaat van: tiptop op februari 11, 2008, 15:31:52
OK.

Wanneer gaan jullie over?

Weten we nog niet exact. Deze week wordt er voor het eerst geklust (of zeg maar gerust: gesloopt ;D) en die week daarop met aankleden met houten vloeren, verf etc..

tiptop

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb eens een dag op 2 exact dezelfde handgebouwde gitaren gespeeld bij een lutherie het enige verschil was de lak...een ervan gepolitoerd en de andere in de (2 componenten) lak.....voor de Sound koos ik gitaar nummer 1 en voor de Looks gitaar nummer 2....

Ik heb uiteindelijk gitaar nummer 1 gekocht.... ;D

Daarna moest de lak uitharden (klankverandering) en het blad intrillen (klankverandering)...een heel normaal fenomeen....bij instrumenten...

PS
Natuurlijk is het sowieso onmogelijk om 2 exact klinkende acoustische gitaren (handmatig) te bouwen maar de verschillen op het gebied van lak waren steeds herkenbaar...dus aanwezig... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Citaat van: reMC op februari 11, 2008, 14:41:09
Wat wil je weten? Je kunt ook Hans even bellen ;)

Dat gaat iets te ver, ik heb namelijk geen belangstelling (in koop) voor de speakers meer in het proces. Meer nieuwsgierigheid dus.

Gr Hans

reMC

Ook dan is Hans heus bereid je eea te vertellen hoor ;) Hij kan je hieromtrent meer vertellen dan ik natuurlijk :)

Tjeb

Citaat van: DA BoSS op februari 10, 2008, 22:16:47
is dat een vraag?

zo ja, wil ik best ff een rondje voor je goggelen :D

Ik heb me al rot zitten googlen en kan niets vinden  ;)
p.s. het gaat wel lekker een eigen leven leiden zie ik, ik schreef dat ik niet geloof in klankkleur aan de lak toevoegen, meer niet ;)
Dat bij een trillend oppervlak het uitharden van lak klankverandering kan brengen lijkt me zeer aannemelijk.

Mvg Tjeb