Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Pjotr27 op oktober  3, 2007, 12:24:26
Ha, ha, dacht jij dan echt dat je eerste dac bouwproject meteen zou slagen?

Zeker niet, maar er is altijd hoop ;D

Citaat van: Audioloog op oktober  3, 2007, 12:45:31
Het is natuurlijk ook wel een uitgeklede versie van de betere TDA1541 DAC...

Misschien ook eens een TDA1545 proberen? Je kunt er gratis eentje van me krijgen als je wilt (heb er nog een stuk of 10 liggen geloof ik).

Bedankt voor het aanbod! Maar voorlopig zeker niet. Ik weet wat er met een TDA1543 mogelijk is (wat waarschijnlijk veel verder gaat dan welke huidige TDA1541 implementatie dan ook), eerst maar eens die kant op. Over de TDA1541 zijn verder de meningen erg verdeeld. Hij is in ieder geval veel moeilijker mooi te krijgen.

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  3, 2007, 12:51:56
Zeker niet, maar er is altijd hoop ;D

Bedankt voor het aanbod! Maar voorlopig zeker niet. Ik weet wat er met een TDA1543 mogelijk is (wat waarschijnlijk veel verder gaat dan welke huidige TDA1541 implementatie dan ook), eerst maar eens die kant op. Over de TDA1541 zijn verder de meningen erg verdeeld. Hij is in ieder geval veel moeilijker mooi te krijgen.
Wat verstrengel jij jezelf toch weer in een "boute" uitspraak, Remco. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  8, 2007, 13:01:31
Wat verstrengel jij jezelf toch weer in een "boute" uitspraak, Remco. ;)

Eigenlijk is het gewoon een uitnodiging voor men om een goede TDA1541 implementatie te laten horen... ;D

Verder vind ik je opmerking eigenlijk gewoon terecht.... Maar je moet begrijpen... ik zit er bovenop (de ontwikkeling van een dac met de TDA1543) en wat daar allemaal mee kan en op welke manier dat bewerkstelligt wordt :o Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat er ontwerpers zijn die het wat mij betreft zo goed hebben begrepen, iets wat tijdens luistervergelijken steeds bevestigd wordt ;) (daarom ben ik ook SERIEUS benieuwd naar andere dac implementaties, we gaan in ieder geval de dac van Peter van Willenswaard eens uitproberen).

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  8, 2007, 13:06:24
Eigenlijk is het gewoon een uitnodiging voor men om een goede TDA1541 implementatie te laten horen... ;D
Breng jij hem maar eerst op (smaak) klank, en als je zover bent............ dan voldoe ik aan deze uitnodiging met wat antiek geimplementeer. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  8, 2007, 13:10:23
Breng jij hem maar eerst op (smaak) klank, en als je zover bent............ voldoe ik aan deze uitnodiging.

Begrijp me niet verkeerd: ik bedoel natuurlijk niet dat er geen ontwerpers zijn die moeite hebben met MIJN dac ;D (Dat is een eitje!) Ik bedoel natuurlijk de TDA1543 dac van Cees, je bent welkom om eens te komen vergelijken, want ik begrijp dat jij een TDA1541 bezit / hebt gebouwd?

Nog meer verduidelijking: dit soort vergelijken die ik graag doe, hebben NIETS te maken met winnen/verliezen, maar met leren en ervaren!

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  8, 2007, 13:14:16
Begrijp me niet verkeerd: ik bedoel natuurlijk niet dat er geen ontwerpers zijn die moeite hebben met MIJN dac ;D (Dat is een eitje!) Ik bedoel natuurlijk de TDA1543 dac van Cees, je bent welkom om eens te komen vergelijken, want ik begrijp dat jij een TDA1541 bezit / hebt gebouwd?

Nog meer verduidelijking: dit soort vergelijken die ik graag doe, hebben NIETS te maken met winnen/verliezen, maar met leren en ervaren!
Verhelderend!!! Gezien je "BOUTE" uitspraak,Remco.
Maar de Dac is deels verantwoordelijk voor de totaal beleving, en gezien jij hem tuned op jouw systeem, zal dat ook die (jouw) signatuur dragen.

Anton
PS: No winning or loosing here ???Just Appreciating the Sweet!!!.

reMC

Ik ben nu natuurlijk wel heel benieuwd: heb jij een dac gebaseerd op de TDA1541 gebouwd? :D

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  8, 2007, 13:50:10
Ik ben nu natuurlijk wel heel benieuwd: heb jij een dac gebaseerd op de TDA1541 gebouwd? :D
Remco, er zijn, en woorden nog steeds mooie dac's gemaakt omtrent de TDA 1541, en het is dan ook knap (ondanks ik over de jaren door de wol geverft ben) dat ik, en meerdere met mij het nog steeds qua muzikaliteit eens zijn met een ontwerp van een chip uit begin tachtige jaren.
Respect!!!
Antwoord: Meerdere, en met ........ :) !!

genesis

Citaat van: scrutinizer op oktober  8, 2007, 14:03:49
Remco, er zijn, en woorden nog steeds mooie dac's gemaakt omtrent de TDA 1541, en het is dan ook knap (ondanks ik over de jaren door de wol geverft ben) dat ik, en meerdere met mij het nog steeds qua muzikaliteit eens zijn met een ontwerp van een chip uit begin tachtige jaren.
Respect!!!
Antwoord: Meerdere, en met ........ :) !!

Jawel ben ik er 1 van! ;D

Genesis

Carpe Diem

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  8, 2007, 13:50:10

Since Zanden is dealing with only 16 bits and not doing any other type of manipulation, they don't need DAC chips with 18-, 20-, or 24-bit resolution. Instead, they use Philips TDA-1541A Double Crown DACs -- a pure 16-bit chip that has now been discontinued but one that Zanden went out and bought plenty of. According to Zanden, the 1541 series was first introduced in 1985, and various "grades" of the DAC followed -- the Double Crown being the best. The decision to use this DAC was arrived at by lots of listening.

Remco, ik moet zeggen na dit weer beluisterd te hebben......  :o
En heb ik in het verleden met mijn Marantz cd12, dubbel crowns TDA 1541 (Gold Crown) en de nodige mod's, ook hele prettige uurtjes gehad. Btw dit machine draait natuurlijk ook nog en die ervaring snijdt nu nog hout. ;)
En op basis van deze mod's draaien er een stuk of 18 cd12's. "Scrapheap Challenge" ;D
Zo trouwens ook bij Ken Kessler ( HN&RR ), maar dat is door Ken I gedaan.
En zo heb ik er voor het 'freubelen' nog een stuk of 3 liggen...dus als er weer tijd voor is.....You dog, you. ;)

Anton

Peerless Monster

Citaat van: genesis op oktober  8, 2007, 15:27:50
Jawel ben ik er 1 van! ;D

Genesis

En ik heb er naar MOGEN luisteren ;D ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: reMC op oktober  8, 2007, 13:06:24

Verder vind ik je opmerking eigenlijk gewoon terecht.... Maar je moet begrijpen... ik zit er bovenop (de ontwikkeling van een dac met de TDA1543) en wat daar allemaal mee kan en op welke manier dat bewerkstelligt wordt :o Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat er ontwerpers zijn die het wat mij betreft zo goed hebben begrepen, iets wat tijdens luistervergelijken steeds bevestigd wordt ;) (daarom ben ik ook SERIEUS benieuwd naar andere dac implementaties, we gaan in ieder geval de dac van Peter van Willenswaard eens uitproberen).

Ik begrijp je vuur en vlam voor Cees....maar er zijn talloze Ceessen in de wereld....believe me...talloze die de gemiddelde dac het liefst willen verbranden.. >:D
Peter is er ongetwijfeld ook een van...helaas haal ik mijn PvW/dac niet meer los...maar in mijn keten mag je altijd even luisteren om te kijken of...uhh...hij het wel begrepen heeft...hahahahahahaha.. :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op oktober  8, 2007, 20:08:24
Peter is er ongetwijfeld ook een van...helaas haal ik mijn PvW/dac niet meer los

Ik wil 'm graag een keer van Peter zelf lenen en in onze opstelling horen 8)

Citaat van: scrutinizer op oktober  8, 2007, 17:44:48
Remco, ik moet zeggen na dit weer beluisterd te hebben......  :o
En heb ik in het verleden met mijn Marantz cd12, dubbel crowns TDA 1541 (Gold Crown) en de nodige mod's, ook hele prettige uurtjes gehad. Btw dit machine draait natuurlijk ook nog en die ervaring snijdt nu nog hout. ;)

Speel je nu met de Zanden :o of een eigen TDA1541 implementatie??

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  9, 2007, 09:47:12
Ik wil 'm graag een keer van Peter zelf lenen en in onze opstelling horen 8)

Speel je nu met de Zanden :o of een eigen TDA1541 implementatie??
Remco

Momenteel luister ik naar commercieel materiaal, maar heb wel een keuze iets anders neer te zetten, ik creëer nogal een band met apparaten. ;)
Vertel is over jouw by-pass aktiviteiten?

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  9, 2007, 09:57:27
Vertel is over jouw by-pass aktiviteiten?

Momenteel staat hier mijn eigen dac te spelen, met daarnaast...werkeloos op dit moment... de 47 Shigaraki dac en de door Cees gemodificeerde versie daarvan. Erg leerzaam om mee te vergelijken :o

De rest van de set is vaste waarde, behalve de luidsprekers... (want die staan te koop).

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  9, 2007, 10:04:35
Momenteel staat hier mijn eigen dac te spelen, met daarnaast...werkeloos op dit moment... de 47 Shigaraki dac en de door Cees gemodificeerde versie daarvan. Erg leerzaam om mee te vergelijken :o

De rest van de set is vaste waarde, behalve de luidsprekers... (want die staan te koop).
Ik doelde eigenlijk op je condensator by-pass toepassing van je zelfbouw Dac.
CiteerSpeel je nu met de Zanden  of een eigen TDA1541 implementatie??
Ik ben een liefhebber van classics en luister naar een Spectral SDR 2000 pro/SDR 3000 combinatie met spectralink.

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  9, 2007, 10:15:10
Ik doelde eigenlijk op je condensator by-pass toepassing van je zelfbouw Dac.

Ahaa :D

Ik stond gisteren in Radio Elektronica (en werd even slecht geholpen als altijd :() waar ze me vertelden dat 50V keramisch, 100nF niet bestaat ??? Is dat zo? (ik weet bijna zeker van niet...)

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  9, 2007, 10:19:25
Ahaa :D

Ik stond gisteren in Radio Elektronica (en werd even slecht geholpen als altijd :() waar ze me vertelden dat 50V keramisch, 100nF niet bestaat ??? Is dat zo?
De waarde van 100 nF wel maar de werkspanning zal wel een stuk hoger zijn, en maakt niet uit voor jou toepassing.
Waarom keramisch?

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  9, 2007, 10:23:10
De waarde van 100 nF wel maar de werkspanning zal wel een stuk hoger zijn, en maakt niet uit voor jou toepassing.

Welke spanning kan je mij aanbevelen?

CiteerWaarom keramisch?

Is mij aanbevolen ;)

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  9, 2007, 10:27:50
Welke spanning kan je mij aanbevelen?

Is mij aanbevolen ;)
Waar zet je hem overheen, wat is de capaciteit/ voltage van de elco?

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  9, 2007, 10:36:43
Waar zet je hem overheen, wat is de capaciteit/ voltage van de elco?

33uF/16v en 47uF/16v (maar dit gaat mogelijk nog allemaal veranderen ;))

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  9, 2007, 10:38:02
33uF/16v en 47uF/16v (maar dit gaat mogelijk nog allemaal veranderen ;))
Ik begreep uit je reaktie dat je in het laag iets meer energie wilde, dat zijn dingen die je niet met een by-pass cap oplost, integendeel je creëert alleen een betere eigenschap van het hogere frequentiegedrag van de elco.

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  9, 2007, 10:54:42
Ik begreep uit je reaktie dat je in het laag iets meer energie wilde, dat zijn dingen die je niet met een by-pass cap oplost, integendeel je creëert alleen een betere eigenschap van het hogere frequentiegedrag van de elco.

Nee, het doel is nu niet meer energie in het laag! Het doel is om eens een 'schakeling' te proberen waarvan geschreven wordt dat het goed werkt maar die niet voorkomt in de dac's die voor mij goed klinken.

Ik ga het dus zeker doen, maar dan moet ik wel weten welk voltage ik kan gebruiken (mij leek 50v kermamisch prima, maar die is dus niet te krijgen bij mijn elektronicazaak ???) Ik hoor het graag van je ;)

scrutinizer

Citaat van: reMC op oktober  9, 2007, 10:58:00
Nee, het doel is nu niet meer energie in het laag! Het doel is om eens een 'schakeling' te proberen waarvan geschreven wordt dat het goed werkt maar die niet voorkomt in de dac's die voor mij goed klinken.

Ik ga het dus zeker doen, maar dan moet ik wel weten welk voltage ik kan gebruiken (mij leek 50v kermamisch prima, maar die is dus niet te krijgen bij mijn elektronicazaak ???) Ik hoor het graag van je ;)
Het is jouw feestje ??? Keramisch condensatoren zijn niet mijn ding maar zijn zeker verkrijgbaar.
Heb je gevraagd of ze 47nF op voorraad hebben, omdat dit in veel gevallen de hoogste waarde in een reeks is.
Dan kun je er toch 2 parallel zetten. En wat betreft die werkspanning, is niet zo belangrijk die mag zelfs 630 volt zijn.

reMC

Citaat van: scrutinizer op oktober  9, 2007, 11:14:42
Het is jouw feestje ??? Keramisch condensatoren zijn niet mijn ding maar zijn zeker verkrijgbaar.
Heb je gevraagd of ze 47nF op voorraad hebben, omdat dit in veel gevallen de hoogste waarde in een reeks is.
Dan kun je er toch 2 parallel zetten. En wat betreft die werkspanning, is niet zo belangrijk die mag zelfs 630 volt zijn.

Je mag me adviseren: wat voor condensatoren raad jij aan voor by-pass (dan ga ik die namelijk ook proberen :))