DVD963SA bass management voor (SA)CD

Started by Henkjan_O, December 19, 2004, 13:18:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

ik heb t volgende met mijn DVD963SA (firmware  4-81-25): voor SACD heb ik m met 6 cinches aangesloten op de 6-kanaals direct aansluiting van m'n receiver (HK AVR8500), alle DAC en bass management zou nu in de 963 moeten gebeuren, de AVR8500 geeft t alleen maar door. 

Probleem is echter dat ik nu geen geluid uit m'n sub krijg, ik heb in de 963 menu's alle speakers op small staan en de sub op aan en 80Hz/18dB/oct en de SACD bass management by-pass op uit. Ik heb dit alleen met stereo discs (CD en SACD) uit kunnen proberen, heb (nog) geen multi-channel SACD's. 

Iemand een idee of dit een bug is of dat ik toch een instelling over t hoofd heb gezien?


toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Robert - Jan

Hoi Henkjan,

Volgens mij heeft Jack gelijk. Bij SACD-bas management geeft de sub-cinch alleen signaal af als er .1 info op de SACD aanwezig is, niet bij CD en niet bij stereo SACD. Als je SACD-bas management gebruikt in de 963, gelden die instellingen overigens niet bij DVD. Dit staat ook vermeld in de handleiding.

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Henkjan_O

Quote from: Robert - Jan on December 20, 2004, 13:54:16
.... Bij SACD-bas management geeft de sub-cinch alleen signaal af als er .1 info op de SACD aanwezig is, niet bij CD en niet bij stereo SACD. Als je SACD-bas management gebruikt in de 963, gelden die instellingen overigens niet bij DVD. Dit staat ook vermeld in de handleiding
er staat idd iets in de handleiding, maar dat vond ik zo onduidelijk dat ik daar niet de conclusie aan verbond dat het normaal is.  blijft t net zo waardeloos mee, dat je als je een sub wil gebruiken dat je dan nog eens extra AD-DA moet omzetten (want dat is wat er inde receiver gebeurt, behalve bij direct-6ch-in) en een extra analoge ingang moet gebruiken, want SACD is natuurlijk niet digitaal naar de receiver te krijgen :(
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

GPO

Quote from: Jack van Dijk on December 20, 2004, 10:48:52
Ik weet het niet 100% zeker, maar mijn gevoel zegt dat dit met stereo CD's en SACD's gewoon klopt en dat alleen in het geval van multi channel SACD's die sub gaat meedoen.

Jack

Waarom redirect die bassmanagement van de 963SA dan niet alle bas onder de crossover grens naar de sub-uitgang??? HenkJan_O heeft alle speakers op small staan:

Quote from: Henkjan_O on December 19, 2004, 13:18:52

Probleem is echter dat ik nu geen geluid uit m'n sub krijg, ik heb in de 963 menu's alle speakers op small staan en de sub op aan en 80Hz/18dB/oct en de SACD bass management by-pass op uit. Ik heb dit alleen met stereo discs (CD en SACD) uit kunnen proberen, heb (nog) geen multi-channel SACD's.


Ik vind het maar raar. Als je een DVD met 2 kanaals geluid hebt en je hebt je speakers op small en de sub op aan, dan krijg je toch ook geluid uit je sub?? Waarom zou dat bij SACD anders zijn?

klinkt als een bug....

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Robert - Jan

Henkjan,

Heb je gekozen voor MUSIC MODE én SACD BASS MANAGEMENT BYPASS op OFF staan?

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Henkjan_O

Quote from: Robert - Jan on December 21, 2004, 15:23:19
Heb je gekozen voor MUSIC MODE én SACD BASS MANAGEMENT BYPASS op OFF staan?
ja, heb alle mogelijkheden geprobeerd die wat invloed zouden kunnen hebben...  zal t voor de zekerheid morgen nog eens proberen voor t geval ik toch wat gemist heb
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Henkjan_O

Quote from: Henkjan_O on December 21, 2004, 23:23:58.... zal t voor de zekerheid morgen nog eens proberen voor t geval ik toch wat gemist heb
goed, ik had klaar liggen: 1 DVD (met zowel stereo als DD track), 1 CD, 1 SACD.  na de DVD al met de test opgehouden: op stereo doet de sub nix, zet ik (met de 2.0 track) dolby PL aan, dan gaat de sub meedoen, met de 5.1 track ook.

oftewel als ik stereo SACD of MP3 wil luisteren met sub, dan moet het dus analoge stereo signaal van de speler naar de analoge ingang van de receiver (waar dus weer AD-DA omzetting is vanwege t bass management; en opletten dat de DVD speler niet op meerkanaals staat anders komt het center geluid uit de LR uitgang), CD en DVD kan op de digitale ingang, en een meerkanaals SACD op de direct 6 ingang....  lekker gebruikersvriendelijk allemaal 
>:( 

let's make things... oh nee das de oude slagzin, nu zou t iets met simplicity moeten zijn......
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Shorty

Er is geen enkele sacd-speler die op een stereomix basmanagement loslaat, toch? Dus dat kan je ome Frits moeilijk verwijten...

VrGr,

Bart J.

Henkjan_O

Quote from: Shorty on December 29, 2004, 00:00:34
Er is geen enkele sacd-speler die op een stereomix basmanagement loslaat, toch? Dus dat kan je ome Frits moeilijk verwijten...
geen idee, ik ken alleen de 963.  maar als dat zo is kan je idd Philips nix anders verwijten dan de kudde te volgen.....   

hopelijk komt er met de volgende generatie spelers/versterkers een fatsoenlijke integratie want dit is zo gebruikersvriendelijk als een DOS computer op een netwerk: ik als techneut kom er wel uit, maar de gemiddelde gebruiker natuurlijk never (ik probeer t maar niet eens aan m'n vrouw uit te leggen dat er 3 verschillende ingangen te gebruiken zijn voor 1 speler)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

jaco

Gewoon alles door je versterker laten doen, hoef je het ook maar 1 keer in te stellen voor al je bronnen. Dus alle spelers alles op large uitsturen, ofwel een kanaal signaal laten voeren zoals het op de disc staat.

Werkt prima.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Henkjan_O

Quote from: jaco on December 29, 2004, 11:26:13
Gewoon alles door je versterker laten doen, ....
dat is idd wat ik zou willen, maar op 6 kanaals direct doet m'n versterker nix meer aan management, die regelt dan alleen nog t volume en geeft verder t signaal 1-op-1 door aan de eindtrap. en dat is de enige manier om SACD weer te geven......
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

riwi

Het is inderdaad zo dat de 963 geen bassmanagement doet voor stereo cd/sacd. Dit staat ook in de handleiding.

Er zijn (en dat staat onduidelijk in de handleiding) 2 sets speakers instellingen. De ene set onder 'movie mode' is werkzaam bij DVD en de andere set instellingen onder 'music mode' is alleen werkzaam bij multichannel SACD.
De instelling music mode / movie mode is dus geen instelling zoals Robert-Jan beweert, maar twee plekken om 2 sets speaker instellingen op te slaan. De speler kiest zelf de 'music mode' settings als je MC-SACD afspeelt en 'movie mode' als je een DVD inlegt.

Het is zeker niet perfect de bassmanagement van de 963sa, maar vorig jaar waren er helemaal geen spelers die uberhaupt bassmanagement deden voor sacd, dus onder het motto : iets is beter dan niets... mag je nog blij zijn ;)

Ik liep tegen het feit aan dat je bij de speaker settings niet large main speakers' + subwoofer kan instellen. Kennelijk vindt de ontwikkelaar dat als je large speakers hebt je geen sub meer kan hebben, maar dat is niet bij alle 963 versies zo.. erg vreemd.

Robert - Jan

Ik heb toch nog wat vraagjes.....

QuoteHet is inderdaad zo dat de 963 geen bassmanagement doet voor stereo cd/sacd. Dit staat ook in de handleiding.

Klopt, er staat "Speaker settings are only active on the Multi Channel Audio outputs for both DVD and SACD"

QuoteDe instelling music mode / movie mode is dus geen instelling zoals Robert-Jan beweert, maar twee plekken om 2 sets speaker instellingen op te slaan. De speler kiest zelf de 'music mode' settings als je MC-SACD afspeelt en 'movie mode' als je een DVD inlegt.

Weet je zeker dat dit geen setting is en dat de speler automatisch kiest ???

De handleiding zegt:

Movie mode
When movie mode is set, speaker settings will not be applied during playback in the SACD Stereo mode.

Dat lijkt er naar mijn idee toch op dat dit een setting is :-\ Ik heb het echter nooit uitgeprobeerd of de speler automatisch schakelt.

Ik gebruik bewust de tekst uit de Engelse handleiding omdat die vaak wat eenduidiger is dan de Nederlands.

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

riwi

Sorry (weer) voor de late reactie.

Je kan nhem niet instellen op music mode, of movie mode. Hij komt altijd met dezelfde waarde in beeld terug nadat je het menu verlaten hebt. Dit was de uitkomst na een (vrij lange discussie op AVS over de 963sa). De handleiding verschillen tussen de NL en de US versie ook. Ik hanteer ook de engelse. Ik ben van mening dat de zin die je quote een fout is in de handleiding

Quote"Speaker settings are only active on the Multi Channel Audio outputs for both DVD and SACD"

Zou moeten luiden :
Quote
"Speaker settings are only active on the Multi Channel Audio outputs for multichannel playback of both DVD and SACD"


op areadvd (duits) : http://www.areadvd.de/hardware/philipsdvd963sa.shtml word ook gesproken van 2 speaker instellingen die je niet appart hoeft te selecteren.

op avs (52 pagina's!!): http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=95f5b7fdcc66af6ea497bbd10a00a6aa&threadid=185126&perpage=20&pagenumber=1
is ook veel te lezen, maar ik kan de relevate posting niet weer vinden nu.

Richard

Robert - Jan

Hoi Riwi,

Oké, de speler kiest dus zelf! Dat is mooi, dan hoef je niet iedere keer zelf het menu in.

QuoteQuote
"Speaker settings are only active on the Multi Channel Audio outputs for both DVD and SACD"

Zou moeten luiden :

Quote
"Speaker settings are only active on the Multi Channel Audio outputs for multichannel playback of both DVD and SACD"

Zo zie je maar dat tekst vaak voor meerdere uitleg vatbaar is. Maken ze binnen de EU bij hun verklaringen ook veelvuldig gebruik van  ;) Ik had het inderdaad begrepen zoals jij in jouw 2e quote stelt (ondanks dat het niet expliciet zo geformuleerd is)

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!