Soldeer tips ?

Gestart door Del member, november 29, 2004, 22:46:53

Vorige topic - Volgende topic

The Foundation

op mijn werk is alles weller

we hebben wsd 81 stations

heel goed , en goede slijtvaste soldeerpunten

reMC

Citaat van: The Foundation op juni  7, 2005, 19:42:07
op mijn werk is alles weller

we hebben wsd 81 stations

heel goed , en goede slijtvaste soldeerpunten

Dat wordt me wat te duur (€350).

Ik zat eerder te denken aan zo'n €100 (als dat al nodig is...). Ideeën? Hoeft geen Weller te zijn en wellicht is het handig als ik de punten kan verwisselen? Nu heb ik in ieder geval een heel fijne nodig.

Don_Paul

Conrad (eigen merk) heeft een aardig soldeerstation. Verwisselbare punten e.d., bevalt me prima.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

oud_account_1

Citaat van: reMC op augustus 29, 2005, 16:28:20
Dat wordt me wat te duur (€350).

Ik zat eerder te denken aan zo'n €100 (als dat al nodig is...). Ideeën? Hoeft geen Weller te zijn en wellicht is het handig als ik de punten kan verwisselen? Nu heb ik in ieder geval een heel fijne nodig.
Een weller wtcp-51 lijkt me erg goed voor jou, verwisselbare stiften en de kwaliteit is ook goed.
Zit in de buurt van jouw begroting :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: squadra op augustus 29, 2005, 20:42:16
Een weller wtcp-51 lijkt me erg goed voor jou, verwisselbare stiften en de kwaliteit is ook goed.
Zit in de buurt van jouw begroting :)

Dankje.

Ik neem aan dat de stiften van de WS-51 ook kunnen worden verwisseld? Dit aangezien ik een extreem fijne punt nodig heb voor sommige pinnetjes.

Of kan ik de WS-51 gewoon uit mijn hoofd zetten en voldoet een wtcp-51 gemakkelijk?

Kjelt

Ik weet de typenrs niet van Weller maar kies een temp. instelbare waarbij de soldeerbout los te koppelen is en koop dan 2 soldeerbouten, eentje wat grotere voor het normale en stevigere werk en een SMD boutje voor het fijne werk. Het kost je misschien wat meer maar levert zoveel extra soldeerplezier op.

reMC

Citaat van: Kjelt op september  6, 2005, 15:54:57
Ik weet de typenrs niet van Weller maar kies een temp. instelbare waarbij de soldeerbout los te koppelen is en koop dan 2 soldeerbouten, eentje wat grotere voor het normale en stevigere werk en een SMD boutje voor het fijne werk. Het kost je misschien wat meer maar levert zoveel extra soldeerplezier op.

Je bedoelt een extra complete bout ipv losse stiften? :o

Wtcp-51 en WS-51 zijn allebei instelbaar. De eerste door bouten te verwisselen en de andere met een regelaar.

Kjelt

Nee de temperatuur is zo te regelen dat is niet wat ik bedoel, wacht ff googlen:
http://www.aitec.be/wellernl.htm

De WTCP51 kan ik niet aanraden, omdat je dan, als je een andere temperatuur wilt hebben, de punt moet vervangen, dit is écht irritant.

Neem de WS51 of een compatible voorloper (wellicht 2ehands te koop voor een prikkie)  als je op bovenstaande website kijkt zie je de normale bout bij de WS51 liggen en bij de WS81 ligt zo'n klein SMD boutje. Je koopt gewoon een WS51 station met normale bout en een losse SMD bout erbij. Als je dan echt moet gaan priegelen gebruik je de SMD en voor normaal solderen en aan groundplanes (veel warmte nodig om heet te stoken) gebruik je de normale bout. Dit is wel pro spul enbehoorlijk aan de prijs maar je doet er de rest van je leven mee en het werkt gewoon heerlijk. Ik heb mijn bouten eind jaren 80 gekocht ook WS51 compatible temp, instelbare draaischijf en ik werk er nog met plezier mee. Ik heb toen ook met een koelkast pomp en een drukvat en wat losse welleronderdelen (bout en filter en barmeter) een eigen desoldeerstation ermee gebouwd. Dat ding zoog beter als een officiele Weller  ;)

reMC

Citaat van: Kjelt op september  6, 2005, 16:12:33
Nee de temperatuur is zo te regelen dat is niet wat ik bedoel, wacht ff googlen:
http://www.aitec.be/wellernl.htm

De WTCP51 kan ik niet aanraden, omdat je dan, als je een andere temperatuur wilt hebben, de punt moet vervangen, dit is écht irritant.

Neem de WS51 of een compatible voorloper (wellicht 2ehands te koop voor een prikkie)  als je op bovenstaande website kijkt zie je de normale bout bij de WS51 liggen en bij de WS81 ligt zo'n klein SMD boutje. Je koopt gewoon een WS51 station met normale bout en een losse SMD bout erbij. Als je dan echt moet gaan priegelen gebruik je de SMD en voor normaal solderen en aan groundplanes (veel warmte nodig om heet te stoken) gebruik je de normale bout. Dit is wel pro spul enbehoorlijk aan de prijs maar je doet er de rest van je leven mee en het werkt gewoon heerlijk. Ik heb mijn bouten eind jaren 80 gekocht ook WS51 compatible temp, instelbare draaischijf en ik werk er nog met plezier mee. Ik heb toen ook met een koelkast pomp en een drukvat en wat losse welleronderdelen (bout en filter en barmeter) een eigen desoldeerstation ermee gebouwd. Dat ding zoog beter als een officiele Weller  ;)

Ok, ik snap(te het al). ;D

Zat zelf ook bij de WS51 maar is inderdaad duur...tsja, misschien maar gewoon doen. Wat kost zo'n losse bout dan? (Heeft weller geen eigen site? Op complete setprijzen na weinig info op internet..) Ik wil inderdaad wel een fijne bout hebben..

Kjelt

Begin anders eerst met de WS51 (of kijk eerst eens of je hem ergens 2e hands te pakken kunt krijgen) en koop er een hele fijne punt bij voor het kleinere werk, dan kun je echt mee vooruit. Mocht je nou echt smd's gaan solderen of merken dat je niet precies genoeg kunt werken kun je altijd nog een losse SMD bout bestellen. Losse soldeerbouten kosten schat ik rond de 80 euro, misschien iets meer voor de SMD versie.

reMC

Citaat van: Kjelt op september  6, 2005, 16:25:35
Begin anders eerst met de WS51 (of kijk eerst eens of je hem ergens 2e hands te pakken kunt krijgen) en koop er een hele fijne punt bij voor het kleinere werk, dan kun je echt mee vooruit. Mocht je nou echt smd's gaan solderen of merken dat je niet precies genoeg kunt werken kun je altijd nog een losse SMD bout bestellen. Losse soldeerbouten kosten schat ik rond de 80 euro, misschien iets meer voor de SMD versie.

Denk dat ik dan maar wel naar de WS50 ga zoeken, scheelt €80 voor dezelfde mogelijkheden. Waarschijnlijk iets minder kwaliteit...

Arno P

heb al jaren een wecp-20.....errg tevreden mee...weller is in ieder geval de juiste keuze... ;)

reMC

Citaat van: Arno P op september  6, 2005, 17:18:52
heb al jaren een wecp-20.....errg tevreden mee...weller is in ieder geval de juiste keuze... ;)

De wecp-series wordt niet meer verkocht, zie ik dat goed? Hij lijkt wel veel op een WS50, bijv. regelbare temperatuur.

Arno P

Citaat van: reMC op september  6, 2005, 17:27:45
De wecp-series wordt niet meer verkocht, zie ik dat goed? Hij lijkt wel veel op een WS50, bijv. regelbare temperatuur.

Zo zie je maar zooo lang gaan die mee

De WS50 lijkt hier idd het meeste op (is volgens mij wel een ESD-proof uitvoering...des te beter)

reMC

Enne, de WHS 40? Ook regelbaar tot 450 ºC. Wat zijn de 'nadelen' van dit apparaat? Is namelijk een stuk goedkoper en als ik alleen op specificaties let lijkt hij erg veel op bijvoorbeeld de WS-51.

The Foundation

1 station , 1 bout , 1 fijne potloodpunt , wij werken met niks anders op ons werk , met 20personen jaar in jaar uit.
van het zware werk tot smd met dezelfde punt.
ge moet er wel geen dakgoten mee solderen , maar de fijne punt kan bijna alles aan.
en ze zijn zeer slijtvast.

Wijx wondere wereld

Citaat van: reMC op september  6, 2005, 18:35:47
Enne, de WHS 40? Ook regelbaar tot 450 ºC. Wat zijn de 'nadelen' van dit apparaat? Is namelijk een stuk goedkoper en als ik alleen op specificaties let lijkt hij erg veel op bijvoorbeeld de WS-51.

die heb ik. Nadeel is dat die puntjes lastig te krijgen en nogal duur zijn. Verder perfect ding. Ik heb er al een eindversterker, voorversterker, dac en nog een versterker mee gemaakt
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Arno P

Citaat van: reMC op september  6, 2005, 18:35:47

wat is het verschil?

Kjelt

Ik kan het niet met zekerheid zeggen ReMC maar ik vermoed dat dit hetzelfde verschil is als bijv. bij boormachines van Bosch de groene en de blauwe serie. De prijs laat het al zien, het hele station incl. bout voor de prijs van een soldeerbout van de HS51. Oftewel behalve het vermogen 40W vs 50W zit het verschil gewoon in de kwaliteit. De HS51 serie is gemaakt voor werkplaatsen waar 8 uur per dag gesoldeerd wordt , 5 dagen per week en dat 45 weken per jaar. De andere is bedoeld om zo nu en dan te gebruiken.

Op zich niets mis mee maar ik zou eerst eens goed bij Conrad ofzo kijken naar de bout of deze lekker in de hand ligt en of je er fijn mee kunt werken, daar gaat het uiteindelijk om.

Wat betreft boormachines nog even deze: de meeste boormachines onder 60 euro zijn gemaakt met een levensduur van schrik niet 40 uur. Dat wil zeggen dat ze er vanuit gaan dat je 40 uur met dat ding kunt boren en dan zijn de lagers versleten (plastick). Er zijn ook boormachines van bijv. Festool die bedoeld zijn om dag in dag uit door te kunnen boren, die hebben een levensduur van enkele duizenden uren. Tuurlijk merk je dat in de prijs en ieder apparaat heeft zijn eigen doelgroep. Voor oma Miep uit Meppel die twee gaatjes per jaar boort om iets aan een haakje op te hangen voldoet de eerste boormachine prima.

Dus kijk zelf wat je van plan bent, ga je echt langdurig solderen of is het een tijdelijk iets wat je zo nu en dan doet, ligt de bout goed in de hand? Is de afstand van hand tot werkstuk goed? Kun je er hele kleine puntjes bijkopen? Kun je er een kleinere losse SMD bout later nog bij kopen etc. etc.

hifiman

Effe van de hak op de tak  ;D Kun je zilversoldeer ook bij een bouwmarkt kopen toevallig?

Kjelt

Citaat van: tingtong5 op september  7, 2005, 11:31:59
Effe van de hak op de tak  ;D Kun je zilversoldeer ook bij een bouwmarkt kopen toevallig?

Bij een bouwmarkt? Daar kun je baren tin kopen (25kg)  ;D  ;D  ;D
Gewoon naar een audiozaak of elektronicazaak gaan die kunnen dit wel leveren.
Overigens merkte ik dat er door veranderingen in de wet, de samenstelling van soldeertin is gewijzigd, er zit geen lood meer in? Maar wel zilver en andere metalen. Ik hoor daar gemengde gevoelens over.

Arno P

Zilver....neeeennnn...internet bestellen verwacht ik...geen bouwmarkt of E-shop

oud_account_1

Je kan meedoen aan de Die Nadel powerbuy, daar zullen ze wel zilversoldeer hebben :)

Citaat van: Kjelt op september  6, 2005, 16:12:33
Ik heb zelf een wtcp-s en ik heb er geen moeite mee om af en toe eens de punt om te wisselen (voor de temperatuur of om de smd punt erop te zetten)
Het gaat het hier wel over een hobbyist, zo iritant is het niet om 10x per jaar de punt om te ruilen ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kjelt

Citaat van: squadra op september  7, 2005, 19:42:17
Ik heb zelf een wtcp-s en ik heb er geen moeite mee om af en toe eens de punt om te wisselen (voor de temperatuur of om de smd punt erop te zetten)
Het gaat het hier wel over een hobbyist, zo iritant is het niet om 10x per jaar de punt om te ruilen ;)

Ik ben ook een hobbyist hoor  ;)  Als je aan het solderen bent en je komt een massavlak tegen dan heb je gewoon ff'tjes wat meer power(hitte) nodig. Ik vind het irritant om dan de punt te moeten verwisselen en net na het solderen weer terug en oh je! toch nog iets vergeten, weer terug, hopla, en weer terug. Ik schat dat ik ongeveer per projectje zo'n 50 tot 60 keer van temperatuur heen en weer schakel, dus 10x per jaar lijkt me erg weinig.

Een kennis van me had ook zo'n soldeerstation en die had er gewoon standaard een veels te warme punt inzitten en dan maar heel kort solderen. Niet aan te bevelen vanwege de flux die rustig moet vloeien. Als je weer een te koele punt gebruikt dan moet je bij grote vlakken weer  je soldeerbout wat langer op de plek zetten om de boel op te warmen? Kan ik met de meeste halfgeleiders die in de buurt zitten ook weer niet aanbevelen. Maar goed als je 3x per jaar soldeert is een WS51 misschien wat overdreven. Iedereen moet zelf maar kijken hoe vaak hij wat wil en wat hij er voor over heeft. Ik zelf ga in ieder geval niet op gereedschap bezuinigen , die les heb ik al heel vroeg geleerd: Goed gereedschap is het halve werk en bespaart een hoop frustratie  ;D

hifiman

Citaat van: squadra op september  7, 2005, 19:42:17
Je kan meedoen aan de Die Nadel powerbuy, daar zullen ze wel zilversoldeer hebben :)
Bedankt voor de tip, maar wachten staat niet in mijn woordenboek  >:D  ;D
Heb al een zaakje in de buurt gevonden die het verkoopt, vanmiddag effe een stukkie halen  8)