American Psycho II

Started by J.A.F._Doorhof, June 25, 2002, 16:29:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Jawel, dan nu eindelijk het vervolg op deel I gezien.

Ik ben dus één van die mensen die deel I echt geniaal vondt, moet wel eerlijk bekennen dat ik hem eigenlijk te koop had staan, maar toch nog maar een keer ben gaan kijken en toen helemaal verslingerd aan de film werdt, maar goed nu dus deel II.

Waar deel I nog enigsins dubieus was en het moest hebben van subtiliteit is het in deel II meteen goed raak, niets geen opbouw en niets geen gis werk, dit is een major disturbed girl.  ;D (the way I like them)

De hoofdpersoon is nog een kind als ze met haar baby sitter op bezoek zijn bij dhr Bateman (de hoofdrol speler uit deel I). Haar opmerkingen in de voice over zetten al direct de trend van de film (humor).

"Sommige babysitters nemen je mee naar de bioscoop, of gaan met je rolschaatsen. Nu de mijne dus niet, we gaan op bezoek bij een seriemoordenaar. Ik wist dat we gewoon naar de bioscoop hadden moeten gaan. Eerst was ik in paniek, maar na een tijdje wist ik precies wat ik moest doen, het kan toch niet dat iemand zo een troep van je babysitter maakt terwijl kinderen toekijken toch ?"
Ze bevrijdt zich staat op en steekt Patrick dood, verlaat doodkalm het pand, en zweert dat ze haar leven zal leiden in dienst van de maatschappij en met als hoofdtaak het aanpakken van seriemoordenaars. Ze moet dan alleen wel even op de FBI academy komen.

Lijkt een redelijk normaal verhaal te worden over de problemen die een jong meisje tegenkomt in haar weg naar volwassenheid en de concurrentie op school. Maar niets is minder waar. Waar Patrick Bateman het nog met humor en zonder nadenken deed, doet onze meid het met beleid en met een zeer goed plan (hoewel  ;)).

Ach je moet toch wat als je zelf de TA (Teacher Assistant) wilt worden.

American Psycho II is leuk, spannend, hip, sexy, boeiend, en heb ik al gezegd leuk (maar dan wel op een zwarte manier).

Deel I was voor mij goed, maar deel II is beter.
Zie het als een kruizing tussen American Psycho en scream, behalve dat je nu al weet wie de dader is.
Ook het geniale gesleep met de bodybags is natuurlijk weer aanwezig.

Wat vooral verschrikkelijk knap in deze film is, is de manier waarop het plot zich ontwikkeld, zeer de moeite waard.

En als laatste nog een goede rol voor Kaptein Kirk als snoeperige professor.

Beeldkwaliteit is zeer goed, met een lichte EE in sommige scenes, maar verder een prachtig en rustig beeld, met goed zwartlevel en sprekende kleuren.

Geluidskwaliteit is ook goed, hoewel er op zich niet echt een opwindende soundtrack aanwezig is.

De extra's zijn redelijk met een paar deleted scenes, waarbij er één wel zeer de moeite waard is, en het plot nog beter maakt, een paar outtakes (bloopers), een trailer, commentary tracks en een alternatieve opening.

American Psycho II, ZEER de moeite waard.

9.5/10

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sarjenka

Frank, is hij al te huur??? Ik wil hem ook wel een keer zien, maar om hem nou gelijk aan te schaffen gaat dan weer wat ver :)

J.A.F._Doorhof

Je kent vast wel iemand met de DVD  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sarjenka


Sarjenka

Gisteren American Psycho 2 gekeken (gehuurd bij de videotheek). Wat moet ik daar over zeggen...

1. slap afgietsel van een slap aftreksel
2. het geheel hangt als zijden draden aan elkaar; er klopt echt geen ene moer van!
3. gaap!!!!
4. zonde van mijn tijd!
5. nog meer zonde van de projectorlamp !!!

Wie ooit heeft bedacht dat American Psycho (welke film ik dus wél briljant vond!) een vervolg moest krijgen, die was dronken en niet goed bij zijn hoofd!!!

NoExit

Ik kan me niet voorstellen dat je iets positiefs over American Psycho 2 te zeggen hebt als je het origineel geniaal noemt. Ik denk dat de diepgang en het echte verhaal achter American Pscyho je ontgaan is. De diepgang achter dat van het originele deel wordt de grond ingeboord door er een achterlijke teen-slasher van te maken in deel 2. Verder is American Psycho 'onvervolgbaar' is. De moorden waren niet echt dus Bateman kon niet vermoord worden door de hoofdrolspeelster uit deel 2.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Noexit.
Mischien snap je zelf ook deel 1 niet (of ik mis iets dat jij weet ;)).
Het is nog steeds niet duidelijk of de moorden nu WEL of NIET gepleegd zijn, dat maakt de film voor mij ideaal. Mischien dat het boek hier over uitleg geeft maar zonder het boek te kennen geeft deel I mij heel duidelijk het gevoel dat je HELEMAAL in het midden op een hele dunne lijn staat tussen WEL of NIET waarheid, en dat maakt voor mij de gehele film door het idee geniaal.

Ik heb nergens aan gegeven dat ik deel II DIRECT vergelijk met deel I, wat ik wel vindt en nog steeds vindt is dat het een leuke film is, en een goed vervolg, maar wel een HEEL ander genre.

Een vervolg hoeft voor mij echter niet een film te zijn die in dezelfde trend door gaat, het feit dat het juist een tienerslasher betreft vindt ik gewoon geniaal, na deel I dat psychologisch perfect was, gaat het in deel II gewoon om NO BRAIN materiaal.

Neem bv Evil Dead en Evil Dead 2.
In principe geen eens vervolgen maar remakes, Army of Darkness is eigenlijk pas het vervolg.
Toch is Evil Dead en Army of Darkness TOTAAL niet met elkaar te vergelijken, evil dead is een gore en echte horror film, terwijl AOD een over the top comedy is, toch zijn beide (alle 3 zelfs) in EXACT hetzelfde idee gemaakt, met dezelfde personen en ideën en zelfs verhaal lijn.
Voor mij blijven Evil Dead 2 en Evil Dead nog steeds een GENIAAL concept om te laten zien dat je met EXACT hetzelfde gegeven, en cast (Bruce Campbell) 2 TOTAAL verschillende soorten films kan maken.

Als ik deel I zou vergelijken met deel II van American Psycho dan is het inderdaad niet in dezelfde stijl, maar toch vindt ik ze goed bij elkaar passen.

Persoonlijk blijf ik bij mijn mening dat op het gebied van Slasher deel II beter is, ik heb ondertussen alleen deel I nog een keer bekeken en moet eerlijk zeggen dat per viewing deel I beter en beter wordt, maar nogmaals op een heel ander vlak.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Froex

Hoi Frank e.a.,

American Psycho is een van mijn favoriete boeken. Het is een prachtig verhaal met schitterende dialogen en exacte beschrijvingen van wat er gebeurd e.d. Echte Brett Easton Ellis-stijl. Dit boek is niet te verfilmen, zei ik altijd. En dat blijkt dus wel: de film komt absoluut niet in de buurt van het boek. De film is plat, zonder enige diepgang, verhaal oppervlakkig en bovendien slap geacteerd. De meeste mensen kennen American Psycho alleen maar van de film, dat is zo jammer. Het boek is echt zoveel beter. Ik heb het nu geloof ik al wel 5 keer gelzen (dan weer in het engels (must) en dan weer in het nederlands).

:D

J.A.F._Doorhof

Hi,

In deze thread gaat het om deel II.
Op zich een totaal andere film.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: Froex on June 22, 2003, 13:23:11
de film komt absoluut niet in de buurt van het boek

Film en boek = appelen en peren.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Pouwiel

QuoteWaarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.

O0 Ik moet bekennen dat ik de film nu pas heb bekeken.
Maaarrrrrr....... [boek niet gelezen!], je moet deel I en II niet met elkaar willen vergelijken.
Hier ben ik enigzins met het verkeerde idee in de film gestapt, verwachtend dat het een vervolg was van I.

Nu had ik op imdb al begrepen, dat de film als vervolg een doodzonde zou zijn en "ze" hadden gelijk.
Wat een draak van een film. Zelfs voor een hack and slash vind ik hem nogal aan de oppervlakkige kant.

Iemand nog een insteek?
Maar weet je...?
Ik denk,
dat het verhaal van kapitein Ortega, best eens waar kan zijn !