Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

void

Hier staat een eenvoudige uitleg:
http://amasci.com/elect//poynt/poynt.html
"Electronics students commonly assume that electrical energy flows inside metal wires. Physics students know differently..."

Als je naar het onderste plaatje kijkt dan kun je je wel voorstellen hoe kritisch een kabelconstructie is voor het muzieksignaal, laat staan de rest van de keten. De praktijk is nog veel complexer, het plaatje laat niet de invloed van een mantel zien e.d, of de effecten die onstaan bij een constant veranderend (muziek)signaal. Het ontwerpen van goede audioapparatuur is een kunst.

garmtz

Het verhaal klopt grotendeels, behalve dit:

Citaat(And ...doesn't he know that the speed of light inside solid copper, the speed which causes Skin Effect phenomena, is down in the meters per second range?)

Het is niet de lichtsnelheid zelf die het skin-effect veroorzaakt, maar kringstromen (elektromagnetische velden) IN het materiaal, die de stroom tegengaan (een soort inductie binnen de geleider). Bij gelijkspanning/stroom bestaat dit fenomeen niet, hoe hoger de frequentie, hoe meer het gaat spelen. Bij hoogfrequent heeft het niet eens zin meer om solide kabels te gebruiken, daar gebruiken ze holle geleiders.

De elektronendrift is inderdaad in de meters per seconde sfeer (volgens mij zelfs centimeters per seconde), maar het elektromagnetische veld in de geleider gaat met 75-90% van de lichtsnelheid, of met de lichtsnelheid buiten de geleider (in lucht/vacuum).

reMC

Citaat van: void op januari  4, 2006, 12:33:29
Hier staat een eenvoudige uitleg:
http://amasci.com/elect//poynt/poynt.html
"Electronics students commonly assume that electrical energy flows inside metal wires. Physics students know differently..."

Als je naar het onderste plaatje kijkt dan kun je je wel voorstellen hoe kritisch een kabelconstructie is voor het muzieksignaal, laat staan de rest van de keten. De praktijk is nog veel complexer, het plaatje laat niet de invloed van een mantel zien e.d, of de effecten die onstaan bij een constant veranderend (muziek)signaal. Het ontwerpen van goede audioapparatuur is een kunst.

Aha! Interessant artikel, bedankt.

garmtz

Overigens is dit allemaal niet alleen bij kabels zeer belangrijk, maar ook (vooral!) bij de layout van elektronische componenten. Alle componenten zullen namelijk velden uitstralen en die wekken door inductie weer signalen op in andere componenten. Het is dus vogelen met de afstanden en orientatie van de componenten om het echt perfect te krijgen. Ik geloof dat veel merken hier te weinig aandacht aan besteden. DNM en 47 Labs zijn mooie uitzonderingen.

reMC

Audio-Cube is nu ook importeur van Audio Note! 8)

Wat een prijzen trouwens. Ik wist dat Audio Note duur was maar dit... :o Ruim €50.000 voor hun beste dac en €40.000 voor hun beste versterker!

Edit Vergeet ik gewoon te zeggen dat het wel, zover ik heb mogen horen, verdomd mooi spul is. Weer een reden om bij Wilco langs te gaan, ik ken nog lang niet alles van ze ;D

garmtz

Citaat van: reMC op januari 20, 2006, 00:06:58
Audio-Cube is nu ook importeur van Audio Note! 8)

Wat een prijzen trouwens. Ik wist dat Audio Note duur was maar dit... :o Ruim €50.000 voor hun beste dac en €40.000 voor hun beste versterker!

Edit Vergeet ik gewoon te zeggen dat het wel, zover ik heb mogen horen, verdomd mooi spul is. Weer een reden om bij Wilco langs te gaan, ik ken nog lang niet alles van ze ;D

Dat is een prachtaanwinst! Impressive!

sandervg

Citaat van: reMC op januari 20, 2006, 00:06:58
Audio-Cube is nu ook importeur van Audio Note! 8)

Wat een prijzen trouwens. Ik wist dat Audio Note duur was maar dit... :o Ruim €50.000 voor hun beste dac en €40.000 voor hun beste versterker!

Edit Vergeet ik gewoon te zeggen dat het wel, zover ik heb mogen horen, verdomd mooi spul is. Weer een reden om bij Wilco langs te gaan, ik ken nog lang niet alles van ze ;D

Ik meen van Wilco wel op te maken dat 47labs nog steeds zijn echte liefde (afgezien van buizen met sonatines natuurlijk  ;D). In tegenstelling tot 47labs had audio note een 'sausje' over het geluid, maar wel een hele prettige saus, aldus Wilco.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Wijdeveld

.. tijd voor een nieuwe meet & greet lijkt mij zo :). Ik heb mijn setje ook deels 2e hand bij Wilco aangeschaft en heb echt genoten van de (drie!) luistersessies.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

reMC

Citaat van: sandervg op januari 20, 2006, 11:57:07
Ik meen van Wilco wel op te maken dat 47labs nog steeds zijn echte liefde (afgezien van buizen met sonatines natuurlijk  ;D). In tegenstelling tot 47labs had audio note een 'sausje' over het geluid, maar wel een hele prettige saus, aldus Wilco.

Yep, dat is precies wat het is :)

reMC

Had ik al verteld dat ik ga afstuderen bij Audio-Cube? 8)

bmateijsen


reMC


Audiofiel

Citaat van: reMC op februari  1, 2006, 12:33:12
Had ik al verteld dat ik ga afstuderen bij Audio-Cube? 8)

Ik wist niet dat je een cursus aan het volgen was. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz


reMC



sandervg

Citaat van: reMC op februari  1, 2006, 12:33:12
Had ik al verteld dat ik ga afstuderen bij Audio-Cube? 8)
Ga je mee kabels vlechten?  ;)

Even serieus, ben wel heel benieuwd wat het onderwerp van je scriptie gaat worden!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC


reMC


sandervg

Citaat van: reMC op februari  1, 2006, 16:14:05
Sander, hoe gaat het trouwens met jouw kabels?

We waren niet helemaal goed bezig: we leende wat gingen luisteren leende weer wat anders gingen weer luisteren en de verschillen zijn zodanig dat het niet lukt om afzonderlijk keuzes te maken. Het is vaak niet zo zeer wat het mooiste is, maar wat het mooiste eindresultaat geeft / het beste combineert. Zo kwam ik dus op de combinatie van de duurdere 47labs kabel met de redelijk goedkope OTA interlink als beste combinatie (voor mij)... maar... wat als ik de voeding van de progression vervang? En de gemod. squeezebox toevoeg? Of toch andere diodes op de voeding laat monteren?...

We gaan het nu dus helemaal anders doen. Als Wilco de gemod. Squeezebox gereed heeft, gaan we alle componenten in één keer lenen en thuis beluisteren, zodat we ook een eindresultaat kunnen kiezen. Dus combinatie van Squeezebox, welke voeding (welke diodes op de voeding), welke dig. interlink, welke analoge interlink en de duurdere 47labs speakerkabel (dat laatste staat namelijk zo goed als vast voor mij... ;D).

Dat wordt dus een hele intensieve tijd die we tegemoed gaan zien met heel veel uitproberen, wisselen etc. Zeker omdat ik altijd alles blind wil luisteren (ik wil niet in de valkuil van cognitieve dissonantie vallen  ;D), maar moet wel het beste resultaat opleveren. Zal een paar weken duren voordat Wilco die SB gereed heeft, dus nog even stilte voor de storm  :D

Overigens was het wel even schrikken voor mij en mijn vriendin (die is net zo hard muziekliefhebber als ik), dat we in een stadium zijn gekomen dat we verschillende diodes op de voeding van een DAC aan het beluisteren zijn en ook nog een significant verschil horen! We slaan nu misschien wat door... maar ja.... het is nu toch al te laat dus luisteren dan maar !!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Ok dan! Dat is een veel beter idee, compleet tunen op eigen smaak O0

Ik vind het eerlijk gezegd juist wat vreemd als mensen die verschillen met bijvoorbeeld diodes niet horen... :o Of eigenlijk: als ze ijskoud beweren dat er geen verschil tussen zit..

Markaudio

Nog steeds heb je niet verteld wat je afstudeeropdracht inhoud ;). Je maakt me nieuwsgierig!
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

R


FrankB

Citaat van: Ruben op februari  1, 2006, 18:17:38
Hij wordt audio-cube evangelist :P

En dan gaat hij langs de deuren met de tekst "Ik kom u 47Labs brengen" ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC