hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

celerontje

MBL: Meet Bass Loudness ;D

Ik heb destijds bij de M&G jouw Avalons gehoord, maar het was niet mijn smaak, ik vond ze donker en tegelijk helder klinken, dat komt heel vreemd op mij over.
Hoe klonken de MBL's met film t.o.v. Avalon's?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 14:18:59
Ik heb destijds bij de M&G jouw Avalons gehoord, maar het was niet mijn smaak, ik vond ze donker en tegelijk helder klinken, dat komt heel vreemd op mij over.
Dat donker kan ik beamen, vind ik zelf ook, snap alleen even niet dat je ze tegelijk helder vond klinken   :wacko:

Citaat van: Icarus314 op april  5, 2009, 12:47:40
Hoe klonken de MBL's met film t.o.v. Avalon's?
Spectaculairder, hetgeen voor film wel lekker is  ;) Daar staat tevenover dat ik met de Avalons een center totaal niet mis en bij de MBLs dat idee wel een beetje had.

garmtz

Donker en tegelijkertijd helder is simpel te verklaren: een speaker die commercieel is afgestemd (lees: veel hoog heeft), hoeft zeker niet daarbij ook alle details weer te geven (resolutie en 'tonale helderheid' zijn verschillende zaken). De beste speakers klinken niet gepiekt in het hoog, maar hebben wel een hoog oplossend vermogen. Naar mijn smaak hebben bijna alle commercieel verkrijgbare speakers tegenwoordig gewoonweg teveel hoog.

Misschien is dat een verklaring van de paradox?

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!


)p(

Citaat van: Audioloog op april  5, 2009, 14:22:58
Dat donker kan ik beamen, vind ik zelf ook, snap alleen even niet dat je ze tegelijk helder vond klinken   :wacko:


Ik vond ze de eerste keer bij jouw erg donker klinken...de tweede keer neutraal wanneer ik voor op de bank zat...achter op de bank...tja ;)

peter

hifiman

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 18:34:05
Garmt, dat is het precies! :o
Tsja, een mening is een mening en dat respecteer ik. Echter, mijn Avalons in 1 zin met de term "helder" , daar kan ik me echt niks bij voorstellen  :wacko:

hifiman

Nou die MBL 311E speakers hebben nog wat na-effect in huize audioloog  :blink:
De audioloogin blijkt van mening dat we ze zouden moeten kopen, ze vond ze geweldig klinken en vind de avalons nu helemaal niks meer  :-X

Dit terwijl ik de avalons in zekere zin wel weer een verademing vind. Daarnaast zou ik echt niet hebben kunnen leven met het zwaar overheersende laag.

Ik heb voorzichtig geprobeerd de weg vrij te maken voor de potentiele vervolgstap van Harbeths met eventueel twee gelijke subwoofers  8) Het koste even wat moeite, maar de vrouw staat in elk geval ervoor open om iets dergelijks te "proberen".   :thumbs-up: De vooroordelen waren niet van de lucht toen ze een foto van de Harbeth zag  ;D

celerontje

Citaat van: Audioloog op april  5, 2009, 19:29:29
Tsja, een mening is een mening en dat respecteer ik. Echter, mijn Avalons in 1 zin met de term "helder" , daar kan ik me echt niks bij voorstellen  :wacko:
Je begrijpt het niet goed, ik vind ze eerder ''onafgekapt'' in het hoog, er zit geen ''randje'' aan, dat je veel hoort.
Ze klinken zwaar, maar ook open in het hoog.

Citaat van: Audioloog op april  5, 2009, 19:34:36
Nou die MBL 311E speakers hebben nog wat na-effect in huize audioloog  :blink:
De audioloogin blijkt van mening dat we ze zouden moeten kopen, ze vond ze geweldig klinken en vind de avalons nu helemaal niks meer  :-X

Dit terwijl ik de avalons in zekere zin wel weer een verademing vind. Daarnaast zou ik echt niet hebben kunnen leven met het zwaar overheersende laag.

Ik heb voorzichtig geprobeerd de weg vrij te maken voor de potentiele vervolgstap van Harbeths met eventueel twee gelijke subwoofers  8) Het koste even wat moeite, maar de vrouw staat in elk geval ervoor open om iets dergelijks te "proberen".   :thumbs-up: De vooroordelen waren niet van de lucht toen ze een foto van de Harbeth zag  ;D
Als Phannee veel bas wil, koop een oude aktieve stage-subwoofer, knoop deze aan je EQ, regel het zaakje af en knallen maar! :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:43:56
Je begrijpt het niet goed, ik vind ze eerder ''onafgekapt'' in het hoog, er zit geen ''randje'' aan, dat je veel hoort.
Ze klinken zwaar, maar ook open in het hoog.
A ok, dan had ik je woorden inderdaad verkeerd geintepreteerd  ^-^

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:43:56
Als Phannee veel bas wil, koop een oude aktieve stage-subwoofer, knoop deze aan je EQ, regel het zaakje af en knallen maar! :devil:
;D

celerontje

Zo'n gek idee is het toch niet?
What she want is what she get! ;D

Maar vind ze de Avalons niet bassig genoeg?
Ik vond ze behoorlijk zwaar en bassig, niet zo'n beetje ook! :o
Ach, zet gewoon je sub een paar dB harder en zeg dat je een extra ''basbakje'' in de Avalon's gesoldeerd hebt.

Over akoestische aanpassingen:
Je kan toch wel ergens dempend materiaal achter proppen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:52:55
Over akoestische aanpassingen:
Je kan toch wel ergens dempend materiaal achter proppen?

Kijk naar Erik zijn akoestiek, zie je niets van. Ik zelf vind het wel leuk een klein torentje achter mijn luidsprekerstjes per slot van rekening zijn luidsprekers zelf ook niet mooi maar daar wen je aan dus dat torentje steek je gewoon een stekker in en dan zeg je dat het er bij hoort :sigh:

hifiman

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:52:55
Zo'n gek idee is het toch niet?
What she want is what she get! ;D
Je vergeet dat vrouwen ook willen dat het er mooi uitziet. De MBLs vond ze ook in dat opzicht helemaal geweldig, ik vond ze trouwens ook erg mooi om te zien.

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:43:56
Maar vind ze de Avalons niet bassig genoeg?
Klopt!

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:43:56
Ik vond ze behoorlijk zwaar en bassig, niet zo'n beetje ook! :o
Dat snap ik wel, ten eerste had jij mega bombastische muziek meegenomen, heb ik voor de gein ook op de MBLs gedraaid, ik dreunde zowat de kamer uit  :devil: Ten tweede had ik toen een klein foutje nog niet opgelost, namelijk een bas "lek" door het weglaten van 2 schroeven aan de onderkant, dat heb ik later gecorrigeerd en dat scheelde ongelooflijk veel!

Citaat van: celerontje op april  5, 2009, 19:43:56
Over akoestische aanpassingen:
Je kan toch wel ergens dempend materiaal achter proppen?
Dat helpt niet zoveel in het laag..

hifiman

Citaat van: Icarus314 op april  5, 2009, 19:56:26
per slot van rekening zijn luidsprekers zelf ook niet mooi maar daar wen je aan dus dat torentje steek je gewoon een stekker in en dan zeg je dat het er bij hoort :sigh:
Ik vind de meeste luidsprekers wel mooi (om te zien)  :xmas:

BuSpu

Citaat van: Audioloog op april  5, 2009, 19:29:29
Tsja, een mening is een mening en dat respecteer ik. Echter, mijn Avalons in 1 zin met de term "helder" , daar kan ik me echt niks bij voorstellen  :wacko:
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen (ik bezit ze zelf) maar ze zijn wel correct. Dus zeker niet spectaculair helder in het hoog, maar stuur ze goed aan (en dat zou wel eens de bottleneck kunnen zitten) en je hoort een enorm oplossend vermogen met alle details. En nogmaals de kwaliteit voor de speaker maakt hem of breekt hem, as simple as that.

Groet BuSpu

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op april  5, 2009, 12:02:28
Wat vond jij dan eigenlijk (je bent hier tenslotte een keer komen luisteren met een meet & greet) van de sound die ik nu heb? (een eerlijk antwoord mag  ;)  )

Tja ...nu doe je wel erg een beroep op mijn geheugen.

In ieder geval was er voor mij bij jou de vertrouwde Avalon-sound.
Deze sound vind ik nog steeds ondanks alle nieuwkomers de meest muzikale en plezierige.
Dat super hoog en super laag wat zich vaak laat mis-interpreteren als erg helder met veel resolutiegeluid
Is absoluut niet mijn ding....ja heel even met 1 nummertje op een luistershow misschien als een soort blockbuster....
Je moet wel HEEEL veel geld uitgeven wil je een speaker te pakken krijgen welke op alle fronten een schepje er boven op doet.

Ik blijf nog steeds van mening dat deze speakers de sterkste link in je keten is...en tja om die weg te doen en een
"zwakkere" schakel aan te schaffen om de zaak "rechter" te trekken is een keuze aan jou en je smaak.....maar ik blijf onderstrepen dat het
Kwalitatief een enorm goede speaker is ....maar ja niet zo sensationeel (gelukkig maar voor mijn smaak)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Sorry voor de late reactie, erg druk op het moment :)

Citaat van: Audioloog op maart 30, 2009, 16:37:08
Ik kijk er niet vreemd van op, maar begrijp ook niet helemaal waarom je dat vind. Doel je dan specifiek op de Avalon luidsprekers, of bedoel je bijvoorbeeld dat ik niet met een NOS DAC speel?

In dit geval doelde ik op de Avalons, het zijn in mijn ervaring niet de meest rijk klinkende luidsprekers, wellicht is dat wat je met 'kaal' bedoeld en doelen we dus op hetzelfde. Het mid is wat terughoudend vind ik, dus de opmerking van celerontje snap ik ook heel goed.

Cool dat je Harbeth gaat proberen, zijn mooie luidsprekers, in ieder geval stukken levendiger en rijker dan ik van Avalon gewend ben (en varen trouwens zeer wel bij een NOS-dac ;))

Erik van Voorst (in memoriam)

Hele grappige reactie...het middengebied is het sterke punt van de Avalons en kun je (met hulp van de wereldpers) teruglezen.... ;D :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Een terughoudend middengebied hoor ik ook niet echt terug in een Avalon (wel dat het ruimtelijk beeld wat verder weg is van de luisteraar dan normaal gesproken). Eigenlijk overdrijft een Avalon gewoonweg niets, wat sommigen dan kunnen vertalen in een 'slank geluid' of 'weinig hoog', of in zijn geheel 'saai'. Feit is echter dat 90% van de rest van de speakers teveel laag en hoog heeft... ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op april  6, 2009, 11:36:48
Hele grappige reactie...het middengebied is het sterke punt van de Avalons en kun je (met hulp van de wereldpers) teruglezen.... ;D :-X

Hmm, kan ik het niet mee eens zijn helaas. Ik mis altijd body in het mid met Avalon. Er zit wel heel veel informatie in(!), maar het wordt in een 3D-beeld weggestopt waardoor het niet tastbaar wordt. De rijkheid komt er dan niet uit (vind ik). Een simpele Von Schweikert VR-2 waar ik een tijdje mee gespeeld heb, geeft bijvoorbeeld in mijn ervaring veel meer midden, het klinkt rijker met meer kleur, tastbaarder, meer 'in de kamer'.

Toegegeven: ik ken niet alle Avalon's ;)

Dat een Avalon niets overdrijft ben ik het weer wel mee eens (en een sterk punt IMO aangezien zoveel luidsprekers 'overdrijven').

Citaat van: garmtz op april  6, 2009, 12:31:01
Feit is echter dat 90% van de rest van de speakers teveel laag en hoog heeft... ;)

Yep :)

hifiman

Heren bedankt voor de meningen!  :thumbs-up:

Ik snap zowel Eriks opmerkingen als die van Remco.
Ook ik vind 90% van de speakers een duidelijk "loudness knop aan" effect hebben, dit is uiteraard gedaan om ze spectaculair te laten klinken, iets wat even "lekker" lijkt maar op de lange duur gaat vermoeien. Ik ben dan ook zeker niet op zoek naar 1 van die 90% speakers.

Wel vind ik dat mijn Avalons levendiger zouden mogen. Eigenlijk zoek ik iets wat een beetje in zit tussen de Avalons (te saai voor mijn smaak) en bijvoorbeeld de MBL's die ik onlangs in huis gehad heb (iets teveel loudness effect voor mijn smaak, maar wel goed te pruimen overigens!). Ik heb gemerkt dat ik dan liever iets teveel aan de spektakel kant zit dan aan de andere kant, maar niet "te" want dat vind ik ook maar niks.

Ik refereer weer even aan de Audiostatic elektrostaten die ik een aantal maanden heb gehad, die klonken veel levendiger en "helderder" dan de Avalons maar zonder spectaculair te klinken en dat beviel mij zeer goed.

Ook herken ik heel goed de opmerking van Remco over dat 3D effect, ik vind dat 3D wel mooi overigens maar zoals Garmt aangeeft heeft dat weer als consequentie dat het allemaal wat verder weg klinkt. Ik denk toch dat ik een iets meer "in de kamer" effect prefereer.

Arnout geeft aan dat het aan de elektronica ligt, ik vind dat een luidspreker ook goed moet klinken met apparatuur die ik kan betalen  ;) Dat is dan ook de trigger geweest om wat anders te willen, niet omdat ik van mening ben dat de Avalons geen goede speakers zijn.

Groetjes,

Ronald


Erik van Voorst (in memoriam)

Misschien geeft een merk zoals AudioPhysics een beetje meer van wat je zoekt...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifi | Roderick

Mijn tip zou dan zijn de AVI ADM9.1 (actief) of de kleinere Neutron 5 (passief).

hifiman

Heren, dank voor de suggesties, ik open daar zo even een nieuw topic voor!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op april  6, 2009, 15:02:41
Misschien geeft een merk zoals AudioPhysics een beetje meer van wat je zoekt...

Ja, de oude Virgo's zijn legendarisch 8)