XP Workstation aan Samba Domain server

Gestart door PM, juni 24, 2002, 13:55:54

Vorige topic - Volgende topic

dick

Als er gekke dingen in je script staan, moet je dit in je eventviewer zien, maar ik denk dat het hele script overgeslagen wordt. Het lijkt erop of deze geheel genegeerd wordt.. het is om gek van te worden..
Zou je toch 's de eventviewer moeten starten of hier nuttige dingen is staan. (eventvwr intikken bij run)

In ieder geval is het prettig dat je modem het weer doet! Dan kun je weer normaal op het forum om de tips te lezen.. we zien je bevindingen hier wel weer !

suc6

PM

Nog een probleempje.. zal wel de oorzaak zijn waarom hij het logon script niet draait...
De aanmelden bij domein instellingen stonden niet goed.
En deze kan ik ook niet goed zetten want er bestaat geen machine account in het domein zegt ie...
Onder w98 / wme had ik dit niet nodig en werkte het gewoon... iemand een idee hoe ik dit probleem oplos?
Groeten, Peter

CaveMonkey

Met een Windows NT server, die dan dient als 'domain controller', maak je voor elke machine (waar Windows NT of hoger, dus ook XP op draait) een 'account' aan. Dit kan tijdens de installatie van bv. XP, maar eventueel ook met het programma 'Server manager'. Dit zou je vermoedelijk ook op de samba domain server moeten doen voor de PC waar je XP op draait...

Succes!
Marco

dick

Het klopt inderdaad dat je met  windows NT/2000/XP een computer account moet hebben op het domein. (dit  hoeft dus NIET met windows 95/98 machines) Wat je met XP kan doen om je PC aan te melden op het domein, is naar eigenschappen van my computer gaan, volgens mij moet je nu 'network identification' zien in het eerste tabblad (even geen XP bij de hand) als je deze klikt, wordt je stapsgewijs door het proces heen geleid om je XP Prof. aan te melden op het domein. (sorry, ik werk alleen met engelse versie's, weet niet precies hoe dit in het nederlands is)  Als je geen computer account hebt op het domein klopt het dat je script niet werkt, maar dan mag je volgens mij helemaal niet op het domein komen, dus dat vind ik wel een beetje vreemd...

We zien het resultaat wel!

PM

Thanx voor de info!! (positief karma verdient!!)

Ik ga eens kijken of ik de server manager programmatuur kan vinden..
Het is wel zo dat ik die wizard (of zoiets als die) eens gebruikt heb bij de installatie maar deze niet werkte omdat hij geen machineaccount aan kon maken...

Ik kan wel op mijn server omdat ik lid ben van de werkgroep (of is dat niet logisch?)
Groeten, Peter

dick

Dank voor de karma  ;)
Als je geen domein hebt, hoef je ook geen computer account te creeĆ«ren.  Het kan natuurlijk ook zijn dat je je XP machine zo hebt ingesteld dat hij lid is van een werkgroep terwijl dit van het domein had moet zijn. Bij installatie van XP heb je als het goed is een keer moeten kiezen voor 'my company is working with A domain' en 'my company works without A domain' of iets dergelijks, als je hier kiest voor 'without A domain' ga je op werkgroep niveau werken, als je kiest voor 'with A domain' ga je op domein niveau werken.. Dit verhaaltje krijg je ook te zien als je naar 'network identification' gaat... en nu maar hopen dat het allemaal nog een beetje duidelijk is..  

PM

Is best duidelijk :)
Maar als ik de samba server niet als domein-controller instel dan kan ik toch geen log-in scripts draaien?
Dat werkt toch alleen als hij een domein?

Ik ga morgen weer het e.e.a. proberen.
Groeten, Peter

CaveMonkey

Tanx voor de karma! Ik VOEL me ook een beter mensch  ;D

Ik vermoed inderdaad dat login-scripts alleen werken met domeincontrollers. Op NT etc. is dat in elk geval zo. Overigens kun je bij een NT server ook per gebruiker instellen welk login-script gedraaid moet worden. Misschien is dat op de samba ook zo?

Groet!
Marco

PM

Op samba kun je wel aangeven dat er bv altijd username.bat gedraait moet worden.. maar die files bestaan wel.
Ik zal het voor de zekerheid er een keer hard in zetten..
Groeten, Peter

dick

Je hebt verschillende login scripts, je kan in een win2000 omgeving een script per gebruiker instellen, en een algemeen script. Als je een script per gebruiker wilt instellen, heb je een domein nodig. Dit komt omdat je met een werkgroep geen centrale user database hebt. Je moet op elke computer een inlog naam hebben. Maar die werd niet gevraagd, het gaat om de netlogon script.

Voor we moeilijk gaan doen, als je een domein hebt, zij het op een Samba server, dan zou je gewoon een netlogon script moeten kunnen gebruiken..

PM

Ik krijg het niet voor elkaar om een machine account te krijgen op de samba server... o.i.d.

Het programma server manager niet vinden.. moet dat in XP zitten?

Ik zal binnenkort eens een nieuwere release van Samba proberen.. deze draai ik al meer dan een jaar..
Groeten, Peter

PM

Op de Samba ftp heb ik in de doc's gevonden hoe ik een machine account aan kan maken.. dat moet ik nog doen... dat zal waarschijnlijk wel helpen.. ik post mijn bevindingen wel...
Groeten, Peter

PM

Nou.. ik heb een machine account aangemaakt.. maar dat lost het probleem niet op.. ben nog geen steek verder...
Groeten, Peter

dick

Mmmmhh, denk denk denk.. Heeft je eventviewer nog iets zinnigs gemeld?

staan deze settings in de smb.conf:
[global]
domain logons = yes
security = user
os level = 99

[netlogon]
path = /usr/local/samba/netlogon

heb je een Netbios naam van de XP machine op de samba server gemaakt? (in je /etc/passwd file) Denk ik wel anders kan je volgens mij niet eens aanloggen..

controleer op je XP machine of je netlogon services gestart is via "control planel/administrative tools/services" deze moet automatisch starten bij het opstarten.

grtx