groene balk boven in beeld bij afspelen DVD (MARANTZ DV 6400)

Gestart door jan willem, augustus 23, 2004, 14:05:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pjotr

Citaat van: jasjenl op oktober 29, 2004, 00:32:53
Of zijn er dan toch veel dvd spelers die geen problemen geven op een Loewe?

Mijn Loewe Planus is 2 jaar oud en heeft deze problemen helemaal niet. Ik heb eerst een Onkyo 535 DVD-speler gehad en nu een Denon DVD-2200. Zowel TV als DVD op RGB gezet en een goede scartkabel ertussen. Geen enkel probleem en fantastisch beeld!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

jasjenl

Citaat van: Pjotr op oktober 29, 2004, 15:30:03
Mijn Loewe Planus is 2 jaar oud en heeft deze problemen helemaal niet. Ik heb eerst een Onkyo 535 DVD-speler gehad en nu een Denon DVD-2200. Zowel TV als DVD op RGB gezet en een goede scartkabel ertussen. Geen enkel probleem en fantastisch beeld!
En wat voor chassis heeft jouw Planus?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

zeno

Ben ik ook wel benieuwd naar. :o
En heb je ook Nederlandse discs beeldformaat 1.85:1 gekeken want juist dit formaat geeft de groen balk bovenin.
Kijk je op 2.35:1 dan heb je er uiteraard geen last van.

gr.

EdoE

Nog een kleine nuancering... wat ik begrijp is dat het een oversturing van de RGB-circuits betreft. Ik kan me voorstellen dat niet iedere DVD-speler een even sterk signaal (al of niet icm Macrovision) afgeeft. Het zou dus wel eens heel goed kunnen dat Loewe's dit probleem bij heel veel spelers gewoon niet vertonen.

Ik heb bij Loewe (meneer Vervenne, menigeen zal zijn naam kennen) aangedrongen op een betere oplossing dan switchen naar Y/C. Die gaf hij uiteraard niet, maar stelde wel dat in de toestellen een inkomend RGB-signaal eerst naar Y/C wordt omgezet voordat er een beeld van wordt gemaakt. Kan ik me niet zo veel bij voorstellen, maar je weet nooit.

Hoewel ik indertijd zeer verbolgen was over dit probleem ben ik toch maar overgestapt naar een SVHS-kabel van een paar tientjes. Ten opzicht van de QED Sqart (RGB only, prijzige kabel) geeft dit een helderder beeld, maar ook wat minder verzadigde kleuren. Per film vind ik het beeld via de ene dan wel de andere kabel prettiger kijken, dus op zich is het geen enorme ramp.

Zal ik wanneer ik voor de aanschaf van een nieuw toestel kom te staan Loewe weer overwegen? Deze affaire werkt niet bepaald in hun voordeel (ook de directeur van de fabrikant van mijn DVD-speler was zeer helder in zijn bewoordingen), maar het blijven toch geweldige toestellen. Slotsom is als gebruikelijk met de aankoop van dergelijke apparatuur: bij aankoop testen, testen en nog eens testen. Niets kopen uit verliefdheid, maar gewoon uitputtend testen.

Cheers,

Edo

jasjenl

Dat verhaal van meneer Vervenne (ik heb inderdaad ook wel eens met hem gemaild) is leuk maar klopt volgens mij om meerdere redenen niet.

Ten eerste: volgens mij wordt in tv's waar digitale signaalverwerking in plaats vindt (zoals in de Loewe's) het signaal altijd omgezet naar YUV (of YCrCb) en niet naar Y/C. Ik weet niet zeker of dit voor Loewe's afwijkt, maar wat ik wel eens aan informatie heb gevonden over chips die voor dit soort toepassingen gebruikt worden heeft mij toch sterk doen vermoeden dat er altijd met YUV kleurinformatie wordt gewerkt en nooit met YC. Eigenlijk zou component (YUV) dus de beste keus moeten zijn, maar ook daar geven Loewe tv's macrovision problemen mee.

Ten tweede: het probleem met YC t.o.v. RGB is dat het simpelweg een minder hoogwaardige manier is van analoge beeld overdracht. Eén van de zwakste schakels in de hele ketting van dvd naar tv beeld is naar mijn idee toch nog de analoge overdracht van het beeld vanuit de speler naar de tv. Dit wil je dan ook op een zo goed mogelijke manier doen. Dat er dan in de tv een RGB signaal omgezet zou moeten worden naar YC of YUV is geen geldig argument: YC zal namelijk in de dvd speler ook vanuit YUV moeten worden omgezet, aangezien een dvd YUV kleurinformatie bevat en niet YC. Je kunt RGB en YUV zonder verlies in elkaar omrekenen, maar als je naar YC gaat, krijg je echt verlies. Ik denk dus dat het altijd de beste beeldkwaliteit zal opleveren als je het signaal als RGB of YUV naar de tv transporteert, ook al zou het daar dan alsnog naar YC worden omgerekend.

Ten derde: uit mijn eigen praktijktesten blijkt gewoon dat het YC signaal minder goed is dan het RGB signaal, wat Loewe dan ook moge beweren. Ik zie met mijn eigen ogen dat met YC de kleuren en de detailscherpte minder zijn dan met RGB of YUV. Het verschil is niet hemelsbreed maar met een tv van deze kwaliteit wil ik het onderste uit de kan kunnen halen en dat haal je gewoon niet met YC.

Inderdaad zou je vóór het aankopen van dit soort apparatuur dit soort dingen moeten testen, maar ik wist dit destijds nog niet en daarbij kwam nog dat mijn eerste dvd speler (toen nog een Pioneer 535) dit probleem ook niet vertoonde. Die speler was ook niet macrovision vrij, dus er zit wel degelijk verschil tussen dvd spelers wat dat betreft. Ik heb echter de indruk dat alle nieuwere spelers wel problemen geven op de Loewe tv's, macrovision zal inmiddels ook wel wat verder ontwikkeld zijn en daarom wellicht meer problemen opleveren.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

EdoE

RGB is natuurlijk per definitie beter dan YC, maar vooral blijft het onacceptabel dat Loewe niets aan dit probleem doet. Wat ik daar verder mee moet weet ik niet zo; als ten tijde van de aanschaf van mijn volgende toestel (de Xelos is immers al bijna vijf jaar oud) Loewe het beste beeld geeft, vrees ik toch dat het weer een Loewe wordt. Wel eens overwogen om en masse Loewe te lijf te gaan, maar ik vrees dat de kosten die daarmee gepaard gaan (inclusief een waardering van mijn tijd) de kosten van een plasma te boven zullen gaan.

Als ik je betoog zo lees zit er niets anders op dan te wachten op HDMI, eerder is onze honger naar betere signaaloverdracht natuurlijk niet bevredigd. Misschien toch maar eens verdiepen in jitter bij digitale videosignalen...

Cheers,

Edo