Advies / informatie ATMOS speaker setup in huiskamer situatie

Gestart door Witalik, augustus 20, 2026, 01:41:44

Vorige topic - Volgende topic

ravage

Denon 7200, , SYNN AMP, Pio KRP600M, Sony NP5 Beamer, Stewart Firehawk 140Inch, Humax ird5000 / nvidea shield, Speakers: Fronts, Phonar P9 / Center: phonar / Rear speakers:  Phonar

Shadowfox

J.A.F._Doorhof

@Witalik
Dit is een forum waar info word gevraagd. Als dealer is het taak om duidelijk advies te geven. En ik denk juist dat ook informatie die misschien niet in jouw straatje past interessant kan zijn ;)

En je mist nog steeds het punt van afstanden.
Plafond speakers die naar beneden stralen hebben hoogte nodig anders krijg je kans op phase verschuivingen. Zelfde met speakers die dicht tegen elkaar aan staan. Je kan kiezen voor upwarts via bounce maar dit is vaak minder accuraat. En je kan kiezen om de speakers een hoek mee te geven. Dus er zijn wel mogelijkheden. Maar het is erg afhankelijk van de grote van de ruimte en de akoustiek .

Maar goed het is een paar keer uitgelegd dus ik zal het afsluiten met .....

Daarnaast zul je tussen de regels door bij mij altijd lezen dat het vooral leuk is om te experimenteren. Maar net als jullie is dit een hobby dus leg ik graag dingen uit ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Fox

Nog een oplossing voor een verlaagd plafond iemand voor iemand voorgesteld en welke is uitgevoerd ;-)

Mc T

..als mijn laatste berichtje in dit topic. Het valt te lezen dat je de richtlijnen hebt, daarnaast in niet fysiek optimale ruimtes en veelal  akoestisch niet afdoende te optimaliseren ruimtes. Maar waarbij veel te winnen is door te lezen over andere ervaringen en zienswijze. Zoals we aanhaalde vergroten sweetspot/ aardige beleving voor ieder in de ruimte. Verstaanbaarheid die overeind blijft, terugbrengen volumes bij aardig indrukwekkende beleving is ook wat voor te zeggen in bijvoorbeeld rijtjeshuis en voor de oortjes. Op beperkt budget vinden we zelf ook wel een aardige.

Zoals opgemerkt consistentie tussen alle films die afgespeeld worden, aardige tot goede beleving voor alle aanwezige. Als dat niet links om lukt dan maar rechtsom tot aan het genieten for ever ;-)

Onze 'oh my God' oplossing over de midden lijn (waar morgen voor een groot deel de voorstellingen op zullen drijven):

Witalik

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  3, 2026, 16:51:58@Witalik
Dit is een forum waar info word gevraagd. Als dealer is het taak om duidelijk advies te geven. En ik denk juist dat ook informatie die misschien niet in jouw straatje past interessant kan zijn ;)

En je mist nog steeds het punt van afstanden.
Plafond speakers die naar beneden stralen hebben hoogte nodig anders krijg je kans op phase verschuivingen. Zelfde met speakers die dicht tegen elkaar aan staan. Je kan kiezen voor upwarts via bounce maar dit is vaak minder accuraat. En je kan kiezen om de speakers een hoek mee te geven. Dus er zijn wel mogelijkheden. Maar het is erg afhankelijk van de grote van de ruimte en de akoustiek .

Maar goed het is een paar keer uitgelegd dus ik zal het afsluiten met .....

Daarnaast zul je tussen de regels door bij mij altijd lezen dat het vooral leuk is om te experimenteren. Maar net als jullie is dit een hobby dus leg ik graag dingen uit ;)

I get it, maar de dolby richtlijnen heb ik en kan ik zelf ook opzoeken. Overal raad je het eigenlijk af tenzij je proffesioneel aanpakt  ;D  vandaar dat ik het een beetje bagataliseer, my bad.

Het leek me een duidelijk verhaal met de titel 'huiskamer situatie'  ;)  het is dan natuurlijk nooit perfect.

Maar ik vind het leuk om te lezen dat er personen zijn die de stap hebben genomen en het laten zien dat het met soort van huis tuin keuken installatie toch veel op kan leveren. Zelfs onverwachte akoustiek verbeteringen.

Tegenwoordig kan je zoveel filteren en afstemmen op volume timing etc, er valt vaak wel wat van te maken.
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center RU-Connected HDMI kabels

"Showcase"

Witalik

Citaat van: Fox op september  4, 2026, 14:08:40Nog een oplossing voor een verlaagd plafond iemand voor iemand voorgesteld en welke is uitgevoerd ;-)

ziet er interresant uit, side en rears ook in het plafond? En heb je hier eventueel ook foto's van in werkelijkheid
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center RU-Connected HDMI kabels

"Showcase"

Fox

Niet direct en het is niet mijn plafon (iets met privacy).
Maar de erker was al lager dan de rest van het plafond. Dus nu zie je alleen vanuit het eet/keukendeel de zijkant van de verlaging. Dat is totaal van plafond tot onderkant gipslaat 15 cm.
Ook zijn er gelijk wat inbouw LED spotjes aangebracht gericht op de zijwandenvoor sfeerverlichting.

Citaat van: Witalik op september  4, 2026, 20:44:55ziet er interresant uit, side en rears ook in het plafond? En heb je hier eventueel ook foto's van in werkelijkheid