Purify eindversterker na een buizen voorversterker

Gestart door LD001, augustus 16, 2026, 08:46:58

Vorige topic - Volgende topic

LD001

Ik ben benieuwd of er hier ervaringen en/of meningen zijn over het volgende. Wat doet een purify eindversterker met het geluid/de klank van een buizenvoorversterker. Is die eindversterker dan zo neutraal dat je vooral de buizen hoort of ben je dan de 'buizen magie' kwijt?

holco

De (meesten) buizenvoorversterker zal er zijn sausje overheen gooien, beetje afhankelijk van de gehele keten (of smaak) of dat wenselijk is of juist niet.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Roon-Rock / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

LD001

Dank je.Dat buizensausje is wat mij betreft gewenst. Vraag is of een purify versterker dat helemaal neutraal doorgeeft, dus niet veranderd.

holco

De Purifi kan er THD+N<0.00017% naast zitten  ;)
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Roon-Rock / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

LD001

Haha, dat klinkt goed. Ook al weet ik niet wat THD+N betekent.

Edit: opgezocht en duidelijk.

Iemand het wel eens geprobeerd een buizen voor plus een purify eindversterker?

holco

Met simpel googlen komt er zoiets uit.

Het originele geluid wordt vrijwel perfect gereproduceerd zonder dat het apparaat een eigen 'kleuring' of ongewenste ruis aan het signaal toevoegt.
My Showcase

LD001

Ja dank je maar ben benieuwd of er ervaringen zijn met deze combinatie.

Richi

Ik heb zelf geen ervaring met deze combi, maar toen ik een Purify achter mijn Naim Atom (eerst de gewone en later Headphone Edition) had hangen, vond ik dat de PRaT van de Naim mooi intact bleef. Het was een fijne combi van een wat warme bron met een neutrale eindversterker.

Nogmaals, zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik denk dat het heel goed kan werken.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

MichielB

Heb je de eindversterking al? Dan zou ik het gewoon eens zelf proberen. Het resultaat is de optelsom van de gehele keten vermenigvuldigt met je eigen voorkeuren.
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Albedo Silver, KBL Sound, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

brt

Volgens mij was het geen Purifi als ev maar wel nCore wat ik eens achter een buizen vv heb gehoord. Ik vond dat een zeer goede combinatie.

Ik vermoed dat het geluid vooral af zal hangen van de kwaliteit van de buizen vv, en dat kan je natuurlijk naar smaak tweaken door andere buizen te gebruiken.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Mediator

Als een buizenvoorversterker er een sausje overheen gooit dan is het of een slechte buizenversterker, hij is kapot of de buizen zijn versleten. Ik vermoed dat ook het nodige zal afhangen van de technische comptabiliteit tussen buizenvoorversterker en de klasse D eindversterker.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

brt

Citaat van: Mediator op augustus 19, 2026, 10:42:25Als een buizenvoorversterker er een sausje overheen gooit dan is het of een slechte buizenversterker, hij is kapot of de buizen zijn versleten. Ik vermoed dat ook het nodige zal afhangen van de technische comptabiliteit tussen buizenvoorversterker en de klasse D eindversterker.

Want, een (buizen-) vv heeft geen klank?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Mediator

Alles heeft een klank of doet wat. Wat de meeste mensen als neutraal zien of horen is er ook één. De kunst is iets te vinden dat zo min mogelijk doet zodat je zoveel mogelijk bij 'echt' of 'natuurlijk' uitkomt, of iets dat altijd je aandacht vasthoudt of iets dat je emoties kan triggeren of wat dan ook. Maar wil je sausjes of warmte ik hou je niet tegen. Ik doe het ook wel maar dan bij mijn eten.

brt

Citaat van: Mediator op augustus 19, 2026, 14:02:35Alles heeft een klank of doet wat. Wat de meeste mensen als neutraal zien of horen is er ook één. De kunst is iets te vinden dat zo min mogelijk doet zodat je zoveel mogelijk bij 'echt' of 'natuurlijk' uitkomt, of iets dat altijd je aandacht vasthoudt of iets dat je emoties kan triggeren of wat dan ook. Maar wil je sausjes of warmte ik hou je niet tegen. Ik doe het ook wel maar dan bij mijn eten.

Tja, of iets een sausje heeft of een klank, dat is voor mij een beetje twee woorden voor hetzelfde.
Ik ben het met je eens: alles heeft een klank, en dan schijnt bij buizen ook vaak de harmonien een rol te spelen, veroorzaakt door de buizen.

Sowieso kan je met de keuze van je buizen de klank behoorlijk sturen, is mijn ervaring. Een buizen vv op een Purifi ev lijkt mij dan ook een prima combinatie. Een ss vv geeft een wat strakkere sound, buizen wat meer lush. Van beide kan ik enorm genieten.

Mediator

Het kan persoonlijk zijn maar 'sausje' heeft voor mij iets negatiefs zelfde als 'warmte'. Buizen produceren wel meer natuurlijke harmonischen. Een slechte buizenversterker klinkt warm. Vaak door slechte of mindere kwaliteit trafo's bijvoorbeeld. Het is nogal een hoop (vaak) koperdraad waar het signaal doorheen moet om de impedantie te krijgen waar die moet zijn. Ik denk als je uit twee werelden put dit wel kan en een goed resultaat kan geven maar let wel op zaken als impedantie en gain tussen VV en EV en of dat technisch klopt. Anders kan weer geklaagd worden hoe slecht en ouderwets buizen zijn en klinken.

brt

Citaat van: LD001 op augustus 16, 2026, 08:46:58Ik ben benieuwd of er hier ervaringen en/of meningen zijn over het volgende. Wat doet een purify eindversterker met het geluid/de klank van een buizenvoorversterker. Is die eindversterker dan zo neutraal dat je vooral de buizen hoort of ben je dan de 'buizen magie' kwijt?

Heb je al specifieke apparaten op het oog?

LD001

Citaat van: brt op augustus 19, 2026, 22:15:56Heb je al specifieke apparaten op het oog?

Ben aan het nadenken over een nieuwe set (kan nog alle kanten op:)).De mcintosh c22 mkv zou een kanshebber kunnen zijn (buizen met buizen phono), vind ik fraai om te zien en heb ik laatst beluisterd. Voor in de huiskamer zou het logisch zijn om de c22 op een kastje te zetten en de eindversterker in de kast en dan zou een D-klasse wel handig zijn (zoals die van NAD). Oriënterende fase nog. Eerst verbouwen. Ander route die me aanspreekt is een luxman geintegreerde versterker (klasse A).

holco

Citaat van: LD001 op augustus 19, 2026, 22:23:19Ben aan het nadenken over een nieuwe set (kan nog alle kanten op:)).De mcintosh c22 mkv zou een kanshebber kunnen zijn (buizen met buizen phono), vind ik fraai om te zien en heb ik laatst beluisterd. Voor in de huiskamer zou het logisch zijn om de c22 op een kastje te zetten en de eindversterker in de kast en dan zou een D-klasse wel handig zijn (zoals die van NAD). Oriënterende fase nog. Eerst verbouwen. Ander route die me aanspreekt is een luxman geintegreerde versterker (klasse A).

Dit geeft wel een heel andere indruk en prijsklasse als jouw openings post.
My Showcase

LD001

Citaat van: holco op augustus 19, 2026, 23:40:46Dit geeft wel een heel andere indruk en prijsklasse als jouw openings post.

O echt waar? Dat was niet de bedoeling

holco

Citaat van: LD001 op augustus 20, 2026, 07:36:24O echt waar? Dat was niet de bedoeling

Ach, je plan is nu iig een stuk duidelijker ;D

Maar als je het plan hebt om de eindversterkers in een kast weg te stoppen zou ik zeker ook de Hypex Nilai-500 mono's overwegen.
My Showcase

HuubF

Ik heb een Purifi eindversterker en die geeft prima het karakter van de Sugden voorversterker door. De combi klinkt dan ineens muzikaal. De Purifi houdt dus niets tegen.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

J.A.F._Doorhof

Het ligt er ook aan wat je doel is.
Zowel de pré amp als de powerstage geven met buizen een geluid.

Pré amp geeft vaak wel de meeste kleuring. Vooral de V1 tube is daarin vaak belangrijk voor wat je kiest.

Even uitgaande van wat ik weet van de gitaren en hoor van vrienden die met buizen voor audio draaien.

Ik heb voor de gitaren hier een aantal poweramps tot mijn beschikking van ENGL, Bogner en carvin tot een Marshall valvestate. Zelfs zonder de eindtrap te satureren (wat je met audio niet wil en waar het vergelijk vaak mank gaat) hoor ik een zeer duidelijk verschil met dezelfde pré amp.

Zodra je de power buizen laat satureren en comprimeren word dat verschil enorm uitvergroot.

In een audio opstelling DENK ik dat een buizen pre amp en een goede solid state eind trap bij wat hogere volumes of afwijkende ohmages meer van je pré amp laat horen op hogere volumes en de kleuring "minder" toeneemt naarmate je luider speelt.

Een buizen eindversterker op hoger volume zal altijd wat satureren en comprimeren. Een solid state doet dit veel minder. Maar heeft een andere harmonische samenstelling.

Testen dus ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"