ARC on ear

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 11, 2026, 14:55:19

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Niet echt een review, maar wel wat uitgebreidere post.

Zoals velen weten ben ik veel met muziek opnames bezig als hobby.
Ik hoef eigenlijk geen rekening te houden met buren, maar soms is werken met een hoofdtelefoon gewoon handiger of zelfs nodig.

Nadeel van een hoofdtelefoon is dat het eigenlijk totaal niet geschikt is voor serieus werk.

Links vs Rechts
Eerste wat je moet weten is dat geluid in een ruimte niet echt van links of rechts komt, maar van alle kanten. Hierdoor zijn dingen als plaatsing in de ruimte enorm moeilijk te doen met een hoofdtelefoon.

Frequentie response
Zelfs de beste hoofdtelefoons zijn vaak behoorlijk afwijkend van wat je zou willen.
Ook specifieke masterings headphones zoals de MDR9510/9506 of AiAiAi studio wijken behoorlijk af.

MAW werken met een hoofdtelefoon wordt overal afgeraden.
Maar wat als je dit kan oplossen ?

Er software van bv de fabrikant zelf die je een betere hoofdtelefoon ervaring geeft.
Voor AiAiAi is er een speciale EQ plugin, en voor bepaalde hoofdtelefoons krijg je zelfs software voor het corrigeren van de frequentie response maar ook voor de crosstalk.

Maar was als het nog beter kan ?
550x506.jpg

Enter "Arc on ear"
Zoals gezegd er is software die correctie doet.
Sterker is zelfs software die hele ruimtes emuleren.
En in feite zou dat genoeg zijn als je in the box werkt (in de laptop) maar aangezien ik via een console werk, gaat die vlieger niet op.

Een EQ correctie curve kan je makkelijk op al je bussen plaatsen.
Maar crosstalk en room emulatie zou een ramp worden qua phase verschuivingen. Echter als je eenmaal die software correctie met de juiste curve hebt gehoord...... er is geen weg terug. Alsof iemand een deken van het geluid trekt en alsof de speakers voor je hangen in de ruimte.

Aangezien ze in al die advertenties vaak mensen laten zien achter consoles heb ik een post op het home recording forum gemaakt met als opmerking, of ik misschien iets mis en het alsnog kan met die software. Conclusie was eigenlijk best verassend.... "marketing BS, werkt alleen op een stereo bus", dat dacht ik dus al.

Tot iemand poste : "check de IK media Arc on Ear, you'll love it"

Het probleem opgelost
Het nadeel is dat je de plugin dus moet laten lopen via de DAW, en daar sla je de stereo bus over als je met een console werkt, en dat is exact waar de ARC on ear om de hoek komt kijken.

In de ARC on Ear draait software die behoorlijk uitgebreidt is.

Voor we verder gaan....

Waarom op het HT forum?
Ik snap je vraag, maar lees toch nog even door, want het word duidelijk.

De software
De software bestaat uit een aantal delen.
Als eerste selecteer je je hoofdtelefoon uit een flinke lijst.
ARC_ON_EAR_SW_03_Headphones_Browser@2x.jpg

Dit zorgt voor een correctie curve, deze kun je eventueel zelf nog uitbreiden.
Wat ik jammer vind is dat je geen optie hebt om zelf een curve in te voeren op meerdere banden, 3 is de maximale correctie (de curve zelf is veel uitgebreider natuurlijk).

Als je zelf de correctie kan invoeren kan je bv via een website zoals autoeq.app je hoofdtelefoon curve laten omrekenen naar bv een 6 bands EQ en deze invoeren, met 3 is dit niet te doen. Maar gelukkig is de lijst zeer uitgebreidt en staat mijn AiAiAi er gewoon tussen.

Je kan in de software een aantal dingen instellen :

ARC_ON_EAR_SW_02_FreqResponse_View@2x.jpg

Calibratie curve
Na het selecteren van de hoofdtelefoon kun je de curve op 3 punten aanpassen.
Tevens kun je de "klank" nog wat aanpassen naar je smaak zonder de echte response te veel te veranderen.
Onder het opnemen kun je het beste Phase allign uit laten staan, bij het serieuze werk zou ik dit weer aanzetten, de lag neemt dan wel iets toe maar dit is eigenlijk niet te merken, tenzij je aan het spelen bent, vandaar dat die functie waarschijnlijk ook uit kan :D

ARC_ON_EAR_SW_01_Space_View@2x.jpg
De ruimte en speakers
Naast de hoofdtelefoon correctie denk je vast, "wow wat een verschil".
Maar dan ben je eigenlijk nog maar op stap 1.
Maar dit verschil is eerlijk gezegd wel het grootst.

Zoals je op de foto kan zien kan je ook de studio ruimte "activeren".
En hier word het interessant.

Waar de plugins vaak kiezen voor 10 tallen studio's ben je misschien bij de ARC on ear wat teleurgesteld, er is wel geteld... 1 ruimte.
Maar laten we even nadenken.

Als we mixen en masteren, is het dan handig om dit elke keer op een ander systeem te doen, en in een andere ruimte, of moet je een systeem hebben wat je door en door kent, en exact weet waar de problemen zitten?

Natuurlijk dat laatste, dus ik denk dat de ARC on ear hier een verstandige keuze heeft gemaakt.
Natuurlijk kun je wel de positie van de speakers veranderen, het effect is op de AiAiAi subtiel maar duidelijk te merken, het is het beste te omschrijven alsof iemand de "druk" van je oren afhaalt, het is veel minder vermoeiend en het klinkt natuurlijker.

Op de Sony MDR9510 is het effect veel duidelijker te horen, je hoort de speakers wat beter bewegen in de ruimte. Dit zal dus verschillen per hoofd telefoon. Maar op beide is het effect exact hetzelfde "wat een verademing".

En dan als laatste.... speaker keuze.
Ja je leest het goed.
Een hoofdtelefoon die helemaal gecorrigeerd is, in een perfecte ruimte.
Dan zou je dus zeggen, "waarom in vredesnaam speakers emuleren, die niet recht lopen?"
en ik snap je opmerking, heb namelijk hetzelfde.

Tot je aan het volgende denkt.
Bij mastering word er geprobeerd een eind product af te leveren wat op de meest mogelijke systemen goed klinkt. Vandaar dat je naast de bekende studio monitoren, ook een gehele lijst met hifi speakers vind en zelfs een mobiele telefoon, 49" tv en een waterproof (blijkbaar heel belangrijk) soundbar.

En eerlijk is eerlijk, als ik het plaatje van de Adam's kies dan herken ik wel degelijk de frequentie curve van mijn speakers, zelfde met mobiele telefoon en TV. Erg handig dus.

Waarom voor Htforum?
Zoals beloofd zou ik dat beantwoorden.

Op het forum zijn verschillende mensen aanwezig met hoofdtelefoons.
Je loopt allemaal tegen het probleem op dat muziek simpelweg niet gemastered is voor hoofdtelefoons. Omdat je de ARC on ear losstaand kan gebruiken is dit denk ik voor hoofdtelefoon gebruikers een fantastische upgrade voor je audio.

De hoofdtelefoon versterker is van een uitstekende klasse en heeft genoeg vermogen voor de wat moeilijkere hoofdtelefoons. Daarnaast kun je met de knoppen op het apparaat wisselen tussen de presets en calibratie/studio/speaker emulatie uit zetten.

MAW je stelt die eenmalig in via je PC/Mac en daarna hang je hem tussen je audio set en kun je genieten van een veel natuurlijkere weergave.

Gezien de prijs van 249,00 lijkt dit me voor elke audio liefhebber een leuke aanwinst.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

Vandaag een dag vrij dus een wat langere sessie gedaan.

Normaal is het een half uurtje met hoofdtelefoons bij mij wel klaar.
Krijg druk op mijn oren, word moe en het klankbeeld word wazig.

Vanmorgen rond 8:30 begonnen en rond 11:00 gestopt, aan 1 stuk door.
Geen vermoeidheid, details bleven goed hoorbaar, geen druk op mijn oren :D
Beetje hetzelfde idee toen ik na een flink aantal oortjes uiteindelijk toch maar de Apple AirPods Pro heb gekocht, klinken goed, maar ook daar geen druk op mijn oren.

Wat ik nog niet in de review had aangehaald is de Phase switch en hoe belangrijk die is.
Zonder de phase allign switch klinkt alles goed, en is het een enorme (echt niet te omschrijven) verbetering qua soundstage en frequentie response.

Op de MDR9510 hoorde ik goed de plaatsing van de speakers veranderen alleen de ambience van de ruimte was niet echt te horen. Op de AiAiAi was de plaatsing een stuk minder te horen, de soundstage opende wel net als op de Sony en je hoort wel de speakers verschuiven maar minder ruimtelijk (moeilijk te omschrijven, het werkt maar net anders). Ook daar was ambience eigenlijk amper te horen.

Nu ik gewoon aan met mixen ben heb ik wel met de phase allign zitten spelen.
Het zou iets vertraging toevoegen, wat ik niet kan merken als ik niet speel, dus zal dat nog een keer later testen, hoewel dat voor HT/Stereo gebruik niet echt belangrijk is.

Phase allign maakt een flink verschil.
De ruimte is "hoger en dieper" en ambience geeft exact wat je verwacht van een perfecte akoestiek, het voegt bijna niets toe alleen de ruimte, klinkt wat vaag maar je moet het horen, je kan met je ogen dicht bijna zien dat de ruimte akoestisch behandeld is, het is geen reverb wat soms bij "goedkope" plugins word gebruikt om een ruimte te emuleren, dit is veel "echter".

Zonder de ambience hoor je wel de speakers verder weg staan maar je hoort de ruimte zelf niet.
Bij phase allign uit denk ik dat er net niet genoeg detail hoorbaar is voor de subtiliteit van een echt goede ruimte, vandaar de lag waarschijnlijk. Na het inschakelen hoor je bijna het akoestische materiaal in de ruimte.

We doen regelmatig calibraties in high-end home theaters met nagenoeg perfecte akoestiek, als je ooit in zo een HT hebt gestaan, of in een opname studio ken je dat gevoel. Je kan het bijna omschrijven als een warme ruimte.

Hoewel het dus een apparaat is voor muzikanten, kan ik me niet ontdekken aan het feit dat dit voor heel veel audio liefhebbers een ENORME upgrade is voor je hoofdtelefoon. Heb voor de grap wat hoofdtelefoons uit de thread "headhifi" gecheckt en daar komt een flink aantal van in de lijst voor.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Ik zit ook op de lijn dat hoofdtelefoon vaker problematisch is. Maar er zijn gelukkig hoofdtelefoons die het goed kunnen doen. Ze zijn in balans en doen iets bijzonders in de zin van aandacht vasthouden, echtheid of iets van die strekking. Ik zoek die liever op dan allerhande kastjes is mijn eerste impuls. Ik heb thuis een Beyerdynamic DT990pro die ik nu nog voor edrums gebruik maar eerder ook met een buizenphonopré en aparte hoofdtelefoonversterker. Ik heb me vaak verbaast hoe pakkend dat klonk ook al kon het beter. Thuis heb ik nu een D9200 van Denon met een buizenversterker en voor snel luisteren en onderweg inmiddels weer een Beoplay H100. Het klinkt allemaal top en ik kan er ook goed muziek mee ontleden. Alle muzieklijnen zijn gewoon goed volgbaar. Dus persoonlijk zou ik niet meer nodig hebben. Er zijn dus sowieso wel meer wegen naar het figuurlijke Rome. Maar hulde voor jouw experimenteren.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

J.A.F._Doorhof

Probleem komt denk ik vooral bij het mixen en masteren.

Vandaag met een track bezig geweest waar op de achtergrond wat belletjes zitten.
Zonder de room correctie vallen die bijna helemaal weg en zijn vaag aan 1 kant, je krijg de neiging om wat toe te voegen aan de andere kant. Zet je de room correctie aan schieten die belletjes ineens wel in het klankbeeld, dat was best een geinige ervaring :D

Ook hoor je de lagen in reverb veel beter met de room correctie, met de roomcorrectie uit draai ik makkelijk 20-30% teveel reverb in de mix, zet de room correctie aan en je denkt dat je in aan WC pot staat te spelen :D
Dit was trouwens zonder phase allignment wel veel minder duidelijk, dat doet echt behoorlijk veel.

Je snapt meteen waarom de pro's zeggen dat je nooit moet masteren op hoofdtelefoons.
Ik werk gewoon als hobby en zolang ik lol heb is het goed, maar als je inderdaad commercieel werkt, dan is die room correctie wel echt een must kan ik me indenken.

Je merkt wel als ik overschakel op de Adams dat mijn ruimte niet ideaal is :D (niet het HT).
Als ik langer werk merk ik dat ik steeds het volume aanpas. Bij de hoofdtelefoon had ik dat totaal niet. Alle details waren netjes in balans, bij de speakers heb ik vaak het gevoel dat ik dingen mis, hoogstwaarschijnlijk door wat reflecties in de ruimte.

Ben benieuwd als op je DAW een keer als test de gratis room correctie software probeert. Het was voor mij een echte eye opener en er zijn verschillende gratis versies.
Custom installer

garmtz

Mooi dingetje! Ik gebruik zelf Roon met specifieke settigns voor mijn favoriete hoofdtelefoons: de Audeze LCD-2 Closed en de Meze Elite. Meestal zet ik de crossfeed aan, omdat ik dat gewoon veel meer vind klinken als speakers in een ruimte en het me minder vermoeit. Denk dat ik daarmee vrij dicht in de buurt kom van wat die ARC doet, maar dan met het voordeel van een fatsoenlijke DAC en hoofdtelefoonversterker... ;)

J.A.F._Doorhof

Bij gewone hoofdtelefooncrosstalk worden de linker- en rechterkanalen bewust een beetje naar elkaar gemengd om het gedrag van luidsprekers in een ruimte na te bootsen. ARC gebruikt een veel uitgebreider model: het corrigeert eerst de frequentierespons van de hoofdtelefoon en kan vervolgens de akoestische eigenschappen van een ruimte/luisterpositie simuleren, inclusief de manier waarop links en rechts ruimtelijk bij je oren aankomen. denk aan early reflections, die vooral de plaatsing mogelijk maken.

Met een crosstalk plugin heb ik wel wat minder last van de druk op mijn oren maar het klinkt heel onnatuurlijk als ik met een mix bezig ben. Je hoort wel wat bleed maar bv iets exact op een bepaalde plek zetten met early reflecties in een reverb plugin doet eigenlijk heel weinig, bij de ARC hoor je dit wel terug. Niets kan echte speakers in een studio vervangen, maar de meeste mensen hebben geen perfecte akoestiek en ik denk dat dit dan een veel betrouwbaarder systeem is voor een eind product.

Denk ook dat je daarom zo een enorme lag krijgt.
Ik heb een soortgelijke plugin en dan is het alsof je door een echo put moet praten, het geluid lagged enorm, dus iets inspelen kun je vergeten. Een Crosstalk plugin is eigenlijk bijna zero latency. Denk ook dat ze daarom hebben gekozen voor een externe oplossing.

ofwel crosstalk is alleen "L komt een beetje bij R terecht en R bij L"; ARC probeert de hele luisterervaring richting een speaker-in-een-room referentie te brengen. Dat is waarom ARC ruimtelijk veel overtuigender kan overkomen dan simpelweg wat crossfeed toevoegen.

Custom installer

J.A.F._Doorhof

Voor wie het leuk vind heb ik hier de Engelse review die ik geschreven heb.
Deze is iets meer uitgebreid en gericht op de muzikanten kant.
De muziek website is redelijk nieuw en een hobby project dus je vind voornamelijk reviews van vintage apparatuur en natuurlijk mijn muziek :D

https://music.frankdoorhof.com/2026/08/14/arc-on-ear-because-i-hate-to-be-lied-to/

Custom installer