DAUDIO speakers – Nederlandse open-baffle luidsprekers

Gestart door holco, augustus 10, 2026, 12:24:11

Vorige topic - Volgende topic

ruud2

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 11, 2026, 17:27:02Is dit een onderbuikgevoel of heb je voorbeelden. Ik herken het zelf niet zo.

Groeten...

zelf meerdere malen meegemaakt, helaas.
in Nederland niet herkent, in Las Vegas de SEMA award , best off.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

holco

Citaat van: DofN op augustus 11, 2026, 18:20:58Wat je altijd moet tegenhouden bij DIY speakers zijn filters die niet ontworpen zijn op basis van degelijke meetgegevens in een dode ruimte, of in een buitenruimte.

Eens!
Er zijn er maar weinig die filtering zo goed beheersen als Jeroen van Daudio zonder de muzikaliteit uit het oog (oor 😏) te verliezen  :clapping:
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

DofN

Citaat van: holco op augustus 11, 2026, 18:40:52Eens!
Er zijn er maar weinig die filtering zo goed beheersen als Jeroen van Daudio zonder de muzikaliteit uit het oog (oor 😏) te verliezen  :clapping:

Kan je dan iets meer vertellen over het ontwerpproces van jouw filters?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

holco

Citaat van: ruud2 op augustus 11, 2026, 18:28:32zelf meerdere malen meegemaakt, helaas.
in Nederland niet herkent, in Las Vegas de SEMA award , best off.

De rol van geld: Om überhaupt mee te doen, moet een bedrijf standhouder zijn op SEMA (wat duizenden tot tienduizenden dollars kost). Daarnaast betalen bedrijven inschrijfgeld per product. Grote fabrikanten met miljoenenbudgetten kunnen tientallen producten aanmelden en dure marketingcampagnes opzetten om de jury vooraf al te beïnvloeden, terwijl kleine uitvinders die kansen vaak niet hebben.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

KlipschHT

Denk dat niet iedereen open baffle speakers qua vormgeving mooi vind, nou ken ik de C1 niet goed genoeg maar ik zie dat er 10inch drivers inzitten.

Dat lijkt mij voor een open baffle aan de kleine kant dus voor pop/rock minder geschikt? Als dat zo is dan mis je wel een grote doelgroep.

De MOB3W had volgens mij 15inch woofers, en zelfs dan moesten er nog wel meerdere subwoofers bij komen.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

ruud2

Citaat van: holco op augustus 11, 2026, 18:45:57De rol van geld: Om überhaupt mee te doen, moet een bedrijf standhouder zijn op SEMA (wat duizenden tot tienduizenden dollars kost). Daarnaast betalen bedrijven inschrijfgeld per product. Grote fabrikanten met miljoenenbudgetten kunnen tientallen producten aanmelden en dure marketingcampagnes opzetten om de jury vooraf al te beïnvloeden, terwijl kleine uitvinders die kansen vaak niet hebben.

mooi he , als een piepkleine Nederlandse onderneming alle grote jongens aftroeft!
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

holco

Citaat van: DofN op augustus 11, 2026, 18:43:05Kan je dan iets meer vertellen over het ontwerpproces van jouw filters?

Dat kan je beter aan Jeroen zelf vragen, ik heb daar totaal geen verstand van.
Als je Jeroen een beetje gevolgd hebt op het zba forum van voor de Daudio periode snap je wel hoe kundig hij is op filter techniek en tevens ook een goed stel oren heeft, helaas, en dat snap ik ook wel is het na de start van Daudio de commerciële kant opgegaan.

Maar in basis zijn mijn filters gelijk als bij de standaard C1 maar dan wel wat aangepast op de afwijkende units en de baffle's van mijn C1's, qua component keuze zijn deze later nog in samenspraak met Jeroen gaandeweg geoptimaliseerd naar top componenten.

My Showcase

holco

Citaat van: KlipschHT op augustus 11, 2026, 18:58:41Denk dat niet iedereen open baffle speakers qua vormgeving mooi vind, nou ken ik de C1 niet goed genoeg maar ik zie dat er 10inch drivers inzitten.

Dat lijkt mij voor een open baffle aan de kleine kant dus voor pop/rock minder geschikt? Als dat zo is dan mis je wel een grote doelgroep.

De MOB3W had volgens mij 15inch woofers, en zelfs dan moesten er nog wel meerdere subwoofers bij komen.

In mijn speakers zitten 2x 10" woofers per kant, deze doen 28Hz -3dB  ;)
My Showcase

FS249

Moest even zoeken voordat ik de link naar hun website vond. Misschien de moeite waard om eens in Zwolle te gaan luisteren. Ruim 6000,-voor een paar vind ik best wel veel geld, daarom is het merk ook mogelijk minder bekend.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

brt

Voor mij speelt het uiterlijk van een speaker enorm mee, en deze ontwerpen zijn niet bepaald mijn ding.

Misschien tzt als grafsteen, maar dat duurt hopelijk nog ff  :angel:

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

holco

Citaat van: brt op augustus 12, 2026, 00:10:56Voor mij speelt het uiterlijk van een speaker enorm mee, en deze ontwerpen zijn niet bepaald mijn ding.

Misschien tzt als grafsteen, maar dat duurt hopelijk nog ff  :angel:

😂
My Showcase

chansig

Aantal keer beluisterd op de audiobeurs in Eindhoven. Iedere keer 1 van de betere sets.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RCD

Citaat van: DofN op augustus 11, 2026, 18:20:58Wat je altijd moet tegenhouden bij DIY speakers zijn filters die niet ontworpen zijn op basis van degelijke meetgegevens in een dode ruimte, of in een buitenruimte.
Waarom niet mijn speakers zijn in een dode ruimte gemeten.
En open baffle in een dode ruimte heb je niet veel aan alleen het mid hoog, en dat kun je thuis ook prima meten.
Daar kun je het laag ook niet meten want je hebt geen vloer.

Rob

holco

Citaat van: chansig op augustus 12, 2026, 08:41:09Aantal keer beluisterd op de audiobeurs in Eindhoven. Iedere keer 1 van de betere sets.

Gr. Hans

+1
My Showcase

FS249

Ik heb zeker interesse in het systeem. Ik heb hier een setje Magnepans LRS+ gehad. Klonk erg mooi, maar de geluidsdruk in het laag was mij te weinig. Ik vermoed dat dit bij dit merk beter is.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

holco

Citaat van: holco op augustus 11, 2026, 19:13:21Dat kan je beter aan Jeroen zelf vragen, ik heb daar totaal geen verstand van.
Als je Jeroen een beetje gevolgd hebt op het zba forum van voor de Daudio periode snap je wel hoe kundig hij is op filter techniek en tevens ook een goed stel oren heeft, helaas, en dat snap ik ook wel is het na de start van Daudio de commerciële kant opgegaan.

Maar in basis zijn mijn filters gelijk als bij de standaard C1 maar dan wel wat aangepast op de afwijkende units en de baffle's van mijn C1's, qua component keuze zijn deze later nog in samenspraak met Jeroen gaandeweg geoptimaliseerd naar top componenten.

Eigenlijk moet de aanschaf van de Daudio ASP nog voor de optimalisatie van de passieve filter componenten er tussen, waardoor het totaal plaatje nu verre van standaard is tov een originele C1.

Daarmee werd het crossover tussen het laag en mid/hoog volledig actief uitgevoerd. Dus zowel het low-pass filter naar de woofers als het high-pass filter naar het mid/hoog loopt nu via de ASP, enkel het crossover tussen de mid en tweeter is gewoon standaard passief gebleven.

Mijn C1's zijn hiervoor bij Jeroen in zijn luisterruimte opnieuw afgesteld met 2 verschillende crossovers waar ik dmv een luistersessie uit moest gaan kiezen. Technisch gezien was 300 Hz eigenlijk het betere crossover, maar op mijn gehoor en smaak vond ik 450 Hz net wat vetter/lekkerder klinken, dus uiteindelijk is het de 450Hz crossover geworden.

Later toen Jeroen bij mij thuis de C1's + de ASP kwam afleveren heeft hij nog dmv metingen de notchfilters in de ASP afgeregeld, daarmee is bij mij een dominante roommode rond de 37Hz onderdrukt.
My Showcase

holco

Citaat van: FS249 op augustus 12, 2026, 12:24:43Ik heb zeker interesse in het systeem. Ik heb hier een setje Magnepans LRS+ gehad. Klonk erg mooi, maar de geluidsdruk in het laag was mij te weinig. Ik vermoed dat dit bij dit merk beter is.

Dat vermoeden kan ik wel bevestigen, ik heb zelf de Magnepans .7 gehad, fantastische speakers! Maar ondanks dat het laag prima vertegenwoordigd is geven ze geen druk op het laag zoals bij reguliere of open baffle speakers.
My Showcase

Leeuwarden

Bij mijn C1's snel een subje bijgeplaatst. Zal ook afhangen van je kamer. Ik heb ze in ieder geval niet lang gehad.

holco

Citaat van: Leeuwarden op augustus 12, 2026, 22:02:26Bij mijn C1's snel een subje bijgeplaatst. Zal ook afhangen van je kamer. Ik heb ze in ieder geval niet lang gehad.
Bevielen ze niet, en waarom precies?
My Showcase

Leeuwarden

Twee keer 10" doet niet veel in de woonkamer zoals ik ze moest plaatsen. Dus subs erbij die ik toen toevallig nog had. Was beter maar mijn smaak qua geluid gaat toch een tikkie meer de kant van iets muzikalere weergave op. Zijn op zich mooie speakers als ze binnen de smaak van je belevingswereld passen. Voor wat het waard is, ScanSpeak maakt mooie speakers, ikzelf heb echter nog nooit een ontwerp gehoord dat mij echt kon bekoren. In eerste instantie denk ik dat ik het mooi vind, in tweede instantie denk ik er anders over. Net als bij Daudio.

DofN

Citaat van: RCD op augustus 12, 2026, 08:51:16Waarom niet mijn speakers zijn in een dode ruimte gemeten.
En open baffle in een dode ruimte heb je niet veel aan alleen het mid hoog, en dat kun je thuis ook prima meten.
Daar kun je het laag ook niet meten want je hebt geen vloer.

Rob

Omdat ik geen filter wil dat is aangepast/gebouwd op/voor een specifieke luisterruimte.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

holco

Citaat van: Leeuwarden op augustus 13, 2026, 15:17:27Twee keer 10" doet niet veel in de woonkamer zoals ik ze moest plaatsen. Dus subs erbij die ik toen toevallig nog had. Was beter maar mijn smaak qua geluid gaat toch een tikkie meer de kant van iets muzikalere weergave op. Zijn op zich mooie speakers als ze binnen de smaak van je belevingswereld passen. Voor wat het waard is, ScanSpeak maakt mooie speakers, ikzelf heb echter nog nooit een ontwerp gehoord dat mij echt kon bekoren. In eerste instantie denk ik dat ik het mooi vind, in tweede instantie denk ik er anders over. Net als bij Daudio.

Ok, jammer dat dat zo bij jou uitgepakt heeft.

Bij mij geven ze juist het mooiste laag wat ik hier thuis ooit ervaren heb, niks is dus blijkbaar vanzelfsprekend in de audio wereld.
My Showcase

RCD

Citaat van: DofN op augustus 13, 2026, 16:05:53Omdat ik geen filter wil dat is aangepast/gebouwd op/voor een specifieke luisterruimte.
En waar baseer jij op dat jou speakers of die je gehad hebt daarop zijn ontwikkeld?
Dus daar bedoel ik mee in da dode kamer een vlakke frequentie karakteristiek.
Nagenoeg iedere speaker bouwer steekt er een stukje van zijn eigen smaak in.

Rob