Artikel over audio en gehoor

Gestart door Dura, augustus 6, 2026, 11:50:23

Vorige topic - Volgende topic

Dura

https://audioxpress.com/article/hearing-and-audio-part-1-frequency-phase-and-time

Interessant diepgaand artikel dat helder geschreven is en wat opmerkingen bevat over dat wat eigenlijk ook gemeten zou moeten worden voor een vollediger beeld.
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

CinéHome

Heel interessant (al heb ik nog niet alles gelezen). Ik hamer al een 'tijdje' op het belang van tijdscorrecte weergave voor een levensecht resultaat.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

katwax

Akoestiek, plaatsing etc ben ik mee eens, daarom ook delaytijd omlaag is super belangrijk.

Rond zijn cd blijkt niet iedereen het eens te zijn:
Kunchur is een bekend wetenschapper die heeft aangetoond dat ons gehoor een tijdsresolutie van ~5 microseconden heeft. Maar hij trekt daar een conclusie uit die door veel geluidstechnici en digital audio experts (zoals Monty Montgomery van Xiph.org) wordt betwist:De "CD-kwaliteit" misvatting: Kunchur stelt dat standaard CD-kwaliteit ($44.1\text{ kHz}$) een tijdsresolutie heeft van $1 / 44.100 = 22,6\mu s$, wat trager zou zijn dan de $5\mu s$ van ons gehoor, en dat we daarom Hi-Res audio ($96\text{ kHz}$ of $192\text{ kHz}$) nodig hebben.De wiskundige correctie: In digitale signaalverwerking bepaalt de sampling rate weliswaar de hoogste frequentie (Nyquist-theorema), maar de tijdsresolutie tussen twee samples hangt af van de bitdiepte en dither. Een $16\text{-bit} / 44.1\text{ kHz}$ CD-signaal kan tijdsverschuivingen van fracties van een microseconde perfect weergeven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543